خودروهای جدید بازار ایران در سال ۱۴۰۰

۱۵ تیر ۱۴۰۰ خودروهای جدید بازار ایران در سال ۱۴۰۰

زمانی که معاهده برجام برهم خورد، محدودیت‌های صنعتی بر کشور ایران مخصوصا در زمینه صنعت خودرو سایه بسیار بزرگی انداخت. در نتیجه نه تنها تمامی برندهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی از بازار صنعتی ایران پا پس کشیدند، بلکه برندهای چینی نیز دستخوش این تغییرات سیاسی شده و در نتیجه آن مجبور شدند تا برند محصولات خود در بازار ایران را با نام‌های داخلی جایگزین کنند تا به نوعی تحریم‌ها را دور زده باشند.

به همین ترتیب توانستیم در دو سال گذشته شاهد حضور برخی خودرو باشیم که در سایه نام‌های جدید در بازار خودرو تحریم شده ایران حضور پیدا کرده‌اند. نام‌های که برخی از آن‌ها قدیمی و برخی دیگر در بازار ایران نوین و نوظهور طلقی می‌شوند. اما بازار خودرو ایران این روزها منتظر چه خودروهایی است؟

 کیتون موتور V60 و EX80 (کارمانیا)

نمایی از دو مدل وی 60 و ای ایکس 80 کیتون موتور

چندی پیش شرکت کارمانیا از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی کرمان موتور نوید از ورود چند محصول جدید به بازار داده بود که دو دستگاه آن را دو خودرو ون و کراس اوور برند کیتون موتور تشکیل می‌دهند. دو خودرو مورد بررسی شباهت‌های ظاهری و فنی بسیاری به یکدیگر دارند اما تفاوت در برخی المان‌های ظاهری باعث شده است که مدل V60 بیشتر به عنوان یک کراس اوور و EX80 یک ون با سه ردیف صندلی و قابلیت حمل هفت سرنشین، بیشتر به عنوان یک MPV کوچک شهری شناخته ‌شود.

با توجه به شباهت بسیار زیاد فنی و پلتفرمی میان این دو خودرو، جای تعجب ندارد که هر دو گزینه به ستاپ مشترک فنی از جمله پیشرنه ۱.۵ لیتری بنزینی به قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتون.متر و گیربکس پنج سرعت دستی مجهز باشند.

BYD Tang 2 (کارمانیا)

نمایی از بی وای دی تانگ ۲

یکی از بزر‌گترین حسرت‌هایی که داغش بر دل کارمانیا نشست عدم موفقیت در ارائه نسل اول مدل تانگ (Tang) از برند BYD در بازار ایران بود. این شرکت اما اخیرا سخن از مونتاژ دومین نسل این خودرو با نام تانگ ۲ (Tang II) به میان می‌آورد.

شهرت مدل تانگ در گرو استفاه از سیستم انتقال نیرو هیبرید (برقی-بنزینی) و توان حرکتی بسیار عالی بود که می‌توانست در صورت مونتاژ در کشور، به یکی از قدرتمندترین خودروهای مونتاژی چینی بازار ایران بدل شود. گویا آن زمان کارمانیا نیت مونتاژ نسخه هیبرید تانگ را نداشت، امروز هم نمونه مونتاژی تانگ ۲ که قرار است از سوی کارمانیا در ایران مونتاژ شود، با پیشرانه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر تزریق مستقیم (GDI) توربو به قدرت ۲۰۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیتون.متری و گیربکس شش سرعت دو کلاچ (6DCT) روانه خط تولید خواهد شد که از دیدگاه توان حرکتی، مانورپذیری و طراحی ظاهری حرف بسیاری برای گفتن در بازار کشور خواهد داشت.

اسکیلاس T60 (شهر خودرو)

نمایی از اسکیلاس تی ۶۰

شرکت شهر خودرو در سال ۱۳۹۷ شرکت ناشناخته خودروسازی سناباد خودرو توس در مشهد را خریداری کرد و از همان جا استارت خودروسازی را زد. محصولی که این خودرو با برند تجاری انحصاری SKG به معنای گروه خودروسازی شهر خودرو در بازار ایران عرضه خواهد کرد، یما T60 یا همان لودئو T60 است که از سوی شهر خودرو به اسکیلاس T60 در بازار ایران تغییر نام داده است.

شرکت یما که در سال ۲۰۱۹ از سوی شرکت خودروسازی لودئو چین خریداری شد، شخصا تجربه چندانی در خودروسازی ندارد. مدل T60 این خودروساز قرار است با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر روانه بازار ایران شود. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتون.متر (چیزی شبیه به تیگو ۷ شرکت مدیران خودرو) به تولید برساند که به کمک گیربکس ضریب متغیر (CVT) به محور جلو خودرو منتقل خواهد شد.

یما T80 (ماموت خودرو)

نماییاز یما تی ۸۰

با بروز تحریم‌ها، حتی ماموت خودرو که با واردات سواری‌های فولکس واگن (پاسات، گلف و تیگوان) در ایران غوغا کرده بود هم به مونتاژ خودرو چینی روی آورده است. یما T80 بزرگ‌ترین کراس اوور تولدی برند یما (لودئو) است که قرار است ازسوی ماموت خودرو در کشور مونتاژ شود. این خودرو بر پلتفرم مشترک یما T70 سوار است اما از نظر ابعاد یک سر و گردن از آن بزرگ‌تر است. این خودرو قرار است با پیشرانه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر توربو روانه بازار کشور شود که می‌تواند قدرتی برابر با ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتون.متر تولید کند تا به کمک گیربکس شش سرعت اتوماتیک دو کلاچ (6DCT) نیرو تولیدی را در اختیار محور جلو قرار دهد.

شباهت ظاهری زیاد بدنه این خودرو به محصولات هاوال، مخصوصا مدل H2 و همچنین ارائه خدمات خوب همیشگی ماموت خودرو، می‌تواند خریداران زیادی را نسبت به خرید این خودرو ترقیب کند.

دایون V5 (ماموت خودرو)

نمایی از دایون وی ۵

دیگر محصول چینی مونتاژی ماموت خودرو که قرار است به زودی به خیابان‌های کشور پا بگذارد، وانت دو کابین دو دیفرانسیل دایون مدل V5 است. بازار وانت‌های دو دیفرانسیل ایران چند سالی است در غیاب محصولات ژاپنی، در انحصار خودروسازان چینی درآمده است و همچنان جای خالی یک وانت توانمند و خوش قیمت در آن احساس می‌شود. دایون V5 در حقیقت مدل لاین ۲۲ برند فُودِی است که قرار است با پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو (مشترک با پیشرانه فوتون تانلند فیس لیفت ایران خودرو) با طراحی پایه شرکت میتسوبیشی روانه بازار شود که می‌تواند ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتون.متر گشتاور تولید کند.

همانند تمامی رقبای عرضه شده در کلاس وانت‌های دو دیفرانسیل در ایران، دایون V5 ماموت خودرو هم قرار است با گیربکس شش سرعت دستی و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل روانه بازار کشور شود. ارائه چنین خودرویی با گیربکس اتوماتیک می‌تواند قیمت نهایی آن را به شکل قابل توجهی افزایش دهد که در این کلاس قابل قبول نیست.

ابعاد بزرگ اتاق خودرو (بزرگ‌تر از تویوتا هایلوکس. چیزی شبیه به آمیکو آسنا و فوتون تانلند)، در کنار پیشرانه قدرتمند توربو آن می‌تواند به شکل قابل توجهی این وانت را از رقبای آن در بازار جلوتر بی‌اندازد.

دانگ فنگ ریچ ۶ (پارس خودرو)

نمایی از پانگ فنگ ریچ ۶ وارس خودرو

ریچ وانت دو دیفرانسیل دو کابین برند دانگ فنگ چین (DFM) بود که پارس خودرو پس از پایان قرارداد این شرکت با نیسان ژاپن، به عنوان جانشین نیسان پیکاپ در کشور مونتاژ کرد اما این خودرو هیچگاه موفقت پیکاپ را تکرار نکرد. حالا پارس خودرو نوید از مونتاژ نسل سوم دانگ فنگ ریچ با نام ریچ ۶ می‌دهد.

خانواده وانت‌های ریچ شرکت دانگ فنگ بر پلتفرم مشترک با نیسان ناوارا به تولید می‌رسند و در حقیقت نسخه چینی شده این وانت سایز متوسط ژاپنی به حساب می‌آید. این وانت قرار است از پیشرانه چهار سیلندر ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی (فاقد توربوشارژر) به قدرت ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۴ نیوتون.متر و گیربکس شش سرعت دستی روانه خط تولید شود. تجهیز این وانت دو دیفرانسیل به سیستم قفل دیفرانسیل در محور عقب (LSD) و بهره گیری از طراحی نوین و مدرن، می‌تواند تا حدود زیادی ضعف نسخه قبلی ریچ در بازار ایران را پوشانده و تعریف جدیدی از نام ریچ در میان وانت‌های دو دیفرانسیل دو کابین اقتصادی بازار ایران ارائه دهد.

جک T8 (کرمان موتور)

نمایی از جک تی ۸

کرمان موتور نیز مدتی است خبر از ورود اولین وانت رسمی خود با نام KMC T8 می‌دهد. این وانت دو کابین دو دیفرانسیل در حقیقت همان جک T8 (JAC T8) است که با نام تجاری KMC به معنای شرکت کرمان موتور، روانه بازار می‌شود که در حقیقت نام و نشان تجاری جدید تمامی محصولات آینده این شرکت در بازار ایران خواهد بود.

وانت KMC T8 با داشتن ابعادی یک سر و گردن بزرگ‌تر از وانت T6، در استاندارد چینی‌ها وانتی سایز بزرگ به حساب می‌آید و قرار است با پیشرانه ۲.۰ لیتری توربو به قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتون.متر و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل روانه بازار ایران شود.

محصولات جک در بازار ایران سابقه فروش بسیار خوبی دارند. در نتیجه مدل T8 نیز با استفاده از طراحی خارجی مناسب، توان فنی قابل قبول و خدمات پس از فروش مناسب شرکت کرمان موتور می‌تواند فروش بسیار خوبی را در آینده بازار خودرو ایران برای خود متصور باشد.

دیگنیتی (بهمن موتور)

نمایی از دیگنیتی

دیگنیتی کراس اوور جدید گروه خودروسازی بهمن یا همان بهمن موتور است که چندی پیش فرایند مونتاژ را طی کرد و هم اکنون در حال ورود به بازار خودرو کشور است. این خودرو در حقیقت کراس اوور کوپه شرکت دانگ فنگ با نام ix5 است که در ایران از سوی بهمن موتور به دیگنیتی تغییر نام داده است.

ساختار طراحی کوپه در کلاس کراس اوور ابتدا در میانه‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی از سوی برند بی ام و آلمان و با کراس اوور X6 در بازار جهانی معرفی شد. پس از آن مرسدس بنز با کلاس GLE به محبوبیت این کلاس قدرت بخشید و بسیاری از خودروسازان چینی، نظیر جیلی نیز به این سبک طراحی در محصولات خود روی آوردند.

این کراس اوور زیبا از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیتون متر بهره می‌گیرد و با گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) در ساختار متحرک جلو هماهنگ است. از بهمن موتور انتظار می‌رفت تا با آگاهی از سلیقه مشتریان ایرانی بازار خودرو ضمن استفاده از پیشرانه‌ای قدرتمندتر، حداقل از گیربکس نه چندان محبوب CVT در این کراس اوور خوش چهره استفاده نکند.

فیدلیتی (بهمن موتور)

نمایی از فیدیلیتی

فیدلیتی دگر کراس اوور گروه خودرسازی بهمن است که تقریبا به موازات دیگنیتی روانه خط مونتاژ شد. این کراس اوور سایز متوسط در حقیقت مدل X70 برند جتور است که از زیر مجموعه‌های نیمه لوکس برند چری (تاسیس در سال ۲۰۱۸) به حساب می‌آید که با عرضه آن از سوی بهمن موتور، نام آن به فیدلیتی تغییر پیدا کرد. اگرچه شریک تجاری مستقیم چری در بازار ایران شرکت مدیران خودرو، با نا تجاری MVM است اما چون این خودرو از زیرمجموعه جتور به حساب می‌آید، ظاهرا چری و مدیران خودرو با مونتاژ آن از سوی شرکت دیگر (بهمن موتور) مشکلی ندارند.

پیشرانه به کار رفته در این خودرو یک نمونه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون.متر است که بر خلاف دیگنیتی به گیربکس اتوماتیک شش سرعت دو کلاچ (6DCT) مجهز است.

طراحی ظاهری و توان فنی پیشرانه قابل قبول این خودرو در کنار خدمات مناسب گروه خودروسازی بهمن، می‌تواند برای این کراس اوور برگ برنده مهمی به حساب آید.

SMW G05 (سیف خودرو)

نمایی از SWM G05

کراس اوور G05 محصول برند ناشناخته SWM ایتالیا است که در سال ۲۰۱۴ از سوی خودروسازی برلیانس شینری چین خریداری شد. این برند که در گذشته با نام SV.VM در زمینه موتورسیکلت‌سازی فعالیت داشت، دو سال پس از خریداری از سوی برلیانس به خودروسازی نیز روی آورد.

البته G05 اولین تجربه حضور SWM در بازار ایران نیست چرا که پیش‌تر با دو محصول بیسو T3 و SWM G01F نیز در بازار ایران حضور یافته بود. اما مدل G05 کراس اوور سایز متوسط هفت نفره این برند چینی-ایتالیایی است که طراحی آن در مرکز طراحی شرکتف واقع در هر میلان ایتالیا انجام شده است. در نتیجه نمی‌توان از شباهت زیاد آن به برخی محصولات اروپایی، مخصوصا شباهت بسیار زیاد چراغ‌های جلو به محصولات بی ام وچشم پوشی کرد.

این کراس اوور با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به توان خروجی ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون .متر با گیربکس اتوماتیک شش سرعت روانه بازار کشور می‌شود. سبک طراحی مدرن و آپشن‌های رفاهی به کار رفته در داخل کابین این کراس اوور می‌تواند قیمت آن را از بازه منطقی و رایج رقبای چینی خارج کند. سیف خودرو با سابقه نه چندان خوبی که در ارائه محصولات به مشتریان در گذشته برای خود رقم زده بود باید بر سر ارائه این محصول دقت بسیار بیشتری کند تا اعتماد و میل خرید مردم در بازار بر سر این مدل نه چندان ارزان از دست نرود.

سوئست DX3 (دیار خودرو)

نمایی از سوئست دی ایکس 3

سوئست برند خودروسازی چینی به تاسیس سال ۱۹۹۵ میلادی است که با مشارکت و همکاری مستقیم سه شرکت خودروساز میتسوبیشی، چاینا موتورز و گروه خودروسازی فوجیان بنا شد. برخلاف انتظار، برند سوئست سال‌ها قبل با ون‌های مسافربری دلیکا در بازار ایران حضور یافت اما نام برند مادر آن چندان در فضای تخصصی خودرو کشور رسانه‌ای نشد.

مدل DX3 برند سوئست به قلم شرکت مشهور طراحی خودرو ایتالیایی پینینفارینا انجام شده است و قرار است از سوی دیار خودرو با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به طراحی شرکت میتسوبیشی به توان ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتون.متر با گیربکس اتوماتیک ضریب متغییر (CVT) روانه بازار شود.

شرکت دیار خودرو پیش‌تر با ارائه محصولاتی چون سابرینا، سنوا و وانت وینگل در بازار داخلی ایران شناخته می‌شود اما به دلیل تولید محدودتر در مقایسه با رقبا، در بازار ایران چندان محبوب و جا افتاده نیست. ارائه محصول جدید سوئست DX3 می‌تواند برای دیار خودرو همانند آغازی مجدد باشد.

فردا ۵۱۱ (خودروسازی فردا)

نمایی از اف ام سی ۵۱۱

پس از معرفی تعداد قابل توجهی از وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل و کراس اوورهای شهری، بلاخره نوبت به تنها سدان این لیست می‌رسد که FMC 511 نام دارد. مدل ۵۱۱ شرکت خودروسازی فردا که با نام تجاری FMC به معنای شرکت فردا موتور روانه بازار خواهد شد، در حقیقت سدان چانگان السوین نسل دوم (Alsvin-از ۲۰۱۸ به بعد) است که در بازار ایران به دلیل تشدید تحریم‌های صنعتی، با تغییر نام مواجه شده است.

این سدان سایز کوچک شهری پس از ارائه دو کراس اوور SX5 و SX6، سومین محصول شرکت خودروسازی نوظهور فردا در بازار ایران به شمار می‌آید که قرار است با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتون.متری روانه بازار شود که به هیچ عنوان جذاب نیست. خوشبختانه برای جبران توان بسیار کم پیشرانه این سدان، شرکت خودروسازی فردا این محصول را با گیربکس پنج سرعت دو کلاچ (5DCT) روانه بازار ایران خواهد کرد تا حداقل بخش زیادی از ضعف فنی این خودرو را در سایه سرعت تعویض دنده بیشتر گیربکس اتوماتیک دو کلاچ آن بپوشاند.

همچنین مصرف سوخت بسیار پایین حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، FMC 511 را از دیدگاه عملرد فنی و مانورپذیری در حد و اندازه پژو ۲۰۶ صندوق‌دار اتوماتیک قرار می‌دهد، با این تفاوت بسیار بزرگ که هم از دیدگاه طراحی و هم سطح آپشن‌ها بر ۲۰۶ تولیدی ایران خودرو برتری دارد.

نتیجه گیری

با تشدید تحریم‌ها بر صنعت خودرو کشور و منع واردات خودرو از سوی دولت، بازار خودرو ایران به این زودی‌ها رنگ محصولات برتر خودروسازان بین المللی را نخواهد دید. در نتیجه تنها گزینه‌های پیش رو مشتریان بازار ایران همین گزینه‌های ۱.۵ تا ۲.۰ لیتری توربو است که گویی در سال‌های اخیر صنعت خودرو ایران به نوعی به یک استاندارد فنی نانوشته مشترک میان خودروسازان داخلی بدل شده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی