بررسی مشخصات فنی تویوتا اف جی کروزر

۱۲ تیر ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی تویوتا اف جی کروزر

تویوتا اف جی کروزر یک شاسی بلند میان سایز با طراحی رترو (مدرن-کلاسیک) است که نخستین مرتبه طرح مفهومی و کانسپت آن در نمایشگاه بین المللی خودرو آمریکای شمالی به نمایش درآمد. این طرح پس از دریافت بازخوردهای مثبت از سوی مشتریان سرانجام در ژانویه سال ۲۰۰۵ میلادی طی مدت برگزاری نمایشگاه خودرو آمریکای شمالی به صورت رسمی رونمایی شد و تویوتا اف جی کروزر (xj10) پا به عرصه وجود نهاد.

طراح این خودرو نیز آقای جین ون کیم بود که طرح خود را در سال ۲۰۰۲ به شرکت تویوتا تحویل داد. تویوتا اف جی کروزر از قابلیت‌های آفرود بسیار مناسبی برخوردار بود و سعی داشت تا در رقابت با محصول پرطرفدار آمریکایی یعنی هامر چیزی کم نداشته باشد و ضمن ارائه قابلیت‌های متناسب جاده‌ای و خارج جاده‌ای، بتواند با قیمت کمتر مشتریان بیشتری را به سوی خود جلب کند.

تویوتا اف جی کروزر کمابیش از سال ۲۰۰۸ به بازار کشورمان راه یافت. اما شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران، مدل‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ این خودرو که عمدتا از تیپ اکستریم بودند را به دست مشتریان خود رساند. در ادامه قصد داریم تا تویوتا اف جی کروزر را از جوانب مختلف همچون طراحی ظاهری، کابین، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش در ایران مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری تویوتا اف جی کروزر

طراحی بدنه تویوتا اف جی کروزر از نوعی سبک مدرن کلاسیک بهره برده و به خوبی توانسته ضمن حفظ اصالت خود و اشاره به مدل قدیمی‌تر این خودرو، نمایی نسبتا مدرن و جوان‌پسند را از یک شاسی بلند متوسط میان سایز به رخ بکشد. این خودرو به خوبی توانسته المان‌های ظاهری محصولاتی همچون تویوتا لندکروزر دهه ۹۰ میلادی همچنین مدل اف جی ۴۰ دهه شصت را با یکدیگر در هم آمیزد و محصولی نسبتا مدرن را به مشتریان قرن بیست و یکم ارائه دهد. چراغ‌های دایره‌ای و کپسولی نارنجی رنگ اطراف آن به همراه یک جلو پنجره مستطیلی کاملا یادآور تولیدات قدیمی‌تر تویوتا هستند.

طرح کانسپت گونه سپر جلو نیز سبب شده حالت قدیمی چراغ‌ها و جلو پنجره تا حد زیادی به یک طراحی مدرن تبدیل شود. در نقاط مختلف بدنه اشکال هندسی چهار ضلعی و خطوط مستقیم با زوایای شکسته به خدمت گرفته شده‌اند تا نوعی طراحی جعبه‌ای اما نسبتا خوشایند از این خود را به نمایش بگذارند. در نمای جانبی سبک طراحی فریم پنجره‌ها و شیوه ترسیم گلگیرها به خوبی مصداق این سخن خواهند بود. در این بین پهنای ستون سی و وجود شیشه در انتهای این بخش نیز در نوع خود جالب توجه و خاص به نظر می‌رسد.

همچنین با نگاهی به بخش عقب خودرو متوجه خواهید شد که طراحی نمای پشت تویوتا اف جی کروزر نسبت به سایر بخش‌ها کمی مدرن‌تر و آینده نگرانه‌تر به نظر می‌رسد. به طور کلی طراحی جعبه‌ای فرم تویوتا اف جی کروزر به خوبی توانسته ضمن حفظ اصالت خود، نمایی تقریبا مدرن و خوشایند را برای آفرود سواران و به ویژه  افرادی که تمایل دارند پول بیشتری صرف خرید اتومبیل آفرود خود نمایند، ارائه دهد.

طراحی ظاهری تویوتا اف جی کروزر

طراحی داخلی تویوتا اف جی کروزر

پس از ورود به کابین تویوتا اف جی کروزر مسلما با یک نوع طراحی بسیار ساده اما مطابق با ذات آفرودر این شاسی بلند خوش هیبت ژاپنی مواجه خواهید شد که در نگاه اول نه تنها زیبا به نظر نمی‌رسد بلکه حتی می‌توان آن را تا حدودی زشت و بسیار قدیمی پنداشت. به ویژه طرح چهارگوش کنسول میانی داشبورد و دریچه‌های تهویه به همراه کلیدهای کنترل اصلا چنگی به دل نمی‌زنند. با این حال نباید این نکته را از خاطر برد که در اینجا با یک شاسی بلند آفرودر طرف هستیم و نه یک شاسی بلند فوق تجملاتی ویژه تردد افراد ثروتمند درون شهر. هر چند که اف جی کروزر به راحتی در سطح شهرها نیز قابل استفاده است.

حالت تخت داشبورد و فرم سه شاخه غربیلک فرمان نیز تاکیدی بر طراحی ساده فضای داخلی اف جی کروزر است. در این حال حضور نشانگرهای قطب نما، شیب سنج و … در بالای داشبورد خبر از حضور در کابین یک خودرو ویژه آفرود می‌دهند.

پلاستیک نسبتا خشک اما با کیفیت مناسب سراسر نقاط مختلف را فرا گرفته و بر ذات غیرتجملاتی این خودرو تاکید دارد. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه تویوتا FJ، مسلما نباید نگران گنجایش فضای داخلی و اعمال محدودیت بر سرنشینان به ویژه در ردیف عقب باشیم.

بنابراین کاربران تویوتا اف جی کروزر به راحتی می‌توانند از فضای وسیع موجود در کابین این خودرو ژاپنی لذت ببرند. از طرف دیگر به دلیل آن که مالکان تویوتا اف جی کروزر معمولا با این خودرو زیاد به مسافرت می‌روند، بنابراین احتیاج به یک محفظه بار وسیع دارند که از این بابت هم جای نگرانی نیست، زیرا محفظه بار تویوتا اف جی کروزر معادل ۷۹۰ لیتر فضا در اختیار وسایل شما قرار خواهد داد، بنابراین دغدغه چندانی از لحاظ جای دادن اسباب و وسایل سفر وجود نخواهد داشت.

در یک جمع بندی می‌توان اظهار داشت که تویوتا اف جی کروزر از کابینی لوکس و راحت مشابه با شاسی بلندهای شهری متعارف برخوردار نیست اما با این حال یک فضای جادار و مناسب جهت مسافرت‌های آفرود و غیرآفرود را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. طراحی داخلی آن نیز چندان چشم‌نواز و به روز نیست و مسلما مشتریان عادی چندان از آن رضایت نخواهند داشت‌.

 

طراحی داخلی تویوتا اف جی کروزر

 

آپشن‌ها و امکانات تویوتا FJ cruiser

گرچه از اتومبیل‌های ویژه آفرود نباید توقع بهره‌مندی از آپشن‌های رفاهی متنوع را داشت، اما تویوتا اف جی کروزر کمی بیش از حد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و تجهیزات رفاهی متنوعی در لیست آپشن‌های آن مشاهده نمی‌شود؛ در ادامه به مهمترین امکانات رفاهی تویوتا اف جی کروزر اشاره شده است: آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، روکش صندلی پارچه‌ای ضد آب و تنظیمات دستی صندلی‌ها، سیستم صوتی JBL ده اسپیکر، نمایشگر دنده عقب در آینه، بلوتوث، USB، نمایشگر سه‌گانه داشبورد: شیب سنج-قطب نما- دماسنج و کروز کنترل.

ناگفته نماند که تویوتا اف جی کروزر نسل اول موفق به کسب بالاترین نمره از موسسه بیمه امنیت بزرگراه‌های آمریکا iihs شده که امنیت مطلوب این خودرو را تضمین می‌کند. تویوتا اف جی کروزر به تجهیزات ایمنی زیر مجهز شده است:

شش عدد کیسه هوا (جلو – جانبی و پرده ای) ABS، EBD، ترمز کمکی، سنسور عقب و فشار باد تایر، سامانه کنترل کشش و پایداری و کنترل هوشمند.

 مشخصات فنی تویوتا اف جی کروزر

تویوتا اف جی کروزر  نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۴ لیتر دریافت می‌کند. قوای حاصل از این پیشرانه برابر ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور است که به واسطه یک گیربکس ۵ دنده اتوماتیک با دنده کمک و دو عدد دیفرانسیل مجهز به قفل الکترونیکی به طرف هر چهار چرخ ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد تویوتا اف جی کروزر برابر با ۸ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن به رقم ۱۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. حداکثر سرعت این خودروی ۱۹۴۸ کیلوگرمی نیز ۱۸۰ کیلومتر متر بر ساعت خواهد بود. بنابراین مسلم است که عملکرد فنی تویوتا اف جی کروزر با توجه به ابعاد و وزن نسبتا زیاد این خودرو، کاملا قابل قبول و تا حد زیادی مهیج و چالاک به نظر برسد.

مزایا و معایب تویوتا FJ

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های تویوتا FJ کروزر می‌توان به مواردی همچون طراحی ظاهری جذاب و در عین حال کلاسیک، کابین بسیار جادار، قابلیت‌های آفرود بالا، توانایی فنی بسیار مطلوب پیشرانه و جعبه دنده اشاره کرد. از طرف دیگر موارد همچون مصرف سوخت نسبتا بالا، کمبود امکانات رفاهی و فرآیند نه چندان آسان سوار و پیاده شدن در ردیف عقب را می‌توان در دسته نقاط ضعف خودرو طبقه بندی کرد.

وضعیت فروش تویوتا اف جی کروزر در ایران

تویوتا اف جی کروزر یکی از خودروهای مورد علاقه آفرود سواران قشر نسبتا مرفه به حساب آمده و با وجود قیمت نه چندان کم آن، همواره از بازار خرید و فروش تقریبا مناسبی برخوردار بوده است. به ویژه خدمات پس از فروش این خودرو از طریق نمایندگی‌های گسترده تویوتا در سراسر کشور قابل دسترس بوده و از این بابت نیز دغدغه چندانی به مشتریان وارد نخواهد آورد. بنابراین می‌توان اظهار داشت که بازار خرید و فروش تویوتا اف جی کروزر در ایران پر رونق و با هواداران خوبی است.

 

نویسنده: حسین باباپور