ارزانترین نسخه خودرو ملی از آغاز تا پایان؛ بررسی سمند SE

۵ مهر ۱۳۹۹ ارزانترین نسخه خودرو ملی از آغاز تا پایان؛ بررسی سمند SE

سمند اولین خودرو ملی ایران است که از اوایل دهه هشتاد شمسی و پس از یک پروژه تحقیق و توسعه چندین ساله که از میانه دهه هفتاد کلید خورده بود، روانه بازار ایران شد. شرکت ایران خودرو ابتدا این محصول را در قالب مدل سمند معمولی به بازار عرضه کرد اما پس از آن سمند ال ایکس از سال ۸۳ با چراغ‌های عقب تغییر شکل یافته و بهبود برخی عیوب مونتاژی به دست مشتریان رسید.

در سال ۱۳۸۷ شرکت ایران خودرو به دنبال عرضه یک مدل ارزان‌تر سمند جهت رفع نیازهای مشتریان با توانایی مالی کمتر بود؛ بنابراین سمند SE را معرفی کرد که از لحاظ ظاهری دارای چراغ‌های عقب تغییر شکل یافته بود؛ همچنین برخی تغییرات کوچک درون کابین نیز رخ داده بود و از لحاظ فنی اکسل عقب دست خوش تغییراتی شده و وزن خودرو نسبت به قبل کاهش پیدا کرد. سمند SE از سال 89-90 به دست مشتریان رسید و نهایتا تولید آن در سال ۹6 پایان یافت. در ادامه مطلب مهمترین شاخصه‌های فنی و ظاهری سمند اس ای را معرفی کنیم.

همان طراحی سابق با اندکی تغییر

تشخیص سمند اس ای نسبت به سایر مدل‌های سمند از نمای روبرو کار ساده‌ای نیست اما کافی است تا به قسمت عقب خودرو نگاه کنید تا خیلی زود متوجه چراغ‌های متفاوت و بزرگتر این خودرو بشوید. چراغ‌های پشت سمند اس ای نسبت به مدل ال ایکس پهن‌تر بوده و در انتها حالتی مورب دارند؛ چیزی شبیه به برخی مدل‌های قدیمی مرسدس بنز. متعاقبا طرح درب صندوق نیز اندکی دست خوش تغییر شده اما سایر بخش‌ها تفاوت چندانی با سایر مدل‌های سمند نخواهد داشت.

چراغ‌های مستطیل شکل در نمای روبرو جلو پنجره حاوی لوگوی سمند، رینگ‌های فولادی با قالپاق‌های پلاستیکی آلومینیوم رنگ نیز از دیگر ویژگی‌های ظاهری بدنه سمند SE به شمار می‌روند. پروفیل جانبی خودرو تغییر چندانی نداشته و زه مشکی ‌رنگ باریک روی درها به علاوه یک خط شانه‌ای حجمی در قسمت زیر فریم پنجره‌ها جزو شاخصه‌های اصلی پروفیل جانبی بدنه سمند اس ای به شمار می‌روند. طراحی ساده سپر و چراغ‌های عقب متفاوت نیز المان‌های اصلی بخش نمای عقب سمند اس ای تشکیل می‌دهند. در مجموع همان‌طور که انتظار می‌رود شرکت ایران خودرو تلاش زیادی برای تغییر نمای ظاهری سمند اس ای نسبت به مدل ال ایکس نداشته و صرفا به واسطه تغییر چراغ‌های عقب سعی در ارائه یک مدل جدید به مشتریان خود داشته است که البته با توجه به تنوع پایین خودروهای اقتصادی بازار ایران، مشتریان نیز طبق معمول از این محصول ایران خودرو استقبال کردند؛ به ویژه که قیمت آن نسبت به سایر مدل‌ها اندکی پایین‌تر در نظر گرفته شده بود.

طراحی ظاهری سمند Se

تحولات جزیی طراحی کابین و فضای داخلی

شرکت ایران خودرو کابین سمند اس ای را نیز چندان دستخوش تحول نکرده است. با این حال برخی تحولات جزئی نظیر تغییر چینش دکمه‌های داشبورد و تغییر غربیلک فرمان جزو معدود به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در کابین و داشبورد سمند اس ای به شمار می‌روند. متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز همچون سایر سمندها چندان مرغوب نیست اما کابین جادار و استفاده از تریم طرح چوب موجب ارتقای آسایش و رضایت‌مندی سرنشینان نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خواهد شد. صندوق عقب این محصول نیز حدود ۵۰۰ لیتر فضا را ویژه جای دادن اسباب و وسایل در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از این حیث یکی از جادارترین‌ها در بین محصولات مشابه به شمار می‌رود.

به طور کل کابین سمند SE همچون سایر مدل‌های سمند فضایی جادار و نسبتا راحت را برای سرنشینان و خانواده‌ها فراهم آورده از لحاظ طراحی نیز گرچه همان سبک و سیاق و قدیمی را به دوش می‌کشد اما در قیاس با محصولات هم‌رده همچون رنو ال ۹۰ و پراید و غیره، نمای زیباتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی سمند SE

امکانات و تجهیزات سمند SE

سمند SE عنوان نسخه بهینه‌سازی شده و البته ارزان‌قیمت‌تر از سمند LX به امکانات زیر مجهز شده است:

ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمزEBD ، کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه با تنظیمات دستی و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ مه شکن عقب، شیشه بالابر برقی درهای جلو، تزیینات داخلی طرح چوب با داشبورد کرم، ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت، رینگ‌های فولادی ۱۵ اینچی، تنظیم اهرمی پشتی صندلی‌ها و ارتفاع صندلی راننده، کارت طلایی دو ستاره.

مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس سمند SE

سمند اس ای صرفا با موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو ۴۰۵ موسوم به Xu7  به دست مشتریان رسید. این پیشرانه که در محصولاتی همچون: پژو پارس، سمند ال ایکس و پژو ۴۰۵ پیش از این انجام وظیفه کرده، قادر به تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور ۸ سوپاپ قوای خود را از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی (BE3) به سوی چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

میانگین مصرف سوخت سمند اس ای به صورت ترکیبی برابر با ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. وزن خودرو بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر معادل ۱۲۲۰ کیلوگرم خواهد بود و این در حالی است که مخزن سوخت سمند اس ای حدود ۶۶ لیتر بنزین درون خود جای می‌دهد. شتاب صفر تا صد سمند SE برابر با ۱۳.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن از ۱۸۵ کیلومتر در ساعت فراتر نخواهد رفت.

نقاط ضعف و نقاط قوت سمند اس ای

این محصول ایران خودرو که در حال حاضر تولید آن متوقف شده از مزیت‌های همچون: کابین جادار، هندلینگ مناسب‌تر از برخی رقبا، عملکرد فنی قابل قبول، صندوق عقب جادار، وفور قطعات یدکی و هزینه نسبتا پایین‌تر تعمیرات و قیمت اقتصادی سود می‌برد. در بحث نقاط ضعف نیز می‌توان به طراحی قدیمی بدنه و کابین، مصرف سوخت نسبتا بالا و کیفیت مونتاژ نه چندان مطلوب اشاره کرد.

نمای عقب سند SE

وضعیت فروش سمند اس ای در بازار ایران

سمند اس ای به عنوان یک نسخه ارزان‌سازی شده از سمند ال ایکس با استقبال نسبتا مناسب مشتریان کمتر برخوردار ایرانی مواجه گردید؛ چرا که قیمت پایین‌تر آن سبب شد تا قدرت خرید مشتریان بیشتری با این محصول همگام شود و فرصت بهره‌مندی از یک سدان جادار با ایمنی بالاتر از رقبایی نظیر پراید و تیبا برای ایشان فراهم آورد. اما با این حال سمند  SEدر قیاس با محصولاتی همچون سمند ال ایکس از فروش کمتری برخوردار بوده و معاملات آن در بازار با حرارت کمتری دنبال می‌شود. البته به طور کل می‌توان بیان داشت که فروش سمند اس ای دست دوم همچون سایر محصولات اقتصادی با رونق نسبتا مناسبی در حال انجام است و مالکان دغدغه چندانی برای پیدا کردن مشتری مناسب نخواهند داشت.

 

نویسنده: حسین باباپور