تکنولوژی در صنعت خودروسازی

۲۳ دی ۱۳۹۹ تکنولوژی در صنعت خودروسازی

تکنولوژی در صنعت خودروسازی این روزها پای خود را فراتر از گیربکس پیشرفته، دنده اتوماتیک و حجم موتور بالا گذاشته است. صنعت خودروسازی اکنون دست در دست غول‌های تکنولوژی جهان برای ساخت پیشرفته‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین خودروها قدم برمی‌دارد. با گذر زمان، خودروها به دستگاه‌های بزرگ هوشمند تبدیل می‌شوند و رانندگی‌‌ها آسان و درصد تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد.

این روزها تکنولوژی در صنعت خودروسازی به سرعت در حال پیشرفت است. مواردی همچون قابلیت ترمز اضطراری، جهت یابی، سیستم خودران و استفاده از تکنولوژی‌های تلفن همراه در اجرای آپشن‌ها به کار گرفته می‌شود و به نوعی تکنولوژی تاثیری شگرف در صنعت خودروسازی می‌گذارد.

روزهایی که تکنولوژی در صنعت خودرو همچون تلفن‌های همراه که امروزه کارهای بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌دهند، خودروها نیز در زمینه تکنولوژی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

در بهتر و آسان‌تر شدن زندگی رانندگان توسط تکنولوژی‌های مدرن و ایمن این روزها شکی نیست. پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های پیش رو، تکنولوژی خودرویی پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و یک قدم دیگر به دنیای تمام دیجیتال نزدیک‌تر شود.

تکنولوژی‌های تاثیرگذار در صنعت خودرو

تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که بدون تکنولوژی‌های امروزی، خصوصا در دنیا و صنعت خودرو، زندگی شلوغ و پر دردسر ما چگونه می‌شد؟ به طور مثال اگر مجبور بودید مسافت‌های طولانی را بدون گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود طی کنید یا در صورت بروز تصادف، ایربگی برای محافظت از جان شما باز نمی‌شد. شاید به این موضوع فکر کنید، شاید هم نه. به هر حال، سال‌ها است که ما به این فناوری‌ها عادت کرده و تصور دنیایی بدون حضور آن‌ها تقریبا برایمان غیر ممکن است. اشتباه نکنید! این به این معنا نیست که در زمان ظهور اولین ماشین‌های مدرن، هیچ تکنولوژی وجود نداشته است. حتی اتومبیل به نوبه خودش یک نوع تکنولوژی محسوب می‌شد. با این حال، کمپانی‌های خودروسازی همیشه به دنبال ارائه محصولی بهتر، متریال باکیفیت‌تر و فناوری به روزتری بود‌ه‌اند. با این حال، مسیر منتهی به تکنولوژی ناقص امروز (از دیدگاه نسل‌های آینده)، اصلا مسیر مستقیم و آسانی نبود. مخترعان برای ارائه اختراعات جدیدشان، به حق ثبت اختراع یا همان Patent نیاز داشتند و دارند. از طرفی دیگر، آماده کردن اذهان عمومی برای پذیرش این فناوری‌های جدید نیز اصلا راحت نبود. برخی از این اختراعات، فقط و فقط به اندازه یک نسل عمر کرده و پس از آن به کلی فراموش شدند، اما بدانید که اگر به خاطر این تکنولوژی‌های قدیمی نبود، امروز به خودروهای خودران و دیگر اختراعات شگفت انگیز نمی‌رسیدیم. در این مطلب، لیستی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های خودرویی تهیه شده است، تکنولوژی‌هایی که اگر نبودند، دنیای خودرویی ما بسیار متفاوت ‌بود.

ایربگ ها

نسخه موفق و کاربردی یکی از مهم‌ترین اختراعات خودرویی یعنی ایربگ، توسط کمپانی جنرال موتورز (General Motors) معرفی شد. البته که پیش‌تر کمپانی‌های دیگر برای ارائه آن تلاش کردند، اما پروژه‌ها با شکست مواجه شدند. در ابتدا، این اختراع شگفت انگیز و نجا دهنده «سیستم مهار بالشتکی هوا» نام داشت و به عنوان یک گزینه لوکس برای کادیلاک‌های بزرگ (Cadillac)، محصولات بیوک (Buick) و مدل‌های شورولت (Chevrolet) در سال 1973 در نظر گرفته شده بود. در طول زمان، این سیستم محافظ به ایربگ‌های امروزی و گزینه‌ای اجباری و حیاتی در طراحی ماشین‌های جدید تبدیل شد.

 

ایربگ خودرو

سیستم انتقال قدرت اتوماتیک

اولدزموبایل (Oldsmobile) برندی است که سال‌ها است نامش دیگر به گوش نمی‌خورد. با این حال در زمان حیات خود، تکنولوژی‌های جدیدی به صنعت خودرو معرفی کرد. یکی از مهم‌ترین فناوری‌های ارائه شده توسط این نام، گیربکس اتوماتیک است که Hydra-Matic نام داشت. این سیستم با مدل‌های سال 1939 معرفی شد، اما یک اشکال داشت؛ این سیستم سنگین و پیجیده بود. با این حال، به لطف مهندسان اولدزموبایل، صنعت خودروسازی را برای همیشه تغییر کرد.

گرمکن صندلی

امروزه تعداد زیادی از ماشین‌ها از برندهای مختلف، با سیستم گرمکن صندلی ارائه می‌شوند، خصوصا اگر صندلی‌ها چرمی باشند. در سال 1966 این اختراع کایلاک، مانند یک انقلاب گرد و خاک به پا کرد توانست رانندگان را در سرمای زمستان یاری کند.

خط تولید خودرو، افزایش سرعت تولید خودرو

شاید در حال حاضر که همه چیز ماشینی شده است باورش دشوار باشد که زمانی حتی خط تولید هم وجود نداشت. تا پیش از تولید فورد مدل T (Ford Model T)، ماشین‌ها با دست ساخته می‌شدند. این پروسه به شدت گران و طاقت فرسا بود، به همین دلیل ایده ناب خط تولید، به ذهن هنری فورد، پایه گذار این کمپانی خطور کرد. با معرفی این فناوری، هر کارگر فقط و فقط یک کار ساده انجام می‌داد. حالا کمپانی می‌توانست افراد بیشتری را استخدام کرده و خودروهای بسیار بیشتری تولید کند. این تکنولوژی کمک کرد که فورد، 15 میلیون ماشین تولید کند و بازار را تحت سلطه خود درآورد.

سیستم انتقال قدرت متغیر یا همان CVT

گیربکس‌های اتوماتیک ماشین‌های امروزی، اکثرا از نوع (CVT (Continuously Variable Transmission هستند. اولین خودروی مجهز به این سیستم DAF 600 نام داشت که در سال 1958 وارد بازار شد. مدل 600 جمع و جور و اقتصادی بود که با گیربکس اتوماتیکش، نقش مهمی در شکل گیری سیستم انتقال قدرت ماشین‌های امروزی داشت.

مسیریاب GPS

در اوایل دهه 70 میلادی، این آپشن معرفی شد که البته با GPS‌های امروزی بسیار متفاوت بود. در آن زمان به دلیل محدودیت امکانات، هر کدام از این آپشن‌ها سنگین و جاگیر بود. کمپانی هوندا (Honda) در اوایل دهه 80، سعی داشت ماشینی با این قابلیت ارائه دهد اما در نهایت، کمپانی محبوب تویوتا (Toyota) موفق شد در سال 1986، مدل سورِر (Toyota Soarer) را با GPS وارد بازار ژاپن کند.

مسیر یاب خودرو

فرمان خودکار

در دنیای امروز، فرمان برقی دیگر یک آپشن لاکچری محسوب نمی‌شود، پیش‌تر تا سال‌ها، فقط مخصوص افراد متمول و خودروهای گران قیمتشان بود. کمپانی کرایسلر (Chrysler)، با مدل امپریال (Imperial) در سال 1951 و با ارائه فرمان هیدرولیک، تاریخ ساز شد.

سقف جمع شونده

فکر و خیال داشتن یک ماشین کوپه که سقفش جمع می‌شود، تا پیش از از تولید پژو 401 اکلیپس (Peugeot 401 Eclipse) در سال 1935، فکر مهندسان و طراحان را درگیر کرده بود. سقف این ماشین در واقع در صندوق عقب آن جا می‌گرفت و با کمک کنترل الکتریکی حرکت می‌کرد. بعدها فورد اسکلای‌لاینر (Ford Skyliner) و مرسدس  (Mercedes SLK) از این سیستم استفاده کردند.

انژکتور سوخت

برای نخستین بار، ایده تزریق سوخت به موتور، برای جنگنده‌های جنگ جهانی دوم ارائه شد. این جت‌ها برای مانور دادن بر فراز آسمان، به طور مدام به سوخت نیاز داشتند. بعدها، این سیستم برای استفاده در خودروهای سواری تغییر کرد. اولیت ماشینی که با این سیستم افسانه‌ای به بازار قدم گذاشت، مرسدس 300 (Mercedes 300 LS) بود که در اوایل دهه 50 میلادی ارائه شد. با حضور این مدل در بازار، انژکتور سوخت به یک استاندارد جهانی در تولید ماشین سواری تبدیل شد.

توربوشارژر

درست مانند مورد قبلی، سیستم توربوشارژ نیست برای نخستین بار در ماشین‌های نظامی استفاده شد. در سال 1962، برند اولدزموبیل توانست با طراحی و تولید اولدز جت‌فایر (Olds Jetfire) این سیستم را بر روی یک اتومبیل بنشاند. این مدل اولین محصول مجهز به سیستم توربوشارژر در تاریخ است.

توربوشارژر

انتقال قدرت با کلاچ دوقلو

در بازار امروز، هیچ ماشینی را پیدا نمی‌کنید که مجهز به سیستم دوال کلاچ (کلاچ دوگانه) اتوماتیک نباشد. ما این تکنولوژی را مدیون فولکس واگن (Volkswagen)  هستیم که با تولید Golf R32 هات هچ، ما را با این اختراع شگفت انگیز آشنا کرد.

قابلیت AWD در ماشین‌های سواری

تاریخچه AWD به سال 1900 باز می‌گردد. در آن زمان، بیشتر خودروهای نظامی یا آفرود، به این سیستم مجهز بودند. تقریبا 66 سال طول کشید که کمپانی انگلیسی جِنسِن (Jensen) با مدل FF، این قابلیت را برای خودروهای سواری در نظر بگیرد و با آن غوغا کند.

در ادامه لیستی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های صنعت خودروسازی در آینده تهیه شده‌است.

1) خودروهای بهینه‌تر

در حال حاضر تسلا با عرضه انواع خودروهای هیبرید و الکتریکی که تنها با یک بار شارژ شدن شما را مایل‌ها همراهی می‌کنند، پیش قدم است.

در سال 2016، بیش از دو میلیون خودرو الکتریکی در سراسر جهان به فروش رسید و این آمار لحظه به لحظه رو به افزایش است. اخیرا شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و جنرال موتور، خودروهای الکتریکی مخصوص به خودشان را به دنیا معرفی کرده‌اند، در حالی که ولوو قول داده بود تمامی محصولاتش تا سال 2019، مجهز به یک موتور الکتریکی باشند.

 

تسلا

 

مدل‌های الکتریکی ارائه شده توسط شرکت‌هایی مانند هیوندای، کیا و تویوتا بسیار مقرون به صرفه‌اند. پیش بینی می‌شود که تا سال 2030، 20 تا 25 درصد آمار خرید و فروش خودرو در آمریکا و 35 درصد این عدد در چین، متعلق به خودروهای الکتریکی باشد.

2) هوش مصنوعی

الگوریتم‌های AI وML نقش بسزایی در آینده صنعت خودرو دارند و استفاده از آنها در ساخت مدل‌های جدید، هر روز رایج‌تر می‌شود. شرکت‌های بسیاری هستند که با استفاده از این الگوریتم‌ها، تنظیمات خودرو و استفاده از انواع اپلیکیشن‌ها را آسان‌تر می‌کنند. این سیستم همچنین می‌تواند با استفاده از سنسورهایی مخصوص، راننده را از نیاز خودرو به خدمات مکانیکی مطلع کند. با در نظر گرفتن شرایط کلی، این تکنولوژی عملکرد خودرو را بررسی کرده و راننده را از خطرهای احتمالی با خبر می‌کند.

 

الگوریتم AI وML

3) تکنولوژی خودران

قدم‌های بسیاری در راستای همه گیر شدن تکنولوژی خودران برداشته شده است. در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در حال آزمایش این تکنولوژی در جاده‌ها هستند، هنوز تا رایج شدن آن راه زیادی مانده است. در حال حاضر بسیاری از مدل‌ها مجهز به تکنولوژی نیمه خودران هستند.

این سیستم شامل سنسورهای ترمز اتوماتیک، سنسور راندن بین خطوط، جهت‌یابی از طریق تشخیص نقاط کور، دوربین‌های تعبیه شده در عقب و جلوی خودرو، سیستم کروز کنترل و قابلیت پارک خودکار می‌شود.

4) (Car as a service)

CaaS نام یک تکنولوژی خدماتی است که توسط آن و از طریق تلفن‌های هوشمند، می‌توان خودروهای بی‌سرنشین کرایه کرد. از این تکنولوژی خدماتی برای جابجایی افراد و مرسولات استفاده می‌شود. برای استفاده از این تکنولوژی نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی نیست زیرا توسط شرکت اوبر ارائه می‌شود.

 

CaaS (Car as a service)

برخی از شرکت‌های قدرتمند در زمینه خودروسازی و تکنولوژی دست به دست هم داده‌اند تا عملکرد خودروهای امروزی را بهبود ببخشند. به لطف پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی خودرویی که در بهینه‌سازی سوخت و انرژی نقش پررنگی دارد، طراحی و تولید خودروهای الکتریکی رو به افزایش است.

این روزها تکنولوژی در صنعت خودروسازی، بسیار فراتر از افزایش حجم موتور، طراحی کابین، طراحی تایرها و گیربکس پیشرفته است. چرا که همه این موارد به مرور زمان در حال پیشرفت است، اما آنچه این روزها بیش از هر چیزی در این صنعت مورد توجه است، عجین شدن تکنولوژی‌های موبایلی بر اجرای آپشن‌های مبتنی برفناوری‌های روز  ماشین‌ها است.

بی مصرف‌ترین تکنولوژی‌های صنعت خودرو

دنیای تکنولوژی باعث به وجود آمدن فناوری‌های زیاد و بسیار مفیدی در صنعت خودرو شد، اما جالب است بدانید که برخی از آن‌ها چندان هم کارامد نیستند و اکثرا هرگز استفاده نمی‌شوند.

سیستم سرگرمی برای صندلی‌های پشتی

این سیستم‌ها اوخر دهه 90 میلادی و تا همین 10 سال پیش بسیار پرطرفدار بودند، اما حالا با ظهور تبلت‌‍‌ها، اینترنت‌ همراه، تلفن‌های همراه هوشمند، کنسول‌های گیمینگ کوچک و کیفی، این فناوری نه به درد کودکان و نه به درد بزرگسالان نمی‌خورد. جالب اینجاست هنوز ماشین‌هایی با این سیستم ارائه می‌شوند و نکته حتی جالب‌تر، قیمت بالای آن‌ها به دلیل وجود این سیستم است.

 

سیستم سرگرمی برای صندلی‌های پشتی

پدال شیفتر

حضور پدال شیفتر در خودروهای مسابقه‌ای ضرورت دارد. به کمک این تکنولوژی، راننده می‌تواند بدون برداشتن دست‌هایش از روی فرمان، به راحتی و بدون هیچ مشکل یا عدم تمرکز دنده را تغییر دهند، اما واقعا لازم نیست که برای سدان‌های عادی، ون‌های خانوادگی و شاسی بلندهای معمولی هم ارائه شوند.

 

پدال شیفتر

ردیف سوم صندلی در کراس اوورهای کوچک

داشتن خودرویی بزرگ و جادار آرزوی همه است. مثلا تصور کنید یک شاسی بلند آفرود بزرگ دارید. تنها کافی است اراده کنید تا با جمعی از دوستان به دل جاده و جنگل بزنید. همین باعث شد تا خودروسازان، به فکر اضافه کردن یک ردیف صندلی دیگر به کابین شاسی بلندهایشان بیافتند. اما واقعا حضور ردیف سوم در یک کراس اوور جمع و جور و کوچک هم ضروری است؟ خیر! برای استفاده از این صندلی‌های اضافه، باید مدام ردیف دوم را جا به جا کنید و این کار ممکن است باعث ناراحتی و کم شدن فضای سرنشینان این ردیف شود.

 

ردیف سوم صندلی در کراس اوورهای کوچک

اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی در خودرو

در روزگاری به سر می‌بریم که ارتباطات و حتی در بسیار از موارد، شغل ما به شبکه‌های اجتماعی وابسته است. خودروسازان نیز فرصت را غنیمت شمرده و اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی را بر روی سیستم سرگرمی محصولات خود نصب می‌کنند. چه کسی هنگام رانندگی از توییتر صفحه سرگرمی خودرویش استفاده می‌کند؟! ما هم نمی‌دانیم!

 

اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی در خودرو

سیستم کنترل صدا در خودرو

سیستم تشخیص صدا سال‌هاست که به عنوان انقلابی شگرف در دنیای خودروسازی وجود دارد، اما حقیقت اینجاست که خیلی از افراد از این تکنولوژی استفاده نمی‌کنند. حتی در برخی موارد، این سیستم دقیق صحبت‌های راننده را متوجه نمی‌شود. البته از حق نگذریم که با گذر زمان، این فناوری پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

 

سیستم کنترل صدا در خودرو

HUD، صفحه نمایش روبروی راننده

HUD یا همان Head-up displays، همان صفحات نمایش رو به روی راننده است که روز به روز محبوب‌تر می‌شوند. حضور آن‌ها در خودروهای لوکس، یکی از ارکان اساسی محسوب می‌شود. این فناوری بسیار جالب است، اما آنطور که باید کاربردی نیست زیرا اکثر افراد می‌گویند که به ندرت از این صفحه استفاده می‌کنند.

 

HUD، صفحه نمایش روبروی راننده

شیفترهای دیجیتالی

این روزها خودروهایی را می‌بینیم که با دنده‌های دیجیتالی ارائه می‌شوند. این تکنولوژی به عنوان جایگزینی برای دنده‌های سنتی و معمولی در نظر گرفته شده است. متاسفانه دقت این سیستم‌ها پایین بوده و به درستی کار نمی‌کنند.

 

شیفترهای دیجیتالی

تاچ پدهای کنترلی

با ماشین‌های جدید، روش‌های جدید نیز برای استفاده از صفحه سرگرمی ارائه شد. بارزترین این روش‌ها صفحه‌های لمسی یا چرخ‌های کنترلی مخصوص هستند. یکی دیگر از این موارد، تاچ پدهای مخصوص کنترل و استفاده از این صفحه‌ها هستند. این تکنولوژی هم درست مانند مورد پیشین دقت کمی دارد و کاربردی نیست.

 

تاچ پدهای کنترلی

 صفحه نمایش لمسی برای کنترل دریچه‌های هوا

این محصول که روی پورشه پانامرا وجود دارد، در ابتدا جالب به نظر می‌رسد، اما پس از گذشت مدتی کلافه کننده می‌شود و فضای جلوی کابین و راننده را شلوغ می‌کند، چرا که تنظیم دریچه‌های هوا با دست هم ممکن است و اصلا کار سختی نیست!

 

 صفحه نمایش لمسی برای کنترل دریچه‌های هوا

سیستم تشخیص ژست

ایده این تکنولوژی و استفاده از آن بسیار جالب و با حال است. تصور کنید درست مانند فیلم‌های علمی تخیلی، تنها با حرکت دستتان زنگ تلفن همراهتان را جواب می‌دهید یا با پایین و بالا بردن انگشتتان صدا را تنظیم می‌کنید، اما نکته اینجاست که تمامی این کارها را می‌توان با فشار دادن یک دکمه انجام داد. خصوصا که دقت تشخیص این تکنولوژی خیلی هم بالا نیست.

 

سیستم تشخیص ژست

 

مترجم: پرستو مهدی قلیخان