دلیل لرزش فرمان خودرو چیست؟

۱۱ مرداد ۱۴۰۰ دلیل لرزش فرمان خودرو چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگام رانندگی متوجه لرزش فرمان شوید. ایجاد هر مشکلی در فرمان که وظیفه حفظ تعادل خودرو را به‌عهده دارد بسیار مهم است. لرزش فرمان خودرو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که قصد داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم.

دلایل لرزیدن فرمان خودرو در شرایط مختلف متفاوت است. اینکه چرا فرمان خودرو در حالت عادی، هنگام ترمز و در سرعت بالا می‌لرزد دلایل مختلفی دارد.

اگر فرمان خودرو در حالت عادی رانندگی می‌لرزد در مرحله اول با میزان فرمان به بررسی لرزش فرمان خودرو بپردازید. در میزان فرمان، یکسانی اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌های جلو بررسی می‌شود؛ اگر مشکل با میزان فرمان حل نشد باید سراغ آن را در جاهای دیگر خودرو گرفت.

نقش پلوس‌ در لرزش فرمان

نقش مهم پلوس، انتقال نیرو به چرخ‌ها و محورها است. اگر پلوس خودرو دچار آسیب شود سبب لرزش فرمان خودرو می‌شود و لرزش آن در سرعت کم کاملا احساس می‌شود. اگر پلوس خودرو دچار آسیب شده باشد و به رانندگی ادامه دهید خودرو در جایی از حرکت می‌ایستد. وقتی پلوس خودرو‌ آسب ببیند عوض کردن دنده و چرخیدن چرخ خودرو با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است با چرخاندن فرمان، چرخی که پلوس آن آسیب دیده نچرخد.

اگر مشکل از پلوس باشد در حرکات اولیه خودرو سبب لرزش فرمان می‌شود. حالا هنگامی خودرو با پلوس آسیب دیده حرکت می‌کند سرپولس دور محور می‌چرخد و آسیب دیدگی خود را نشان می‌دهد. اگر سرعت خودرو بالا رود ممکن است صدای خرابی آن به گوش نرسد اما مشکل همچنان وجود دارد و با پایین آمدن سرعت می‌توان صدای آن را مجددا شنید. در صورتی که مطمئن شدید پلوس خودرو آسیب دیده است باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید و پلوس آسیب دیده را تعویض کنید، این آسیب یکی از آسیب‌هایی است که خودتان نمی‌توانید تعمیرکار خود باشید چراکه این مشکل تخصصی است و یک تعمیرکار حرفه‌ای می‌تواند به رفع آن بپردازد.

بررسی چرخ‌ها در مقابل لرزش فرمان

به یاد داشته باشید که نتظیم چر‌خ‌ها از مواردی است که باید در سرویس‌های دوره به دوره و معاینه فنی به آن توجه کرد. وقتی چرخ‌های خودرو تنظیم نباشد می‌تواند سبب لرزش فرمان شود. اگر از رینگ‌های اسپرت برای خودرو خود استفاده می‌کنید که باید توجه کنید رینگ‌های متفرقه نیز می‌تواند یکی از دلایل لرزش فرمان باشد. همچنین اگر ضربه شدیدی به چرخ‌های خودرو وارد شود هم می‌تواند دلیلی بر لرزش فرمان خودرو باشد.

تنظیم باد لاستیک‌ها

وزن خودرو روی لاستیک‌های خودرو است و تنظیم بودن آن بسیار مهم است. هنگام تعویض لاستیک به سایز و برند آن توجه کنید. متفاوت بودن کیفیت و اندازه لاستیک‌ها می‌تواند دلیلی بر لرزش فرمان باشد. لاستیک‌های خودرو باید در فصل‌های مختلف بررسی شودند چراکه گرما و سرما می‌تواند روی باد لاستیک‌ها تاثیرگذار باشد. در روزهای گرم تابستان باید باد لاستیک‌ها را کمتر کنید چراکه گرما سبب تحریک هوای داخل لاستیک‌ها می‌شود باد آن را افزایش می‌دهد؛ بهتر است باد هر چهار چرخ خودرو را همزمان بررسی کنید تا از لرزش فرمان جلوگیری کنید.

لاستیک‌‌های خودرو پس از مدتی فرسوده می‌شوند و باید تعویض شوند. فرسودگی لاستیک‌ها نیز یکی از دلایلی است که سبب لرزش فرمان خودرو می شود و آن را متمایل به یک طرف می‌کند که در این صورت کنترل آن کار آسانی نیست و باید هرچه زودتر نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام کرد. فرسودگی لاستیک‌ها به جلوبندی خودرو نیز آسیب می‌زند.

کلاچ در تعویض دنده و توقف خودرو کاربرد دارد تا موتور خودرو خاموش نشود. اگر صفحه کلاچ آسیب دیده باشد فرمان خودرو در حرکات اولیه شروع به لرزش می‌کند.

مطالب مرتبط:

 لرزش فرمان خودرو در سرعت بالا

اگر در سرعت بالا متوجه یک صدای غیر طبیعی و لرزش فرمان شدید باید به آسیب دیدن بلبرینگ‌ها شک کنید. سرعت بالای خودرو لرزش و صدای غیرطبیعی چرخ‌ها را سریعا نشان می دهد و بهتر است در این مورد سلامت بلبرینگ‌ها بررسی شود. همچنین اگر چرخ‌های خودرو بالانس نباشد در سرعت بالا فرمان و کابین خودرو شروع به لرزیدن می‌کند. خرابی میل تعادل که وظیفه ایجاد تعادل و تقسیم نیرو بین چرخ ها را به‌عهده دارد و تنظیم نبودن فرمان از دلایل دیگری هستند که می‌توانند سبب لرزش فرمان در سرعت بالا شوند. از دلایل دیگر لرزش فرمان خودرو می‌توان به خراب‌ بودن میل فرمان، شل شدن پیچ چرخ‌ها و خرابی شاسی خودرو اشاره کرد.

دلیل لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن

در برخی از موارد ممکن است که لرزش فرمان خودرو فقط هنگام ترمز گیری باشد. اگر فرمان خودرو شما هنگامی که ترمز می‌گیرید می‌لرزد، ممکن است دلیل آن خرابی روتورهای ترمز باشد( هنگام ترمزگیری لنت ترمز به دیسک‌ها می چسبد و این دیسک‌ها روتورهای ترمز‌‌اند) . با هر ترمزی که گرفته می‌شود گرما در روتورها تلف می‌شود و در طولانی مدت باعث از بین رفتن ضخامت آن می‌شود و این امر لرزش فرمان هنگام ترمزگیری را به دنبال دارد.

اگر دیسک ترمز تاب داشته باشد و ارتباط درستی بین لنت‌ها و دیسک برقرار نشود،  لرزش فرمان به وجود می‌آید. خراب بودن کالیپر ترمز که متصل کننده لنت ترمز به روتورها است، سفت شدن ترمز‌ها و مشکل در سیستم تعلیق از دلایلی است که در فرمان خودرو لرزش ایجاد می‌کند.

هنگامی که فرمان خودرو شما شروع به لرزیدن کرد باید بینید در چه شرایطی این اتفاق می‌افتد و پس از آن می‌توانید مشکل آن را حل کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی‌خانی