تویوتا برقی سی پاد

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ تویوتا برقی سی پاد

تویوتا در روز کریسمس خبر از تولید و عرضه یک خودرو کوچک برقی داد. این خودرو سی+پاد (C+pod) نام دارد و در رده خودروهای اولترا کامپکت قرار می‌گیرد. این خودرو کوچک برقی جدیدترین سری از این محصولات است که می‌تواند در گوشه و کنار شهر بچرخد، بدون اینکه هوا را آلوده کند.

تویوتا قصد دارد با گسترش خودروهای برقی و تولید انبوه مدل‌های جدید، بازار تازه‌ای را برای خود فراهم کند.

تویوتا سی پاد

طراحی ظاهری تویوتا سی پاد

خودرو برقی سی+پاد یک خودرو برقی دوستدار محیط زیست با گنجایش دو سرنشین است. علاوه بر استفاده در مسیرهای کوتاه، از این مدل تویوتا می‌توان در شرکت‌های خدمات پس از فروش و همین طور برای رانندگی ایمن و پاک در شهرها استفاده کرد.

علاوه بر سی+پاد، تویوتا مدل‌های برقی دیگری را نیز روانه بازار کرده است که واکینگ اریا بی‌ای‌وی (Walking Area BEV) و آی-رود (i-Road) از جمله آنها است. این محصولات تفاوت زیادی با خودروهای برقی موجود در بازار دارند و تویوتا برای تولید این نوع ماشین‌ها با بیش از ۲۰۰ شرکت دولتی و خصوصی همکاری می‌کند.

با استفاده از یک باتری لیتیوم یونی، این خودرو کوچک می‌تواند ۱۵۰ کیلومتر مسیر را بپیماید و حداکثر سرعت آن نیز به ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این اطلاعات به این معنی است که نباید تویوتا سی+پاد را به چشم یک خودرو جاده‌ای نگاه کرد. به دلیل قرارگیری پیشرانه در عقب خودرو و همچنین نقطه ثقل پایین خودروهای برقی، C+pod چهره جالبی پیدا کرده است.

از زمان وقوع سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱، طبق طرح دولت، خودروهای برقی باید این امکان را داشته باشند تا بتوانند برق اضطراری خانه‌ها را تامین کنند. سی+پاد با استفاده از یک سیستم منبع تغذیه خارجی ۱۵۰۰ وات می‌تواند برق یک خانه متوسط را به مدت ۱۰ ساعت فراهم کند.

فروش این خودرو برقی کوچک در سال آینده محدود به شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها خواهد بود، اما کمپانی تویوتا در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۲ امکان خرید سی+پاد را برای اشخاص حقیقی نیز فراهم کند. قیمت اولیه تویوتا سی+پاد ۱۵،۸۸۸ دلار تعیین شده است.

 مشخصات تویوتا سی پاد

طراحی داخلی تویوتا سی پاد 2021

سی+پاد با ۲۴۹۰ میلیمتر طول، ۱۲۹۰ میلیمتر عرض و ۱۵۵۰ میلیمتر ارتفاع در کلاس خودروهای کامپکت قرار می‌گیرد و با وجود شعاع چرخش ۳.۹ متر، می‌تواند به راحتی در جاده‌ها و مسیرهای باریک حرکت کند و برای جای پارک هم در شهرها و خیابان‌های شلوغ مشکلی نداشته باشد و کاملا مناسب رانندگی روزمره است.

باتری لیتیوم یونی در زیر کف خودرو و در جلوی صندلی‌ها قرار گرفته است. پیشرانه سی+پاد در بخش عقب نصب شده و همراه با بدنه محکم و سیستم تعلیق مستقل، ناهمواری‌های مسیر را جذب و سواری نرم، باکیفیت، سریع و پایداری را فراهم می‌کند.

تویوتا C+pod با بُرد ۱۵۰ کیلومتر، خودرو مناسبی برای استفاده‌های روزمره است.

شارژ خودروهای برقی

شارژ خودرو برقی تویوتا

تویوتا سی+پاد دارای سیستم شارژ استاندارد است و به همین دلیل هم در خانه و هم در بیرون از خانه به راحتی شارژ شده و کابل شارژ این خودرو مستقیما به پریز برق متصل می‌شود. با عضویت در سرویس شارژ بی‌ای‌وی/پی‌اچ‌ای‌وی، سی+پاد را می‌توان در ایستگاه‌های شارژ جی-استیشن تویوتا و یا هر ایستگاه شارژ استانداردی شارژ کرد.

همچنین C+pod دارای یک سیستم منبع تغذیه خارجی ۱۵۰۰ وات برای تامین برق خانه‌ها در زمان قطع برق و بلایای طبیعی است. علاوه بر خروجی برق کنار پای سرنشین، می‌توان کابل اتصال برق را به سوکت شارژ جلوی خودرو متصل کرد و از این خودرو به‌عنوان منبع تغذیه برای تامین برق یک خانه به مدت ۱۰ ساعت استفاده کرد.

طراحی مدرن، کاربرپسند و راحت

کابین سی+پاد به رنگ سیاه تولید شده و چراغ‌های جلو و عقب این خودرو برقی از نوع ال‌ای‌دی و سوکت شارژ در بین چراغ‌های جلو قرار گرفته است. مجموع این عوامل نشان از یک خودرو کاربرپسند است.

بدنه خارجی از پلاستیک ساخته شده تا وزن خودرو کاهش پیدا کند. برای هماهنگی رنگ کابین و بدنه، دو رنگ‌بندی برای این تویوتا در نظر گرفته شده، آبی دریایی متالیک و نارنجی متالیک. البته علاوه بر این رنگ‌ها، سه ترکیب سه‌رنگ دیگر نیز برای تویوتا C+pod تعیین شده است.

کابین این خودرو ۱۱۰۰ میلیمتر عرض دارد و فضای راحت و ساده‌ای را برای نشستن دو فرد بزرگسال در کنار هم فراهم می‌کند. نمایشگر اطلاعات در مرکز و روی داشبورد سفید رنگ قرار گرفته و میزان مسافت و دیگر امکانات را نشان می‌دهد. همچنین کلیدها و دکمه‌ها در مرکز داشبور و پایین نمایشگر اطلاعات نصب شده است.

تجهیزات و امکانات ایمنی

طراحی مدرن تویوتا سی پاد 2021

صندوق عقب سی پاد تویوتا

ستون‌های این خودرو طوری طراحی شده که ضربه‌های وارده را کنترل کرده و در صورت برخورد از جلو، کناره‌ها و عقب، می‌تواند ایمنی سرنشینان را حفظ کند. همچنین طراحی بدنه به گونه‌ای است که در هنگام برخورد با عابر پیاده، آسیب کمتری به عابر وارد می‌شود.

سیستم ایمنی پیش از برخورد برای شناسایی و تشخیص خودروها (شب و روز)، عابران پیاده (شب و روز) و دوچرخه‌ها (روز) روی تویوتا سی+پاد نصب شده و یک سیستم سونار هوشمند همراه با ترمزهای پشتیبان پارک (برای اشیا ثابت) برای جلوگیری از برخورد با دیوارها و موانع در نظر گرفته شده است.

نویسنده: میلاد قزللو