آخرین اخبار تولید خودروهای ناقص در کارخانه

۲۲ مهر ۱۴۰۱ آخرین اخبار تولید خودروهای ناقص در کارخانه

در چند سال گذشته با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، تامین قطعات برای خودروسازان به یکی از معضل‌های اساسی تبدیل شد. از سوی دیگر عدم وجود فناوری تولید قطعات تک در واحد‌های قطعه‌سازی، پرداخت نشدن مطالبات قطعه‌سازان و کمبود نقدینگی سبب شد تا در سال‌های اخیر بر تعداد خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌های خودروسازان افزوده شود.

از اواخر سال ۱۴۰۰ فشارها بر خودروسازان برای تکمیل خودروهای ناقص افزوده شد و به همین دلیل خودروسازان کم‌کم اقدام به تکمیل این خودروها برای تحویل به بازار کردند.

آمار خودروهای ناقص

رصد جدیدترین آمارها از وضعیت تولید خودروهای ناقص نشان می‌دهد که تعداد خودروهای ناقص در کشور از اواخر ۱۴۰۰ و در نیمه اول ۱۴۰۱ رو به کاهش رفت و این اقدام با افزایش تولید قطعات خودرو و تکمیل تدریجی خودروها در کف کارخانه‌ها انحام شد.

اخبار مرتبط:

تعداد خودروهای ناقص ۱۴۰۰

آمار نشان می‌دهد در پایان سال ۱۴۰۰، تعداد خودروهای ناقص موجود در پارکینگ خودروسازان داخلی با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به ۱۳۶ هزار خودرو رسید.

تعداد خودروهای ناقص ۱۳۹۹

بنابر آمارهای منتشر شده، خودروهای ناقص موجود در پارکینگ‌های سه خودروساز سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو حدود ۱۰۰ هزار دستگاه برآورد شد.

خودروهای ناقص ایران خودرو

طبق آمارهای موجود در سال ۱۴۰۰، در سایت‌های تولیدی شرکت ایران خودرو بیش از ۹۹ هزار دستگاه خودرو ناقص وجود داشت که از این تعداد حدود ۴۴ هزار دستگاه خودرو متعلق به سایت تهران بوده است.

کم‌کم با افزایش فشارها بر شرکت‌های خودروسازی، از خرداد ماه امسال شرکت ایران خودرو اقدام به تکمیل خودروهای ناقص حرکت موجود در پارکینگ‌های خود کرد.

بنابر اعلام مسئولان ایران خودرو، تعداد خودروهای ناقص تا مردادماه ۱۴۰۱ تا ۱۱ هزار دستگاه کاهش یافت و در نهایت با ادامه روند تکمیل این خودروها، ۱۰ مهر ۱۴۰۱ تعداد خودروهای ناقص در سایت‌های ایران خودرو در تمامی کشور به صفر رسید.

ایران خودرو، دلیل زمان‌بر بودن تکمیل و تجاری‌سازی محصولات ناقص خود را اهمیت حفظ شرایط کیفی و حساسیت در تحویل خودرو با کیفیت و بدون مشکل اعلام کرده است.

خودروهای ناقص سایپا

مسئولان شرکت خودروسازی سایپا پیش‌تر در دی ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بودند حدود ۸۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌های این شرکت وجود دارد. از همان زمان شرکت سایپا تلاش کرد تا از این تعداد کم کند و با تکمیل خودروهای ناقص، روند تجاری‌سازی این خودروها را پی گیرد.

به همین دلیل در اسفندماه ۱۴۰۰، بنابر اعلام مسئولان سایپا، تعداد خودروهای ناقص این خودروسازی به ۴۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه کاهش یافت و این تعداد در پایان نوروز ۱۴۰۱ به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسید.

با ادامه این روند در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۹ هزار دستگاه خودرو تکمیل و وارد بازار شدند.

در نهایت مسئولان خودروسازی سایپا در پایان تیرماه ۱۴۰۱ اعلام کردند که خودروهای ناقص این خودروسازی به صفر رسیده است و دیگر هیچ خودرو ناقصی در پارکینگ‌های این شرکت وجود ندارد.

جمع‌بندی

صنعت خودرو در ایران، سال‌هاست که رویای توسعه دارد. در تمام سال‌های گذشته، رونق این صنعت به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های برنامه‌های توسعه‌ای تبدیل شد؛ برنامه‌هایی که همچنان روی کاغد مانده و چه بسا به دست فراموشی سپرده شده است. اما این همه ماجرا نیست. افزایش تولید و صعودی شدن آمار فروش، برای صنعت خودرو در ایران با بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، حیاتی است. به همین دلیل است که آمار تولید خودروهای ناقص از سوی دو خودرو ساز بزرگ، بسیار قابل تامل و نگران‌کننده بوده است. گرچه در حال حاضر بنابر گفته‌های مسئولان خودروسازی‌های بزرگ کشور، هیچ خودروی ناقصی در سایت‌های خودروسازان وجود ندارد اما اینکه سرنوشت این صنعت و وضعیت متولی خودرو چه می‌شود، پرسشی است که مدیران صنعتی باید به آن پاسخ دهند.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: فاطمه امین الرعایا