بررسی مشخصات فنی نیسان جوک هیبرید ۲۰۲۲

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی نیسان جوک هیبرید ۲۰۲۲

نیسان جوک یکی از موفق‌ترین محصولات تولیدی برند نیسان در دهه اخیر است که این خودروساز ژاپنی به این سادگی‌ها قصد خلاص شدن از دست آن را ندارد. جدیدترین اقدام نیسان، تجهیز این کراس اوور سایز کوچک شهری به سیستم انتقال نیرو هیبرید است تا باز هم با کاهش میزان مصرف سوخت، بر کاربرد درون‌ شهری روزمره آن بی‌افزاید.

مزایا و معایب

+ کاهش بیشتر مصرف سوخت با سیستم هیبرید

+ ظاهر منحصر به فرد برای نسخه هیبرید

+ طراحی ظاهری بسیار زیباتر از نسل پیشین

+ قابلیت انتقال نیرو هوشمند هر دو مجموعه الکتریکی و بنزینی

+ عمده استفاده درون شهری تنها با نیرو الکتریسیته

– توان فنی نه چندان جالب توجه

– عدم عرضه در بازار اقیانوسیه

– صندوق بار کوچک‌تر نسبت به نمونه بنزینی

مشخصات فنی

نیسان جوک هیبرید، ویژه بازار قاره اروپا به تولید می‌رسد. از این رو سیستم انتقال نیرو آن مستقیما از محصولات رنو (کلیو E-Tech و رنو کپچر) قرض گرفته شده است. این خودرو به یک پیشرانه ۱.۶ لیتر بنزینی تنفس طبیعی چهار سیلندر به قدرت ۹۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتون.متر مجهز است که در کنار آن، یک موتور الکتریکی ۳۶ کیلوواتی (۴۸ اسب بخاری) با گشتاور ۲۰۵ نیوتون.متر، از یک پک باتری آب خنک ۱.۲ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. همچنین برای بهبود عملکرد مجموعه هیبرید در این خودرو، جوک هیبرید به یک سیستم استارتر/ژنراتور ۱۵ کیلووات (۲۰ اسب بخار) مجهز است که می‌تواند در نقش مولد الکتریسیته برای شارژ باتری خودرو و همچنین سیستم روشن و خاموش کردن هوشمند پیشرانه بنزینی، به کار گرفته شود.

نیسان هنوز اطلاعات فنی نهایی این خودرو را منتشر نکرده است، اما رنو اعلام داشته است که توان خروجی ترکیبی این مجموعه هیبرید، تنها برابر با ۱۰۴ کیلووات (۱۴۰ اسب بخار) است پس چندان دل خود را برای یک رانندگی تیز و بز، همانند لذت سواری نسخه ۱.۶ لیتری توربو (پیشرانه TCE200 رنو) نسل پیشین جوک اسپرت، صابون نزنید.

باید تاکید کرد که سیستم هیبرید به کار رفته در این نیسان به طور کامل با سیستم هیبرید استفاده شده در دو مدل قشقایی و ایکس تریل فرق دارد. این دو خودرو نام برده شده از سیستم هیبرید نیسان بهره می‌گیرند که نیرو در آن تنها به صورت الکتریکی مستقیما به چرخ‌های خودرو ارسال شده و پیشرانه بنزینی نقش ژنراتور را دارد.

اما در جوک هیبرید، سیستم ترکیبی آن طراحی رنو اروپا است. به این ترتیب که خودرو مجهز به گیربکس مشترک میان سیستم انتقال نیرو بنزینی و برقی است و می‌تواند در هر لحظه بین پیشرانه بنزین سوز و موتور الکتریکی خودرو جابجا شده و در هر لحظه، گشتاور تولیدی یکی از این دو سیستم را به چرخ‌های خودرو منتقل کند. رنو ادعا دارد که این سیستم انتقال نیرو فاقد کلاچ، از مسابقات اتوموبیلرانی F1 الهام گرفته است و شباهت بسیار زیادی به سیستم هیبرید لکسوس LC500h دارد.

در این سیستم هیبرید، راننده جوک می‌تواند تا پیش از روشن شدن پیشرانه درون‌سوز بنزینی، تا سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت را تنها به کمک سیستم الکتریکی خودرو حرکت کند. این موضوع به این معنا است که بر اساس محاسبات مهندسان نیسان، ۸۰ درصد تردد‌های درون شهری و استفاده‌های روزمره در این خودرو به صورت تماما الکتریکی انجام می‌گیرد. در نتیجه دستیابی به مصرف سوخت متوسط حدود ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر که به صورت متوسط در حدود دو لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از نسخه‌های بنزینی جوک است، در دراز مدت به خوبی به چشم راننده خواهد آمد. سیستم انتخاب حالات سواری اکو، نرمال و اسپرت در جوک هیبرید، به طور مستقیم بر حساسیت فرمان، عملکرد سیستم تهویه مطبوع، حساسیت پدال گاز، رفتار پدال ترمز و میزان دخالت سیستم بازیابی نیرو ترمز تاثیر می‌گذارد تا خودرو بر اساس حالت انتخابی، همواره برترین عملکرد را داشته باشد.

مشخصات کلی

نوع موتور

هیبرید

حجم موتور

۱.۶ لیتر بنزینی- ۳۶ کیلووات برقی
سیلندر / سوپاپ

۶ / ۲۴

تنفس موتور

تنفس طبیعی
قدرت

۱۴۰ اسب بخار (ترکیبی)

گشتاور

۲۰۵ نیوتن.متر (الکتریکی)
گیربکس

۶ سرعت اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

سرعت

مصرف سوخت

۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور سایز کوچک شهری
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۲۱۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۰۰ میلی‌متر
ارتفاع

۱۵۹۵ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۶۳۶ میلی‌متر
وزن خالص

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

۳۵۴ لیتر

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۷ اینچ (۱۹ اینچ سفارشی)

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

سنسور عقب

رادار نقطه کور

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای جلویی نیسان جوک هیبرید ۲۰۲۲

جوک هیبرید بر نسل دوم نیسان جوک محبوب ارائه شده است. نسلی که به مراتب زیباتر و جذاب‌تر از نسل اول است اما شرایط هرگز به آن اجازه نداد در بازار کشور حضور پیدا کند. با این وجود نسخه هیبرید در نمای جلو از جلوپنجره با طراحی متمایز شش ضلعی‌های شاتر مانند (با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک) بهره می‌گیرد که بر اساس نیاز و حالت ایرودینامیک خودرو، به صورت هوشمند باز و بسته می‌شوند. جدا از آن، سبک طراحی V-Motion نیسان در بخش جلوپنجره خودرو با نمونه‌های بنزینی جوک تقاوت دارد. بدنه خودرو نیز به نشان Hybrid مجهز شده است تا نوع سیستم انتقال نیرو به کار رفته در این کراس اوور شهری را به عابران پیاده گوشزد کند.

ریم‌های خودرو در نسخه استاندارد نمونه ۱۷ اینچی آلیاژی آلومینیومی است اما در صورت سفارش مشتری، گزینه‌ای ۱۹ اینچی نیز وجود دارد که با داشتن رنگ‌آمیزی ترکیبی با رنگ مشکی براق، طراحی آن مستقیما از سبک طراحی ریم‌های نیسان آریا مفهومی الهام گرفته شده است.

طراحی داخلی

در نمای داخلی، نسخه هیبرید نیسان جوک از مجموعه نشانگرهای متفاوت برای نمایش اطلاعات حیاتی پشت فرمان بهره می‌گیرد که با نسخه بنزین کاملا فرق دارد. همچنین در این خودرو کلیدهایی برای به کارگیری سیستم‌های e-Pedal حالت رانندگی تمام الکتریکی (EV-Mode) طراحی شده است. اما سایر المان‌های طراحی دست نخورده و با نسخه‌های بنزینی جوک مشترک است.

همچنان بزرگ‌ترین تغییر در بخش ظرفیت بار صورت گرفته است که به دلیل حضور پک باتری در بخشی از فضای صندوق عقب، این فضا به ناچار با کاهش ۶۸ لیتری مواجه شده است، اما همچنان با خوابیدن صندلی‌های ردیف عقب این خودرو، حجمی برابر با ۱۲۳۷ لیتر در اختیار سرنشینان خودرو قرار خواهد گرفت که برای استفاده‌های روزمره درون شهری برای دو سرنشین، کافی است.

سخن نهایی

نمای پشتی نیسان جوک هیبرید ۲۰۲۲

نیسان جوک هیبرید از تابستان ۲۰۲۲ در بازار اروپا به فروش خواهد رسید. این خودروساز ژاپنی-اروپایی هنوز قصد ندارد این محصول را در بازار استرالیا عرضه کند. در نتیجه هرجا که نسخه هیبرید جوک عرضه نشود، همچنان نسخه بنزینی ۱.۰ لیتری سه سیلندر توربو ۱۱۳ اسب بخاری ۱۸۰ نیوتون.متری آن با گیربکس اتوماتیک دو کلاچ هفت سرعت با قابلیت انتقال به محور جلو در دسترس خواهد بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی