مقایسه خودروهای ۱۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۱ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۲ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

بودجه ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار دلاری (معادل ۴۵۶ میلیون تا ۴۹۴ میلیون تومان) برای خرید خودرو مدل ۲۰۲۲ با طراحی ظاهری جدید و آپشن‌های ایمنی و رفاهی قابل قبول کفایت می‌کند. اما خودروهایی که با این قیمت در بازار ایران موجود است، قابل مقایسه با رقبای هم‌قیمت در بازار جهانی نیست. خودرو ۱۲ هزار دلاری موجود در بازار ایران شامل ماشین‌های ملی، محصولات مونتاژی فرانسوی و چینی و وانت ۶۰ ساله ژاپنی می‌شود.

قیمت خودروها در جهان و ایران

هوندا امیز

۱۲،۰۶۰ دلار

نیسان مگنایت

۱۲،۰۸۰ دلار

رنو سیمبل

۱۲،۱۲۰ دلار

رنو کایگر

۱۲،۲۰۰ دلار

تویوتا اوربان کروزر

۱۲،۲۳۰ دلار

زوتی T300

۱۲،۲۳۰ دلار

کیا سونت

۱۲،۲۹۰ دلار

هیوندای اکسنت

۱۲،۳۲۰ دلار

نیسان میکرا

۱۲،۳۸۰ دلار

هوندا WR-V

۱۲،۴۲۰ دلار

هوندا جز

۱۲،۴۷۰ دلار

سوزوکی بالنو

۱۲،۵۰۰ دلار

سوزوکی سیاز

۱۲،۵۰۰ دلار

تویوتا گلانزا

۱۲،۵۴۰ دلار

فولکس واگن ونتو

۱۲،۵۵۰ دلار

هوندا سیتی

۱۲،۵۵۰ دلار

چری آریزو ۵

۱۲،۶۶۰ دلار

فیات فیورینو

۱۲،۷۳۰ دلار

رنو داکر

۱۲،۷۶۰ دلار

هیوندای i20

۱۲،۸۲۰ دلار

جک S3

۱۲،۸۳۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در خرداد ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۵۲ هزار تومان است، ۱۲ هزار دلار معادل ۶۲۴ میلیون تومان و ۱۳ هزار دلار معادل ۶۷۶ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای صفر داخل کشور در محدوده قیمتی ۶۲۰ تا ۶۸۰ میلیون تومان آورده شده است.

وانت نیسان

۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پادرا پلاس

۶۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند LX

۶۲۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سمند سورن پلاس

۶۳۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا

۶۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس

۶۵۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷

۶۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس

۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو سیمبل

قیمت جهان: ۶۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۸۹۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو سیمبل، نسل دوم لوگان است که در ایران با نام تندر۹۰ و ال۹۰ شناخته می‌شود. این خودرو به عنوان یکی از محصولات اقتصادی رنو، در ترکیه تولید شده و سپس از آنجا به بازارهای خاورمیانه صادر می‌شود. طراحی رنو سیمبل از تندر۹۰ روان‌تر شده و ظاهر بهتری پیدا کرده، اما مشخصات فنی آن با تندر۹۰ یکسان است.

رنو سیمبل ۲۰۲۳ در بازارهای جهانی با قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار به فروش می‌رسد، در صورتی که ایرانی‌ها برای آخرین بار صفر آن را با مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دیدند و در حال حاضر فقط سیمبل کارکرده در بازار کشور موجود است که برای آن هم باید ۸۹۸ میلیون تومان پرداخت کرد.

هیوندای اکسنت

قیمت جهان: ۶۴۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت یکی از محصولات خودروساز معروف کره‌ای است که از سال ۹۶ در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد و آخرین مدل آن نیز برای سال ۱۳۹۷ است. این خودرو در کره جنوبی با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود که فقط مدل سدان مونتاژی در ایران قابل خرید است. مدل مونتاژی این خودرو به جز روکش چرمی صندلی‌ها، هیچ تفاوتی با مدل فول وارداتی ندارد. اکسنت کرمان موتور مثل مدل فول‌ آپشن وارداتی به تهویه دیجیتال، فرمان برقی و نویگیشن مجهز است.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ نسل پنجم این سدان کره‌ای است که با اسامی ورنا و سولاریس نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. جدیدترین فیس‌لیفت اکسنت در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره جدید هیوندای و طراحی جذاب‌تر عرضه شد. خرید نسل چهارم و مدل ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران، چهار برابر بیشتر از بازار جهانی برای مشتریان آب می‌خورد.

چری آریزو ۵

قیمت جهان: ۶۵۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۳۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ توربو یکی از سدان‌های مونتاژ چینی در بازار است. محصول مدیران خودرو با پیشرانه توربوشارژ به فروش می‌رسد که یک سال بعد از عرضه مدل ساده به بازار آمده است. موتور آریزو 5TE با شاسی بلند تیگو ۷ یکسان است، با این تفاوت که قدرت موتور از طریق یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو آریزو منتقل می‌شود.

چری آریزو ۵ مدل ۲۰۲۳ در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مثل امارات و عربستان مشتریانی دارد و جزو ارزان‌ترین خودروهای این بازارها محسوب می‌شود. در صورتی که ایرانی‌ها برای خرید مدل مونتاژی آن باید دو برابر، یعنی ۱.۳ میلیارد تومان هزینه کنند.

هیوندای i20

قیمت جهان: ۶۶۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۷۳۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای i20 یکی از خودروهایی است که از اوایل دهه ۹۰ توسط کرمان موتور مونتاژ و تولید می‌شد. قرارداد مونتاژ این هاچبک کره‌ای در سال ۹۵ بین هیوندای و کرمان موتور امضا شد و ایران بعد از هند و ترکیه سومین کشوری شد که این خودرو را تولید می‌کند. مدل پایه هیوندای i20 آپشن‌ها و امکانات کمی داشت، اما کرمان موتور با اضافه کردن دستگیره‌های کرومی و نمایشگر دوربین به آینه وسط و تغییر محل دوربین عقب، مدلی آپشنال از هاچبک کره‌ای ارائه داد. همکاری هیوندای با کرمان موتور هم به دلیل تحریم‌ها لغو شد. حالا i20 را فقط می‌توان در بازار خودروهای کارکرده پیدا کرد.

در حال حاضر مدل ۲۰۲۳ هیوندای i20 در بازارهای جهانی عرضه و خرید و فروش می‌شود و ظاهر آن با زبان طراحی جدید این برند کار شده و جلوپنجره‌ای یکسان با دیگر اعضای خانواده هیوندای دارد. قیمت مدل ۱۳۹۷ هاچبک جمع و جور در ایران ۱.۷ میلیارد تومان است، اما خارجی‌ها برای خرید جدیدترین مدل هیوندای i20 فقط ۶۶۷ میلیون تومان می‌پردازند.

جک S3

قیمت جهان: ۶۶۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۲۴۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

جک S3 کراس‌اوور جمع و جور JAC Motor است که روی خط مونتاژ کرمان موتور قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) در چین رونمایی شد و در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳ شمسی) به دست مشتریان چینی رسید. دو سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵ شمسی) تغییراتی روی جک S3 اعمال و مدل فیس‌لیفت آن به بازار آمد. اما ایرانی‌ها در سال ۱۳۹۶ با این خودرو آشنا شدند، البته نه مدل فیس‌لیفت، بلکه مدل اولیه‌ای که در سال ۱۳۹۲ تولید شده بود. جدیدترین فیس‌لیفت S3 در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و ظاهر به‌روزتری پیدا کرده است.

جک S3 علاوه بر ایران، در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم مشتریانی دارد و ساکنان امارات می‌تواند مدل ۲۰۲۳ این کراس اوور را با پرداخت ۶۶۷ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید خودرویی که طراحی ظاهری آن به ۹ سال قبل برمی‌گردد، دو برابر بیشتر هزینه کنند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو