معرفی جیپ گلادیاتور در سما ۲۰۲۰

۱۴ آبان ۱۳۹۹ معرفی جیپ گلادیاتور در سما ۲۰۲۰

یکی از رونمایی‌های ویژه غرفه جیپ در نمایشگاه سما 2020 با نام مجازی سما ۳۶۰، رونمایی از یک نسخه وانت آفرودی جیپ گلادیاتور مجهز به تجهیزات کامل آفرود است. این خودرو از سوی بخش موپار (Mopar) کرایسلر با به کارگیری تجهیزات و قطعات عملکرد محور جیپ به مرحله اجرا درآمد. نام این جیپ نمایشی Top Dog (تاپ داگ) است که در اصطلاح انگلیسی به معنای شخصی پرقدرت و برتر از سایرین است. اما چه چیزی این خودرو آمریکایی را مناسب برای بازار استرالیا می‌سازد؟

تجهیزات استرالیایی

طراحی ظاهری جیپ گلادیاتور 2020

جیپ گلادیاتور Top Dog به ویژگی‌های آفرودی رایج موپار نظیر تایرهای ۳۷ اینچی KM3 برند BFG سوار بر ریم‌های آلیاژی بیدلاک‌‌دار برند JPP، وینچ جلو و عقب برند وارِن، سپر افرودی موپار در جلو، سیستم روشنایی LED و قفل سقفی برای نگهداشتن اشیا مجهز است تا یک خودرو آماده برای طبیعت‌گردی و کمپینگ طولانی در دل طبیعت بکر باشد. اما آنچه این خودرو را برای استرالیایی‌ها دلپذیر می‌کند استفاده از قطعات شرکت‌های تولید کننده تجهیزات آفرودی استرالیایی است. کسانی که با صنعت خودرو جهانی آشنا باشند به خوبی می‌دانند که استرالیایی‌ها از دیدگاه صنعت خودرو با آمریکای‌ها (و البته برخی ژاپنی‌ها) همکاری تنگاتنگی دارند. این همکاری در زمینه خودروسازی مشترک با آمریکا به حدود نیم قرن پیش بازمی‌گردد. در نتیجه بازار این قاره برای آمریکایی‌ها محصولات آمریکایی برای استرالیایی‌ها، اهمیت بسیار زیادی برای هر دو طیف دارد.

حذف تخت عقب وانت و جایگزینی آن با یک اتاقک آلومینیومی PCOR از ساخته‌های شرکت Queensland استرالیا که به نام کمپر میهن پرست (Patriot Camper) شناخته می‌شود، مهم‌ترین تغییری است که بر این آفرودر آمریکایی پیاده شده است. این اتاقک آلومینیومی قادر به حمل دو دوچرخه بر روی سقف است و محتویات درون آن را یک یخچال مسافرتی، هات‌‌داگ‌ساز و یک کمد کامل تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز برای تعمیرات احتمالی، تشکیل می‌دهد. این خودرو همچنین به سیستم تامین برق کامل برند Redarc مجهز است و می‌تواند درصورت نیاز، برق مورد نیاز تجهیزات برقی آشپزخانه و دم دستی برای مسافرت‌های طولانی را از طریق سیستم‌های نوین مبدل ولتاژ با نام رسمی و علمی اینورتر (Invertor) تامین می‌کند تا حتی در سفرهای طولانی هم قابلیت استفاده از تلفن همراه هوشمند، سیستم‌های مسیریاب، لپ‌تاپ و سایر لوازم الکترونیکی فراهم باشد.

جیپ گلادیاتور تاپ داگ تنها محصول کمپانی جیپ نیست که بر اساس نیازهای آفرودی کشور استرالیا ساخته شده باشد اما استفاده فراوان از تجهیزات و قطعات استرالیایی برای تولید این خودروی نمایشی نشان از دانش برند جیپ از اهمیت بالای بازار خودرویی کشور استرالیا در زمینه خودروهای آفرودی دارد. در نتیجه محصولات آفرودی موپار می‌تواند در کنار برندهای آفرودساز مشهور استرالیایی حاضر در نمایشگاه سما 360 امسال، از جمله ARB، Saber Off Road، Patriot Campers و Redarc Electronics، ضمن ایجاد رقابتی تنگاتنگ، حس همکاری و اشتراک قدرتمندی را در راستای تولید خودروهای آماده آفرود به نمایش بگذارند.

جیپ آمریکایی 2020

نویسنده: شهاب انیسی