بررسی مشخصات فنی کارمانیا EK1 الکتریکی

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی کارمانیا EK1 الکتریکی

چندی پیش شرکت خودروسازی کارمانیا از یک محصول جدید رونمایی کرده و طبق انتظار، این مدل تازه از راه رسیده اصالتی چینی دارد. تا اینجای کار نکته عجیب‌وغریبی به ذهن نمی‌رسد، چرا که تاکنون خودروسازان داخلی به ویژه کرمانی‌ها محصولات متنوعی را از سری تولیدات چینی روانه بازار کشور کرده‌اند.

اما نکته‌ای که کارمانیا EK1 را از دیگر خودروهای چینی راه‌یافته به ایران متمایز می‌سازد، نوع پیشرانه و قوای فنی آن است. زیرا در باطن این سدان جمع‌وجور دیگر کوچکترین اثری از پیشرانه‌ بنزینی و متعلقات آن مشاهده نمی‌شود، بلکه یک موتور الکتریکی وظیفه تامین قوای محرک چرخ‌های جلو را برعهده گرفته است.

کارمانیا EK1 نخستین خودرو برقی کشور است که به صورت نسبتا پرتیراژ وارد بازار خواهد شد. ضمنا این سدان شهری اولین محصول کمپانی چینی سودا (SUDA) محسوب می‌شود که اولین بار در سال ۲۰۱۹ با نام سودا SA01 به بازار کشور چین راه یافت. شرکت سودا در سال ۲۰۱۰ به ثبت رسید اما تا ۹ سال بعد از آن نتوانست اولین محصول خود را به مرحله تولید برساند.

به هر صورت کارمانیا EK1 (سودا SA01) نخستین خودرو برقی مونتاژ داخل است و می‌تواند راه را برای ورود گسترده‌تر خودروهای الکتریکی به کشور هموار کند. در ادامه این مطلب به بررسی طراحی، مشخصات فنی، امکانات و وضعیت فروش کارمانیا EK1 (سودا SA01) در ایران خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری خودرو برقی کارمانیا EK1 (سودا)

در همین ابتدا باید به اطلاع برسانیم که نمای ظاهری کارمانیا EK1 متعلق به یکی از محصولات قدیمی سوزوکی به نام sx4 است که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.

بنابراین ظاهر این سدان جمع‌وجور چندان بویی از شاخصه‌های مدرن نبرده و همان حال و هوای محصولات دهه ۲۰۰۰ میلادی را از خود به نمایش می‌گذارد.

آرایش بسیار ساده جلوپنجره، چراغ‌ها و سپر جلو چهره‌ای به‌غایت کسل‌کننده و قدیمی را برای کارمانیا EK1 رقم زده است. نمای جانبی از این هم کسل‌کننده‌تر جلوه می‌کند زیرا حضور یک لچکی بزرگ در ابتدای فریم شیشه‌های جانبی، علی‌رغم ارتقای میزان نور درون کابین و کاهش نقاط کور، نمایی بسیار ناخوشایند و فاقد تطابق با سلیقه مشتریان امروزی برای محصول برقی کارمانیا پدید آورده است.

در طراحی نمای پشت هم ظرافت چندانی به چشم نمی‌خورد و چراغ‌های دوتکه به فرم چندضلعی بدون کوچکترین انحنا دو انتهای درب صندوق را به تصاحب خود درآورده‌ است. چراغ‌های مه شکن روی سپر نیز همخوانی زیادی با سایر المان‌های بصری نمای عقب کارمانیا EK1  (سودا) ندارند.

در مجموع می‌توان چنین گفت که شرکت کارمانیا در انتخاب ظاهر نخستین اتومبیل برقی کشور، گام‌های خود را در مسیر چندان درستی قرار نداده و بهتر بود از یک اتومبیل برقی با ظاهری جذاب‌تر جهت جلب توجه مشتریان داخلی استفاده می‌کرد تا بدین ترتیب، مسیر فروش خودروهای الکتریکی در ایران هموارتر از شرایط فعلی شود.

طراحی داخلی

نمای داخلی خودرو برقی کارمانیا EK1 (سودا)

با نگاه به طرح ادوات داخل کابین سدان جدید کارمانیا، یک داشبرد با حداقل جزئیات و دارای پوسته نسبتا صاف مشاهده خواهید کرد که طرح کلی آن به‌شدت قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد؛ با این وجود به‌واسطه حضور نمایشگر لمسی در بخش کنسول میانی و همچنین صفحه‌نمایش کیلومترشمار دیجیتال پشت فرمان، فضای داخلی سودا SA01 نمایی نسبتا نوین‌تر پیدا کرده و از این جهت با توجه به نمای قدیمی داشبرد، حسی نسبتا متناقض در ذهن بیننده ایجاد می‌کند.

ابعاد کابین EK1 چندان بزرگ نیست و از لحاظ میزان جادار بودن در رتبه‌های مابین محصولاتی همچون ساینا و پژو ۴۰۵ قرار می‌گیرد. بنابراین چهار سرنشین بزرگسال می‌توانند با محدودیت کم از فضای داخلی کارمانیا EK1 استفاده کنند.

مشخصات فنی

نمای عقب خودرو برقی کارمانیا EK1 (سودا)

پس از بالا آوردن درب محفظه موتور سودا یک سامانه محرک برقی را مشاهده خواهید کرد که حداکثر سرعت دوران موتور آن حدود ۹ هزار دور در دقیقه اعلام شده است. این پیشرانه برقی برابر با ۱۰۷ اسب بخار یا ۸۰ کیلووات قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن را به‌واسطه سیستم انتقال قدرت دایرکت درایو یا اتصال مستقیم، بدون بهره‌گیری از گیربکس به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

یک پک باتری با ظرفیت ۴۴.۵ کیلووات ساعت و ولتاژ ۳۲۹.۴ واحد با قابلیت شارژ از طریق سامانه ترمز و شارژر خارجی، وظیفه تامین انرژی مورد نیاز موتور EK1 را بر عهده دارد.

این باتری توسط برق خانگی ۲۲۰ ولت و یا برق سه فاز ۳۶۰ ولت شارژ خواهد شد. در حالت اول حدود هفت تا هشت ساعت زمان جهت شارژ کامل باتری نیاز خواهد بود اما در حالت دوم یعنی استفاده از برق سه فاز، این مدت به ۴۵ دقیقه تا یک ساعت کاهش خواهد یافت. همچنین حداکثر برد حرکتی کارمانیا EK1 با یک مرتبه شارژ، برابر ۳۰۵ کیلومتر در سطح شهر و ۳۷۵ کیلومتر در بزرگراه با سرعت ثابت برآورد شده است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۳۹۰ کیلوگرمی نیز از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت فراتر نخواهد رفت.

نخستین خودرو برقی مونتاژ داخل از لحاظ تجهیزات رفاهی ایمنی در حد یک محصول اقتصادی معمولی است و نمی‌تواند رضایت تمامی مشتریان را از این لحاظ به دست آورد.

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی ایمنی خودرو برقی کارمانیا EK1 می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سنسور TPMS یا فشار باد تایر، نمایشگر لمسی بزرگ داشبرد، فرمان برقی، صفحه آمپر دیجیتال پشت فرمان، USB و بلوتوث، شارژ سریع گوشی تلفن همراه، حسگر پارک عقب، دوربین دید پشت، چراغ روز یا دیلایت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، آینه‌های کناری با تنظیم برقی، تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی، دو عدد ایربگ جلو، قفل مرکزی، ایزوفیکس، قفل شدن خودکار درها در سرعت بیش از ۱۵ کیلومتر و ترمز ضد قفل  ABS.

وضعیت فروش کارمانیا EK1 در ایران

کارمانیا EK1 به عنوان یک اتومبیل تمام برقی راه دشواری برای جلب توجه مشتریان ایرانی در پیش خواهد داشت. فقدان ایستگاه‌های شارژ بین‌شهری نیز یکی دیگر از معضلات قرار گرفته در راه کامیابی این سدان چینی خواهد بود. البته با عرضه گسترده‌تر خودروهای برقی به بازار داخل این مشکل نیز به مرور زمان رفع خواهد شد اما در حال حاضر افق چندان روشنی در باب حل این مسئله مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر خودروهای برقی قیمت اولیه نسبتا بالایی دارند و ظاهرا این سدان کرمانی نیز در محدوده قیمتی محصولات پرفروشی همچون چری آریزو ۵ توربو تا چری آریزو ۶ قرار بگیرد. بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد که مشتریان کمتر ریسک‌پذیر ایرانی سرمایه خود را به سمت خرید یک چنین اتومبیل خاصی سوق دهند؛ به ویژه که طراحی ظاهری کارمانیا EK1 نیز بسیار قدیمی بوده و جذابیت خاصی در نظر مشتریان ایرانی ندارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور