مقایسه خودروهای ۱۵ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۵ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۵ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

خودروهای ۱۵ هزار دلاری در کشورهای مختلف، خودرو با قیمت اقتصادی محسوب می‌شوند و شرکت‌های معتبر نیز چندین محصول در این محدوده قیمتی عرضه می‌کنند. بیشتر افرادی که برای خرید خودرو با قیمت ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار دلار اقدام می‌کنند، ماشین ساده‌ای و جمع و جوری می‌خواهند که بتوانند در رفت و آمدهای روزمره استفاده کنند.

قیمت خودروها در جهان و ایران

کیا سونت

۱۵،۱۱۰ دلار

تویوتا اوربن کروزر هایرایدر

۱۵،۱۴۰ دلار

سوزوکی XL6

۱۵،۱۶۰ دلار

سوزوکی برزا

۱۵،۱۷۰ دلار

نیسان کیکس

۱۵،۱۷۰ دلار

سوزوکی سوییفت

۱۵،۳۸۰ دلار

هیوندای اکسنت

۱۵،۴۰۰ دلار

کیا کارنز

۱۵،۴۲۰ دلار

رنو داستر

۱۵،۴۹۰ دلار

رنو مگان

۱۵،۴۹۰ دلار

ماهیندرا XUV500

۱۵،۴۹۰ دلار

شورولت اسپارک

۱۵،۵۰۰ دلار

هیوندای ونیو

۱۵،۵۰۰ دلار

هیوندای کرتا

۱۵،۵۵۰ دلار

نیسان ورسا

۱۵،۵۸۰ دلار

کیا سلتوس

۱۵،۶۰۰ دلار

میتسوبیشی آتراژ

۱۵،۶۵۰ دلار

میتسوبیشی میراژ

۱۵،۶۵۰ دلار

سوزوکی ارتیگا

۱۵،۷۷۰ دلار

هوندا سیتی

۱۵،۹۹۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در اسفند ماه ۱۴۰۱، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۵ هزار تومان است، ۱۵ هزار دلار معادل ۶۷۵ میلیون تومان و ۱۶ هزار دلار معادل ۷۲۰ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار خودرو ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۶۷۵ تا ۷۲۰ میلیون تومان آورده شده است.

شاهین

۶۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو پارس

۶۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

پژو ۲۰۷

۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

راین R3

۷۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت

قیمت جهان: ۶۹۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت یکی از محصولات خودروساز معروف کره‌ای است که از سال ۹۶ در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد و آخرین مدل آن نیز برای سال ۱۳۹۷ است. این خودرو در کره جنوبی با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود که فقط مدل سدان مونتاژی در ایران قابل خرید است. مدل مونتاژی این خودرو به جز روکش چرمی صندلی‌ها، هیچ تفاوتی با مدل فول وارداتی ندارد. اکسنت کرمان موتور مثل مدل فول‌ آپشن وارداتی به تهویه دیجیتال، فرمان برقی و نویگیشن مجهز است.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ نسل پنجم این سدان کره‌ای است که با اسامی ورنا و سولاریس نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. جدیدترین فیس‌لیفت اکسنت در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره جدید هیوندای و طراحی جذاب‌تر عرضه شد. خرید نسل چهارم و مدل ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران، سه برابر بیشتر از بازار جهانی برای مشتریان آب می‌خورد.

رنو داستر

قیمت جهان: ۶۹۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۶۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو داستر کراس‌اووری است که روی پلتفرم تندر۹۰ ساخته شده است. این خودرو را زیرمجموعه اقتصادی‌ساز رنو، یعنی داچیا تولید کرده و به همین خاطر یکی از ارزان‌ترین خودروهای کراس اوور در جهان است. داستر در مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و دو تیپ SE و PE به بازار ایران رسید که از نظر آپشن‌هایی شامل کروز کنترل و کنترل پایداری تفاوت دارند.

رنو داستر یا داچیا داستر ۲۰۲۳ در بازارهای همسایه ایران، چهار برابر ارزان‌تر از خودرویی است که ایرانی‌ها برای خرید مدل ۲۰۱۸ آن بیش از ۲.۵ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

رنو مگان

قیمت جهان: ۶۹۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۸۴۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو مگان در اواسط دهه نود میلادی به فهرست محصولات خودروساز فرانسوی اضافه شد و تولید نسل دوم آن در سال ۱۳۸۷ با پیشرانه ۱.۶ لیتری در ایران آغاز شد. این سدان در سال ۱۳۸۸ با موتور ۲ لیتری روی خط تولید قرار گرفت و این روند تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. تعدادی رنو مگان هم به صورت وارداتی به بازار ایران رسید و چندین دستگاه هاچبک و کابریولت آن هم وارد کشور شد.

رنو مگان علاوه بر ایران، در کشورهای همسایه، مثل ترکیه و امارات هم مشتریانی دارد و ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مدل ۲۰۲۲ این سدان و هاچبک را با قیمت ۶۹۷ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید مدل دست دوم و کارکرده که قدیمی‌تر نیز است، باید ۸۴۳ میلیون تومان هزینه کنند.

میتسوبیشی میراژ

قیمت جهان: ۷۰۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی میراژ ارزان‌ترین خودرو وارداتی در بازار ایران محسوب می‌شود. این خودرو هاچبک برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد کشور شد اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فیس لیفت نسل ششم آن در زمستان سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای جذاب‌تر و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی رسید. موتور ۱.۲ لیتری میراژ ۷۹ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت هاچبک‌های تیبا ۲ و کوییک سایپا است، اما آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ورود و استارت بدون کلید را می‌توان در این هاچبک کوچک ژاپنی پیدا کرد.

آخرین مدل میراژ در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ است و به دلیل ممنوعیت واردات که از سه سال پیش اعمال شده، مدل‌های جدیدتر آن به کشور نرسیده است. در صورتی که مدل ۲۰۲۳ این هاچبک در کشورهای همسایه حدود ۹۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو