حباب گیر بنزین خودرو و کاربرد آن

۲۳ فروردین ۱۴۰۳ حباب گیر بنزین خودرو و کاربرد آن

سیستم سوخت‌رسانی وسایل نقلیه شامل اجزای متعددی می‌شود. برای اینکه بنزین از باک بی‌وقفه و یکنواخت به داخل سیلندر خودرو انتقال پیدا کند، مجموعه‌ای از قطعات مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند. یکی از این قطعات حباب گیر بنزین خودرو است. این قطعه اگرچه ساختار ساده‌ای دارد، اما نقشی کلیدی در انتقال روان بنزین و عملکرد درست موتور ایفا می‌کند. آیا می‌دانید این قطعه دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و خرابی آن چگونه می‌تواند خودروی شما را با مشکل مواجه کند؟

حباب گیر بنزین چیست؟

حباب گیر بنزین چیست؟

وقتی که بنزین می‌زنید، مقداری هوا وارد باک خودرو می‌شود. این هوای اضافی همراه با بخار بنزینی که در باک محبوس می‌شود، می‌تواند در فرایند انتقال بنزین از باک به موتور خودرو اختلال ایجاد کند. این قطعه عمدتا از جنس پلاستیک است و اگر به هر دلیلی خراب شود، عملکرد موتور با اختلال مواجه خواهد شد.

نحوه عملکرد حباب گیر خودرو

حباب گیر بنزین از طریق سه لوله باریک به باک وصل است و همانند یک دودکش عمل می‌کند. این قطعه وظیفه دارد هوای اضافی و بخار بنزین را از باک به بیرون انتقال دهد. اگر هوای اضافی یا بخار در باک بماند، جریان انتقال بنزین به داخل سیلندر خودرو روان نخواهد بود. بدیهی است که در این حالت فرایند احتراق مختل می‌شود و موتور نامنظم کار خواهد کرد.

اجزای حباب گیر بنزین

حباب گیر بنزین قطعه خیلی پیچیده‌ای نیست و ساختار نسبتا ساده‌ای دارد. این قطعه دارای اجزای مختلفی است که عبارتند از:

  • اریفیس شلنگ‌های برای خروج هوا از باک
  • سوپاپ
  • سه‌راهی خروج بخار و هوا
  • شلنگ سوپاپ
  • شلنگ‌های متصل به سه‌راهی سوپاپ و کنیستر
  • لوله فلزی
  • مخزن
  • مخزن جداسازی مایع

علائم خرابی حبابگیر بنزین

مثل اکثر قطعات خودرویی، حبابگیر خودرو نیز عمر محدودی دارد و به مرور دچار پوسیدگی می‌شود. از بین بخش‌های مختلف، شلنگ‌ها بیشتر در معرض فرسودگی قرار دارند و ممکن است پس از مدتی دچار شکاف یا نشتی شوند. در صورت بروز این اتفاق، بوی بنزین به اطراف و مخصوصا داخل کابین انتشار پیدا می‌کند. بنابراین چنانچه بوی بنزین در کابین خودرو به مشام رسید، می‌تواند نشانه‌ای از خرابی حباب گیر بنزین خودرو باشد. برای کنترل نشتی، می‌توان شلنگ‌های حباب گیر ماشین را جدا کرد و آن را درون آب فرو برد. خروج هر گونه حباب از شلنگ‌ها در زیر آب به منزله وجود روزنه یا شکاف در شلنگ است.

نحوه تعویض حباب گیر بنزین

نحوه تعویض حباب گیر بنزین

اگر یقین پیدا کردید که حباب گیر بنزین خودرو شما دچار خرابی شده و باید تعویض شود، می‌توانید با چند مرحله ساده این کار را انجام دهید.

  • در مرحله اول باید قسمت عقب خودرو را با کمک جک بالا ببرد.
  • پس از این کار نوبت به باز کردن بست شلنگ‌ها و جداسازی آنها می‌رسد.
  • اکنون باید حباب گیر را به طور کامل از محل خود جدا کنید.
  • در مرحله بعدی باید شلنگ نو را در جای خود نصب کنید.
  • در پایان لازم است بست‌های موجود را در جاهای خود محکم کنید.

نتیجه گیری

حباب گیر بنزین یک قطعه ساده اما مهم در سیستم سوخت‌رسانی خودرو است. چنانچه این قطعه دچار خرابی شود، جریان انتقال سوخت از باک به موتور با اختلال مواجه خواهد شد. حتما می‌دانید که انفجارهای منظم و درست درون سیلندرها، نیازمند مخلوطی با مقدار معینی از سوخت و هواست. پس هر عاملی –مثل خرابی حباب گیر ماشین– که در ترکیب این مخلوط تغییراتی ایجاد کند، باعث احتراق‌های ناقص و عملکرد نامنظم موتور خودرو خواهد شد.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، حباب گیر بنزین عمر معینی دارد و پس از مدتی ممکن است خراب شود. یکی از نشانه‌های اصلی خرابی این قطعه استشمام بوی بنزین در داخل کابین است. خوشبختانه قیمت این قطعه و اجزای مختلف آن بالا نیست و در صورت خرابی راننده متحمل هزینه بالایی نمی‌شود. از این رو در صورت محرز شدن خرابی، بهتر است در اولین فرصت نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور