حضور بی دردسر خودروهای خارجی در چین

۱۴ دی ۱۴۰۰ حضور بی دردسر خودروهای خارجی در چین

چین در نظر دارد محدودیت‌های مالکیت خارجی در شرکت‌های خودروسازی خود را لغو کند. این اقدام در نهایت به افزایش تعداد شرکای تجاری این کشور کمک خواهد کرد.

صنایع خودروسازی بسیار از این تصمیم استقبال کردند. چرا که به این واسطه می‌توانند به صورت مستقیم با بازار مصرفی چین ارتباط برقرار کنند. اول ماه جولای سال جدید میلادی (۲۰۲۲) این سیاست راهبردی از سوی وزارت بازرگانی چین اجرایی خواهد شد.

سال ۱۹۹۴ میلادی بود که چین به خودروسازان خارجی نیاز پیدا کرد. در آن دوران مدیران صنایع خودروسازی در چین تصمیم داشتند شراکت ۵۰ درصدی با خودروسازی دیگر کشورها داشته باشند. در آن سال‌ها این شراکت از سوی شرکت‌های محلی چینی با خودروسازان خارجی اتفاق افتاد.

سال ۲۰۱۸ میلادی اما این قوانین تغییر کرد. در این دوران بود که به شرکت‌ها مجوز داده شد تا بتوانند سهام خود را تا ۷۰ درصد افزایش دهند. برای نمونه، به برند بی ام و اجازه داده شد تا برلیانس، یکی از شرکت‌های محبوب خودروسازی در چین، همکاری مشترک انجام دهد.

جاده هموار چین برای خارجی ها

حالا در یک تصمیم راهبردی، چین اجازه مالکیت کامل خارجی بر برندهای خودرو را می‌دهد.

آنطور که در مجله فوربس آمده، حالا زمان آن رسیده است که راه برای ورود برندهایی از جمله ریویان و لوسید برای حضور در بازار چین باز شود. شیوه تعامل قرار است به این صورت باشد که خارجی‌ها بدون نیاز به ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک بتوانند با شرکت‌های داخلی کار کنند.

خودروسازان قدیمی هم مانند فورد، فولکس‌واگن، مرسدس بنز و…  می‌توانند به شیوه‌های گفته شده در صنعت خودروسازی چین حضور فعال و مشارکت داشته باشند.

در این طرح‌ یا  بهتر بگوییم سیاست راهبردی، برای اطمینان خاطر شرکت‌های خودروساز خارجی سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود و در این میان انتقال تکنولوژی هم صورت می‌گیرد.  گفتنی است تعداد خودروسازان چینی رو به افزایش است و از این نظر، امکان بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. به نظر می‌رسد که این استراتژی جواب داده است. این اقدام جدید حتی می‌تواند شرکای محلی را برای خروج از سرمایه‌گذاری مشترک موجود با شرکت‌های غربی تشویق کند. طبق بعضی از گزارشات، برخی خودروسازان برتر با بیش از یک خودروساز محلی در چین همکاری خود را آغاز کرده‌اند.

بسیاری از فعالان بازار خودرو می‌گویند این اتفاق باید دیر یا زود برای صنعت خودرو در ایران هم رخ دهد. اینکه ایران نیز با درس گرفتن از تجربه کشورها بتواند سهم خود از صنعت خودروسازی جهان را پس بگیرد.

جمع بندی

افق پیش روی صنعت خودروسازی در چین می‌تواند یک الگو برای کشورهایی باشد که قدمت صنعت خودروسازی‌ آنها از نیم قرن هم گذشته است. بدون شک صنعت خودروسازی در ایران می‌تواند درس‌هایی از صنعت خودروسازی چین بگیرد.

از سال ۱۳۹۷ تا به امروز، صنعت خودرو در ایران با یک چالش اساسی در خصوص آزادسازی واردات خودرو دست و پنجه نرم می‌کند. سال ۹۷ واردات خودرو به کشور قطع شد. حالا بازگشتن به شرایط سابق بسیار دشوار است. در دولت سیزدهم هم هنوز برای رسیدن به این هدف تصمیم قاطعی گرفته نشده و همه چیز با شرط و شروط انجام می‌شود. این در حالی است که صنعت خودرو در ایران بخصوص طی سال‌های پس از تحریم شرکای خوب تجاری خود را از دست و داد.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵