امسال خودرو بخریم یا بفروشیم؟

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ امسال خودرو بخریم یا بفروشیم؟

سال پرتلاطم بازار خودرو رو به اتمام است اما در همین یک ماه و نیم باقی مانده هم برخی تصمیم‌های خلق‌الساعه، دست از سر این بازار برنداشته‌اند. بسیاری از مشتریان بازار خودرو به دنبال پاسخ و اظهارنظرهای کارشناسی هستند تا بتوانند در بهترین زمان ممکن اقدام به خرید یا فروش خودرو کنند. یکی از پرتکرارترین پرسش‌ها، درباره خرید و فروش خودروست.

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو به یک پرسش پرتکرار مخاطبان خودرو45 پاسخ داده است. از او پرسیدیم، در این مدت باقی مانده، خودرو بخریم یا بفروشیم؟ وی در پاسخ به این سوال عنوان کرد: دو نکته وجود دارد. اول اینکه عرضه خودرو در کشور خیلی شیب تندی ندارد و محدود است. دومین مساله اینجاست که واردات خودرو تا سال بعد منتفی است. از طرفی هم در عرضه خودرو اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد. در عین حال بخش تقاضای بازار هم با یک بلاتکلیفی مواجه است چرا که بازار خودرو دلاریزه شده و مبتنی بر نوسانات دلار بالا و پایین می شود و از طرفی هم رویکرد مذاکره ایران و آمریکا می‌تواند بازار ارز را تغییر دهد اما این رویکرد هنوز به وضعیت مشخصی نرسیده است. برای همین مشتریان در بازار نمی‌دانند که باید خودرو بخرند یا بفروشند.

خریداران دست نگه دارند

وی تاکید کرد: به نظرم خریداران واقعی بازار خودرو بهتر است تا آخر سال دست نگه دارند چون تا آخر سال قیمت چندان دچار نوسانات افزایشی نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد که با شیب تندی بالا رود مگر اینکه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی روی دهد. در غیر این صورت بعید است که قیمت‌ها تا آخر سال با نوسان افزایشی روبرو شود. البته احتمال کاهش قیمت وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم آنهایی که خریدار واقعی هستند، تا آخر سال صبر کنند.

مصطفوی گفت: به نظر می‌رسد که تا آخر سال رویکردهای ایران و آمریکا روشن شود. این رویکرد به هر سمتی که برود یک تاثیری بر بازار خودرو می‌گذارد. اما برای کسانی که می‌خواهند خودرویشان را بفروشند، بهتر است زودتر اقدام کنند چون احتمال کاهش قیمت بیشتر از افزایش است و احتمال ضرر آنها در صورت انجام ندادن معامله بیشتر از سودشان است. یعنی خریداران باید دست نگه دارند و فروشندگان بهتر است دست به معامله بزنند.

چند توصیه مهم

وی چند توصیه مهم برای معامله خودرو بیان کرد: واقعیت این است که سودجویی در بازار خودرو قدری به دلیل رها بودن، بیشتر شده و باید احتیاط کرد. برای بسیاری از مشتریان این مشکل ایجاد شده که به خاطر 10 میلیون تومان قیمت کمتر، با کلاهبردار روبرو شده‌اند. یعنی اصلا برخی دفاتری که ادعا می‌کنند نمایندگی خودروسازان هستند، ادعایشان صحت ندارد. مثلا ممکن است قیمت پراید را به جای 100 میلیون روی 90 میلیون قیمت بگذرند. باید به این موارد بسیار دقت شود. برخی افراد از این تفاوت قیمت‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته دوم در ارتباط با خودروهای وارداتی است. در حال حاضر واردات خودرو به هیچ عنوان نداریم و تا سال آینده هم نخواهیم داشت. برای همین مشتریان بازار خودرو مراقب باشند چون ممکن است برخی مدعی پیش فروش خودروهای وارداتی شوند.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

 

فروش فوری خودرو کارکرده