ورود شیائومی به صنعت خودروسازی

۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ورود شیائومی به صنعت خودروسازی

چندی پیش خبر رسید که کمپانی چینی شیائومی با کنار زدن شرکت آمریکایی اپل، به برند اول بازار تلفن‌های همراه هوشمند تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که رقابت این دو رقیب دیرینه به همین جا ختم نشده و شیائومی نیز قصد دارد مانند اپل، به صنعت خودروسازی قدم گذارد.

سال گذشته بود که خبر ورود شیائومی به دنیای خودروسازی تمامی خبرگزاری‌ها را جنجالی حسابی به پا کرد، اما دیری نگذشت که این اخبار به عنوان «شایعه» تکذیب شد. حالا مجددا هیاهویی پیرامون خودروسازی این کمپانی تکنولوژی را در برگرفته و ورود آن به دنیای ساخت خودروهای برقی برای رقم زدن آینده‌ای پاک دور از ذهن نیست. به نظر می‌رسد که رقابت اپل و شیائومی به صنعت خودروسازی هم کشیده شده، زیرا درست زمانی که اپل اعلام کرد شریک مورد نظر خود را برای ساخت «اپل کار» برگزیده است، شیائومی به طور رسمی اعلام کرد که به زودی خودرویی برقی خواهد ساخت.

این کمپانی چینی به طور رسمی اعلام کرد که نه تنها قصد ندارد به موفقیت در زمینه ساخت تلفن همراه و لوازم الکترونیکی بسنده کند، بلکه می‌خواهد با گسترش کسب و کار بزرگ خود وارد صنعت خودروسازی شود. به نظر می‌رسد که شرکت جدیدی به نام Xiaomi EV, Inc توسط این برند ثبت شده و همانطور که از نامش پیداست، به قصد تولید خودرو الکتریکی بنیان‌گذاری شده است. از قرار معلوم، سرمایه‌گذاری این برند خودروسازی چینی، یک میلیارد و ۵۵ میلیون دلار برای شیائومی آب خورده است. پیش از تکذیب اخبار خودروسازی این برند در سال گذشته (ماه مارس سال میلادی جاری)، اعلام شده بود که شیائومی قصد دارد حدود ۱۰ میلیارد دلار برای راه اندازی این کسب و کار جدید در یک دهه آینده، هزینه کند.

این برند خودرویی فعالیت خود را با ۳۰۰ کارمند آغاز کرده و مدیر آن لی جون معرفی شده است. آنطور که به نظر می‌رسد، در این چندین ماه شیائومی به دنبال تحقیق درباره چگونی ورود به این صنعت بوده و با برندهای باتجربه این عالم دیدارهایی داشته است که نتیجه آن به ساخت یک دستگاه خودرو تمام الکتریکی ختم خواهد شد. البته که هنوز از مدل مفهومی و اولیه این محصول اسرار آمیز چینی رونمایی نشده است.

به نظر می‌رسد اولین قدم برای آماده سازی این نام چینی، خرید کمپانی رانندگی اتوماتیک دیپ موشن بود که ارزشی برابر ۷۷.۳۷ میلیون دلار داشت. این کمپانی به قصد بالا بردن آمادگی و توانایی هرچه بیشتر این برند نام آشنا خریداری شد.

لازم به ذکر است که محبوبیت و شهرت این کمپانی در زمینه تکنولوژی، هیچ ارتباطی به حضور آن در دنیای پر هیاهوی خودروسازی نخواهد داشت. با اینکه شیائومی در بازار فناوری غولی باتجربه به حساب می‌آید، اما ناچار است مسیر خود را در صنعت خودروسازی به عنوان یک استارتاپ آغاز کند، درست مانند ایکس‌پنگ، BYD و دیگر خودروسازان نوپای دیگر.

نکته اینجاست که با انتشار این اخبار، سهام شیائومی به میزان ۱.۴ درصد افزایش یافت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان