دانگ فنگ گلوری 580؛ دستِ‌ گل چینی در بازار کراس اوور کشور

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ دانگ فنگ گلوری 580؛ دستِ‌ گل چینی در بازار کراس اوور کشور

دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ Dongfeng glory 580 طی تابستان و پاییز ۹۹ در حال آزمایش فنی با پلاک گذر موقت در خیابان‌های شهر تهران مشاهده شد و همین گشت‌وگذار گردشگر چینی در کشورمان گمانه‌زنی‌ها پیرامون عزم این مهمان سرزده برای اقامت در ایران را بیش ‌از پیش قوت بخشید.

دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ محصول جوینت ونچر دانگ فنگ و شرکت sokon  به‌حساب می‌آید که در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۶ چشم حاضران را به جمال خود روشن ساخت. این کراس اوور کامپکت چینی در سال ۲۰۱۸ دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت و برخی نواحی سپر، نمای بغل و قسمت پشت آن تغییر کرد. با توجه به تصاویر انتشار یافته در برخی وب‌سایت‌های خودرویی کشور، نسخه فیس‌لیفت ۲۰۱۸ دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ احتمالا خود را برای حضور در بازار ایران آماده می‌کند.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از تولیدکنندگان داخلی قصد عرضه این شاسی بلند شهری را به بازار کشور دارد اما برخی شنیده‌ها، گروه اسنا SNA را که پیش از این در زمینه تولید خودروهای سنگین و اتومبیل‌های ون با شرکت‌های چینی همکاری داشته است، به عنوان عرضه‌کننده دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ به بازار ایران معرفی کرده‌اند.

به هرحال احتمالا در آینده نه‌چندان دور شاهد حضور این کراس اوور جدید در جمع خودروهای میان قیمت بازار ایران خواهیم بود. از این رو به بررسی مشخصات فنی، نکات ظاهری، امکانات و وضعیت احتمالی فروش آن در کشور خواهیم پرداخت.

 

طراحی ظاهری دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ ؛ زیبا اما فاقد المان‌ های مدرن

از آنجا که طراحی بدنه گلوری ۵۸۰ به حوالی سال ۲۰۱۵ میلادی بازمی‌گردد و حدود ۵-۶ سال از عرضه آن به بازار می‌گذرد، باید گفت که فرم کلی بدنه این خودرو به ویژه در بازار کم تنوع ایران که طی دو سه سال اخیر کمتر مدل جدیدی را به دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم واردات به خود دیده است، تقریبا زیبا و مطابق با معیارهای مشتریان قشر متوسط برآورد می‌شود.

با نگاه به ظاهر گلوری ۵۸۰ می‌توان شاخصه‌های بصری خانوادگی فراوانی در آن مشاهده کرد. نوع طراحی چراغ‌ها، جلو پنجره و سپر صرفا به ارائه چهره‌ای آرام و تقریبا قاطع بسنده کرده‌اند و معیارهای مورد نظر جوانان در آنها کمتر به چشم می‌خورد.

فرم کلی بدنه نیز گرچه از برخی خطوط حجم‌دهنده جذاب سود می‌برد اما تا حدودی غیر ورزیده به نظر می‌رسد و همین امر نیز به مثابه تاکید بیشتر بر وجهه خانوادگی این خودرو به شمار می‌رود. طرح قسمت عقب به ویژه چراغ‌ها، علاقه‌مندان را به یاد برخی محصولات کراس‌ اوور شرکت آئودی می‌اندازد و در کل صحنه‌ای قابل قبول، زیبا و با جزئیات مناسب را در برابر چشم بینندگان به نمایش درمی‌آورد. در مجموع باید به طراحی ظاهری دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ امتیازی مناسب اعطا و ظاهر آن را متناسب با سلیقه مشتریان بازار ایران برآورد کرد.

طراحی ظاهری دانگ فنگ گلوری ۵۸۰

طراحی فضای داخلی گلوری ۵۸۰

طرح کابین دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ مدل ۲۰۱۸ به ویژه نوع طراحی داشبرد این خودرو، چندان پیچیده نبوده و خطوط مواج کمتری در آن به چشم می‌خورد. المان‌های چهارگوش به خصوص در کنسول میانی و دریچه‌های تهویه قابل مشاهده هستند و یک نمایشگر بزرگ عمده وظایف کنترلی و مالتی مدیا را بر عهده گرفته است تا شمار دکمه‌های فیزیکی این بخش به حداقل برسد.

فرمان سه شاخه و حالت اسپرت کیلومتر شمار از جمله نقاط قوت این خودرو به‌حساب می‌آید که در کنار طراحی قابل قبول تو‌دری ها نمایی تقریبا عامه‌پسند اما نه‌چندان شگفت‌انگیز را برای کابین گلوری رقم زده است. صندلی‌ها نیز در نوع خود قابل قبول و خوش‌فرم ارزیابی می‌شوند، در حدی که قطعا متناسب با نیازهای مشتریان برآورد خواهند شد و خستگی کمتری بر بدن ایشان وارد خواهد آمد.

همچنین به دلیل فاصله محوری نسبتا زیاد بین چرخ‌های جلو و عقب این خودرو انتظار می‌رود فضای پای سرنشینان ردیف دوم در حدی مطلوب قرار داشته باشد و سه نفر بزرگسال با ابعاد متوسط بتوانند در آن بخش با حداقل محدودیت حضور پیدا کنند.

سطح کیفی متریال کابین نیز به طور عمده از پلاستیک خشک تشکیل شده و کیفیت آن در قیاس با خودروهای چینی بازار ایران، می‌تواند خرسندی نسبی مشتریان را در پی داشته باشد. در مجموع باید گفت که گرچه دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ کابینی مدرن و مطابق با طراحی‌های خارق‌العاده خودروهای امروزی چینی ارائه نمی‌دهد اما سادگی نهفته در آن با نوعی طعم دلنشین همراه شده و احتمالا بتواند مشتریان ایرانی را از خود راضی نگه دارد.

طراحی فضای داخلی گلوری ۵۸۰

امکانات و آپشن‌ های رفاهی ایمنی دانگ فنگ گلوری ۵۸۰

در حال حاضر مشخص نیست که این کراس اوور کامپکت با چه سطحی از امکانات روانه بازار ایران خواهد شد اما به احتمال قوی وجود تجهیزاتی همچون سانروف، سقف پانوراما، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر مرکزی لمسی، دروبین ۳۶۰ درجه و عقب، ۴ عدد کیسه هوا، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، تهویه دوگانه اتوماتیک، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، روکش صندلی چرمی، کروز کنترل و… در این خودرو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود تا بتواند با رقبای سرشناسی مانند تیگو ۷ ، تیگو ۵ ، بهمن دیگنیتی و… به رقابت بپردازد.

 

مشخصات فنی دانگ فنگ گلوری ۵۸۰

گلوری ۵۸۰ ابتدا با یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۲۰ نیوتن روانه بازار چین شد. این پیشرانه در محصول جدید گروه خودروسازی بهمن یعنی کراس اوور کوپه دیگنیتی نیز مورد استفاده قرار گرفته و جهت انتقال قدرت آن از یک گیربکس سی وی تی اتوماتیک بهره گرفته شده است.

از طرف دیگر شرکت دانگ فنگ یک پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۸ لیتری به قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر نیز برای گلوری ۵۸۰ در نظر گرفته است که با یک گیربکس ۵ دنده دستی قابل سفارش خواهد بود.

ناگفته نماند موتور ۱.۵ لیتری توربو به‌روزرسانی شده با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ نیوتن.متر به همراه گیربکس سی وی تی در مدل ۲۰۲۰ دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ قابل سفارش است که احتمال حضور آن در ایران پایین به نظر می‌رسد.

با در نظر گرفتن همه جوانب باید گفت به احتمال قوی گلوری ۵۸۰ در ایران با همان قوای محرکه بهمن دیگنیتی به دست مشتریان خواهد رسید تا خریداران این خودرو به واسطه خدمات پس از فروش نسبتا گسترده‌تر گروه بهمن، دغدغه کمتری جهت تعمیرات، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش اتومبیل خود داشته باشند.

نقاط ضعف و قوت دانگ فنگ گلوری ۵۸۰

این کراس اوور کامپکت چینی هنوز به بازار کشورمان راه پیدا نکرده و نمی‌توان به صورت دقیق نقاط قوت و ضعف آن را مورد بررسی قرار داد.

با این حال از ظواهر امر پیداست که گلوری ۵۸۰ به واسطه طراحی ظاهری قابل قبول، کابین جادار و نسبتاً عامه‌پسند، امکانات احتمالی متقاعدکننده، توان فنی مناسب، پیشرانه مشترک با بهمن دیگنیتی که خیال مشتریان را تا حدی از بابت تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش راحت می‌کند، موردپسند مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت.

 

نمای عقب دانگ فنگ گلوری 580

وضعیت فروش دانگ فنگ گلوری ۵۸۰ در ایران

پیش از پرداختن به این موضوع لازم است اشاره کنیم که گلوری 580 در بازه قیمتی ۱۲ تا ۱۷ هزار دلار در بازار چین بفروش می‌رسد. بنابراین اگر نرخ دلار حوالی ۲۰ هزار تومان و یا حتی کمتر تثبیت شود، انتظار می‌رود عرضه‌کننده داخلی قیمت معقولی برای این اتومبیل در نظر بگیرد تا توان رقابت بالایی در برابر خودروهای پرفروش کراس ‌اوور بازار ایران همچون چری تیگو 7، ام وی ام X55 و نیز سایر محصولات جدید چینی نظیر دیگنیتی بهمن موتور داشته باشد.

 

در این صورت گلوری می‌تواند به کراس اووری نسبتا خوش فروش در بازار ایران تبدیل شود. البته میزان تلاش‌ها و خدمات کیفی و کمی شرکت عرضه‌کننده نیز در این راستا کاملا تاثیرگذار خواهد بود و در صورت تبلیغات مناسب و همچنین بهره‌مندی از قیمت متعادل، گلوری ۵۸۰ به یکی از کراس اوورهای تقریبا محبوب بازار ایران تبدیل خواهد شد.

 

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو