تولید خودرو در بهار 1400 صعودی شد

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ تولید خودرو در بهار 1400 صعودی شد

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد، تا پایان سال 99، تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ، در مقایسه با سال 98، رقمی در حدود 10.5 درصد، افزایش پیدا کرده است.

افزایش تولید، در حالی از سوی مدیران صنعتی، یکی از سکوهای پرتاپ صنعت خودرو تلقی می‌شود که کمبود نقدینگی، نبود مواد اولیه تولید و همچنین مشکلات بی‌شمار ناشی از عدم وجود استراتژی در کلان صنعت، سال‌ها سرعت‌گیر توسعه این صنعت بزرگ در کشور بوده است.

حالا گزارش‌های وزارت صمت، از وضعیت تولید خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا حکایت از آن دارد که طی دوماه گذشته، تولید خودروهای سنگین از جمله انواع وانت‌‌ها توسط گروه خودروسازی ایران‌خودرو و ساپیا، به بیش  از 112 درصد رسیده است و این عدد برای شرکت خودروسازی سایپا، 60 درصد رشد نشان می‌دهد.

 ایران خودرو وانت تولید نکرد

با این حساب، آمارها حکایت از رشد تولید تولید خودرو در جاده مخصوص، سال 99، در مقایسه با سال 98، رشد 11 درصدی را  تجربه کرده است. با استناد به گزارش‌های رسمی وزارت صمت، تولید خودروهای سواری در ایران خودرو طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری، رشد داشته است.

از سوی دیگر،  برخی گزارش‌ها نیز می‌گوید: گروه صنعتی ایران خودرو در دو ماهه ابتدایی سال جاری،  هیچ دستگاه وانتی تولید نکرده است. این گزارش در خصوص شرکت خودروسازی سایپا متفاوت بوده می‌گوید: در سال جاری، هشت هزار و 107 دستگاه وانت را به مرحله تولید رسانده است.

گزارش‌های وزارت صمت همچنین گویای آن است که با توجه به برنامه‌های این دو خودروساز، در خصوص تولید خودورهای سواری و وانت بار، می‌توان اینطور برآورد کرد که مجموع تولید گروه خودروسازی سایپا به بیش از 66 هزار دستگاه در دو ماهه بهار 1400 رسیده است. با این حساب،  شرکت خودروسازی سایپا، بزرگ‌ترین خودروساز در کشور شناخته شده و گوی سبقت را از گروه صنعتی ایران‌خودرو،  ربوده است.

این آمارها در حالی وجود دارد که از طرف دیگر،  آمار منتشر شده در خصوص گروه صنعتی ایران‌خودرو و  شرکت خودروسازی سایپا، نشان می‌دهد. این دو خودروساز بزرگ کشور، فقط در فروردین سال جاری 20 هزار و 350 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. در مقابل این آمار همچنین،  تولید 16 هزار دستگاه خودرو از سوی این دو خودروساز،  با 93 درصد رشد همراه بوده است.

  کاهش 21 درصدی خودرو در مقایسه با 98

همچنین، نگاهی به آمارهای رسمی وزارت صمت در این‌باره نشان می‌دهد: طی اردیبهشت سال جاری، ایران خودرو و سایپا مجموعا، 79 هزارو 789 دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. گفتنی ‌است، مجموع خودروهای تولید شده از سوی ایران خودرو و سایپا، در مقایسه با سال 99، با کاهش حدود 21 درصدی همراه بوده است.

چرا که در بازه زمانی مذکور، شرکت خودروسازی سایپا، 79 هزار و 789 دستگاه خودرو تولید کرده است که این رقم در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته، با کاهش همراه بوده است. البته این آمار در قیاس با اردیبهشت ماه 1399، با کاهش 21.4 درصدی همراه بوده است.

جمع‌بندی؛ صنعت خودرو رشد می‌کند؟

آنطور که وزارت صمت پیش‌بینی کرده است، امسال  صنعت خودرو رشد بیش از 3 درصدی را تجربه خواهد کرد. در این باره، اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. بسیاری از آگاهان صنعتی بر این باور هستند که بستر رشد پایدار تولید در صنعت خودرو، پس از اصلاح ساختارهای اقتصادی رخ خواهد داد.

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو کارکرده