خودروهای ۱.۵ میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۳)

۹ تیر ۱۴۰۳ خودروهای ۱.۵ میلیارد تومانی بازار (۱۴۰۳)

چند ماهی است که بازار ایران در ثبات و بعضا در رکود به سر می‌برد و قیمت خودروها در محدوده مشخصی کم و زیاد می‌شود. اگرچه در کوتاه‌مدت نوسان شدیدی را بازار شاهد نبودیم، اما قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و چند ده و چند صد میلیون تومان گران‌تر شده است.

واردات خودروهای خارجی با مدل‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ از سال ۱۴۰۲ شروع شده است، اما نتوانسته تاثیری روی کاهش قیمت‌ها داشته باشد. اما ورود ماشین‌های جدید هر چند به‌صورت محدود، تنوعی به بازار خودرو ایران داده است.

ام وی ام آریزو ۵ اسپرت

IE – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

IE – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۲۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام آریزو ۵ اسپرت جدیدترین نسخه بنزینی سدان پرفروش آریزو ۵ است که در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ رونمایی شد و اوایل سال ۱۴۰۲ برای خرید از طریق سامانه یکپارچه در دسترس مشتریان قرار گرفت. ام وی ام آریزو ۵ S فیس‌لیفت جدیدی از سدان تقریبا قدیمی بازار ایران محسوب می‌شود که جلوپنجره و ورودی‌های هوای جدیدی را در نمای جلو ارائه می‌دهد. دیگر قسمت‌های بدنه تفاوتی با دیگر مدل‌ها ندارد. طراحی داخلی و آپشن‌های این خودرو از سری جدید آریزو ۶ گرفته شده است تا به‌روزتر از نسخه‌های قبلی به نظر برسد. از نظر پیشرانه نیز ام وی ام آریزو ۵ اسپرت با نسخه‌های قبلی یکی است.

ام وی ام X55 پرو

IE – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۵۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

IE – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

IE اسپرت – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۴۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X55 پرو نسل جدید و فیس‌لیفت X55 مدیران خودرو است که در اردیبهشت ۱۴۰۱ مورد تست و بررسی قرار گرفت. نمای جلویی این کراس‌اوور با مدل قبلی متفاوت بوده و با چراغ‌های کشیده و جلوپنجره کهکشانی، ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده، اما نمای جانبی و عقب کمترین تغییر را داشته است. طراحی داخلی مدل پرو به طور کامل با ام وی ام X55 تفاوت دارد که شامل نمایشگر لمسی جدید، کیلومترشمار دیجیتال و اهرم دنده کوچک و جمع و جور است. هر چند موتور ام وی ام X55 پرو دارای حجم یکسانی با X55 معمولی است، اما با تغییراتی که داشته، کمی نیروی بیشتری تولید می‌کند.

تیگارد X35

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تیگارد X35 اولین محصولی است که با برند تیگارد و توسط سانیار موتور به بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو یک کراس اوور کوچک و اقتصادی به حساب می‌آید و در چین با برند بایک بجینگ عرضه می‌شود. یک موتور ۱.۵ لیتری توربو زیر کاپوت تیگارد X35 حداکثر ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و آن را به واسطه گیربکس CVT به چرخ‌های جلو می‌فرستد. طراحی ظاهری این خودرو برای بازار ایران زیباست، هر چند طراحی داخلی نشان از یک خودرو اقتصادی دارد.

جک S5

موتور ۱.۵ لیتر – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۵۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

موتور ۱.۵ لیتر – مدل ۱۴۰۱ – ۱،۵۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S5 گران‌ترین محصول شرکت خودروسازی JAC است. این کراس‌اوور چینی برای اولین بار در سال ۹۴ و با پیشرانه توربو و گیربکس دستی وارد بازار ایران شد، اما به دلیل طراحی خوب و سیستم فنی مناسب به شدت مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل، کرمان موتور این خودرو را با گیربکس دو کلاچه اتوماتیک ۶ سرعته به بازار فرستاد. جک اس۵ با دو پیشرانه مختلف ۱.۵ و ۲ لیتری عرضه می‌شود که موتور ۱.۵ لیتری راندمان بهتری دارد. همچنین S5 جدید تغییراتی در ظاهر داشته و چهره بهتری از قبل پیدا کرده است.

چانگان CS35 پلاس

تیپ ۳ – مدل ۲۰۲۳ – ۱،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تیپ ۲ – مدل ۲۰۲۳ – ۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چانگان CS35 پلاس نسل جدید چانگان CS35 است که این بار هم توسط گروه خودروسازی سایپا در قالب خودرو وارداتی به بازار ایران آمده است. طراحی ظاهری نسل جدید به‌طور کامل نسبت به مدل قدیمی متفاوت شده است و چهره‌ای مدرن پیدا کرده است. همین رویه را در کابین نیز می‌توان مشاهده کرد. پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گیربگس دوکلاچه ۷ سرعته در مشخصات فنی این کراس اوور کوچک دیده می‌شوند. چانگان CS35 پلاس با تیپ‌های ۲ و ۳ به بازار ایران آمده که تیپ ۳ رینگ ۱۸ اینچی، کیسه هوا پرده‌ای و جانبی، پانوراما، دوربین جانبی سمت راست و تهویه اتومات دارد.

چری آریزو ۵

IE – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ توربو یکی از سدان‌های مونتاژ چینی موجود در بازار است. این خودرو، با پیشرانه توربوشارژ به فروش می‌رسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، البته با این تفاوت که قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو آریزو منتقل می‌شود. آریزو ۵ توربو در دو تیپ TE و IE در بازار موجود است که تیپ TE از سال ۹۶ تا ۹۹ تولید می‌شد اما IE از سال ۱۴۰۰ روی خط تولید قرار گرفته است. آریزو 5T IE ظاهر جدیدتری دارد و به جای گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده می‌کند.

چری تیگو ۷

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری تیگو ۷ از سال ۱۳۹۶ با تیپ اکسلنت به بازار ایران رسید. تیگو ۷ اکسلنت تا سال ۹۷ روی خط مونتاژ مدیران خودرو باقی ماند و از سال ۹۸ جایش را به تیپ IE داد. تیپ جدید از نظر ظاهری فقط رینگ متفاوتی با مدل قبلی دارد، اما کابین آن ۱۸ مورد جدیدتر پیدا کرده است. ترمز پارک برقی، اتوهلد، پورت USB ردیف عقب، کنترل سرعت در سرازیری از تغییرات چری تیگو ۷ IE است. موتور ۱.۵ لیتری توربو این کراس‌اوور می‌تواند ۱۴۷ اسب بخار نیرو تولید کند.

دایون Y5 پلاس

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دایون Y5 دومین خودروی برند چینی دایون است که شرکت‌های ایرانی مونتاژ و به بازار داخل عرضه می‌کنند. دایون V5 وانتی است که شرکت ماموت به ایران آورده و دایون Y5 مدل شاسی‌بلند آن توسط ایلیا موتور یا خودروسازی ایلیا روی خط مونتاژ داخل قرار گرفته است. هر چند Y5 هم‌اندازه ماشین‌های کراس‌اوور است اما به دلیل داشتن اتاق و شاسی مستقل و همین‌طور ارتفاع بلند، یک شاسی‌بلند واقعی محسوب می‌شود. موتور ۲ لیتری توربو این خودرو می‌تواند به حداکثر قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر برسد. دایون Y5 به سیستم دو دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک مجهز است و می‌توان با توجه به شرایط جاده و مسیر آن را در یکی از سه حالت دو چرخ سبک (2H)، چهار چرخ سبک (4H) و چهار چرخ سنگین (4L) قرار داد. با این مشخصات فنی، Y5 یکی از خودروهای موردعلاقه آفرودبازها خواهد شد.

دایون Y7

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دایون Y7 نسخه جدیدی از دایون Y5 است که از سوی ایلیا موتور وارد بازار شده است. اگرچه این خودرو با اسم Y7 روانه بازار شد و انتظار می‌رفت از نظر ظاهری با Y5 متفاوت باشد، هیچ تمایزی در طراحی با نسخه قبلی ندارد. تفاوت این دو شاسی بلند در مشخصات فنی و آپشن‌هاست. پیشرانه دایون Y7 از ۲ لیتر به ۲.۴ لیتر رسیده است که می‌تواند ۲۱۵ اسب بخار نیرو و ۳۲۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. گیربکس همان ۶ سرعته اتوماتیک است که قدرت را به هر چهار چرخ می‌فرستد. دیلایت، اتولایت، کنترل پایداری، کنترل فشار باد تایر و سنسور باران آپشن‌هایی است که روی Y7 نصب شده و در Y5 دیده نمی‌شود. نسخه آپشنال Y7 نیز به امکانات اضافه‌ای شامل دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و رادار نقطه کور مجهز است.

ریسپکت پرایم

تیپ ۲ – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۳۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تیپ ۲ – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۳۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تیپ ۱ – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۳۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ریسپکت پرایم یکی از محصولات بهمن موتور است که بعد از عرضه دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم به بازار خودرو ایران رسید. این خودرو نسخه مونتاژی کوین شواندو است و روی پلتفرم آریزو ۵ و آریزو ۶ ساخته شده و مشابهت‌هایی با این سدان‌های چینی دارد. ریسپکت به موتور ۱.۵ لیتری ۱۵۴ اسب بخاری و گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی مجهز است و امکانات و آپشن‌های بیشتری از رقبای موجود در بازار دارد. نسخه جدید این خودرو با نام ریسپکت ۲ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲ معرفی شد. کیلومترشمار دیجیتال و اهرم تعویض دنده جدید، از تفاوت‌های ریسپکت ۲ با مدل قبلی است.

زامیاد زاگرس

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۳۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زامیاد زاگرس پیکاپ جدید زامیاد است که قابلیت آفرود دارد و رده‌بالاترین محصول زامیاد محسوب می‌شود. پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۳۱ اسب بخاری زاگرس پیش از این در پیکاپ ریچ و آمیکو آسنا به کار رفته بود. گیربکس دستی ۵ سرعته همراه با ترانسفر کیس قدرت موتور را به هر چهار چرخ می‌فرستد. طراحی زامیاد کمی قدیمی به نظر می‌رسد، چرا که محصول سال ۲۰۱۵ است.

فردا SX5

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا SX5 دومین محصول خودروساز ایرانی فردا موتورز است که در سال ۹۹ با برند اختصاصی وارد بازار شد. این ماشین چینی ۸ سال قبل و با نام اصلی دانگ فنگ X5 به رانندگان شرق آسیا معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ نسل دوم آن به بازار آمد. فردا SX5 نسل دوم و جدیدترین مدل این کراس‌اوور است که ابعادی کوچک‌تر از فردا SX6 دارد. فردا SX5 در چین با موتور ۱.۵ لیتری توربو فروخته می‌شود، اما شرکت ایرانی موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را زیر کاپوت مدل داخلی قرار داده که قدرت کمتری از مدل چینی دارد.

فونیکس آریزو ۶ پرو

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۵۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۱ – ۱،۳۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فونیکس آریزو ۶ پرو جدیدترین محصول مدیران خودرو است که در آذر ماه ۱۴۰۰ مراسم رونمایی آن انجام شد و در تیر ماه ۱۴۰۱ کارشناسان فنی صنعت خودرو آن را تست و آزمایش کردند. آریزو ۶ پرو هم مثل بقیه محصولات مدیران خودرو که کلمه پرو در اسم آنها دیده می‌شود، فیس‌لیفت مدل‌های قبلی است. طراحی ظاهری فونیکس آریزو ۶ پرو با آریزو ۶ معمولی از نظر جلوپنجره، قاب دی‌لایت‌ها، چراغ‌های عقب تفاوت دارد و همچنین در کابین شاهد اهرم دنده الکترونیکی، کیلومترشمار دیجیتال و تریم دو رنگ هستیم.

کاپرا ۲

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۳۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کاپرا ۲ یکی از پیکاپ‌های میان‌رده بازار ایران است که با سیستم دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین قابلیت آفرود را دارد. این وانت در فهرست محصولات بهمن موتور قرار دارد و نسل دوم پیکاپ کاپرا محسوب می‌شود. گروه بهمن در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱، فیس لیفت جدیدی از این خودرو ارائه داد که همان مشخصات فنی کاپرا ۲ فعلی را دارد، اما از نظر طراحی ظاهری و داخلی به‌روزتر شده است تا بتواند با پیکاپ‌های جدیدتر از دیگر شرکت‌ها رقابت کند.

کی ام سی J7

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۶۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کی ام سی J7 سدان لوکس و اسپرتی است که کرمان موتور در سال ۱۴۰۱ معرفی کرد. این خودرو در قالب سدان فست بک به بازار ایران آمده است و شمایل اسپرت و جوان‌پسندی را پیش روی خریدار قرار می‌دهد. کابین این خودرو نیز طرحی مدرن دارد، به طوری که یک نمایشگر لمسی عمودی میانه داشبورد را پوشانده است. اگرچه KMC J7 مثل همه چینی‌های بازار ایران از پیشرانه ۱.۵ لیتری بهره می‌برد، اما این موتور قدرت بیشتری معادل ۱۷۲ اسب بخار از طریق یک گیربکس ۶ سرعته DCT به چرخ‌های جلو می‌فرستد. اسپرت بودن فقط در ظاهر کی ام سی J7 خلاصه نمی‌شود، بلکه شتاب ۶.۷ ثانیه‌ای این خودرو را جزو سریع‌ترین ماشین‌های موجود در بازار ایران قرار می‌دهد.

کی ام سی T8

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کی ام سی T8 یکی دیگر از محصولات شرکت جک موتورز چین است که توسط کرمان موتور در ایران مونتاژ می‌شود. جک T8 یکی از وانت‌های دوکابینه مونتاژی بازار خودرو کشور است که به دلیل تجهیز به سیستم دو دیفرانسیل سه حالته توانسته نظر آفرودبازها را به خود جلب کند. حداکثر قدرت موتور ۲ لیتری توربو این پیکاپ ۱۷۴ اسب بخار است و از یک گیربکس دستی ۶ سرعته بهره می‌برد.

کی ام سی X5

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کی ام سی X5 در چین با نام سهول X6 شناخته می‌شود و می‌توان آن را نسل جدید جک S5 دانست. این خودرو در نمای جلو و عقب از طرح جدید و اسپرتی بهره می‌برد، اما در نمای جانبی شباهت زیادی به جک S5 دارد. کابین کی ام سی X5 نسب به محصول قدیمی کرمان موتور کاملا زیر و رو شده است و نمایی مدرن و فناورانه را ارائه می‌دهد. خروجی‌های پیشرانه ۱.۵ لیتری این خودرو ۱۷۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن.متر است و گیربکس ۶ سرعته DCT این قدرت و گشتاور را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. امکانات و تجهیزاتی که برای کی ام سی X5 در نظر گرفته شده، بسیار بیشتر از جک S5 است.

مکث تیارا

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۵۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مکث تیارا بعد از کلوت، دومین محصول مکث موتور است که تحویل مشتریان ایرانی شد. تیارا مکث موتور با گنجایش ۷ سرنشین یک کراس اوور خانوادگی محسوب می‌شود که به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو با قدرت ۱۵۵ اسب بخار مجهز است. البته وزن ۱.۶ تنی این خودرو موجب شده تا تناسب خوبی بین قدرت و وزن برقرار نباشد. اما تیارا برای اینکه ایمنی لازم را برای خانواده‌ها فراهم کند به آپشن‌هایی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، اتوپارک، کنترل پایداری، سنسور جلو، رادار نقطه کور و ترمز کمکی مجهز شده است.

مکث کلوت

اتوماتیک – تیپ ۲ – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۷۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اتوماتیک – تیپ ۱ – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنده‌ای – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کلوت اولین خودرویی است که مکث موتور، زیرمجموعه گروه ماموت به ایرانی‌ها معرفی کرده است. این وانت در اصل دایون V5 نام دارد که برای عرضه در بازار ایران، نامی فارسی به آن داده‌اند. هم‌زمان با وانت کلوت، مدل کراس‌اوور آن نیز با نام دایون Y5 توسط ایلیا موتور به بازار داخلی رسیده است. وانت دو دیفرانسیل و بزرگ کلوت از یک موتور ۲.۴ لیتری میتسوبیشی با قدرت ۲۱۸ اسب بخار استفاده می‌کند و با این مشخصات و آپشن‌هایی شامل کنترل کشش، کنترل پایداری و کنترل مکانیکی می‌تواند جزو گزینه‌های علاقمندان آفرود قرار بگیرد.

هایما 7X

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۷۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۶۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هایما 7X چهارمین محصول برند هایما است که توسط ایران خودرو در بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو در قالب مینی ون تولید شده و به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز است. طراحی ظاهری هایما 7X توسط شرکت ایتالیایی پینینفارینا انجام شده است و کابین آن نیز لوکس به نظر می‌رسد. آپشن‌هایی که برای این مینی ون ۷ نفره در نظر گرفته شده رانندگی راحت و آسانی را در شهرها فراهم می‌کند.

هایما S5

۶ سرعته اتوماتیک – مدل ۱۴۰۳ – ۱،۴۴۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

۶ سرعته اتوماتیک – مدل ۱۴۰۲ – ۱،۴۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هایما S5 یکی از خودروهایی است که توسط شرکت چینی هایما طراحی شده و ایران خودرو مونتاژ داخلی آن را بر عهده دارد. این کراس‌اوور کامپکت از سال ۹۶ زیر پای مشتریان ایرانی قرار گرفته و هر چند شبیه به مدل S7 است اما طراحی جدیدتری دارد. این خودرو با پیشرانه توربو در بازار موجود است و می‌تواند با رقیب گران‌تر خود، یعنی هاوال H2 هم رقابت کند. هایما S5 از سال ۹۶ تا الان با گیربکس CVT عرضه شده اما ایران خودرو مدل‌های جدید آن را با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته به فروش می‌رساند.

هایما S7 پلاس

مدل ۱۴۰۳ – ۱،۶۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مدل ۱۴۰۲ – ۱،۵۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هایما S7 پلاس برادر بزرگ‌تر هایما S5 و مدل جدیدتر S7 است. مونتاژ این شاسی‌بلند چینی، ۵ سال بعد از مدل معمولی و از سال ۹۹ توسط ایران‌خودرو شروع شد و سال ۱۴۰۰ به دست مشتریان رسید. هایما S7 پلاس از همان پیشرانه و گیربکسی استفاده می‌کند که از سال ۱۳۹۶ روی هایما S7 معمولی نصب شده است. پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ این خودرو حداکثر ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارد و از جعبه دنده‌های ۶ سرعته دستی و اتومات استفاده می‌کند. از تغییرات ظاهری مدل پلاس نسبت به مدل معمولی می‌توان به تغییر رنگ لچکی‌های عقب، آینه بغل جدید، گل پخش‌کن‌های جلو، کیلومترشمار جدید و پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو