مقایسه خودروهای ۲۴ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

۱ تیر ۱۴۰۳ مقایسه خودروهای ۲۴ هزار دلاری بازار جهانی با ایران (۱۴۰۳)

خودروهایی که در رنج قیمتی ۲۴ هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار قرار دارند، جزو گزینه‌های اقتصادی خریداران محسوب می‌شوند. با نگاهی به لیست خودروهای ۲۵ هزار دلاری در بازارهای جهان می‌توانیم ببینیم که انتخاب‌های زیادی برای خرید خودرو وجود دارد و تقریبا هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد و اشخاص می‌توانند از میان آنها باکیفیت‌ترین خودرو را تهیه کنند. اما اتومبیل‌هایی که در این محدوده قیمتی در بازار ایران موجود هستند، به کراس‌اوورها و سدان‌های مونتاژی چینی خلاصه می‌شوند.

قیمت خودروها در جهان و ایران

میتسوبیشی ASX

۲۴،۱۵۰ دلار

فولکس واگن تائوس

۲۴،۱۶۰ دلار

کیا سول

۲۴،۱۹۰ دلار

جتور X90

۲۴،۲۳۰ دلار

تویوتا C-HR

۲۴،۲۸۰ دلار

شورولت تریل بلیزر

۲۴،۳۰۰ دلار

فولکس واگن جتا

۲۴،۳۹۰ دلار

کیا سراتو

۲۴،۳۹۰ دلار

سوبارو لگاسی

۲۴،۴۰۰ دلار

مینی کوپر

۲۴،۴۰۰ دلار

تویوتا کرولا

۲۴،۴۲۰ دلار

کیا سورنتو

۲۴،۴۲۰ دلار

نیسان آلتیما

۲۴،۴۲۰ دلار

نیسان ناوارا

۲۴،۴۲۰ دلار

فورد ماوریک

۲۴،۴۵۰ دلار

اشکودا اکتاویا

۲۴،۴۸۰ دلار

پژو لندترک

۲۴،۴۸۰ دلار

تویوتا هایلوکس

۲۴،۴۸۰ دلار

سیتروئن C5 ایرکراس

۲۴،۴۸۰ دلار

مزدا CX-30

۲۴،۴۸۰ دلار

هوندا HR-V

۲۴،۴۸۰ دلار

رنو مستر

۲۴،۵۰۰ دلار

هیوندای النترا

۲۴،۵۵۰ دلار

سوبارو ایمپرزا

۲۴،۶۰۰ دلار

کیا نیرو

۲۴،۶۸۰ دلار

شورولت مالیبو

۲۴،۷۰۰ دلار

بستیون B70

۲۴،۸۸۰ دلار

سوبارو کراس ترک

۲۴،۸۰۰ دلار

سوئیست DX7

۲۴،۹۱۰ دلار

مزدا ۳

۲۴،۹۵۰ دلار

میتسوبیشی اوتلندر

۲۴،۹۹۰ دلار

*همه این خودروها مدل ۲۰۲۴ هستند.

با توجه به اینکه در تیر ماه ۱۴۰۳، میانگین نرخ دلار در بازار آزاد ۵۷ هزار تومان است، ۲۴ هزار دلار معادل ۱ میلیارد و ۳۶۸ میلیون تومان و ۲۵ هزار دلار معادل ۱ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان می‌شود.

برای مقایسه قیمت بازار جهانی با بازار ایران، در جدول زیر، خودروهای داخل کشور در محدوده قیمتی ۱ میلیارد و ۳۰۰ تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آورده شده است.

کاپرا ۲

۱،۳۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

تیگارد X35

۱،۳۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چری آریزو ۵ اسپرت

۱،۳۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ریسپکت پرایم

۱،۳۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

زامیاد زاگرس

۱،۳۸۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

فردا SX5

۱،۴۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هایما S5

۱،۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

ام وی ام X55 پرو

۱،۴۸۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان

چانگان CS35 پلاس

۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

دایون Y5 پلاس

۱،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی ASX

قیمت جهان: ۱،۳۷۷،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴،۲۷۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی ASX در سال ۲۰۱۰ به لیست تولیدات کمپانی میتسوبیشی اضافه شد. شرکت آرین موتور که نمایندگی رسمی میتسوبیشی در ایران را بر عهده دارد، این کراس‌اوور ژاپنی را در مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ وارد بازار ایران کرد. همچنین دو فیس‌لیفت از این خودرو با مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به دست مشتریان ایرانی رسید که شامل تغییراتی در سپرها، دیفیوزر‌، چراغ‌ها و دیگر جزئیات ظاهری این خودرو می‌شد.

با وجود اینکه قیمت مدل‌های تویوتا راوفور و میتسوبیشی ASX در بازارهای جهانی یکسان است و در رنج قیمتی ۲۴ هزار دلار قرار دارند، اما مدل‌های ۲۰۱۸ این دو کراس‌اوور ژاپنی در ایران اختلاف قیمتی زیادی با هم دارند و میتسوبیشی نصف قیمت راوفور است.

میتسوبیشی ASX که برای آخرین بار با مدل ۲۰۱۸ وارد بازار ایران شده بود، بعد از آزادسازی واردات با مدل ۲۰۲۴ توسط آرین پارس موتور در نمایشگاه شیراز رونمایی شده است و به‌زودی وارد بازار ایران می‌شود.

کیا سراتو

قیمت جهان: ۱،۳۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

کیا سراتو سدان کره‌ای است که در بازارهای جهانی با نام‌های فورته و K3 نیز عرضه می‌شود. نسل سوم این خودرو در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) وارد کشور شد. یک سال بعد نسل دوم این خودرو در کارخانه سایپا مونتاژ و تحویل مشتریان شد. در سال ۲۰۱۶، ایرانی‌ها توانستند مدل فیس‌لیفت سراتو را تهیه کنند. سراتو وارداتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان از سراتو مونتاژی گران‌تر است و موتور قوی‌تر و بزرگ‌تری دارد.

کیا سراتو ۲۰۲۳ جدیدترین مدل نسل چهارم این خودرو به شمار می‌آید و بعد از ریو، ارزان‌ترین سدان کمپانی کره‌ای است. سراتو جدید ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده و با موتور ۱.۶ لیتری توربو، ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۶.۷ ثانیه پر می‌کند. کیا سراتو یکی از اولین خودروهایی است که در فهرست وارداتی‌های دور جدید ثبت شد و نسخه جی تی آن با پیشرانه ۲ لیتری توسط کوشا خودرو در دسترس ایرانی‌ها قرار گرفت.

مینی کوپر

قیمت جهان: ۱،۳۹۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۷،۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مینی کوپر هاچبک کوچکی است که در اواسط دهه ۹۰ خورشیدی با مدل ۲۰۱۴ به بازار ایران برگشت تا یاد و خاطره مینی اولیه‌ای را که در دهه ۵۰ وارد کشور شده بودند، زنده کند. نسل سوم این خودرو تا مدل ۲۰۱۸ توسط واردکننده بی ام و به مشتریان ایرانی به فروش می‌رسید. مینی کوپر در دو تیپ معمولی و S در بازار موجود است که تیپ S آپشن‌های بیشتر و موتور بزرگ‌تر و قوی‌تری دارد و ۹۰۰ میلیون تومان گران‌تر از تیپ معمولی است.

مینی کوپر ۲۰۲۴ در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و به جز تغییراتی در ظاهر، از نظر مشخصات فنی هیچ فرقی نکرده است. قیمت مدل ۲۰۲۴ این هاچبک در بازارهای جهانی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است، اما مدل‌های ۲۰۱۸ کوپر موجود در ایران، اختلاف قیمتی خیلی زیادی با بازار جهانی دارند که حدود ۶ میلیارد تومان است.

پرشیا خودرو که تا پیش از این واردات محصولات بی ام و و مینی را انجام می‌داد، در سری جدید واردات نیز فعال شده و در نظر دارد نسخه‌ای از مینی کوپر را به ایران بیاورد.

هیوندای النترا

قیمت جهان: ۱،۳۹۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۲،۸۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

هیوندای النترا با نسل پنجم و ششم توانست توجه مشتریان ایرانی را به خود جلب کند. ششمین نسل این سدان کره‌ای در سال ۲۰۱۷ توسط کرمان موتور و آسان موتور وارد کشور شد و با توجه به حذف رقیبش، یعنی تویوتا کرولا، فروش فوق‌العاده خوبی داشت. نسل جدید خودرو موتور بزرگ‌تری نسبت به نسل پنجم دارد.

محصولات کمپانی کره‌ای هیوندای در سراسر جهان به کیفیت ساخت و طراحی زیبا معروفند و البته قیمت‌های خیلی کمتری از رقبای اروپایی دارند. النترا یکی از خودروهای پرطرفدار خارجی در ایران است که بعد از ۶ سال دوباره در دسترس خریداران داخلی قرار گرفته است. البته به دلیل اینکه خودروهای وارداتی باید زیر ۲۰ هزار یورو قیمت داشته باشند، النترا ۲۰۲۴ وارداتی کرمان موتور نمایشگر لمسی، دوربین عقب، کروز کنترل، تهویه اتومات، صندلی برقی، سنسور پارک، استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی و سانروف ندارد.

مزدا ۳

قیمت جهان: ۱،۴۲۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۳،۸۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ۱۴ سال روی خط تولید گروه بهمن قرار داشت. نسل اول این سدان ژاپنی در سال ۱۳۸۴ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد و نسل دوم آن نیز با نام مزدا ۳ نیو از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ در ایران مونتاژ می‌شد. آخرین تیپ مزدا ۳، تیپ ۴ بود که با موتور ۲ لیتری به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گیربکس اتومات ۵ سرعته به فروش می‌رسید.

مزدا ۳ ۲۰۲۴ جدیدترین مدل این خودرو از نسل چهارم است که با ظاهری جذاب‌تر، موتور قوی‌تر و شتاب سریع‌تر یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای ارزان‌قیمت بازار جهانی به حساب می‌آید، اما اگر در ایران بخواهید آخرین مدل، یعنی نسل دوم مونتاژ ۱۳۹۸ را خریداری کنید، باید ۲.۴ میلیون تومان بیشتر از قیمت مدل ۲۰۲۴ در بازارهای جهانی بپردازید.

مزدا ۳ هم یکی از خودروهایی است که نام آن برای واردات اعلام شده است.

میتسوبیشی اوتلندر

قیمت جهان: ۱،۴۲۴،۰۰۰،۰۰۰ تومان

قیمت ایران: ۴،۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

میتسوبیشی اوتلندر در سال ۲۰۱۶ با دومین فیس‌لیفت از نسل سوم وارد کشور شد. این کراس‌اوور دارای گرافیک متفاوت چراغ‌ها، قطعات کرومی سپر و نمای عقب جدید است و از نظر فنی هم تغییراتی روی گیربکس آن اعمال شده است. ردیف سوم صندلی، سردکن صندلی جلو و سیستم صوتی راکفورد از آپشن‌های خاص تیپ ۴ اوتلندر است که حتی در تیپ ۵ هم وجود ندارد.

نسل چهارم اوتلندر از سال ۲۰۲۱ روی خط تولید میتسوبیشی قرار گرفت که ظاهر تهاجمی‌تری دارد. پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ با نیسان روگ یکسان است و ۱۱ اسب بخار قدرت بیشتری از نسل قبلی دارد. خرید این خودرو در کشورهای همسایه ایران یک میلیارد تومان هزینه دارد، اما ایرانی‌ها مدل‌های قدیمی آن را ۳ برابر گران‌تر می‌خرند.

میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۲۴ در نمایشگاه شیراز ۱۴۰۳ توسط آرین پارس موتور رونمایی شد تا بعد از ۶ سال دوباره شاهد حضور این کراس اوور ژاپنی در بازار ایران باشیم.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو