بررسی مشخصات تویوتا یاریس کراس

۲۲ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات تویوتا یاریس کراس

تقریبا یک سال پس از اولین رونمایی تویوتا یاریس کراس، این خودرو به زودی به دست مشتریان می‌رسد. خودرو جدید یک کراس اوور سگمنت B است که برای رقابت با نیسان جوک، رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و اشکودا کامیک طراحی شده است.

تویوتا یاریس کراس در دو مدل میان‌رده داینامیک و پرچمدار اکسل عرضه می‌شود که در حال حاضر فقط مشخصات مدل داینامیک ارائه شده اما مدل اکسل نیز در دستور کار تویوتا قرار دارد.

مدل داینامیک به صورت استاندارد با رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی، ریل‌های سقفی نقره‌ای رنگ و کیت تقویت بدنه شامل اسکید پلیت جلو و عقب عرضه می‌شود. در کابین هم داشبورد مشکی رنگ، روکش چرم مصنوعی، سقف مشکی، فرمان و اهرم تعویض دنده چرمی دیده می‌شود.

این خودرو یکی از محصولات تویوتا در ایران است که طی دهه ۸۰ و ۹۰ مورد استقبال فراوانی قرار گرفت و اکنون نیز پس از ممنوعیت واردات خودرو و عدم ورود مدل‌های جدید این خودرو، خرید خودرو کارکرده آن رونق گرفت.

 مشخصات فنی تویوتا یاریس

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۱.۵ لیتر

نوع موتور

سه سیلندر خطی/ هیبریدی

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۱۴ اسب بخار در ۶۶۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۴۵ نیوتون.متر در ۴۸۰۰ تا ۵۲۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۰.۲ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۳

تعداد سوپاپ

۱۲

انتقال قدرت

اتوماتیک ضریب متغیر

مصرف سوخت ترکیبی

۵.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

هیدرولیکی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

میل پیچشی

نوع بدنه

کراس اوور بسیار کوچک

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۱۸۰ میلی‌متر

عرض

۱۷۶۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۵۹۰ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۵۶۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۱۴۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۴۲ لیتر

قطر رینگ

۱۸

چرخ جلو و عقب

۵۰/۲۱۵

حجم صندوق عقب

۳۵۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

 

 طراحی ظاهری تویوتا یاریس

طراحی ظاهری یاریس

یاریس کراس جدیدترین خودرویی است که روی کوچک‌ترین نسخه پلتفرم معماری جهانی جدید تویوتا (TNGA) ساخته می‌شود. این پلتفرم مجموعه‌ای از قطعات و شاسی قابل تغییر است که همه محصولات تویوتا از کرولا و یاریس گرفته تا رافور و سدان‌های آمریکایی روی آن تولید می‌شوند. از همه مهم‌تر، با استفاده از این پلتفرم تویوتا، یاریس کراس را با پیشرانه هیبریدی عرضه می‌کند، به دلیل اینکه همه ورژن‌های این پلتفرم برای تولید خودروهای برقی نیز به کار می‌روند.

پیشرانه هیبریدی همانی است که یاریس هاچبک هم از آن استفاده می‌کند. این پیشرانه شامل یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی سه سیلندر، یک موتور برقی کوچک و یک بسته باتری لیتیوم یونی جدید است. این پیشرانه مجموعا ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و این قدرت با استفاده از یک جعبه دنده CVT به چرخ‌ها منتقل می‌شود و یا اینکه باتری را برای رانندگی به صورت تمام برقی شارژ می‌کند.

طبق ادعای تویوتا، مصرف سوخت این کراس اوور به شدت پایین و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای آن نیز خیلی کم است. اما فقط اعداد و ارقام مربوط به انتشار CO2 ارائه شده است. مدل‌های دیفرانسیل جلو تویوتا یاریس کراس کمتر از ۱۲۰ گرم در کیلومتر CO2 تولید می‌کنند و این عدد برای مدل‌های چهار چرخ متحرک و با استفاده از سیستم AWD-i به کمتر از ۱۳۵ گرم در کیلومتر می‌رسد.

طراحی داخلی تویوتا یاریس

طراحی داخلی تویوتا یاریس

از اسم این خودروی تازه‌وارد متوجه می‌شویم که از خانواده یاریس است، اما طراحی و شکل و شمایل مختص به خود را دارد. مهندسان در طراحی این کراس اوور به جای اینکه از مدل هاچبک الهام بگیرند، نگاهی به شاسی‌بلندهای بزرگ‌تر تویوتا، مخصوصا RAV4 داشته‌اند.

تویوتا یاریس کراس مشخصا یک شاسی بلند است، ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد، یک محور افقی قدرتمند، خودرو را متعادل می‌کند و طاق‌های چرخ‌ها نیز به شکل مربع و خود چرخ‌ها نیز بزرگ‌تر است.

طراحان تویوتا، شکل و شمایل شاسی‌بلندهای این خودروساز ژاپنی را حفظ کرده‌اند با این حال یاریس کراس نمای مختص به خود را دارد.

جلوپنجره مشبک و چراغ‌های جلو متفاوت از سوپرمینی یاریس است و در کناره‌های خودرو خطوط و حجم بیشتر با طاق‌های بزرگ‌تر چرخ‌ها و همین طور یک ستون C جدید دیه می‌شود.

یک نوار باریک روی در عقب، چراغ‌ها را به هم وصل می‌کند. اندازه صندوق عقب هنوز اعلام نشده اما مطمئنا جادارتر از یاریس هاچبک خواهد بود. کف قابل تنظیم، فضای بار در کف خودرو سیستم مهار بار تویوتا از آپشن‌هایی است که در صندوق عقب یاریس کراس دیده می‌شود.

در حالی که نمای خارجی به کل متفاوت از یاریس هاچبک است اما طراحی داخلی شباهت بیشتری دارد. یک فرمان و کنترلر‌های جدید و یک نمایشگر لمسی بزرگ‌تر به همراه فضایی برای وسایل شخصی در کنسول مرکزی از تفاوت‌های تویوتا یاریس کراس با مدل سوپرمینی است. کراس اوور جدید از سیستم Safety Sense تویوتا برای محافظت از راننده و سرنشینان استفاده می‌کند.

اگرچه طبق ادعای تویوتا، یاریس کراس مختص بازار اروپا طراحی شده اما در استرالیا و ژاپن نیز فروخته می شود. این خودرو برای اولین بار در ژاپن با نام یاریس عرضه خواهد شد، در صورتی که مدل هاچبک با نام ویتز فروخته می‌شود.

فروش فوری خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45