با پول هایما اس ۷ توربو؛ تویوتا کمری هیبرید بخرید!

۲۶ تیر ۱۴۰۰ با پول هایما اس ۷ توربو؛ تویوتا کمری هیبرید بخرید!

قیمت محصولات داخلی و مونتاژ همچنان سر به فلک می‌کشد. از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۰ و طی چند هفته اخیر، قیمت خودرو در بازار کشور افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش قیمت تا جایی خبرساز شد که همگی مجددا از خود پرسیدیم: با پول خودروهای داخلی چه محصول خارجی می‌توان خرید؟

درست زمانی که کارشناسان و خریداران پیش‌بینی کرده بودند با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و حرکت آهسته مذاکرات هسته‌ای، اوضاع بازار خودرو کمی سامان بگیرد، خبر رسید که قیمت محصولات داخلی همچنان رو به افزایش است. البته که برخی از کارشناسان نیز پیش بینی کرده بودند خودرو گران می‌شود و در نهایت هم پیروز میدان همیشه در کشمکش گرانی شدند.

طی چند هفته اخیر و از ابتدای نخستین ماه تابستان ۱۴۰۰، قیمت محصولات داخلی افزایشی بین سه تا پنج میلیون تومان را تجربه کرده است. از آنجایی که به علت ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به بازار کشور خبری از محصولات جهانی نیست، ناچاریم با توجه به قیمت دلار که همچنان ملتهب است، قیمت این محصولات را به پول رایج کشور برگردانیم.

به طور مثال می‌توانیم از هایما اس ۷ توربو صحبت کنیم که یکی از شاسی‌بلندهای نسبتا محبوب بازار ایران است. البته لازم به ذکر است که این خودرو در پس درهای کارخانه‌های کشور مونتاژ و توسط گروه خودروسازی ایران خودرو عرضه می‌شود. در حال حاضر برای خرید این خودرو مونتاژ چینی، باید مبلغی معادل ۷۲۰ میلیون تومان (مبلغی حدود ۳۰ هزار دلار) پرداخت کنید. این در حالیست که اگر مثل چهار سال پیش همچنان شاهد رژه خودروها و محصولات جهانی در بازار کشور بودیم، می‌توانستیم با چنین پولی به روزترین و پیشرفته‌ترین خودروها را به پارکینگ خانه خود بیاوریم و حتی دو هزار دلاری هم سود کنیم! از جمله این خودروها که لیست‌شان بی‌نهایت است، می‌توانیم به شورولت سیلورادو ۱۵۰۰، تویوتا RAV4 هیبرید و تویوتا کمری هیبرید اشاره کنیم که همگی به سال ۲۰۲۰ تعلق دارند.

هایما اس ۷ توربو در بازار

نمایی از هایما اس 7 توربو

هایما S7 توربو یکی از شاسی بلندهای فعلی بازار ایران است که طرفداران خاص خود را دارد. با توجه به جدول قیمت روز خودروهای مختلف، هایما اس ۷ توربو در حال حاضر ۷۲۰ میلیون تومان و حدود ۳۰ هزار دلار آمریکاست.

این خودرو عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد و از لحاظ قدرت نسبت به دیگر رقبایی که در بازار داخلی حضور دارند، یک سر و گردن بالاتر است. هایما اس ۷ توربو با یک موتور چهار سیلندری ۱.۸ لیتری توربوشارژر ارائه می‌شود که می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۳۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک نیز تعبیه شده است تا به این خودرو هایما کمک کند شتاب را در ۱۰.۵ ثانیه، به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

از لحاظ بدنه و اندازه، جک اس ۵ یکی دیگر از شاسی بلندهای چینی و مونتاژی است که می‌تواند در بازار ایران با هایما اس ۷ توربو برابری کرده و رقابتی تمام عیار به راه اندازد. البته هر چقدر هم که از خوبی‌های بی پایان این خودرو بگوییم، آن سوی مرز رقبایی از غول‌های خودروسازی جهانی ایستاده‌اند و خط پایان رقابت را از این خودرو چینی دور می‌کنند.

شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ ۲۰۲۰

نمایی از شورولت سیلورادو 1500 2020

شورولت سیلورادو ۱۵۰۰، یک رقیب تمام عیار آمریکایی است که هم از لحاظ قدرت و هم از لحاظ کیفیت، هایما اس ۷ توربو را به راحتی از دور رقابت خارج می‌کند. این پیکاپ یکی از معدود خودروهای باکیفیتی است که می‌توان تنها با کمتر از ۳۰ هزار دلار تهیه کرد. به زبان دیگر، این خودرو آمریکایی که محصول کمپانی افسانه‌ای شورولت است، از هایما اس ۷ توربو مونتاژ چینی ارزان‌تر است!

این خودرو که با قابلیت RWD به بازار جهانی عرضه شده است، می‌تواند با موتور V7 خود قدرتی برابر ۲۸۵ اسب بخار تولید کرده و هایما را در یک حرکت کیش و مات کند. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به یک صفحه نمایش/ سرگرمی هفت اینچی و قابلیت‌هایی همچون اپل کارپلی و اندروید اتو اشاره کرد.

قیمت: ۲۸ هزار و ۵۰۰ دلار

تویوتا RAV4 هیبرید ۲۰۲۰

نمایی از تویوتا RAV4 هیبرید 2020

کمتر کسی پیدا می‌شود که با یکی دیگر از رقبای سرسخت هایما اس ۷ توربو، یعنی تویوتا RAV4 هیبرید ۲۰۲۰ آشنا نباشد. این خودرو از مورد پیشین کمی ارزان‌تر است، اما به عنوان یکی از پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین محصولات این خودروساز ژاپنی شناخته می‌شود.

این خودرو تویوتا از آن دسته شاسی بلندهایی است که با قابلیت AWD ارائه می‌شود. یکی از  مزیت‌های مهمی که این خودرو کره‌ای نسبت به شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ آمریکایی و هایما اس ۷ توربو ایرانی-چینی دارد، بهینه بودن و پیشرانه هیبرید آن است. این محصول به قدری با‌کیفیت‌ است که به بهترین خودرو هیبرید سال 2020 شهرت دارد. تویوتا RAV4 هیبرید ۲۰۲۰ می‌تواند ۲۱۹ اسب بخار نیرو و ۱۶۳ نیوتن.متر گشتاور تولید کند.

قیمت: ۲۸ هزار و ۳۵۰ دلار

تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۰

نمایی از تویوتا کمری هیبرید 2020

در بازاری که رقابت خودروهای شاسی بلند هر روز مویرگی‌تر می‌شود، تویوتا کمری هیبرید ۲۰۲۰ یکی از آن سدان‌های درخشان و بهینه است که در سایه حرکت می‌کند. پیشرانه این تویوتا کمری از یک موتور الکتریکی و یک موتور گازی تشکیل می‌شود که می‌تواند ۲۰۸ اسب بخار نیرو و ۱۶۳ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. این سدان نیز مانند بسیاری از خودروهای روز بازار به امکاناتی همچون کروز کنترل انطباقی، دستیار ترمز و… مجهز است.

قیمت: ۲۰ هزار و ۴۳۰ دلار
مطالب مرتبط:

نتیجه گیری: هایما اس ۷ یا تویوتا کمری هیبرید؟

هایما اس ۷ توربو یکی از آن خودروهایی است که در بازار ایران گران قیمت محسوب می‌شود. این خودرو در بازار جهانی حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد، این در حالیست که بسیاری از رقبا دیگر آن، مانند تویوتا کمری هیبرید، تویوتا RAV4 هیبرید یا شورولت سیلورادو ۱۵۰۰ در عین اینکه باکیفیت‌تر هستند، کمی هم ارزان‌تر هستند. اگر واردات خودروهای خارجی آزاد و حق انتخابی در کار بود، شما کدام خودرو را به خانه می‌آوردید؟

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان