تویوتا سوپرا GR ۲۰۲۱، پروژه مشترک تویوتا و بی ام و

۱ مرداد ۱۴۰۰ تویوتا سوپرا GR ۲۰۲۱، پروژه مشترک تویوتا و بی ام و

تویوتا سوپرا GR پروژه مشترکی بین تویوتا و بی ام و است که نسل پنجم آن از سال ۲۰۱۹ در حال تولید است.

مشخصات این خودرو از نسل پنجم هیچ تغییری نکرده است و نزدیک به دو سال است که تویوتا این خودرو را با یک قوای محرکه مشخص عرضه می‌کند. حال اما نسخه به‌روزسانی شده ۲۰۲۱ این خودرو در استرالیا معرفی شده که در ازای دریافت هزینه بیشتر قوای محرکه قوی‌تری را نیز در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

قیمت تویوتا سوپرا GR

طراحی ظاهری تویوتا سوپرا 2021

سوپرا ۲۰۲۱ توانی برابر با ۲۸۵ کیلووات و گشتاوری برابر با ۵۰۰ نیوتن‌متر دارد. این به‌روز‌رسانی و بهبود خودرو در هر دو نسخه GT و GTS حدودا ۲۶۰۰ دلار به هزینه نهایی خودرو افزوده است.

سوپرا GT ۲۰۲۱ بهایی برابر با ۸۷ هزار و ۱۲۶ دلار دارد و نسخه GTS نیز از برچسب قیمتی معادل ۹۷ هزار و ۱۲۶ دلار بهره‌مند است.

فروش فوری خودرو

قوای محرکه تویوتا سوپرا GR

طراحی داخلی تویوتا سوپرا 2021

این خودرو از پلتفرمی مشابه با بی ام و Z4 بهره برده و در طی نسل‌های گذشته خود با افزایش کارایی مواجه شده است. سوپرا GR در حالت استاندارد به یک موتور ۳ لیتری شش سیلندر تک توربو با توان ۲۵۰ کیلووات و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر مجهز است اما نسخه GR جدید با ۳۵ کیلووات افزایش توان مواجه شده است. علاوه‌بر افزایش توان نسبت فشرده ‌سازی موتور نیز از ۱۱:۱ به ۱۰.۲:۱ رسیده است.

حداکثر توان موتور در دور موتوری بین ۵۸۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه بدست می‌آید و حداکثر گشتاور نیز در بازه‌ای بین ۱۸۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه در دسترس است. این در حالی است که در نسخه پیشین حداکثر گشتاور در دور موتوری بین ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس است.

همانند گذشته نیز در هر دو نسخه نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود. در سوپرا جدید شتاب صفر تا صد ۰.۲ ثانیه بهبود یافته است. نسخه پیشین این خودرو برای حرکت از سکون تا رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۴.۱ ثانیه زمان نیازمند داشت که این رقم در نسخه فعلی بهبود یافته است.

تمامی این تغییرات افزایش مصرف سوخت سوپرا را به دنبال نداشته و همچنان نسخه استرالیایی این خودرو مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.

آپشن‌ها و امکانات سوپرا GR

علاوه‌بر به‌روز‌رسانی توان موتور و کاهش نسبت تراکم آن تغییر دیگری که در زیر کاپوت رخ دادن اضافه شدن استرات بار است. این قطعه عملکرد شاسی و سیستم تعلیق خودرو را بهبود داده و در اصل برای بدست آوردن دل اسپرت‌ سواران بر روی خودرو قرار گرفته است. این قطعه را بیشتر برای خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار می‌دهند چراکه تاثیر مستقیم آن بیشتر در این خودروها قابل تشخیص است. در خودروهایی که بیشتر برای استفاده روزانه طراحی شده‌اند استرات بار نمی‌تواند تاثیر چندان زیادی داشته باشد.

کمپانی تویوتا آپشن‌های دیگری از جمله رنگ خاکستری مات نوربرگ و یا صندلی‌های اسپرت به همراه روکش آلکانترا را تنها برای نسخه GTS ارائه داده است که افزودن آن‌ها با افزایش قیمت نهایی خودرو همراه است.

این خودرو در نسخه ۲۰۲۰ به صندلی‌های چرمی و گرم شونده، تریم فیبر کربنی و صفحه لمسی ۸.۸ اینچی با ناوبری و اپل کارپلی مجهز بود و این تجهیزات در نسخه جدید نیز آن را همراهی می‌کند.

تویوتا سوپرا GR ۲۰۲۱ به تجهیزات دیگری همچون شارژر بی‌سیم گوشی، هدآپ دیسپلی و سیستم صوتی پریمیوم JBL با ۱۲ بلندگو نیز مجهز است. تمامی این تجهیزات در هر دو نسخه GT و GTS به صورت پیش‌فرض موجود است.

با عرضه این خودروها در نمایندگی تویوتا در استرالیا بسیاری از کارشناسان قیمت‌گذاری کمپانی سازنده را منطقی ندانسته و عنوان می‌کنند که افزایش حدودا ۲.۶ هزار دلاری این خودرو در برابر افزایش توان ۳۵۰ کیلوواتی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در همین راستا نیز پیش‌بینی می‌شود مدل‌های فعلی تویوتا سوپرا GR در مقایسه با مدل‌های ۲۰۲۱ از فروش بیشتری برخوردار باشند و مدل‌های ۲۰۲۱ نتوانند رکورد فروش مدل‌های فعلی را بشکنند.

مطالب مرتبط:

تویوتا سوپرا GR؛ مدل محبوب تیونرها

نمای عقب تویوتا سوپرا 2021

تیونینگ‌کاران بسیاری بر روی مدل‌های ۲۰۲۰ سوپرا GR تمرکز کرده و تاکنون نسخه‌های تیونینگ متنوعی از این خودرو منتشر شده است.

تنها در یک نمونه تیونر سوئیسی dÄHLer عملکرد یک نمونه از سوپرا GR ۲۰۲۰ را ارتقاع داد. در این مدل دو سطح از ارتقاع برای خودرو مورد نظر ارائه شد. بسته ارتقا سطح نخست سوپرا GR قدرتی برابر ۴۰۲ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۶۱۰ نیوتن‌متر را در اختیار راننده قرار داده و در بسته‌ی ارتقای سطح دوم نیز موتور خودرو می‌توانست قدرتی برابر ۴۵۴ اسب‌ بخار و گشتاوری برابر با ۶۶۰ نیوتن‌متر تولید کند.

در هر دو سطح فنر بندی خودرو نیز بهبود یافته و این کار سبب افزایش راندمان خودرو و بهبود فرمان‌پذیری آن به خصوص در پیست رانندگی شده است. شرکت ژاپنی لیبرتی واک نیز تیونر دیگری است که تویوتا GR سوپرا ۲۰۲۰ را دستخوش تغییراتی قرار داده است. این تغییرات شامل کیت بدنه و سیستم تعلیق اختصاصی است.

حال باید منتظر ماند و دید که با عرضه نسخه ۲۰۲۱ این خودرو تیونرکاران چه واکنشی را از خود نشان می‌دهند. احتمال می‌رود تویوتا سوپرا GR ۲۰۲۱ نیز همچون نسخه پیشین خود با تیونینگ‌های متنوعی مواجه شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی