نسل های مختلف تویوتا ورسو از پرفروش ترین مینی ون‌ های جهان

۲۶ آبان ۱۳۹۹ نسل های مختلف تویوتا ورسو از پرفروش ترین مینی ون‌ های جهان

تویوتا ورسو یک مینی ون جمع و جور است از سال ۲۰۰۹ با کد zgr20 در نمایشگاه خودرو ژنو به عنوان نسخه جدید تویوتا کرولا ورسو به نمایش درآمد. این خودرو در دو مدل ۵ یا ۷ نفره تحت عناوین مختلف به بازارهای آفریقا و اروپا راه پیدا کرد. از جمله افتخارات تویوتا ورسو می‌توان‌ به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۱۰ نام برد؛ بدین ترتیب این خودرو توانست عنوان ایمن‌ترین مینی ون را در آن دوران به خود اختصاص دهد.

تویوتا ورسو در سال ۲۰۱۲ یک نسخه فیس لیفت را به بازار فرستاد که در آن از چراغ‌های تهاجمی و اسپرت‌تر به منظور ارائه چهره جدید استفاده شده بود تا مشتریان جوان نیز تمایل بیشتری به خرید این مینی ون خانوادگی ژاپنی پیدا کنند.

تولید تویوتا ورسو تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشت و این محصول توانست به بازار اروپا، مراکش، آفریقای جنوبی و چین راه پیدا کند؛ اما نکته جالب این است که تویوتا ورسو هیچ‌گاه در ژاپن و آمریکای شمالی به فروش نرسید و در عوض تویوتا راوفور به مشتریان ارائه شد. محصولاتی همچون اوپل زافیرا، فورد سی-ماکس، فولکس واگن توران، مزدا ۵ و پژو ۵۰۰۸ از جمله مهمترین رقبای این خودرو در بازارهای جهانی به شمار می‌روند.
در ادامه نگاهی به مشخصات برخی مدل‌های تویوتا ورسو خواهیم انداخت.

تویوتا ورسو فیس لیفت مدل 2013

این مدل ورسو از لحاظ طراحی بیرونی نسبت به نسخه پیشین از ظاهر بسیار هجومی و اسپرت سود می‌برد، به نحوی که حتی جوانان نیز از سوار شدن بر این خودرو حس ناخوشایندی پیدا نخواهند کرد. چراغ‌های کشیده جلو به همراه سبک طراحی سپر و گریل، نوعی چهره کاملا خشن را برای ورسو فیس لیفت به ارمغان آورده‌ که در کنار فرم هاچ‌بک‌مانند بدنه، ظاهری هیجان‌انگیز به این خودروی مینی ون خانوادگی بخشیده است.

تویوتا ورسو 2009

تویوتا ورسو مدل 2009

 

با این حال درون کابین چندان تغییر نکرده و خلاقیت‌های به خرج رفته در این مکان نیز چندان زیبا به نظر نمی‌رسد. به ویژه جابجایی محل پنل کیلومترشمار به وسط داشبورد نوعی خطای بصری در کابین ایجاد کرده و از لحاظ ارگونومی نیز می‌تواند سردرگم کننده احساس شود. یک صفحه نمایش ۶.۱ اینچی در کنسول میانی جای داده شده و دسته دنده مطابق طراحی مرسوم مینی ون‌ها در ارتفاع بالاتر روی کنسول میانی قرار گرفته است. ضمنا  کاربران می‌توانند با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم حدود ۴۴۰ لیتر فضا به اسباب و وسایل خود اختصاص دهند.

تویوتا ورسو در بخش فنی با ۳ پیشرانه دیزل و دو موتور بنزینی به دست مشتریان رسیده است. پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر بنزینی معادل ۱۳۲ اسب بخار و موتور ۱.۸ لیتری بنزینی نیز برابر ۱۴۷ اسب بخار نیرو تحویل چرخ‌های ورسو می‌دهند. موتورهای دیزل نیز با حجم ۲ و ۲.۲ لیتری، نیرویی برابر با ۱۲۶ اسب بخار تا ۱۷۷ واحد قدرت را به جعبه‌دنده‌های ۶ سرعته دستی و یا سی وی تی اتوماتیک تحویل خواهند داد تا از طریق آن به سوی چرخ‌های جلو روانه شود.

یک پیشرانه ۱.۶ لیتری دیزل هم برای ورسو ارایه شده که دارای مصرف سوخت ترکیبی ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۱۲.۷ ثانیه است. نسخه بنزینی ۱.۶ لیتری نیز حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کرده و دارای شتاب صفر تا صد ۱۱.۱ ثانیه در مدل اتوماتیک خواهد بود.

تجهیزاتی همچون سیستم تهویه اتوماتیک یا دستی، چراغ‌های خودکار و صندلی‌های برقی به عنوان امکانات استاندارد در این خودرو ارائه شده است. رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، سیستم  اطلاعات سرگرمی تویوتا تاچ۲  بلوتوث، رادیو ماهواره‌ای و سانروف نیز در مدل‌های بالاتر به مشتریان ارائه می‌شوند. از جمله مزایای تویوتا ورسو می‌توان به رانندگی آسان، کاربردپذیری بالا و مصرف سوخت بسیار مناسب نمونه دیزل اشاره کرد. از طرف دیگر قیمت بالا، کابین نه‌چندان مجلل و فضای کم صندلی‌های ردیف سوم نیز در زمره نقاط ضعف این خودرو قرار دارد.

تویوتا ورسو 2013

تویوتا ورسو مدل 2013

نسل های مختلف تویوتا کرولا ورسو

کرولا ورسو درواقع نسل پیشین تویوتا ورسو به‌حساب می‌آید که از ساله ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ در قالب سه نسل به بازار عرضه شد. نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۰۱ در خط تولید حضور داشت و به پیشرانه‌های ۱.۶ و ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر به همراه جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک مجهز بود و از لحاظ فنی مشابهت فراوانی با تویوتا اونسیس داشت.

نسل دوم تویوتا کرولا ورسو نیز طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ توسط شرکت کانتو اتو (زیرمجموعه کمپانی تویوتا) به تولید رسید. این خودرو از لحاظ طراحی ظاهری در نمای روبه‌رو مشابهت زیادی با تویوتا یاریس معاصر خود داشت و از پیشرانه‌های ۱.۵ و ۱.۸ لیتری به همراه جعبه‌دنده‌های ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک نیرو دریافت می‌کرد. در سال ۲۰۰۷ تولید این محصول به پایان رسید و جای خود را به کرولا رومیون داد‌.

نسل سوم تویوتا کرولا ورسو AR10 نخستین بار در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۴ دیده شد. این محصول یکی از مدل‌های تویوتا بود که طراحی آن در خارج از ژاپن صورت گرفته و در کشور ترکیه مونتاژ می‌شد. واحد طراحی اروپایی تویوتا واقع در کشور فرانسه نیز وظیفه طراحی این خودرو را بر عهده داشت. این محصول ویژه بازار اروپا ساخته شده بود و یکی از پرفروش‌ترین مینی ون‌های تویوتا لقب گرفت. پیشرانه‌های مختلف ۱.۶ لیتری بنزینی تا ۲.۲ لیتری دیزل مشابه تویوتا ورسو ۲۰۱۳ برای این خودرو در نظر گرفته شد.

تویوتا کرولا ورسو نسل سوم در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شد اما در بحث حفاظت از عابر پیاده تنها دو ستاره کسب کرد. نهایتا در سال ۲۰۰۹ نسل سوم تویوتا کرولا ورسو جای خود را به اولین نسل از «تویوتا ورسو» داد که عاقبت تولیدش در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید.

 

تویوتا ورسو 2018

تویوتا ورسو مدل 2018

 

 

نویسنده: حسین باباپور