چالش جگوار J-Pace و تسلا مدل X

۵ دی ۱۳۹۹ چالش جگوار J-Pace و تسلا مدل X

شایعات جدید حکایت از آن دارد که جگوار J-Pace تنها در نسخه برقی تولید خواهد شد و هوادارن این خودرو بعد از مدت‌ها انتظار به نسخه درون‌سوز این خودرو دسترسی نخواهند داشت. تغییرات مدیریتی که به تازگی در کمپانی جگوار صورت پذیرفته اولین نشانه‌های خود را در سیاست‌های جدید این شرکت خودروسازی در تولید محصولات برقی نشان داده است.

گفته می‌شود که رئیس جدید جگوار به دنبال آن است تا تسلا و پولستار را به عنوان برندهای تمام الکتریکی به چالش کشیده و اصلی‌ترین محصول این کمپانی خودروسازی نیز برای چنین رقابتی جگوار J-Pace است. جگوار مدت‌های طولانی به دنبال آن است تا این شاسی بلند را در بازار عرضه کند و حالا به نظر می رسد که فازهای طراحی و تولید این خودرو به مراحل پایانی خود رسیده است و با توجه به گفته‌های خبرگزاری اتواکسپرس این خودرو به زودی راهی جاده‌ها خواهد شد.

یکی از مدیران جگوار در گفتگو با این خبرگزاری شایعه مذکور را عنوان کرده و به نظر می‌رسد که این شایعه ریشه در واقعیت دارد.

جالب است بدانید پیش از این جگوار تولید یک شاسی‌بلند لوکس تمام برقی را به طور کلی رد و عنوان کرده بود که فعلا قصد ندارد در حوزه محصولات برقی به صورت مدل‌های تکی و بدون وجود نمونه‌های درون‌سوز و هیبریدی وارد شود. اما به نظر می‌رسد که روند فعلی صنعت خودروسازی و فشارهای وارده از طرف سازمان‌های محیط زیستی سبب شده است که جگوار در تصمیم خود تردید کند.

از جگوار J-Pace چه اطلاعات موثقی در دسترس است؟

این کمپانی لوکس ساز پیش از این در ماه مارس سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که قصد دارد جگوار J-Pace  را مدل‌های برقی، هیبریدی و درون‌سوز راهی بازار کند اما حالا با گذشت نزدیک به دو سال و با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی جهان اصلا دور از انتظار نیست که جگوار از خیر قوای محرکی درون‌سوز گذشته باشد.

در این حالت جگوار J-Pace رقیب اصلی تسلا مدل X خواهد بود.

البته هنوز هیچ که از موارد مطرح شده توسط کمپانی جگوار به صورت رسمی تایید و یا تکذیب نشده است. ما هنوز هیچ نمونه اولیه از این وسیله نقلیه مشاهده نکرده‌ایم و تنها گفته می‌شود که جگوار J-Pace براساس پلتفرم MLA ساخته خواهد شد.

گفتنی است نسل بعدی خودروهای جگوار XJ و رنجروور نیز از همین پلتفرم بهره می‌برند. جگوار مدعی است که این پلتفرم می‌تواند تمامی خودروهای بنزینی، دیزلی، پلاگین هیبریدی و حتی تمام الکتریکی را پشتیبانی کند.

به این ترتیب اصلا دور از انتظار نیست که جگوار این شاسی‌بلند پر از رمز و راز خود را تنها با قوای محرکه تمام برقی راهی جاده‌ها کند.

جگوار J-Pace تسلا مدل X را به چالش کشید

تسلا مدل X

برای اینکه جگوار J-Pace بتواند به یک رقیب جدی برای تسلا مدل X تبدیل شود باید مشخصات و ویژگی‌هایی بهتر از این خود را ارائه دهد. تسلا مدل X در بهترین نسخه می‌تواند با یک بار شارژ مسافتی بیشتر از ۵۶۰ کیلومتر را طی کند و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن نیز کمتر از ۲.۶ ثانیه است که در نوع خود کم نظیر است.

برچسب قیمتی J-Pace نیز احتمالا مشابه و یا حتی کمتر از تسلا مدل X خواهد بود. در حال حاضر تسلا خودرو تولیدی خود را در مدل ساده با بهای حدودا ۷۴ هزار به دست علاقه‌مندان رسانده و در مدل پرفورمنس نیز هزینه خریداری این خودرو برابر با ۹۴ هزار دلار خواهد بود.

البته با توجه به پیشینه کمپانی جگوار و با در نظر گرفتن بلندپروازی‌های بی‌محابانه ایلان ماسک چندان احتمال ندارد که جگوار J-Pace مشخصاتی اسپرت‌تر از تسلا مدل ‌X داشته باشد و احتمالا جگوار در حوزه طراحی و مشخصات ملاحظه‌کارانه‌تر از تسلا عمل خواهد کرد.

شایعه دیگری نیز در خصوص جگوار J-Pace مطرح است که مطابق با آن این محصول در سال آینده میلادی عرضه خواهد شد و این شایعه نیز با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی مجله خبری اتواکسپرس چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد.

لازم به یادآوری است که مدل J-Pace از سری I-Pace بالاتر است و طبیعتاً برچسب قیمتی بیشتری دارد. گفته می‌شود این خودرو در کارخانه کسل برومویچ جگوار تولید خواهد شد.

این کارخانه بخشی از سرمایه‌گذاری یک میلیارد پوندی شرکت جگوار لندرور در جهت تولید خودروهای الکتریکی است که همین موضوع نیز خود دلیل دیگری مبنی بر درستی شایعه فوق است.

نویسنده: زهرا ملکی