خودروهای ۹۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۲)

۵ آبان ۱۴۰۲ خودروهای ۹۵۰ میلیون تومانی بازار (۱۴۰۲)

قیمت خودرو همچنان با سرعت در جاده گرانی می‌تازد و روز به روز از دسترس خریداران دورتر می‌شود. دلیل این افزایش یکی تورم ۴۰ – ۵۰ درصدی است و یکی هم رکوردشکنی‌های پشت سر هم دلار. نرخ دلار که در روزهای آخر پاییز محدوده ۳۹ هزار تومانی را لمس کرده بود، در اولین هفته دی ماه ۱۴۰۱، به ۴۰ هزار تومان رسید و بعد رکورد تاریخی ۴۱ هزار تومان را ثبت کرد.

افزایش نرخ ارز خارجی تاثیر خود را روی بازارهای کشور، علی‌الخصوص بازار خودرو گذاشت تا شاهد گرانی شدید ماشین‌های خارجی و داخلی باشیم. به طوری که در یک ماه گذشته میانگین قیمت خودرو ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است که این عدد برای خودروهای داخلی ۲۷ درصد و برای خودروهای مونتاژی چینی ۱۸ درصد بوده است.

شوک‌های قیمتی به خریداران خودرو وارد شده و آنها فعلا خرید خودرو را متوقف کرده‌اند، هر چند افزایش قیمت‌ها فروشندگان را ترغیب به فروش ماشین کرده است.

در این روزها، اولین محموله خودروهای خارجی وارد بندر لنگه شد، اما تاثیر مثبتی در بازار نخواهد داشت، چرا که هیچ کاهشی در دو شاخص تاثیرگذار روی قیمت‌ها، یعنی نرخ تورم و نرخ ارز مشاهده نمی‌شود و همچنان تا پایان سال سیر صعودی قیمت ماشین‌های داخلی و مونتاژی ادامه خواهد داشت.

ام وی ام X55

اکسلنت – مدل ۱۴۰۰ – ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اکسلنت – مدل ۱۳۹۹ – ۹۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

اکسلنت اسپرت – مدل ۱۳۹۹ – ۹۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X55 اسم ایرانی خودرو چینی چری تیگو 5x است. این کراس اوور هم جزو سری محصولات ارزان‌قیمت چری محسوب می‌شود که برای مشتریانی با بودجه‌های کم طراحی و تولید شده است. مدل مفهومی این خودرو در سال ۲۰۱۴ معرفی شد اما مدل نهایی سه سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۷ به بازار آمد. ام وی ام X55 در دو تیپ اکسلنت و اکسلنت اسپرت توسط مدیران خودرو به دست مشتریان ایرانی رسیده که اکسلنت اسپرت دارای سقف و ستون مشکی است. یک ساعت هوشمند همراه با این خودرو به خریداران تحویل داده می‌شود و در صورتی که این ساعت را با تلفن همراه سینک کنید، می‌توانید از آن به عنوان کلیدی برای خاموش و روشن کردن خودرو استفاده کنید.

چری آریزو ۵

تیپ IE – مدل ۱۴۰۱ – ۹۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ توربو یکی از سدان‌های مونتاژ چینی موجود در بازار است. این خودرو، با پیشرانه توربوشارژ به فروش می‌رسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، البته با این تفاوت که قدرت این موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو آریزو منتقل می‌شود. آریزو ۵ توربو در دو تیپ TE و IE در بازار موجود است که تیپ TE از سال ۹۶ تا ۹۹ تولید می‌شد اما IE از سال ۱۴۰۰ روی خط تولید قرار گرفته است. آریزو 5T IE ظاهر جدیدتری دارد و به جای گیربکس CVT با ۷ دنده مصنوعی از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی استفاده می‌کند.

چری تیگو ۵

تیپ IE – مدل ۱۳۹۹ – ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری تیگو ۵ کراس‌اوور چینی است که توسط مدیران خودرو در ایران مونتاژ می‌شود. این خودرو از سال ۹۵ با فیس‌لیفت جدید به ایرانی‌ها معرفی شده و در سال ۹۷ نیز به‌روزرسانی جدیدی از آن وارد بازار کشور شده است. دو تیپ IE و TE تیگو ۵ را می‌توان در داخل کشور تهیه کرد که تیپ IE موتور تنفس طبیعی دارد و ارزان‌تر از تیگو ۵ TE با پیشرانه توربو است. آینه بغل برقی، دوربین دنده عقب، نمایشگر ۱۰ اینچی، سنسور جلو، نویگیشن و سنسور باران از آپشن‌هایی است که روی تیگو ۵ قرار دارد.

فردا SX5

مدل ۱۴۰۱ – ۹۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا SX5 دومین محصول خودروساز ایرانی فردا موتورز است که در سال ۹۹ با برند اختصاصی وارد بازار شد. این ماشین چینی ۸ سال قبل و با نام اصلی دانگ فنگ X5 به رانندگان شرق آسیا معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ نسل دوم آن به بازار آمد. فردا SX5 نسل دوم و جدیدترین مدل این کراس‌اوور است که ابعادی کوچک‌تر از فردا SX6 دارد. فردا SX5 در چین با موتور ۱.۵ لیتری توربو فروخته می‌شود، اما شرکت ایرانی موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی را زیر کاپوت مدل داخلی قرار داده که قدرت کمتری از مدل چینی دارد.

فوتون تونلند

موتور ۲.۸ لیتر – مدل ۱۴۰۰ – ۹۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فوتون تونلند یا به عبارت صحیح‌تر تانلند، یکی از معدود پیکاپ‌ها یا وانت‌های باکیفیت موجود در ایران است. این خودرو در سال ۲۰۱۱ رونمایی و یک سال بعد وارد بازارهای جهانی شد. موتور تونلند با سوخت بنزین و یا دیزل و با حجم‌های ۲، ۲.۴ و ۲.۸ لیتری عرضه می‌شود. این موتورها محصول میتسوبیشی ژاپن‌ هستند و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردارند. سری جدید این وانت که توسط ایران خودرو مونتاژ و عرضه می‌شود، کابین به‌روزتر و آپشن‌های بیشتری دارد.

لیفان X70

مدل ۱۴۰۱ – ۹۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

لیفان X70 جدیدترین و آخرین محصولی است که خودروسازان بم از این برند چینی روانه بازار ایران کرده است. این کراس‌اوور ابعاد و اندازه‌ای مشابه لیفان X60 دارد، اما در طراحی آن از المان‌های ظاهری لیفان X80 استفاده شده. لیفان X70 در سال ۲۰۱۸ روی پلتفرم X7 ساخته شد و از سال ۹۹ روی خط مونتاژ خودروسازان بم قرار گرفت. قدرت ۱۴۰ اسب بخاری موتور ۲ لیتری این خودرو چینی از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

هایما S5

گیربکس CVT – مدل ۱۳۹۹ – ۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هایما S5 یکی از سه خودرویی است که توسط شرکت چینی هایما طراحی شده و ایران خودرو مونتاژ داخلی آن را بر عهده دارد. این کراس‌اوور کامپکت از سال ۹۶ زیر پای مشتریان ایرانی قرار گرفته و هر چند شبیه به مدل S7 است اما طراحی جدیدتری دارد. این خودرو با پیشرانه توربو در بازار موجود است و می‌تواند با رقیب گران‌تر خود، یعنی هاوال H2 هم رقابت کند. هایما S5 از سال ۹۶ تا الان با گیربکس CVT عرضه شده اما ایران خودرو مدل‌های جدید آن را با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته به فروش می‌رساند.

هن تنگ X5

مدل ۱۳۹۹ – ۹۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هن تنگ X5 یکی از چندین و چند کراس‌اوور چینی است که در بازار ایران می‌توان خرید. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به بازار چین معرفی شد و دو سال بعد توسط عظیم خودرو به ایران رسید. مونتاژ قطعات CKD هن تنگ X5 در سال ۱۳۹۹ در شهر بروجرد شروع شد و مدت زیادی روی خط مونتاژ باقی نماند و در حال حاضر فقط مدل‌های ۱۳۹۹ آن را می‌توان در بازار پیدا کرد. قبل از ورود این خودرو به ایران، برادر بزرگ‌ترش، هن تنگ X7 روی خط مونتاژ قرار گرفته بود.

 

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو