دفترچه راهنمای خودرو، بهترین راهنما هنگام خرید

۳۰ شهریور ۱۴۰۰ دفترچه راهنمای خودرو، بهترین راهنما هنگام خرید

دفترچه راهنمای خودرو یکی از مهمترین ابزارهایی است که هنگام خرید خودرو صفرکیلومتر، تحویل مشتری شده و بر نگهداری و حفظ آن تاکید می‌شود، چرا که همه اطلاعات مورد نیاز اعم از نوع شاسی، نوع کمک فنرها، چگونگی باز و بسته شدن درب کاپوت، ظرفیت مخازن روغن و آب و …  است.

این دفترچه بسته به شرکت خودروسازی که خودرو شما را تولید کرده، حاوی نکات مهم ایمنی، عملکردی و نگهداری از خودرو شما است. به همین جهت نگهداری این دفترچه و دریافت اطلاعات خودرویی توسط آن بسیار اهمیت دارد. اما افراد عموما توجه چندانی به دفترچه راهنمای خودرو نداشته و اطلاعات آن را خسته‌کننده می‌دانند. با این وجود شما اگر پیش از استفاده از خودرو خود دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید در استفاده از آن به خصوص در استفاده از امکانات و تجهیزات موفق‌تر عمل کرده و مشکلات ساده و رایج خودرو خود را به راحتی عیب‌یابی خواهید کرد.

دفترچه راهنمای خودرو که عموما تحت عنوان راهنمایی دارنده محصول توسط خودروسازان داخلی عرضه می‌شود؛ نحوه استفاده بهینه از خودرو را آموزش داده و حاوی نکات مهم است که در هنگام استفاده از خودرو کارآمد خواهد بود.

این دفترچه با ارائه توصیه‌هایی ساده اما دقیق در خصوص نگهداری خودرو به شما کمک می‌کند که از بهترین عملکرد اتومبیل جدید خود به صورت دائمی بهره‌مند شوید. خودروسازان داخلی مدعی‌اند که در کناره دفترچه راهنما شبکه خدمات پس از فروش آن‌ها نیز اطلاعات اضافی‌ای را در خصوص خودرویی که شما خواستار آن هستید در اختیارتان قرار خواهند داد.

مهمترین موارد دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنمای خودرو حاوی اطلاعاتی پیرامون انواع حالت‌های رانندگی، اصول و عملکرد تجهیزات تعبیه شده، اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری و همچنین نکات پیرامون حفظ امنیت و سلامت راننده و سایر سرنشینان خودرو است.

اطلاعاتی که در دفترچه راهنمای خودرو در خصوص اصول و عملکرد تجهیزات تعبیه شده در خودرو مطرح می‌شود و ممکن در مورد تمامی مدل‌ها صدق نکند چرا که مدل‌های مختلف به تجهیزات متفاوتی مجهز هستند و گاها خودروسازان بعضی تجهیزات و امکاناتی که ممکن است در آینده در خودروها تعبیه شوند را از پیش در دفترچه راهنمای آن‌ها معرفی ‌کنند.

خودروسازان همواره تاکید می‌کنند که هنگام انتقال خودرو به افراد دیگر حتماً دفترچه راهنما را نیز به مالک جدید تحویل دهید. همچنین اگر خودرو تغییراتی نسبت به حالت کارخانه داشته و یا امکانات و تجهیزات جدیدی به آن اضافه شده مالک جدید حتما باید در جریان قرار گیرد.

اگر خودرو شما به سیستم اطلاعات سرگرمی (اینوتیمنت) مجهز است و شما قصد دارید گوشی همراه خود را نیز به آن متصل کنید؛ می‌توانید با مطالعه دقیق دفترچه راهنما این کار را به‌راحتی انجام دهید.

روغن موتور خودرو از جمله مایعات خودرو است که نیاز به بررسی و تعویض به موقع دارد. اطلاعات پیرامون روغن موتور مناسب و همچنین زمان تعویض روغن موتور خودرو در دفترچه راهنما به تفصیل تشریح داده شده است. در خصوص سایر مایعات مورد استفاده در خودرو نیز نکاتی در دفترچه راهنما ذکر شده است. همانطور که احتمالا می‌دانید برخی از مایعات خودرو را باید زمانی‌که موتور خودرو سرد و خاموش است بررسی کرد و برخی دیگر نیز زمانی که موتور داغ است نیاز به بررسی دارند. این بررسی در مدل‌های مختلف خودروها متفاوت است و برای هر خودرو در دفترچه راهنما به‌صورت کاملا تخصصی و با ذکر جزئیات تشریح داده شده است.

علاوه‌ بر اطلاعات پیرامون روغن موتور و سایر مایعات مورد استفاده در خودرو دفترچه راهنما حاوی اطلاعات فنی و دقیقی در خصوص سایر قطعات خودرو است. اینکه چه قطعه‌ای و با چه مشخصاتی در خودرو شما مورد استفاده قرار گرفته در هنگام وقوع مشکل می‌تواند شما و مکانیک خودرویتان را یاری کند.

به‌عنوان نمونه دفترچه راهنمای خودرو حاوی اطلاعاتی است که به شما کمک می‌کند فشار باد تایرهای خودرو خود را تنظیم کنید. شما حتی اگر با نحوی کار بادسنج تایر نیز آشنا باشید برای آنکه بدانید چه میزان فشار بادی برای خودرویتان ایده آل است به اطلاعات ذکر شده در دفترچه راهنما نیاز دارید. البته این اطلاعات در کناره‌های هر تایر نیز ذکر شده است.

احتمالا یکی از پرکاربردترین مواردی که سبب می‌شود کاربران از دفترچه راهنمای خودرو خود استفاده کنند مربوط به تجهیزات خودرو است. اینکه هر دکمه خودرو چه کارایی دارد و در چه مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد با جزئیات فراوان در دفترچه راهنما توضیح داده شده است. پی بردن به عملکرد و کارایی هر دکمه و اهرمی که در کابین خودرو قرار گرفته با کمک آزمون و خطا هرچند هیجان انگیز به نظر می‌رسد اما ممکن است هزینه‌های زیادی را نیز برای شما به ارمغان آورده و سبب وارد شدن آسیب به خودرویتان شود.

اهمیت دفترچه خودرو هنگام تعمیر

با این اوصاف به شما توصیه می‌کنیم که اگر از عملکرد دکمه‌های خودرو خودآگاهی ندارید هرگز بدون مطالعه دفترچه راهنما از آن‌ها استفاده نکنید.

نحوه راه‌اندازی خودرو و استفاده از امکانات و تنظیمات خاصی نظیر سیستم ورود بدون کلید، سیستم چراغ‌های تاخیری و حتی تنظیمات مخصوص سیستم صوتی نیز کاملا در دفترچه راهنما توضیح داده شده است.

علاوه بر موارد فوق دفترچه راهنما در خصوص معانی چراغ‌های هشدار نیز به شما کمک خواهد کرد. اینکه بدانید چراغ‌های پشت آمپر به چه دلیل روشن شده و هر کدام مختص کدام قطعه از خودرو است و سبب خواهد شد که به نحو بهتری از خودرو خود استفاده کنید.

به عنوان نمونه روشن شدن علامت روغن موتور پشت آمپر خودرو نشان دهنده آن است که روغن موتور خودرو شما کم شده و یا نیاز به تعویض دارد. این اطلاعات را یک مکانیک نیز می‌تواند در اختیار شما قرار دهد اما دفترچه راهنما منبع معتبر‌تر و البته رایگانی است که از طرف خودروساز خودرویتان به شما اهدا شده است.

همواره به یاد داشته باشید که اطلاعاتی که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده، از توصیه‌های اطرافیان و مکانیک مورد اعتماد شما نیز معتبرتر است. به‌‌علاوه در دفترچه راهنما شروط و مواردی که گارانتی خودرو را شامل می‌شود نیز بیان شده است.

ضوابط و شرایط خدمات پس از فروش و انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو در دفترچه راهنمای آن عنوان شده است.

توصیه می‌شود، اگر دفترچه راهنمای خودرو خود را گم کرده و یا مالک قبلی خودرویتان آن را به شما تحویل نداده است، با جستجو در اینترنت نسخه الکترونیکی آن را دانلود کرده و پیش از استفاده از خودرو مطالعه کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی