آخرین وضعیت خودروهای در انتظار شماره گذاری

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ آخرین وضعیت خودروهای در انتظار شماره گذاری

معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که سازمان ملی استاندارد ایران به‌تازگی مجوز شماره‌گذاری ۳۰ دستگاه خودروی برقی تولید داخل را به پلیس راهور ارسال کرده است.

امیر جعفرپور با اشاره به موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در تولید خودروهای کوچک برقی، گفته است: استانداردهای مد نظر سازمان ملی استاندارد را نیز پاس کرده است.

مقرر شده این پس از رسیدن به تیراژ تولید ۳۰ دستگاه مجوز شماره‌گذاری بگیرند و به محض رسیدن به تعداد ۱۵۰ دستگاه مجوز عمومی برای شماره گذاری آنها صادر شود.

ساعت کاری مراکز تعویض پلاک افزایش یافت

رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا از افزایش ساعت کاری مراکز تعویض پلاک تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد؛ بر همین اساس ساعت کاری مراکز شماره گذاری تا ساعت ۱۸ ادامه دارد.
به یاد داشته باشید که شرط مراجعه به این مراکز دریافت نوبت اینترنتی است.

افزایش ساعت کار مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک در سراسر کشور

ساعت کاری مراکز تعویض پلاک از روز شنبه، ۹ اسفند دو ساعت افزایش خواهد داشت، برهمین اساس ساعت کاری این مراکر در روزهای شنبه تا چهارشنبه ۷صبح تا ۱۶ عصر و روز پنج شنبه ۷ صبح تا ۱۴ خواهد بود.
افراد برای مراجعه به این مراکز باید از سایت nobatdehi.epolice.ir نوبت دریافت کنند و بدون دریافت نوبت امکان استفاده از خدمات وجود ندارد.

بررسی مشکل شماره گذاری و فروش خودروهای دولتی در هیات دولت

بر اساس قوانین موجود مربوط به فروش خودروهای دولتی، باید دستگاه‌های ذیربط به منظور قابلیت و یا عدم قابلیت شماره‌گذاری خودروهای دولتی جهت دریافت مجوز مزایده، نظر کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص ماده 2 لایحه قانونی و همچنین نحوه استفاده و یا فروش این خودروها را اخذ کنند. در این زمینه پلیس راهور که مجری شماره گذاری در استان‌ها، ین موضوع را با توجه به ابلاغیه‌های لازم منوط به ابلاغیه از سوی پلیس راهور نموده است که این موضوع سبب تاخیر در فرایند شماره گذاری شده است، به همین سبب استانداری مرکزی درخواست رفع موانع را به هیات دولت رائه کرده است تا موانع هرچه سریعتر برطرف شود.

مقرر شده است تا درخواست فروش و یا شماره گذاری خودروهای دولتی، مراحل بررسی در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیات دولت را طی کند.

خودروهای در صف شماره گذاری

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به آخرین وضعیت خودروهای در گمرک مانده و به تازگی ترخیص شده اظهار کرد: در حال حاضر و پس از نامه نگاری‌های رییس جمهوری حدود ۵ هزار خودرو از گمرکات ترخیص شده اما هنوز ۳۸۰۰ خودرو از این تعداد قابلیت شماره گذاری ندارند.

مهدی دادفر – دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- در گفت گو با خودرو ۴۵، با اشاره به آخرین وضعیت خودروهای ترخیص شده در گمرکات کشور بیان کرد: درحالی که پنج هزار خودرو از گمرکات ترخیص شده‌اند اما هنوز شماره‌گذاری این خودروها به دلیل بسته بودن سایت ستاد سوخت بلاتکلیف است.

او ادامه داد: تاکنون ۳۸۰۰ خودرو پشت درهای مراکز شماره گذاری معطل مانده‌اند چرا که ستاد سوخت سایت این ستاد را بسته است. دلیل بسته بودن این سایت نیز به الحاق گواهی اسقاط این خودروها مربوط می‌شود.

دادفر افزود: در حال حاضر این اقدام ستاد سوخت که اقدامی غیر قانونی است مانع از شماره گذاری بیش از ۳۸۰۰ خودرو پشت درهای مراکز شماره گذاری شده است. البته این ستاد اعلام کرده‌است دلیل بسته بودن این سایت واگذاری مسولیت شماره گذاری به شرکت تعاونی این ستاد است.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو؛ با توجه به اینکه هرخودرو وارداتی به حداقل ۵ تا ۶ گواهی نیاز دارد و هزینه هر گواهی نیز حدود پنج میلیون تومان است به همین دلیل هر خودرو هزینه‌ای حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان مازاد را متحمل خواهد شد.

 

او تاکید کرد: این افزایش هزینه برای هر خودرو نه مورد پذیرش سازمان حمایت از مصرف کننده نه مورد پذیرش مشتری و نه مورد پذیرش انجمن واردکنندگان و شرکت وارد کننده است.

دادفر ادامه داد: به همین منظور جلسات متعددی با ستاد سوخت صورت گرفت و مقرر شد از روز شنبه (۴خرداد) سایت باز شود. حال نه تنها از روز گذشته تاکنون سایت باز نشده ، بلکه حتی نامه‌های ارسالی به دبیرخانه این ستاد نیز ثبت نشده است.

دبیر اظهارانجمن وارد کنندگان خودرو اظهار کرد: در شرایط فعلی پذیرش این اتفاق از منظر منطقی و قانونی برای شرکت‌های واردکننده نیز سنگین است. زیرا با ادامه این روند زمان سررسید مصوبه‌ها نیز فرا می‌رسد و علنا هزینه‌های هنگفتی به این تعداد خودرو تحمیل می‌شود که در این صورت مسولیت ترخیص تمام و کمال خودروها با وزارت راه خواهد بود.

او تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات ترخیص از گمرک و همچنین مشکلات بانک مرکزی برطرف شده است و دیگر مسولیت ترخیص خودروها به عهده وزارت راه است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اکنون نیز انجمن واردکنندگان خودرو نامه‌ای خطاب به وزارت راه و مسولیت پذیری ستاد سوخت ارسال کرده و امیدوار است به زودی نتایج مثبت در باره ترخیص خودروها را شاهد باشد.

از نیمه اول سال 97 گذشته حدود ۶ هزار خودرو وارداتی پشت درهای گمرک مانده بود که به تازگی و با دستور رییس جمهوری نامه ترخیص حدود ۵ هزار خودرو به گمرکات ارسال شد. اما همچنان ترخیص نهایی و رسیدن این خودروها به دست شرکت‌های واردکننده و خریداران صورت نگرفته و با مشکلاتی همراه شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: نگار میرکریمی