مقایسه خودروهای ۱۷ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

۲ شهریور ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۱۷ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۲)

با بودجه ۶۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو در بازار ایران، تعدادی خودرو چینی، فرانسوی و ایرانی را می‌توانید انتخاب کنید، البته به جز دنا پلاس ایرانی، بقیه گزینه‌هایتان خودروهای قدیمی محسوب می‌شوند. در صورتی که با همین بودجه ۷۸۲ تا ۸۲۸ میلیون تومانی یا ۱۷ تا ۱۸ هزار دلاری، اهالی کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه، امارات، قطر، عربستان و عمان می‌توانند خودروهای باکیفیت مدل ۲۰۲۳ را با جدیدترین طراحی، مشخصات فنی و امکانات خریداری کنند.

قیمت خودروها در جهان و ایران

شورولت اسپارک

۱۷،۰۰۰ دلار

زوتی T600

۱۷،۱۲۰ دلار

سوزوکی برزا

۱۷،۱۲۰ دلار

فیات ۵۰۰

۱۷،۱۲۰ دلار

کیا کارنز

۱۷،۱۷۰ دلار

کیا ریو

۱۷،۱۹۰ دلار

میتسوبیشی میراژ

۱۷،۲۰۰ دلار

هوندا سیتی

۱۷،۲۰۰ دلار

میتسوبیشی آتراژ

۱۷،۲۵۰ دلار

تویوتا آوانزا

۱۷،۲۹۰ دلار

رنو مگان

۱۷،۲۹۰ دلار

نیسان کیکس

۱۷،۳۶۰ دلار

اشکودا اسلاویا

۱۷،۴۲۰ دلار

بستیون T33

۱۷،۵۶۰ دلار

تویوتا اوربن کروزر

۱۷،۵۹۰ دلار

هیوندای کرتا

۱۷،۶۴۰ دلار

سوزوکی XL6

۱۷،۶۵۰ دلار

سوزوکی گرند ویتارا

۱۷،۶۷۰ دلار

ام جی هکتور

۱۷،۷۰۰ دلار

فولکس واگن ونتو

۱۷،۷۱۰ دلار

کیا سلتوس

۱۷،۷۳۰ دلار

ام جی ۶

۱۷،۷۴۰ دلار

فولکس واگن ویرتوس

۱۷،۷۶۰ دلار

ام جی استور

۱۷،۸۶۰ دلار

هیوندای اکسنت

۱۷،۹۰۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در اسفند ماه ۱۴۰۱، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۴۶ هزار تومان است، ۱۷ هزار دلار معادل ۷۸۲ میلیون تومان و ۱۸ هزار دلار معادل ۸۲۸ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار خودرو ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۷۸۰ تا ۸۳۰ میلیون تومان آورده شده است.

جیلی GC6

۷۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دنا پلاس

۸۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو تندر

۸۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دانگ فنگ H30 کراس

۸۳۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زوتی T600

قیمت جهان: ۷۸۸،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ریگان کوپا اولین محصولی است که توسط شرکت ریگان به بازار آمد. ریگان یکی از زیرمجموعه‌های کرمان موتور است که در ابتدا با هدف تولید گیربکس تاسیس شد. کوپا نام ایرانی خودروی چینی زوتی T600 است که در دو مدل کوپه و اسپرت تولید می‌شد. سری اول کوپا، مونتاژ زوتی T600 کوپه و سری دوم مونتاژ زوتی T600 اسپرت است. این شاسی بلند با تیپ فلگشیپ به مشتریان ایرانی عرضه می‌شود.

زوتی T600 مدل ۲۰۲۳ توسط خودروساز چینی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. این خودرو در این مناطق ۷۸۸ میلیون تومان قیمت دارد که یک‌سوم قیمتی است که مشتریان ایرانی برای مدل مونتاژی آن می‌پردازند.

کیا ریو

قیمت جهان: ۷۹۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۶۷۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا ریو در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان جانشین پراید معرفی شد و جدیدترین فیس‌لیفت آن که در سال ۲۰۰۲ به بازارهای جهانی عرضه شده بود، در سال ۱۳۸۳ خورشیدی به بازار ایران رسید و روی خط مونتاژ سایپا قرار گرفت. با وجود اینکه ریو آپشن خاصی نداشت، اما طی هشت سال، فروش موفقی را در بازار ایران تجربه کرد. بعد از توقف تولید این سدان کره‌ای توسط سایپا، کیا ریو ۲۰۱۷ (نسل سوم) به صورت وارداتی به جاده‌های کشور رسید، ولی نتوانست موفقیت نسل اول را تکرار کند.

کیا ریو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو است که هاچبک و سدان آن با قیمت ۷۹۱ میلیون تومانی در کشورهای همسایه ایران خرید و فروش می‌شوند و جزو ارزان‌قیمت‌های بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. با این حال، ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا قیمت مدل ۵ سال قبل آن برای ایرانی‌ها ۲ برابر گران‌تر دربیاید.

میتسوبیشی میراژ

قیمت جهان: ۷۹۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۱،۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی میراژ ارزان‌ترین خودرو وارداتی در بازار ایران محسوب می‌شود. این هاچبک برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ وارد کشور شد اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند و فیس لیفت نسل ششم آن در زمستان سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای جذاب‌تر و امکانات بیشتر به دست مشتریان ایرانی رسید. موتور ۱.۲ لیتری میراژ ۷۹ اسب بخار قدرت دارد که کمتر از قدرت هاچبک‌های تیبا ۲ و کوییک است، اما آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب و ورود و استارت بدون کلید را می‌توان در این هاچبک کوچک ژاپنی پیدا کرد.

آخرین مدل میراژ در بازار ایران برای سال ۲۰۱۸ است و به دلیل ممنوعیت واردات که از سه سال پیش اعمال شده، مدل‌های جدیدتر آن به کشور نرسیده است. در صورتی که مدل ۲۰۲۳ این هاچبک در کشورهای همسایه حدود ۸۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر به دست مشتریان می‌رسد.

رنو مگان

قیمت جهان: ۷۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۸۴۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو مگان در اواسط دهه نود میلادی به فهرست محصولات خودروساز فرانسوی اضافه شد و تولید نسل دوم آن در سال ۱۳۸۷ با پیشرانه ۱.۶ لیتری در ایران آغاز شد. این سدان در سال ۱۳۸۸ با موتور ۲ لیتری روی خط تولید قرار گرفت و این روند تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت. تعدادی رنو مگان هم به صورت وارداتی به بازار ایران رسید و چندین دستگاه هاچبک و کابریولت آن هم وارد کشور شد.

رنو مگان علاوه بر ایران، در کشورهای همسایه، مثل ترکیه و امارات هم مشتریانی دارد و ساکنان کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانند مدل ۲۰۲۳ این سدان و هاچبک را با ۷۹۵ میلیون تومان خریداری کنند، در صورتی که مشتریان ایرانی برای خرید مدل دست دوم و کارکرده که طراحی قدیمی‌تری دارد، باید ۸۴۳ میلیون تومان هزینه کنند.

سوزوکی گرند ویتارا

قیمت جهان: ۸۱۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

سوزوکی گرند ویتارا یکی از باسابقه‌ترین خودروهایی است که در ایران مونتاژ می‌شود. نسل سوم این خودرو از سال ۱۳۸۵ روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و در این مدت چند باری دچار تغییرات و به‌روزرسانی شده است. سه سال بعد از عرضه فیس لیفت جدید سوزوکی گرند ویتارا در سال ۱۳۹۵، فروش خودرو با چهره جدید و جعبه دنده اتوماتیک به ایرانی‌ها صورت گرفت.

جدیدترین مدل ویتارا ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده، کمی کوچک‌تر شده و از موتورهای کم‌حجم‌تر و بهینه‌تری استفاده می‌کند و مردم دیگر کشورها برای خرید آن فقط یک‌چهارم پولی که ما برای مدل ۱۳۹۸ نسل سوم هزینه می‌کنیم، می‌پردازند.

هیوندای اکسنت

قیمت جهان: ۸۲۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای اکسنت یکی از محصولات خودروساز معروف کره‌ای است که از سال ۹۶ در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شد و آخرین مدل آن نیز برای سال ۱۳۹۷ است. این خودرو در کره جنوبی با دو بدنه سدان و هاچبک تولید می‌شود که فقط مدل سدان مونتاژی در ایران قابل خرید است. مدل مونتاژی این خودرو به جز روکش چرمی صندلی‌ها، هیچ تفاوتی با مدل فول وارداتی ندارد.

هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ نسل پنجم این سدان کره‌ای است که با اسامی ورنا و سولاریس نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. جدیدترین فیس‌لیفت اکسنت در سال ۲۰۲۰ با جلوپنجره جدید هیوندای و طراحی جذاب‌تر عرضه شد. خرید نسل چهارم و مدل ۲۰۱۷ این خودرو در بازار ایران، سه برابر بیشتر از بازار جهانی برای مشتریان آب می‌خورد.

فروش آنلاین خودرونویسنده: میلاد قزللو