علائم آب روغن قاطی کردن خودرو

۴ مهر ۱۴۰۰ علائم آب روغن قاطی کردن خودرو

یکی از اتفاقات ترسناک و پر هزینه برای هر خودرویی آب روغن قاطی کردن است. آب روغن قاطی کردن به این معناست که روغن وارد چرخه آب می‌شود. در واقع هر زمانی در آب رادیاتور خودرو، مقداری روغن مشاهده کردید یعنی این اتفاق پرهزینه برای خودرو رخ داده است. این اتفاق معمولا به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است.

در ادامه به بررسی آب روغن قاطی کردن خودرو می‌پردازیم تا اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید و راه‌های جلوگیری از آن را بدانید.

همانطور که گفتیم آب روغن قاطی کردن اغلب به واشر سرسیلندر خودرو مربوط است. این قطعه بین سیلندر و سرسیلندرها قرار دارد به عبارتی واشر اتصال بین سیلندر با سرسیلندرها را برقرار می‌کند. این قطعه مرزی بین آب و روغن خودرو است و معمولا از فولاد، پنبه و مس ساخته می‌شود. اگر واشر سرسیلندر مشکل داشته باشد، مرز بین آب و روغن از بین می‌رود و روغن با خروج از مسیر خود وارد چرخه آب موتور می‌شود.

دلایل خراب شدن واشر سرسیلندر

سوختن یا خراب شدن واشر دلایل مختلفی دارد که می‌توان از آن جلوگیری کرد. مهمترین دلایل سوختن و خراب شدن واشر سرسیلندر:

جوش آوردن خودرو

جوش آوردن موتور خودرو به دلیل کم شدن آب رادیاتور رخ می‌دهد. همچنین اگر در فصل‌های گرم از ضد یخ استفاده نکنید احتمال جوش آوردن خودرو بسیار بالا می‌رود.

کار نکردن فن

فن وظیفه خنک کردن خودرو را به عهده دارد. اگر این عمل به درستی صورت نگیرد، دمای موتور بالا می‌رود و ممکن است علاوه بر جوش آوردن خودرو اتفاقات دیگری نیز رخ دهد.

تعمیرات نادرست

یکی از دلایلی که ممکن است سبب سوختن واشر سرسیلندر شود، تعمیر نادرست آن است. اگر تعمیرکار واشر سرسیلندر را به دقت در جای خود محکم نکرده باشد این قطعه به درستی کار نمی‌کند و سبب سوختن آن می‌شود. بنابراین بهتر است هنگام تعمیر قطعات مهم خودرو تعمیرکار حرفه‌ای انتخاب کنید.

 پایان عمر واشر سرسیلندر

برخی قطعات خودرو مصرفی‌اند در گذشت زمان از بین می‌روند. واشر سرسیلندر یکی از قطعاتی است که طول عمر مشخص دارد و هنگامی که عمرش تمام شود به درستی کار نمی‌کند. به همین دلیل لازم است که سرویس‌های دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید.

علائم آب روغن قاطی کردن

  • مشاهده روغن در رادیاتور خودرو
  • سرد بودن رادیاتور هنگام کار کردن خودرو
  • وجود بخار در در موتور
  • تغییر شکل لوله‌های متصل به رادیاتور
  • روشن نشدن خودرو در سرما و خارج شدن دود سفید از موتور

خروج دود سفید از خودرو و ارتباط آن با ‌آب روغن قاطی کردن

یکی از نشانه‌های خرابی واشر سرسیلندر خروج دود سفید و غلیظ از اگزوز است. این اتفاق به دلیل مخلوط شدن آب و مایع خنک کننده با بنزین پیش می‌آید. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که این نشانه به تنهایی نمی‌تواند نشانه معیوب بودن واشر سرسیلندر باشد. البته اگر نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را مشاهده کردید باید هرچه سریعتر نسبت به تعمیر خودرو اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که در صورت مشاهده نشانه‌های آب روغن قاطی کردن نباید به حرکت خودرو ادامه دهید. همچنین بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق باید سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید و خودرو را به دست تعمیرکاران حرفه‌ای بسپارید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شقایق صفی خانی