بررسی مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

۱۹ تیر ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

خودروهای هیبریدی سال‌هاست که با برندهای ژاپنی و کره‌ای به مشتریان ایرانی معرفی شده‌اند. اما با ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷، ورود هیبریدی‌ها هم متوقف شد. با کنار رفتن خودروسازان اروپایی و ژاپنی و کره‌ای از بازار ایران، جا برای کمپانی‌های چینی باز شد تا محصولاتشان را در قالب خودروهای مونتاژی به ایرانی‌ها بفروشند. حالا، اولین خودرو پلاگین هیبریدی مونتاژی چینی با نام فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس به خریداران داخلی معرفی شده است.

این خودرو در چین تحت عنوان چری تیگو ۸ پرو Kunpeng e+ بازار آمد و در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ نیز توسط مدیران خودرو معرفی شد. تیگو ۸ هیبریدی از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی با نسخه‌های بنزینی ندارد، اما اضافه شدن دو موتور برقی به پیشرانه درون‌سوز موجب شده تا قدرتی بیشتر از دیگر نسخه‌های تیگو ۸ داشته باشد. علاوه بر این، مصرف سوخت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس هم در مقایسه با سایر مدل‌ها کاهش چشمگیری داشته تا هم آلایندگی کمتری تولید شود و هم رانندگان هزینه کمتری برای بنزین بپردازند.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قوی

+ عرضه به صورت دو دیفرانسیل

+ مصرف سوخت پایین

+ آلایندگی اندک

+ قیمت کاملا رقابتی

+ امکانات رفاهی و ایمنی خوب

+ عرضه به صورت ۷ نفره

– شعاع حرکتی نسبتا کم در حالت کاملا برقی

– ظرفیت پایین باتری‌ها

مشخصات فنی

فونیکس تیگو ۸ پرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی تحویل مشتریان ایرانی شده، اما نسخه پلاگین هیبریدی از همان موتور ۱.۵ لیتری تیگو ۷ پرو استفاده می‌کند که حداکثر ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. اضافه شدن دو موتور برقی مجموع قدرت و گشتاور فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس را به ۳۲۶ اسب بخار و ۵۱۰ نیوتن.متر می‌رساند. علاوه بر این، موتورهای الکتریکی امکان دو دیفرانسیل بودن را به محصول جدید مدیران خودرو داده است.

نیروی پیشرانه مثل دیگر مدل‌‌های تیگو ۸ از طریق یک گیربکس DHT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در ۷.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. گیربکسی که چری با نام DHT روی این خودرو گذاشته، از نوع ۳ سرعته و با ۱۱ حالت رانندگی است.

از نقاط ضعف این خودرو باید به باتری ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی اشاره کرد که حداکثر امکان برد ۷۵ کیلومتری به این خودرو را در حالت تمام برقی می‌دهد. ولتاژ این باتری ۳۵۰ ولت است و شارژ آن با برق شهری ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

مصرف سوخت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در حالت هیبریدی ۱.۵۵ لیتر در هر صد کیلومتر است، اما در حالت تمام بنزینی تیگو ۸ پرو PHEV در هر صد کیلومتر به ۶.۵ لیتر بنزین نیاز دارد. این آمار در هر دو حالت، فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس را جزو کم‌مصرف‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران قرار می‌دهد.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی + دو موتور برقی

حجم موتور بنزینی

۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژ

ظرفیت باتری

۱۹.۲۷ کیلووات ساعت

حداکثر قدرت

۳۲۶ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۵۱۰ نیوتن.متر

گیربکس

DHT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۷.۶ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

۱.۵۵ لیتر در صد کیلومتر (هیبرید)

۶.۵ لیتر در صد کیلومتر (بنزین)

بُرد خودرو در حالت برقی

۷۵ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۷۲۲ میلیمتر

عرض

۱۸۶۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۴۵ میلیمتر

فاصله محورها

۲۷۱۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۷۶۹ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ – ۷ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۱۹۳ – ۱۱۷۹ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۵ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

طراحی خارجی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس تفاوت چندانی با دیگر نسخه‌های کراس اوور چینی ندارد. کروم کاری بیرون اتاق مقداری بیشتر شده و البته روی گلگیر جلو نیز، دریچه‌ای شبیه به درب باک خودرو برای اتصال شارژر باتری دیده می‌شود. ضمن اینکه اگزوزها نیز به صورت دوگانه مستطیلی شکل هستند.

طرح خارجی این خودرو بزرگ و لوکس به نظر می‌آید و سعی شده است تا نمایی عضلانی به ظاهر این خودرو داده شود که در این میان، قطعات و بخش‌هایی مثل بالچه عقب خودرو، دیفیوزر زیر سپر عقب، اگزوزهای دوگانه، چراغ‌های بزرگ و کشیده در عقب و جلو، ورودی‌های بزرگ هوا در سپر جلو و قوس‌های بزرگ روی بدنه، نقش پررنگی در القای این حس به بیننده بازی می‌کنند.

طراحی داخلی

کابین فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

در داخل کابین e پلاس نیز تفاوتی بین این نسخه با دیگر نسخه‌های تیگو ۸ پرو وجود ندارد و استفاده از رنگ‌آمیزی دوگانه، صفحات نمایشگر بزرگ و فرمان طرح D، طرحی امروزی و مدرن به این فضا داده است. در این خودرو سه صفحه نمایشگر وجود دارد که یکی به ابعاد ۱۲.۳ اینچ برای پشت آمپر است و یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی نیز برای قسمت مالتی‌مدیا و ناوبری بوده و سیستم تهویه مطبوع نیز یک صفحه نمایش ۸ اینچی دارد.

ابعاد و اندازه فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس با نسخه‌های بنزینی متفاوت نیست و مثل همان خودروها گنجایش ۵ تا ۷ سرنشین را در سه ردیف صندلی دارد. ظرفیت صندوق عقب این خودرو در حالت ۷ نفره ۱۹۳ لیتر است و در صورتی که صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید، ۱۱۷۹ لیتر فضا در اختیارتان قرار می‌گیرد.

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس از امکانات ایمنی و رفاهی خوبی برخوردار است. خودرو همچنین با داشتن سیستم LKA که اجازه خروج از خطوط جاده را به خودرو نمی‌دهد و آن را در مسیر مستقیم بین خطوط نگاه می‌دارد، از سیستم خودران سطح ۳ بهره‌مند است که می‌تواند یکی دیگر از نکات وسوسه‌کننده برای خریداران باشد. این خودرو دارای ۱۶ برنامه حرکتی مختلف برای تردد در مسیرهای گوناگون و با حالت‌های متنوع است که تا به حال این تعداد برنامه در خودرویی دیده نشده و در حالت تمام برقی نیز، ۳ برنامه معمولی، الکتریکی و الکتریکی با قدرت بالا دارد.

تجربه رانندگی تیگو ۸ پرو

تجربه رانندگی با فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

تیگو ۸ پرو e+ از یک مجموعه سیستم انتقال نیرو هیبرید در کلاس PHEV بهره می‌گیرد که دو موتور الکتریکی و یک پیشرانه بنزینی احتراق داخلی توربو ۱.۵ را شامل می‌شود. این پیشرانه بنزینی همان پیشرانه مشترک با تیگو ۷ پرو و X55 پرو است اما افزوده شدن دو موتور الکتریکی ۵۵ وات و ۷۰ وات، واکنش این پیشرانه به پدال گاز و رفتارهای خودرو را به کلی تغییر می‌دهد.

این خودرو از سگمنت PHEV (هیبرید پلاگ‌این/Plug-In Hybrid) به منظور بهبود میزان مصرف سوخت و تردد روزانه با تکیه بر انرژی پاک‌تر الکتریکی ساخته شده است و نه قابلیت اسپرت. اما در عین حال مجموع توان تولیدی این مجموعه هیبرید در نقطه اوج خود می‌تواند به ۳۲۶ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ نیوتون.متر برسد که از طریق یک گیربکس خورشیدی مشترک مخصوص به خودروهای هیبریدی موسوم به DHT و دارای سه دنده مجزا، با یکدیگر هماهنگ و به محور جلو منتقل می‌شود. توان و گشتاور این خودرو با توجه به وزن ۱.۸۵ تنی رقم قابل قبول به نظر می‌رسد. اما این حداکثر توان و گشتاور فقط تحت شرایط بسیار خاص در اختیار راننده قرار می‌گیرد و یک موضوع همیشگی دائمی نیست.

این خودرو تنها به دو حالت رانندگی نرمال و اسپرت قابل انتخاب مجهز است اما در پس پرده، اما به هنگام رانندگی این سیستم کنترل هوشمند و کامپیوتر خودرو است که تصمیم می‌گیرد بر اساس نوع رانندگی و نیاز لحظه‌ای راننده، کدام یک از ۹ حالت ترکیبی انتقال نیرو را برای سیستم هیبرید برگزیند. در نتیجه راننده و سرنشینان تقریبا هیچ‌گاه متوجه این تصمیم‌گیری و نوع انتقال نیرو انتخابی نخواهند شد. مجموع این رفتارها قابلیت تردد ۷۵ کیلومتری تنها با تکیه بر نیرو الکتریسیته (در صورت شارژ کامل باتری‌ها و بر اساس استاندارد NEDC) و ارائه میزان سوخت مصرفی ترکیبی برابر با ۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای استفاده روزمره و مخصوصا درون شهری بسیار خیره کننده است. در نتیجه نباید از شتاب اولیه ۷.۶ ثانیه‌ای ادعا شده (حدود ۸.۰ ثانیه در حالت ایده‌آل روز تست و بررسی) ایرادی گرفت.

خودروهای PHEV از جمله تیگو ۸ پرو e+ با باتری ۱۹.۲۷ کیلووات.ساعت، نه تنها قابلیت شارژ باتری از طریق پیشرانه احتراق داخلی خود را دارند، بلکه به کمک ایستگاه شارژ خانگی، می‌توانند از شب تا صبح به کمک برق شهری برای مصرف روزانه شارژ شوند. همچنین قابلیت بازیابی انرژی ترمز (Regenerative Brake system ) در سه مرحله از سوی راننده قابل تنظیم است که میزان دخالت موتورها در بازیابی انرژی هدر رفته به هنگام ترمزگیری را تنظیم می‌کند.

مجموعه توان خروجی که در رفتار رانندگی تهاجمی و هیجانی از تیگو ۸ پرو e+ دیده می‌شود، دو نکته فنی را به میان می‌کشد. اول آن که شتابگیری خودرو سریع و درخور توجه انجام می‌گیرد و از همین رو، سیستم ترمز خودرو برای جثه این خودرو و شتابگیری سریع آن چندان کافی به نظر نمی‌رسد. در نتیجه در صورت رانندگی هیجانی باید بسیار مراقب توان سیستم ترمز بود مخصوصا آن که نسخه هیبرید تیگو ۸ یک کراس‌اوور هفت نفره است. نکته دوم کم‌فرمانی شدید خودرو در پیچ‌ها است که البته برای یک کراس‌اوور نسبتا سنگین آن هم از نوع متحرک جلو (FWD) یک پدیده طبیعی است. اما نقطه ضعف آن است که در نسخه هیبرید برخلاف انتظار، تمامی مجموعه انتقال نیرو از پیشرانه گرفته تا موتورهای الکتریکی، همگی بر محور جلو قرار دارند و گشتاور نهایی تنها به محور جلو منتقل می‌شود که بر شدت کم‌فرمانی می‌افزاید. متاسفانه نسخه هیبرید این خودرو در نسخه دو دیفرانسیل عرضه نخواهد شد.

تفاوت تیگو ۸ بنزینی و هیبریدی

تفاوت تیگو ۸ بنزینی و هیبریدی

به دلیل استفاده از پک باتری، تیگو ۸ هیبریدی نه تنها حدود ۲۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه بنزینی است بلکه ارتفاع کف خودرو در آن از سطح زمین به اندازه ۱۰ میلی‌متر کمتر شده است که بر استفاده شهری آن تاکید بیشتر می‌کند. نمای داخلی نسخه هیبرید تیگو ۸ پرو تمایز بارزی با نمونه بنزینی ندارد اما خالی از لطف نیست که بیان کنیم مجموعه نشانگرهای کنترلی خودرو به طور کلی دگرگون شده و حالا بجای نشان دادن دور موتور، به نمایش میران توان تولیدی موتورها، گرافیک‌های وابسته سیستم‌های کنترلی هیبرید و حالت انتخابی سیستم بازیابی نیرو ترمز بدل شده‌اند. همچنین شیفتر دنده خودرو نیز جای حالت تیپ ترونیک خود را به بخش کنترلی سه مرحله‌ای سیستم بازیابی نیرو ترمز داده است.

از سوی دیگر، همان‌طور که از کلاس خودرو انتظار می‌رود، نشیمن ردیف سوم تنها برای کودکان کم سن و سال مناسب است و در صورت استفاده فضای مفید صندوق را تنها به ۱۹۳ لیتر کاهش می‌دهد. در صورت عدم استفاده از نشیمن‌های ردیف سوم و دوم، این فضا به ترتیب به ۱۱۷۹ و ۲۱۰۱ لیتر افزایش می‌یابد.

نمونه مورد آزمایش رسانه‌ها، کم آپشن‌ترین نسخه و صرفا برای بررسی عملکرد فنی خودرو بود و با نسخه اصلی تولیدی شرکت فونیکس تمایزهای بسیار خواهد داشت. حدود دو هفته دیگر رونمایی رسمی تیگو ۸ پرو e+ انجام می‌شود که بدون شک با ارائه توضیحات مفصل و آپشن‌های نهایی خودرو همراه خواهد بود.

رونمایی از تیگو ۸ هیبرید

رونمایی از فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

پس از تست و بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو e+ در پیست آزادی، این خودرو ۱۸ تیر ماه در مراسمی رسمی توسط مدیران خودرو رونمایی شد. جک لی، مدیرعامل چینی شرکت در این مراسم با اشاره به تغییرات جدید برند فونیکس به منظور عرضه سری جدیدی از خودروهای هیبرید در بازار ایران و ضمن تاکید بر اهمیت دستیابی به آینده‌ای سبز گفت: از ابتدای راه قصد داشتیم که چیزی فراتر از یک نقش ساده در صنعت خودرو ایفا کنیم. جریان سبز فونیکس نه یک رونمایی محصول، بلکه نمایانگر روح و مفهوم آینده این برند است. با رونمایی از تکنولوژی PHEV قصد داریم قدم در این راه جدید بگذاریم که این مهم پاسخ ما به احساس مسئولیت برای حفاظت از کره زمین و نسل‌های آینده است.

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس پس از میتسوبیشی اوتلندر PHEV که سال‌ها پیش از سوی شرکت آرین موتور به بازار خودروهای وارداتی‌ کشور ارائه شد، دومین محصول پلاگین هیبرید تاریخ صنعت خودرو ایران است که امیدواریم سرنوشتی بهتر از اوتلندر را تجربه کند.

قیمت تیگو ۸ پرو e پلاس در ایران

نمای عقب فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

مدیران خودرو بعد از مونتاژ و عرضه مدل‌ها و تیپ‌های مختلف تیگو ۸ بنزینی، نسخه پلاگین هیبریدی کراس اوور خود را نیز در دسترس مشتریان ایرانی قرار داده. مزیت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس نسبت به مدل‌های قبلی، قدرت بیشتر پیشرانه و مصرف کمتر بنزین است. در حال حاضر زمان دقیقی برای ورود این خودرو به بازار اعلام نشده، اما احتمالا در نیمه دوم ۱۴۰۲ شاهد فروش و تحویل آن خواهیم بود. خریدار بازار جهانی برای داشتن این خودرو باید حدود ۲۴ هزار دلار بپردازد، اما با توجه به سیستم پلاگین هیبریدی، قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار ایران بیشتر از مدل‌های قبلی خواهد بود و ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت خواهد خورد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو۴۵