مقایسه خودروهای ۱۰ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۵ دی ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۰ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

در دسترس‌ترین گزینه‌ای که برای خرید خودرو پیش روی افراد در کشورهای مختلف قرار دارد، خودروهای ۱۰ هزار دلاری است. با این مبلغ می‌توان یک خودرو مدل ۲۰۲۳ را با به‌روزترین طراحی ظاهری و داخلی و آپشن‌های جدید و قابل قبول خریداری کرد.

در صورتی که با ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار دلار در ایران فقط می‌شود رانا پلاس، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و… را خرید که طراحی ظاهری‌شان به دو دهه قبل برمی‌گردد و آپشن‌های رفاهی و ایمنی قابل قبولی ندارند.

قیمت خودروها در جهان

چانگان آلسوین

۱۰،۰۱۰ دلار

سوزوکی دیزایر

۱۰،۰۵۰ دلار

شورولت اسپارک

۱۰،۰۵۰ دلار

هوندا امیز

۱۰،۱۳۰ دلار

هیوندای آئورا

۱۰،۱۳۰ دلار

میتسوبیشی آتراژ

۱۰،۱۵۰ دلار

میتسوبیشی میراژ

۱۰،۱۵۰ دلار

رنو سیمبل

۱۰،۱۶۰ دلار

سوزوکی سوئیفت

۱۰،۵۴۰ دلار

سوزوکی بالنو

۱۰،۶۰۰ دلار

ریچ

۱۰،۶۲۰ دلار

چری آریزو ۵

۱۰،۸۴۰ دلار

هیوندای i20

۱۰،۸۸۰ دلار

* همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در دی ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۵۰ هزار تومان است، ۱۰ هزار دلار معادل ۵۰۰ میلیون تومان و ۱۱ هزار دلار معادل ۵۵۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای صفر داخل کشور در محدوده قیمتی ۵۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان آورده شده است.

رانا پلاس

۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رانا پلاس پانوراما

۵۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کارا

۵۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما

۵۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ TU3

۵۳۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷ تیپ ۵

۵۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس

۵۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چانگان آلسوین

قیمت جهان: ۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۸۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا ۵۱۱ نام ایرانی است که فردا موتورز روی نسل دوم چانگان آلسوین گذاشت. سدان جمع و جور FMC 511 در سال ۱۴۰۰ به بازار ایران آمد. این خودرو بعد از سه کراس ‌اوور، چهارمین محصول فردا موتورز و اولین سدان کمپانی ایرانی است. فردا ۵۱۱ آپشن‌های به‌روزی مثل گیربکس دوکلاچه، شیب‌سنج و سیستم استارت استاپ دارد، اما امکاناتی مثل کروز کنترل و دوربین جانبی در نسخه ایرانی آن حذف شده است.

چانگان آلسوین و فردا ۵۱۱ از نظر ظاهری و همین طور مشخصات فنی تفاوتی با هم ندارند، با این حال قیمت مدل مونتاژی ایرانی حدود ۳۴۰ میلیون تومان بیشتر از قیمتی است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می‌رسد.

میتسوبیشی میراژ

قیمت جهان: ۵۰۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۹۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی میراژ ارزان‌ترین خودرو وارداتی در بازار ایران محسوب می‌شد. این خودرو هاچبک برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد کشور شد، اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فیس‌لیفت نسل ششم آن در زمستان سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای جذاب‌تر و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی رسید. موتور ۱.۲ لیتری میراژ ۷۹ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت هاچبک‌های تیبا ۲ و کوییک سایپا است، اما آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ورود و استارت بدون کلید را می‌توان در این هاچبک کوچک ژاپنی پیدا کرد.

آخرین مدل میراژ در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ است و به دلیل ممنوعیت واردات که از سال ۹۷ اعمال شده بود، مدل‌های جدیدتر آن به کشور نرسید. در صورتی که مدل ۲۰۲۳ این هاچبک در کشورهای همسایه حدود ۲ برابر ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد.

رنو سیمبل

قیمت جهان: ۵۰۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۸۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو سیمبل، نسل دوم لوگان است که در ایران با نام تندر۹۰ و ال۹۰ شناخته می‌شود. این خودرو به عنوان یکی از محصولات اقتصادی رنو، در ترکیه تولید شده و سپس از آنجا به بازارهای خاورمیانه صادر می‌شود. طراحی رنو سیمبل از تندر۹۰ روان‌تر است و ظاهر بهتری پیدا دارد، اما مشخصات فنی آن با ال۹۰ یکسان است.

رنو سیمبل ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی با قیمت ۱۰ هزار دلار به فروش می‌رسد، در صورتی که ایرانی‌ها برای آخرین بار، صفر آن را با مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دیدند و در حال حاضر فقط سیمبل کارکرده در بازار کشور موجود است که برای آن هم باید ۸۳۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

ریچ

قیمت جهان: ۵۳۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ریچ خودرو وانت است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط دانگ فنگ چین تولید شد و در سال ۱۳۹۰ به بازار ایران رسید تا به جای نیسان پیکاپ (ناوارا) روی خط تولید پارس خودرو قرار بگیرد. این وانت دو دیفرانسیل نسخه ارزان‌تر همتای ژاپنی خود است و به همین خاطر از نظر ظاهری شباهت‌هایی به نیسان ناوارا دارد. ریچ در ایران با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۳۲ اسب بخار و جعبه دنده دستی ۵ سرعته و دنده کمکی به فروش می‌رسد. آن طور که در خبرها آمده، پارس خودرو در نظر دارد نسل سوم این وانت را با نام ریچ ۶ در کشور مونتاژ و تولید کند.

پیکاپ ریچ یکی از ارزان‌ترین خودروهای وانت در جهان است که مدل ۲۰۲۳ آن با موتور ۲.۴ لیتری و قدرت ۲۱۷ اسب بخار فروخته می‌شود و ظاهری جذاب‌تری دارد، اما با وجود قدرت بیشتر و طراحی ظاهری جدیدتر، نصف قیمت ریچ در ایران فروخته می‌شود.

چری آریزو ۵

قیمت جهان: ۵۴۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ توربو یکی از سدان‌های مونتاژ چینی در بازار است. این خودرو، با پیشرانه توربوشارژ به فروش می‌رسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، با این تفاوت که قدرت موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو آریزو منتقل می‌شود.

چری آریزو ۵ مدل ۲۰۲۳ در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مثل امارات و عربستان مشتریانی دارد و جزو ارزان‌ترین خودروهای این بازارها محسوب می‌شود. در صورتی که ایرانی‌ها برای خرید مدل مونتاژی آن باید بیش از دو برابر، یعنی ۱.۱ میلیون تومان هزینه کنند.

هیوندای i20

قیمت جهان: ۵۴۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای i20 یکی از خودروهایی است که از اوایل دهه ۹۰ توسط کرمان موتور مونتاژ و تولید می‌شد. قرارداد مونتاژ این هاچبک کره‌ای در سال ۹۵ بین هیوندای و کرمان موتور امضا شد و ایران بعد از هند و ترکیه سومین کشوری شد که این خودرو را تولید می‌کند. مدل پایه هیوندای i20 آپشن‌ها و امکانات کمی داشت، اما کرمان موتور با اضافه کردن دستگیره‌های کرومی و نمایشگر دوربین به آینه وسط و تغییر محل دوربین عقب، مدلی آپشنال از هاچبک کره‌ای ارائه داد. همکاری هیوندای با کرمان موتور هم به دلیل تحریم‌ها لغو شد. حالا i20 را فقط می‌توان در بازار خودروهای کارکرده پیدا کرد.

در حال حاضر مدل ۲۰۲۳ هیوندای i20 در بازارهای جهانی عرضه و خرید و فروش می‌شود و ظاهر آن با زبان طراحی جدید این برند کار شده و جلوپنجره‌ای یکسان با دیگر اعضای خانواده هیوندای دارد. قیمت مدل ۱۳۹۷ هاچبک جمع و جور در ایران یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است، اما خارجی‌ها برای خرید جدیدترین مدل هیوندای i20 فقط ۵۳۳ میلیون تومان می‌پردازند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو