خودروهای متولد قرن ۲۱

۴ دی ۱۳۹۹ خودروهای متولد قرن ۲۱

بیست و یک سال قبل، در سال ۱۹۹۹ میلادی خودروسازان جهانی خودروهایی را برای عرضه در اولین سال قرن بیست و یکم میلادی، یعنی سال ۲۰۰۰ به بازار عرضه کردند.

از آنجایی که صنعت خودرو نسبت به سال ۱۸۹۹ میلادی و آغاز قرن بیستم دچار تغییر و تحولات عمده‌ای شده بود، فقط تعداد کمی از خودروهای ابتدای قرن ۲۱ بر اساس طرح‌های انقلابی و ماجراجویانه ساخته شده بودند و بیشتر خودروها در رده اتومبیل‌های شخصی و معمولی قرار می‌گرفتند، از هاچبک‌های کوچک گرفته تا شاسی‌بلندها و ابرخودروها.

همه این خودروها در آغاز سده جدید میلادی به بازار عرضه شدند، با این حال بعضی از این ماشین‌ها بین علاقمندان محبوب و معروف شدند و بعضی دیگر از یادها فراموش شدند.

آئودی A2

آئودی A2

آئودی A2 با بدنه آلومینیومی تلاشی برای ساخت یک خودرو سوپرمینی مدرن بود. با استفاده از موتورهای کم‌وزن و کارآمد، مصرف سوخت پایینی داشت، اما از آنجا که هزینه تولید آن بالا بود و قیمت گرانی هم پیدا می‌کرد، فروش آن کمتر از مقداری بود که آئودی انتظار داشت. با این وجود، در حال حاضر به عنوان یک خودرو کلاسیک مدرن محسوب می‌شود.

یکی از کارشناسان درباره این خودرو نوشته بود: «نقطه قوت آئودی A2 فقط طراحی فوق‌العاده بدنه‌اش نیست. بلکه خودرویی عالی برای نگاه کردن، سوار شدن و لمس کردن است و رانندگی با آن هیجان‌انگیز است.»

آئودی آلرود کواترو

آئودی آلرود کواترو

این خودرو بر اساس A6 آوانت ساخته شد و آئودی با افزایش ارتفاع، تقویت بدنه و چهار چرخ متحرک خودرو نیمه‌آفرودی را تولید کرد. آئودی آلرود کواترو توانست نظر علاقمندان به شاسی‌بلندهای چهار چرخ متحرک را جلب کند.

سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم آئودی این امکان را به راننده می‌داد تا در صورت لزوم ارتفاع خودرو را افزایش دهد و آلرود کواترو را تبدیل به خودرویی مناسب آفرود کند. در آمریکا، آئودی آلرود کواترو با دو مدل موتور عرضه می‌شد: یک موتور ۲.۷ لیتری V6 توربوشارژ دوقلو و یک موتور ۴.۲ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت. خریداران اروپایی می‌توانستند آلرود کواترو را با یک پیشرانه توربودیزل V6 سفارش دهند.

بی ام و X5

بی ام و X5

این خودرو هنگامی تولید شد که بی ام و هنوز مالکیت لندروور را در اختیار داشت و X5 اولین شاسی‌بلند خودروساز آلمانی محسوب می‌شد. سه نسل از X5 تولید شده است. مثل همه مدل‌های بعدی، ایکس ۵ در کارخانه بی ام و آمریکا در اسپارتانبرگ کارولینای جنوبی تولید می‌شد. بی ام و X5 نشان داد که چطور می‌توان یک خودرو شاسی‌بلند را در جاده راند.

بی ام و ایکس۵ یکی از شاسی‌بلندهای خوش‌فرمان بوده و است و به همین دلیل ساده، ۲.۳ میلیون دستگاه از آن تا به امروز فروش رفته و نشان می‌دهد که چرا بین علاقمندان خودروی محبوبی است.

سیتروئن سارا پیکاسو

سیتروئن سارا پیکاسو

کاهش محبوبیت خودروهای چندمنظوره (MPV) در اروپا به معنی کاهش فروش این نوع اتومبیل در حال حاضر نیست، اما در سال‌های اولیه قرن بیست و یکم سیتروئن سارا پیکاسو یکی از ارزان‌ترین و بهترین و محبوب‌ترین خودروها بود. اسم این خودرو با مجوز خانواده پیکاسو انتخاب شد، اگرچه بعضی از اعضای خانواده با این موضوع به شدت مخالف بودند.

فراری ۳۶۰

فراری ۳۶۰

فراری ۳۶۰ نیز مثل آئودی A2  بر روی یک شاسی آلومینیومی ساخته شده است. این خودرو به عنوان جایگزین اف۳۵۵ به بازار آمد و بعد از شش سال تولید، جای خود را به مدل اف۴۳۰ داد. خودروهای فراری در نسخه‌های جاده‌ای و مسابقه‌ای ساخته می‌شوند.

علاوه بر این، فراری ۳۶۰ فصل جدیدی را در تاریخ مارانلو آغاز کرد. برخلاف مدل‌های قبلی فراری و همین طور اف۳۵۵، فراری ۳۶۰ ابرخودرو فوق‌العاده کاربردی، مطمئن و مناسبی بود و حتی می‌شد از آن به عنوان یک خودرو روزمره نیز استفاده کرد.

فورد تاروس

فورد تاروس

فورد تاروس مدل ۱۹۹۹ از نظر فنی شبیه به نسل سوم خود بود اما از لحاظ طراحی محافظه‌کارانه‌تر تولیده شده بود. همزمان با تاروس، خودرو مرکوری سیبل نیز به بازار عرضه شد. تاروس تا سال ۲۰۰۷ در بازار باقی ماند و بعد از وقفه‌ای کوتاه، در سال ۲۰۰۸ با یک مدل کاملا جدید به بازار برگشت.

هوندا اچ آر وی

هوندا اچ آر وی

هوندا اچ آر وی خودروی کراس‌اوور بود و زمانی عرضه شد که ۱۰ درصد از محصولات هوندا را خودروهای شاسی‌بلند تشکیل می‌دادند و بیشتر مناسب رانندگی در جاده‌های شهری بود تا اینکه به عنوان یک خودرو آفرود استفاده شود. اگر هوندا موتور دیزلی روی این مدل نصب می‌کرد، می‌توانست فروش بهتری در اروپا داشته باشد. تولید هوندا اچ آر وی در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید و نسل بعدی این خودرو در ۹ سال بعد ارائه شد.

همچنین اچ آر وی پایه‌گذاری تکنولوژی‌های متعددی بود که امروزه در صنعت خودرو کاربرد دارد.

هوندا اینسایت

هوندا اینسایت

اولین هوندا اینسایت خودروی عجیب با بدنه کاملا آیرودینامیک بود و جریان هوا را به خوبی کنترل می‌کرد و همچنین چرخ‌های عقب این خودرو زیر بخشی از بدنه قرار داشت. این خودرو دو سال بعد از تویوتا پریوس به بازار آمد اما چند ماه قبل از عرضه مدل هیبریدی پریوس، در بازارهای آمریکا به فروش رفت.

این خودرو نوآورانه جزو اولین خودروهایی بود که با محیط زیست سازگار بود، موضوعی که در دهه دوم و سوم قرن بیست و یکم از مهم‌ترین استانداردهای صنعت خودروسازی است.

هیوندای اکوس

هیوندای اکوس

این خودرو به طور مشترک با میتسوبیشی تولید شد که محصول میتسوبیشی به نام پرودیا شناخته می‌شد. هیوندای اکوس یک خودرو بزرگ لوکس دیفرانسیل جلو بود که بیشتر در خاور دور و خاورمیانه فروخته می‌شد. مدل دیگری از این خودرو با نام سنتنیال مخصوص بازار اروپا ساخته شده بود. بعد از 10 سال نسل جدید اکوس با دیفرانسیل عقب در شرکت کره‌ای هیوندای تولید شد.

اکوس نشان‌دهنده پیشرفت هیوندای و همتایش کیا است. این شرکت‌ها در حال حاضر برندهای معتبری هستند و پیشرفتشان با خودروهایی مثل اکوس آغاز شد.

کیا کارنز

کیا کارنز

این خودرو کره‌ای هم‌زمان با خودرو چندمنظوره سیتروئن سارا پیکاسو به بازار عرضه شد و به همین دلیل اولین نسل کیا کارنز فروش خیلی خوبی در بازار اروپا نداشت. با این حال، کارنز زمانی عرضه شد که کیا مشغول ساخت خودروهای خوب و ارزان‌قیمت بود. دو نسل بعدی کیا کارنز با کیفیت بالاتری ساخته شدند.

لانچیا لیبرا

لانچیا لیبرا

لانچیا لیبرا به جای مدل ددرا به بازار عرضه شد. این خودرو ایتالیایی بر پایه پلتفرم مشترک با خودرو موفق‌تر و خوش‌قیافته‌تر آلفارومئو ۱۵۶ ساخته شد که دو سال زودتر راهی بازار شده بود. لیبرا به مدت شش سال تولید شد و هیچ خودرویی به عنوان جایگزینش معرفی نشد. این خودرو کامپکت مجهز به فناوری‌های مختلف و موتورهای اسپرت بود و سزاوار موفقیت بیشتری بود.

مزدا پرمیسی

مزدا پرمیسی

خودرو چند منظوره کامپکت مزدا در نمایشگاه اتومبیل ژنو در مارس ۱۹۹۹ میلادی رونمایی شد و یک ماه بعد وارد بازار شد و در برخی کشورها با نام فورد ایکسیون فروخته می‌شد. مزدا پرمیسی تا سال ۲۰۰۴ در خط تولید قرار داشت. خودروهای جایگزین با نام مزدا ۵ به فروش می‌رفتند.

پاگانی زوندا

پاگانی زوندا

زوندا با یک موتور ۶ لیتری V12 مرسدس پا به بازار خودرو گذاشت، هرچند بعدها حجم پیشرانه به ۷.۳ لیتر افزایش یافت. در طی ۲۰ سال، مدل‌های مختلفی از پاگانی زوندا تولید شد. این خودروها نام خود را از موسس این خودروسازی، هوارسیو پاگانی گرفته‌اند و همراه با خودروهای دیگر جزو کلاس ابرخودروها قرار می‌گیرند.

پژو ۶۰۷

پژو ۶۰۷

پژو ۶۰۷ خودرو بزرگ فرانسوی است و به همین دلیل در خارج از فرانسه خواهان کمی دارد، با این حال، از هر نظر خودروی خوبی است. این اتومبیل و خودروی کوچک‌تر پژو ۴۰۷ با اولین نسل ۵۰۸ که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد، جایگزین شدند.

پورشه ۹۱۱ جی تی ۳

پورشه ۹۱۱ جی تی ۳

پورشه به مدت ۲۰ سال مشغول تولید و فروش مدل‌های سبک‌وزن و جاده‌ای و قانونی مدل ۹۱۱ با نام جی تی ۳ بوده است. مدل ساخت ۱۹۹۹ پورشه ۹۱۱ جی تی ۳ دارای موتور قوی‌تر از موتور استاندارد (۳۵۵ اسب بخار) و دیفرانسیل جلو بود. یک سال قبل از تولید مدل جاده‌ای، یک سری از مدل مسابقه‌ای این خودرو تولید شد.

از آن زمان جی تی ۳ جزو بهترین مدل‌های پورشه ۹۱۱ بوده و تجربه بی‌نظیری از خودروهای اسپرت را در اختیار علاقمندان رانندگی قرار می‌دهد.

رنو کلیو ۱۷۲

رنو کلیو ۱۷۲

این خودرو سومین مدل سطح بالای کلیو بعد از 16v و ویلیامز بود و همین طور اولین مدلی که از برند رنو اسپورت بهره می‌برد. مثل بیشتر مدل‌های بعدی، رنو کلیو ۱۷۲ دارای موتور تنفس طبیعی و جعبه دنده دستی بود، سیاسی که رنو تا زمان عرضه RS 200 EDC در سال ۲۰۱۲ اعمال می‌کرد. امروزه کلیو ۱۷۲ خودرو موردعلاقه رانندگان مسابقات آماتوری است.

اسکودا فابیا

اسکودا فابیا

فابیا جایگزین غیرمستقیم مدل فلیسیا است و اهمیت بسیار زیادی برای خودروسازی اسکودا دارد. اسکودا فابیا اولین محصول این خودروسازی جمهوری چک است که بر روی پلتفرم فولکس واگن ساخته شده است. فولکس واگن پولو و سئات ایبزا هم بر پایه همین پلتفرم تولید شده‌اند. مدل‌های RS هاچبک‌های اسپرتی بودند که فقط با موتور دیزلی عرضه می‌شدند.

تویوتا تندرا

تویوتا تندرا

اولین تویوتا تندرا در کارخانه‌ای در شهرستان گیبسون ایندیانا و برای مشتریان ساکن آمریکای شمالی ساخته شد. این مدل با سه بدنه مختلف و با موتورهای ۳.۴ لیتری V6 و ۴.۷ لیتری V8 عرضه می‌شد. اندازه مدل‌های اولیه تندرا برای بازار آمریکا خیلی کوچک بود و در سال ۲۰۰۷ با مدل بزرگ‌تر و قوی‌تر تویوتا تندرا جایگزین شد.

تولید این خودرو کار اشتباهی بود اما تویوتا ادعا کرد که توانست به بخش مهمی از بازار خودرو آمریکا دست پیدا کند.

تویوتا یاریس

تویوتا یاریس

نسل اول تویوتا یاریس در ژاپن با نام ویتز و در بازارهای دیگر با نام اکو شناخته می‌شد. این خودرو به دلیل نصب یک نمایشگر برای سیستم صوتی، خودروی متفاوتی در بین اتومبیل‌های سوپرمینی محسوب می‌شد. مدل کوپه اکو از نظر فنی شبیه به یاریس بود و در سال ۱۹۹۹ در بازار آمریکا عرضه شد. یاریس به دلیل عملکرد خوب و داشتن فضای مناسب، خودروی خیلی خوبی بود.

تویوتا یاریس ورسو

تویوتا یاریس ورسو

با وجود ظاهر متفاوت، تویوتا یاریس ورسو خودرو خیلی کارراه‌اندازی بود، فضای بار این خودرو ۴ متری، در صورت جمع شدن صندلی‌ها می‌توانست ۲۰۰۰ لیتر بار را در خود جای دهد. مدل جدیدتر یاریس ورسو، اگرچه شباهتی به مدل اولیه داشت اما بیشتر یک خودرو سوپرمینی محسوب می‌شد.

واکسول/ اوپل زفیرا

زفیرا خودرو کامپکت چندمنظوره بود که می‌شد هفت صندلی آن را به دلخواه خود تنظیم کرد. مدل ۱۹۲ اسب بخاری آن در انگلستان GSi و در دیگر کشورها OPC نامیده می‌شد. مدل معمولی این خودرو در ژاپن با برند اوپل عرضه می‌شد و مثل سوبارو تراویک قیمت پایینی داشت.

واکسول یا اوپل زفیرا با قیمت مناسب و امکانات قابل قبول، سال‌ها پرفروش‌ترین خودرو چندمنظوره اروپا بود و از ابتدای ورودش به بازار در سال ۱۹۹۹ میلادی، ۲.۸ میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. اگرچه این خودرو با برندهای واکسول و اوپل و تحت مالکیت جنرال موتورز تولید می‌شد اما هیچ وقت در آمریکا عرضه نشد. نسل دوم زفیرا از نظر ظاهری شبیه به ساترن آیون، شورولت کوبالت و اچ اچ آر بود و بر پایه یک پلتفرم یکسان با این خودروها تولید می‌شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو