مقایسه خودروهای ۲۰ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ مقایسه خودروهای ۲۰ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

با بودجه ۲۰ هزار دلاری، گزینه‌های باکیفیت و مطمئنی پیش روی خریداران بازارهای جهانی قرار دارد و متقاضیان می‌توانند پرفروش‌ترین خودرو جهان، یعنی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ را با این مبلغ خریداری کنند. در صورتی که خرید خودرو با این بودجه در بازار ایران، به یک خودرو مونتاژی چینی محدود می‌شود که از نظر طراحی، مشخصات فنی و آپشن‌ها اصلا با رقبای هم‌قیمت خود در کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

قیمت خودروها در جهان و ایران

هیوندای النترا

۲۰،۲۰۰ دلار

فولکس واگن جتا

۲۰،۳۷۰ دلار

اوپل کورسا

۲۰،۳۹۰ دلار

تویوتا کرولا

۲۰،۴۲۵ دلار

رنو کولیوس

۲۰،۴۴۰ دلار

کیا سراتو

۲۰،۴۹۰ دلار

هیوندای کونا

۲۰،۵۰۰ دلار

مزدا ۳

۲۰،۶۵۰ دلار

کیا سول

۲۰،۶۹۰ دلار

هیوندای ونیو

۲۰،۷۵۰ دلار

مزدا CX-3

۲۰،۷۹۰ دلار

فولکس واگن تی راک

۲۰،۸۴۰ دلار

نیسان سنترا

۲۰،۸۷۰ دلار

شورولت کپتیوا

۲۰،۹۱۰ دلار

کیا K5

۲۰،۹۶۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۳ هستند.

با توجه به اینکه در دی ماه ۱۴۰۲، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۵۲ هزار تومان است، ۲۰ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان و ۲۱ هزار دلار معادل یک میلیارد و ۹۲ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی یک میلیارد تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آورده شده است.

دنا پلاس

۱،۰۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کاپرا ۲

۱،۰۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تارا اتوماتیک

۱،۰۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا

قیمت جهان: ۱،۰۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا با نسل پنجم و ششم توانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. ششمین نسل این سدان کره‌ای در سال ۲۰۱۷ توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد کشور شد و با توجه به حذف رقیبش، یعنی تویوتا کرولا، فروش فوق‌العاده خوبی داشت. نسل جدید موتور بزرگ‌تری نسبت به نسل پنجم دارد.

محصولات کمپانی کره‌ای هیوندای در سراسر جهان به کیفیت ساخت و طراحی زیبا معروف‌اند و البته قیمت‌های خیلی کمتری از رقبای اروپایی دارند. النترا یکی از خودروهای پرطرفدار خارجی در ایران است که مدل ۲۰۱۸ آن برای ایرانی‌ها ۳ برابر گران‌تر از مدل ۲۰۲۳ برای خارجی‌ها درمی‌آید. البته هیوندای النترا ۲۰۲۳ نیز در سال ۱۴۰۲ وارد بازار کشور شده است که در پایین‌ترین سطح امکانات، ۳.۷ میلیارد تومان قیمت دارد.

رنو کولیوس

قیمت جهان: ۱،۰۶۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۵،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

رنو کولیوس همراه با کپچر و داستر، یکی از سه شاسی‌بلند خودروساز فرانسوی در بازار ایران است. مشتریان ایرانی از سال ۲۰۱۱ با این کراس‌اوور آشنا شده‌اند اما آخرین مدل‌های کولیوس در بازار ایران از نسل دوم است. این خودرو بعد از ادغام شرکت‌های رنو و نیسان تولید شده و به همین خاطر پلتفرم مشترکی با نیسان ایکس تریل دارد. رنو کولیوس دارای دو دیفرانسیل، موتور ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گیربکس CVT X-TRONIC است.

شاسی‌بلند فرانسوی با مدل ۲۰۱۸ در بازار ایران موجود است، در حالی که مردم دیگر کشورها جدیدترین فیس‌لیفت رنو کولیوس را با مدل ۲۰۲۲ می‌توانند خریداری کنند که به پول ایران، یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان می‌شود. قیمت مدل ۲۰۲۳ کولیوس در بازارهای جهانی، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از مدل ۲۰۱۸ این خودرو در بازار ایران است.

کیا سراتو

قیمت جهان: ۱،۰۶۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا سراتو ۲۰۲۲ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. اختلاف قیمت سراتو ۲۰۲۳ با سراتو ۲۰۱۸ موجود در ایران، عجیب و غریب است و ایرانی‌ها مدل قدیمی‌تر را ۲ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان گران‌تر می‌خرند.

مزدا ۳

قیمت جهان: ۱،۰۷۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ۱۴ سال روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت. نسل اول این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد و نسل دوم آن نیز با نام مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در ایران مونتاژ می‌شد. آخرین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ بود که با موتور ۲ لیتری به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گیربکس اتومات ۵ سرعته به فروش می‌رسید.

مزدا ۳ ۲۰۲۴ جدیدترین مدل‌های این خودرو از نسل چهارم هستند که با ظاهری جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و شتاب سریع‌تر یکی از باکیفیت‌ترین سدان‌های ارزان‌قیمت بازار جهانی است، اما اگر در ایران بخواهید آخرین مدل، یعنی نسل دوم مونتاژ ۱۳۹۸ را خریداری کنید، باید یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان بیشتر از قیمت مدل ۲۰۲۴ بپردازید.

کیا K5

قیمت جهان: ۱،۰۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴،۹۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا اپتیما که در بعضی کشورها با نام کیا K5 شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۶ و با نسل چهارم به ایران رسید. ظاهر محصول جدید کره‌ای‌ها چندان تفاوتی با نسل سوم آن ندارد، اما بیشترین مدل وارداتی اپتیما GT Line است که ظاهری جذاب‌تر و اسپرت‌تر نسبت به مدل‌های معمولی دارد. ارتفاع کمتر، رینگ‌های زیباتر، چراغ‌های اسپرت عقب، دیفیوزر سپر عقب، رکاب جدید، جایگزینی مه‌شکن روی سپر جلو با ورودی هوا و چراغ تکی جلو با قابلیت چرخش از مشخصه‌های اپتیما GT لاین است.

کیا K5 مدل ۲۰۲۳ ظاهر جذاب‌تر و جسورانه‌تری دارد و مثل نسل‌های قبلی روی پلتفرم مشترکی با هیوندای سوناتا ساخته شده است. از سال ۲۰۲۱ نام اپتیما از روی این خودرو حذف شده و در بازارهای جهانی با نام کیا K5 شناخته می‌شود. کابین این خودرو میان‌رده شبیه‌های ماشین‌های لاکچری است و یک موتور ۱.۶ لیتری زیر کاپوت اپتیما قرار دارد. تیپ‌های مختلف کیا K5 یا اپتیما ۲۰۱۷ با قیمت ۴.۹ میلیارد تومان در ایران فروخته می‌شود و با جدیدترین مدل آن در بازارهای جهانی، ۳ میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومان اختلاف دارد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو