دورهمی خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱ در تهران

۷ خرداد ۱۴۰۱ دورهمی خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱ در تهران

هر ساله در سراسر جهان همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلفی برای نمایش خودروهای کلاسیک برگزار می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین این رویدادها، همایش بزرگ سالیانه خودروهای کلاسیک تهران است.

همایش بزرگ خودروهای کلاسیک معمولا ابتدای هر سال و در فصل بهار برگزار می‌شد، اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری این رویداد فراهم نبود، تا اینکه بعد از واکسیناسیون سراسری و کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، کلوپ‌های خودروهای کلاسیک تصمیم گرفتند دوره جدید همایش را در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار کنند.

حضور کلاسیک ها بعد از کرونا

همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

بزرگترین همایش سالیانه فراگیر کلوپ‌های کلاسیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی ایران در ۲ سال گذشته، یعنی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به دلیل پاندمی کرونا برگزار نشده بود.

همایش خودروهای کلاسیک در سال ۱۳۹۸، آخرین دوره برگزاری این رویداد خودرویی بود. با این حال، بعد از دو سال تاخیر و با وجود قیمت قابل توجه بلیط ورودی برای عموم مردم، استقبال چشمگیر و گسترده‌ای هم از سوی بازدیدکنندگان و هم از طرف صاحبان خودروهای کلاسیک به عمل آمد.

در همایش سال جاری برای ۸۰۰ دستگاه خودرو در پیست اتومبیلرانی آزادی فضا در نظر گرفته شده بود که به دلیل برخی دشواری‌ها در هماهنگی، تعداد خودروهای کلاسیک شرکت‌کننده به ۱۰۰۰ دستگاه رسید.

خودروهای خاص در غرفه VIP

غرفه VIP همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

پورشه ۹۱۱ همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

همانند همایش‌های فراگیر هر ساله، غرفه VIP دربرگیرنده برترین و خاص‌ترین کلاسیک‌های کشور بود که یک دستگاه داج چارجر ۴۴۰ مدل ۱۹۶۸، دو دستگاه پورشه ۹۱۱، دو دستگاه مرسدس بنز 190 SL، دو دستگاه مرسدس بنز پاگودا، چند دستگاه پونتیاک ترنس امریکن، شورولت کوروت C3، شورولت کامارو ۱۹۶۹ و آلفا رومئو اسپایدر در آن حضور داشتند.

شورولت کوروت C3 همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

این خودروها در گوشه‌ای از پیست اتومبیلرانی قرار داشتند و به دلیل خاص و ویژه بودنشان، بازدیدکنندگان فقط اجازه داشتند با فاصله آنها را تماشا کنند.

آمریکایی های پرطرفدار

بیوک همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

مانند هر سال، بیشترین تعداد شرکت‌کننده متعلق به کلوپ‌های خودروهای کلاسیک آمریکایی بود که در یک طرف پیست قرار داشتند و بیشترین تعداد بازدیدکننده را هم به خود اختصاص داده بودند.

بیوک ریوییرا همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

گسترده‌ترین و پررنگ‌ترین گروه حاضر در همایش خودروهای کلاسیک، کلوپ بیوک کلاسیک ایران بود که نزدیک به ۵۰ دستگاه خودرو از انواع بیوک در آن حضور داشتند و گل سرسبد آنها، یک دستگاه ریوییرا مدل ۱۹۶۶ بود.

شورولت کامارو همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

کلوپ‌های شورولت بلیزر و شورولت کامارو نیز از فعال‌ترین و کامل‌ترین کلوپ‌های آمریکایی همایش فراگیر کلاسیک‌های ۱۴۰۱ به حساب می‌آید.

کادیلاک همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

جیپ همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

از دیگر برندهای آمریکایی حاضر می‌توان جیپ، جی ام سی، کادیلاک و الدزمبیل را نام برد.

از ایران تا آلمان و انگلستان

پیکان همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

رنو ۵ همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

مینی همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

کلوپ پیکان و رنو ۵ امسال با حضور خودروهای بسیار تمیز و کلکسیونی بسیار پررنگ و جالب توجه بود. یکی دیگر از بخش‌های جالب توجه ردیف مینی ماینرهای رنگارنگ بود که در بخش میانی پیست به چشم می‌خورد.

بی ام و همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

مرسدس بنز همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

کلوپ خودروهای کلاسیک مرسدس بنز و بی ام و به دلیل اینکه همایش‌های خود را در سال جدید به صورت خصوصی و انحصاری برگزار می‌کنند، به صورت فراگیر در این همایش حضور نداشتند و تعداد خودروهای حاضر از این دو برند در این همایش بسیار محدود بود.

پژو ۲۰۵ همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

 

از دیگر شرکت‌کنندگان در همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱ می‌توان به تعداد بسیار کمی تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و نیسان ژاپنی، ام جی انگلستان، فولکس واگن گلف آلمان و پژو ۴۰۴، پژو ۵۰۴، پژو ۲۰۵ فرانسوی و انواع ژیان مونتاژ ایران اشاره کرد.

همایشی بدون امکانات

همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

قیمت بلیط ورودی به صورت آنلاین ۳۵ هزار تومان و به صورت حضوری ۵۰ هزار تومان تعیین شده بود که با توجه به عدم سرویس‌دهی و ارائه هیچ گونه خدمات آسایشی، این رقم توجیه‌ناپذیر و غیرمنطقی است. البته خودروهای عرضه آب معدنی و اغذیه‌فروشی نیز در پیست حضور داشتند اما استفاده از سرویس‌های آن‌ها مستلزم پرداخت مبلغی اضافه بر ورودی بود.

به نقل از اعضای کمیته کلاسیک، این همایش با شرکت حدود ۱۵ هزار نفر بازدیدکننده همراه بود که حتی اگر بلیط خریداری‌شده همه آن‌ها را نیز مبلغ ۳۵ هزار تومان در نظر بگیریم، مبلغ قابل توجه ۵۲۵ میلیون تومان برای فدراسیون اتومبیلرانی و مجموعه پیست اتومبیلرانی آزادی درآمد به همراه داشته است. البته می‌دانیم که مبلغ کسب‌شده به مراتب فراتر از این رقم‌ها است. با توجه به عدم ارائه هیچ‌گونه پذیرایی جزئی (حتی در حد یک آب معدنی کوچک)، بهتر است فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور در خصوص این درآمد هنگفت جمع‌آوری‌شده شفاف‌سازی کند.

شرکت‌کنندگانی که خودروهای خود را برای حضور در این نوع همایش‌ها به جاده و خیابان می‌آورند، هرگز هیچ هزینه‌ای دریافت نکرده و نمی‌کنند. بازدیدکنندگان نیز رقم هنگفتی به عنوان ورودی برای بازدید از این همایش صرف کرده‌اند. حالا سوال اینجا است که این هزینه گزاف دقیقا کجا رفته و قرار است صرف چه کاری شود؟ چرا با کسب چنین هزینه سنگینی از بازدیدکنندگان، هیچ درصد کوچکی از این مبلغ صرف رفاه جزئی این افراد در این هوای گرم و آفتاب سوزان نمی‌شود؟

توجه داشته باشید که صحبت تنها در خصوص ارائه یک آب معدنی کوچک برای هر نفر است. در غیر این صورت کسی انتظار یک پذیرایی مفصل و مجلل در وسط پیست اتومبیلرانی را ندارد.

همایش خودروهای کلاسیک ۱۴۰۱

پیست اتومبیرانی کشور همواره به‌صورت ساعتی و کرایه‌ای در اختیار ارگان‌های زیرمجموعه فدراسیون قرار می‌گیرد. مبلغ این کرایه واضح و قابل ردگیری است. اما رقم کسب‌شده از بازدیدکنندگان همچنان به مراتب فراتر از کرایه پیست برای شش ساعت متمادی است. نوع کسب این درآمد و شیوه خرج آن در فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور بدون تردید نیازمند شفاف‌سازی و توضیح به افکار عمومی است.

فروش آنلاین خودرو

تهیه گزارش و عکس: شهاب انیسی – میلاد قزللو