تویوتا، پرفروش ترین خودروساز ۲۰۲۱ جهان

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ تویوتا، پرفروش ترین خودروساز ۲۰۲۱ جهان

سال ۲۰۲۱ به هیچ وجه سال خوبی برای صنعت خودرو نبود. ادامه پاندمی ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، در کنار اخلال در زنجیره تامین و کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا، باعث شد تا همه شرکت‌های تولیدکننده، حتی خودروسازان بزرگی مثل تویوتا، فولکس واگن، بی ام و، بنز و… به سختی بتوانند به اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنند.

گروه خودروسازی تویوتا (شامل لکسوس، رانز، دایهاتسو و هینو) که یکی از بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین خودروسازان جهان است، نیز از این مشکلات مصون نماند و مدیران این شرکت مجبور شدند تولید بعضی از مدل‌ها مثل راوفور و لکسوس RX را متوقف کنند.

تویوتا آمار فروش جهانی خود در دسامبر سال گذشته میلادی و همین طور کل سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. بر اساس این آمار، کمپانی ژاپنی موفق شده علیرغم مشکلات و موانع متعدد، همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان را حفظ کند و جلوتر از گروه خودروسازی فولکس واگن قرار داشته باشد.

آمار فروش خودروهای تویوتا (۲۰۲۱)

میزان فروش تویوتا در کل کشورها به ۱۰ میلیون و ۴۹۶ هزار دستگاه خودرو رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، رشد ۱۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار، شامل فروش محصولات دایهاتسو و هینو نیز می‌شود. حتی بدون احتساب آمار این برندهای زیرمجموعه، فروش تویوتا در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۰.۶ درصد افزایش داشته است.

اما برعکس تویوتا، رقیب آلمانی‌اش، فولکس واگن ۴.۵ درصد افت فروش داشته و در سال ۲۰۲۱ فقط ۸.۸۸۲ میلیون دستگاه خودرو در جهان فروخته است.

بخشی از افزایش فروش تویوتا در مقایسه با کاهش فروش فولکس واگن، به آینده‌نگری مدیران شرکت برای تولید و انباشت تراشه‌ها و چیپ‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۱ برمی‌گردد.

تویوتا علاوه بر حفظ رتبه اول فروش در سراسر جهان، توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودروساز در بازار ایالات متحده را نیز از آن خود کند و از جنرال موتورز پیشی بگیرد. برای اولین بار است که جنرال موتورز بعد از ۹ دهه، در صدر پرفروش‌ترین کمپانی‌های بازار آمریکا قرار ندارد.

به گفته شیوری هاشیموتو، سخنگوی تویوتا، پرفروش‌ترین خودروساز بودن هیچ وقت هدف اصلی شرکت نبوده و آمار فروش فوق‌العاده نتیجه تصمیم همه خریداران و مشتریان برای حمایت از برندهای این گروه خودروسازی است. هدف تویوتا این است که بهترین برند خودرویی در زمینه ایمنی و کیفیت باشد.

این آماری که باعث شده تویوتا پرفروش‌ترین خودروساز ۲۰۲۱ جهان باشد، شامل همه خودروهای بنزینی، دیزلی، هیبریدی و برقی است.

اما اگر بخواهیم فقط آمار خودروهای برقی را حساب کنیم، فولکس واگن با اختلاف خیلی زیادی جلوتر از تویوتا است. گروه خودروسازی آلمانی در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴۵۳ هزار دستگاه خودرو برقی فروخته، در صورتی که میزان فروش کمپانی ژاپنی فقط ۱۴،۴۰۷ دستگاه است.

دلیل این اتفاق هم، سرعت پایین تویوتا برای تولید خودروهای الکتریکی است. اما انتظار می‌رود با عرضه ماشین‌های برقی جدیدی مثل تویوتا bZ4X، اوضاع فروش در سال جدید متفاوت‌تر باشد.

آمار فروش تویوتا ( ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹)

  • سال مالی ۲۰۱۴= ۱۰ میلیون و ۱۳۳ هزار دستگاه
  • سال مالی ۲۰۱۵= ۱۰ میلیون و ۱۶۸ هزار دستگاه
  • سال مالی ۲۰۱۶= ۱۰ میلیون و ۹۴ هزار دستگاه
  • سال مالی ۲۰۱۷= ۱۰ میلیون و ۲۵۱ هزار دستگاه
  • سال مالی ۲۰۱۸= ۱۰ میلیون و ۴۴۱ هزار دستگاه
  • سال مالی ۲۰۱۹ ( تا مارس) = ۱۰ میلیون و ۶۰۳ هزار دستگاه

تویوتا برند با ارزش ۲۰۲۱

خبرها حاکی از آن است که تویوتا همچنان به عنوان بهترین برند خودرویی در جهان شناخته می‌شود. در سال ۲۰۲۱ نیز این برند معروف، برای سومین سال متوالی در زمره با ارزش‌ترین خودروهای جهان قرار گرفت.

بر اساس گزارش موسسه اینتربرند، ارزش برند این کمپانی تویوتا در سال ۲۰۲۱، بیش از ۵۴ هزار میلیون دلار تخمین زده شده است. همین رقم موجب شد تویوتا هفتمین برند جهان و با ارزش‌ترین برند در میان غول‌های خودروسازی دنیا شود.

نکته اینجاست موسسه اینتربرند انتخاب‌های خود را  براساس موفقیت تجاری، تاثیر برند بر تصمیم‌گیری مشتری و پول اضافه‌ای که او حاضر است برای خرید محصول از آن برند خاص بپردازد،‌ انجام می‌دهد.

جمع بندی

دومین خودروساز در فهرست امسال اینتربرند، مرسدس-بنز است که در رتبه هشتم باارزش‌ترین برندهای جهان قرار دارد. پس از بنز، بی ام‌ و با کسب رتبه دوازدهم، مقام سوم را در بین خودروسازان کسب کرده است.

تسلا، خودروساز الکتریکی آمریکایی، با ۱۸۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل رتبه چهاردهم را کسب کرد و در بین خودروسازان چهارم شد. هوندا، هیوندای، آئودی، فولکس‌واگن، فورد و پورشه به ترتیب رتبه‌های پنجم تا دهم را در بین خودروسازان کسب کردند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو