بررسی مشخصات فنی تویوتا کراون ۲۰۲۳

۳۰ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی تویوتا کراون ۲۰۲۳

وقتی که تویوتا خبر پایان تولید سدان فول سایز آوالون را اعلام کرد، به نظر رسید که خودروساز ژاپنی هم تحت تاثیر افزایش تقاضا برای کراس‌اوورها قرار گرفته و دوران سدان‌ها به پایان رسیده است. اما بعد از آن اعلام شد که خودرو معروف و مشهور تویوتا کراون دوباره به بازار خودرو باز خواهد گشت. کراون (Crown به معنی تاج) علاوه بر بدنه سدان، در قالب کراس‌اوور، کراس‌اوور اسپرت و استیشین نیز تولید و عرضه خواهد شد.

مزایا و معایب

+ طراحی زیبا

+ کابین مجلل

+ فهرست کامل آپشن‌ها

+ پیشرانه هیبریدی

+ سواری نرم و راحت

مشخصات فنی

دو موتور ۴ سیلندر هیبریدی برای تویوتا کراون در نظر گرفته شده است. تیپ‌های XLE و Limited دارای موتور ۲.۵ لیتری بنزینی و دو موتور برقی سیستم هیبریدی THS تویوتا هستند. هنوز مشخصات دقیق این پیشرانه اعلام نشده، اما احتمال دارد که از پیشرانه هیبریدی آوالون استفاده شود که ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد. این خودرو به صورت استاندارد با سیستم AWD عرضه می‌شود و دارای گیربکس متغیر پیوسته (CVT) است.

پیشرانه Hybrid Max زیر کاپوت تویوتا کراون Platinum قرار گرفته است. این پیشرانه، شامل یک موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوشارژ به همراه یک موتور برقی در محور جلو و محور الکتریکی عقب با یک موتور برقی آب‌خنک می‌شود. این پیشرانه ۳۴۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند که از موتور V6 آوالون بیشتر است. سیستم پیشرفته‌تر چهار چرخ متحرک (E-Four AWD) قدرت موتور را از طریق یک گیربکس اتومات ۶ سرعته دریافت می‌کند.

تویوتا نگفته که حداکثر سرعت و شتاب کراون سدان چقدر است، اما حدس می‌زنیم که کمتر از ۶ ثانیه باشد.

تویوتا کراون جدید روی پلتفرم TNGA-K ساخته شده که جلوی ورود صدا و لرزش را به کابین می‌گیرد و سواری راحت‌تر و نرم‌تری را فراهم می‌کند. کمری، راوفور، سیه‌نا و ونزا دیگر محصولات خودروساز ژاپنی هستند که پلتفرم یکسانی با کراون دارند.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی هیبریدی

حجم موتور

۲.۵ لیتر

۲.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

توربو

قدرت

۲۱۵ اسب بخار

۳۴۰ اسب بخار

گشتاور

—–

گیربکس

اتوماتیک CVT

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۶ ثانیه

سرعت

—–

مصرف سوخت

—–

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۹۲۸ میلیمتر

عرض

۱۸۳۹ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۳۹ میلیمتر

فاصله محورها

۲۸۵۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۷۸ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

—–

حجم مخزن سوخت

—–

قطر رینگ

۱۹ اینچ

۲۱ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا کراون ۲۰۲۳

احتمالا با دیدن طراحی ظاهری تویوتا کراون از خودتان می‌پرسید که آیا این ماشین، سدان است؟ کراس‌ اوور است؟ کوپه چهار در است؟ در جواب هر سه سوال باید بگوییم بله.

در طراحی قسمت جلوی تویوتا کراون جدید از عناصر خودروهای سدان سنتی استفاده شده و خودرو دارای خط سقف کوتاهی نسبت به کاپوت است. اما در بخش عقب سقف شیب بیشتری پیدا می‌کند و از این زاویه بیشتر یک کوپه است تا یک سدان. ارتفاع کراون از سطح زمین تقریبا هم‌اندازه کراس‌اوورها است و همچنین قاب مشکی‌رنگی دور گلگیرها را پوشانده است. با وجود اینکه طراحی نمای عقب به سبک ماشین‌های لیفت‌بک کار شده، اما مثل سدان‌های سنتی صندوق و شیشه عقب از هم مجزا هستند.

در طراحی چهره تویوتا کراون از شاسی‌بلند برقی تویوتا bZ4X الهام گرفته شده و دریچه‌های هوا همانی است که قبلا در مدل آوالون به کار رفته بود. چراغ‌های جلو از نوع LED بوده و چراغ‌های LED عقب نیز از یک طرف به سمت دیگر امتداد پیدا کرده است. همچنین تیپ‌های Limited و Platinum سانروف و سقف پانوراما دارند.

سدان لوکس تویوتا کراون در رنگ‌های سیاه، سفید، خاکستری و قرمز عرضه خواهد شد و خریداران می‌توانند در صورت تمایل بدنه را به صورت دو رنگ سفارش دهند.

طراحی داخلی

کابین تویوتا کراون ۲۰۲۳

«کابین درجه یک» عبارتی است که خودروساز ژاپنی برای توصیف طراحی داخلی تویوتا کراون استفاده می‌کند. پلتفرم TNGA-K و عایق‌های به کار رفته در بدنه، همراه با شیشه‌های آکوستیک و صفحه جاذب صدا بین موتور و کابین، جلوی ورود سر و صدا به داخل ماشین را می‌گیرد. این موضوع در خودروهای چهار سیلندر اهمیت زیادی دارد.

طراحی داخلی به اندازه نمای بیرونی آینده‌گرایانه و پیشرو نیست، اما ظاهری مجلل و لوکس دارد. همه تیپ‌های تویوتا کراون یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک کیلومترشمار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی دارند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی سدان‌های بزرگ باید رعایت شود، راحتی صندلی‌ها است. صندلی‌های جلو تویوتا کراون در هر سه تیپ دارای گرم‌کن است. تیپ‌های لیمیتد و پلاتینیوم صندلی خنک‌شونده جلو، صندلی گرم‌شونده عقب و روکش چرمی دارند.

ظرفیت صندوق عقب تویوتا کراون با توجه به ابعاد و اندازه خودرو باید بزرگ و جادار باشد، اما هنوز تویوتا اعلام نکرده که چه مقدار بار در صندوق این سدان بزرگ جا می‌گیرد.

تویوتا کراون؛ بازگشت سدان بزرگ

نمای عقب تویوتا کراون ۲۰۲۳

تویوتا کراون یکی از قدیمی‌ترین محصولات خودروساز ژاپنی است که از سال ۱۹۵۵ تولید می‌شود و کراون ۲۰۲۳، اولین مدل از نسل شانزدهم این سدان بزرگ است. طراحی آینده‌نگرانه، کابین مجلل و پیشرانه قدرتمند هیبریدی از نکاتی است که می‌توان درباره تویوتا کراون بیان کرد. هنوز تاریخی برای خرید خودرو جدید تویوتا اعلام نشده، اما احتمالا اواخر سال ۲۰۲۲ وارد بازار‌های جهانی شود. قیمتی که برای تویوتا کراون تعیین می‌شود، ۵۰ هزار دلار برای مدل پایه و ۷۰ هزار دلار برای رده‌بالاترین تیپ خواهد بود. تویوتا هایلندر، آئودی A3 و بی ام و سری ۵ از اصلی‌ترین رقبای کراون سدان هستند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو