رانندگی مجازی؛ در خانه تخته‌ گاز برو

۸ فروردین ۱۴۰۰ رانندگی مجازی؛ در خانه تخته‌ گاز برو

رانندگی برای خیلی از افراد یکی از مهم‌ترین تفریحات و سرگرمی‌ها و حتی اصلی‌ترین کار لذتبخش زندگی‌شان است. اینکه پشت فرمان یک خودرو – بنا به بودجه می‌تواند پراید ۱۰۰ میلیون تومانی باشد یا مرسدس بنز ۶ میلیارد تومانی- بنشنینند و صدای موتور را بشنوند و پایشان را روی گاز فشار دهند. البته این کار وقتی لذت‌بخش‌تر می‌شود که یک خیابان خیلی خلوت و بدون ماشین‌های گذری و عابران پیاده باشد که در شهرهایی مثل تهران هم دیگر چنین خیابانی به ندرت پیدا می‌شود.

بعضی از افراد هم عشق ماشین هستند، اما از نوع رانندگی مجازی. یعنی دوست دارند پشت سیستم بنشینند و بازی مورد علاقه‌شان را اجرا کنند و به صورت مجازی در خیابان‌های نیویورک و پاریس و توکیو و لندن تخته‌گاز برانند. حالا هم با وجود بنزین ۳۰۰۰ تومانی، شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، رانندگی واقعی کمی سخت‌تر و پرهزینه‌تر شده و بنابراین رانندگی مجازی می‌تواند تا حدودی حس هیجان را به عشق ماشین‌ها ببخشد.

رانندگی مجازی چیست؟

رانندگی مجازی در فرمول یک

رانندگی مجازی به راندن خودرو در فضایی غیر از خودروی واقعی و با استفاده از ابزار و تجهیزات الکترونیک گفته می‌شود. این تجهیزات الکترونیک می‌تواند شامل یک لپ‌تاپ ساده باشد یا یک رایانه مخصوص گیمینگ با نمایشگر بزرگ و یا یک شبیه‌ساز کابین خودرو.

البته رانندگی مجازی فقط بازی‌های رایانه‌ای مثل Need for Speed و Driver برای وقت‌گذرانی نوجوانان و جوانان نیست، بلکه شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند فراری، فورد، استون مارتین و حتی خودروسازی ابارث نیز برای آموزش و آزمایش رانندگان و همین طور تست محصولاتشان از این روش استفاده می‌کند.

همین طور با پیشرفت‌های فناوری در حوزه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار، بازی و بازی‌سازی به یک صنعت تبدیل شده و گردش مالی آن حتی بیشتر از صنعت سینما است. صنعت گیمینگ به قدری اهمیت پیدا کرده که در برنامه بازی‌های آسیایی و در کنار دیگر رشته‌های ورزشی مثل فوتبال و والیبال و کشتی قرار گرفته و به نفرات اول تا سوم مدال‌های طلا و نقره و برنز اهدا می‌شود.

مرکز شبیه ‌سازی رانندگی بی ام و

مرکز رانندگی مجازی بی ام و

بی ام و یکی از بزرگ‌ترین و پیشروترین شرکت‌های خودروسازی جهان است. این شرکت آلمانی اقداماتی را در زمینه رانندگی مجازی انجام داده که مهم‌ترین آن ساخت یک مرکز شبیه‌سازی رانندگی است.

مرکز شبیه‌سازی رانندگی بی ام و در سال ۲۰۱۸ و در شهر مونیخ آغاز به کار کرد. در این مرکز ۱۴ دستگاه شبیه‌سازی تعبیه شده که با استفاده از آن فناوری‌ها و تجهیزاتی که قرار است روی محصولات آینده نصب شود، مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

دستگاه شبیه‌ساز بی ام و مثل کابین‌های شبیه‌ساز هواپیما است که فرد در آن قرار می‌گیرد و بنا بر نوع جاده و همین طور خودرو، دستگاه اقدام به شبیه‌سازی محیط می‌کند.

فروش خودرو با استفاده از رانندگی مجازی

تست مجازی ابارث

یکی دیگر از کاربردهای رانندگی مجازی، در زمینه بازاریابی و فروش خودرو است. هر وقت می‌خواهید خودرویی بخرید، ترجیح می‌دهید که پشت فرمانش بنشینید و خودتان خودرو را آزمایش کنید. البته بعضی وقت‌ها این کار به دلایل مختلفی، همچون شیوع ویروس کرونا، دوری راه، احتمال تصادف و سختگیری‌های مالک خودرو امکان‌پذیر نیست.

شرکت ابارث، یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فیات، به راه حل مدرنی برای حل این مشکل دست یافته است: رانندگی مجازی. این شرکت به جای اینکه خودرو را در اختیار مشتری قرار دهد، از یک دستگاه هدست مجازی استفاده می‌کند. هدست مجازی روی چشم و گوش مشتری قرار گرفته و دو دسته هم دارد که با استفاده از آن فرمان و جعبه دنده خودرو مجازی را می‌توان کنترل کرد.

تمرین رانندگان فرمول ۱ با رانندگی مجازی

مسابقات رانندگی مجازی لمان

شاید عجیب باشد اما حتی رانندگان حرفه‌ای فرمول ۱ هم برای تقویت مهارت‌هایشان از رانندگی مجازی استفاده می‌کنند. لندو نوریس، مکس ورستاپن و خوان پابلو مونتویا از جمله این رانندگان هستند. این رانندگان برای تمرین و آمادگی، به صورت مجازی به مسابقه می‌پردازند. البته هزینه این رانندگی مجازی، تقریبا مشابه هزینه‌ای است که برای رانندگی آزمایشی در دنیای واقعی پرداخت می‌شود.

نکته مثبتی که رانندگی مجازی برای این افراد دارد این است که می‌توانند هر روز هفته و هر زمان که خواستند در مسابقات آنلاین شرکت کنند و دیگر منتظر سرویس خودرو و آماده‌سازی پیست نخواهند بود.

ورزش ‌های الکترونیک و رانندگی مجازی

شاید مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد رانندگی مجازی در ورزش‌های الکترونیک باشد. کاربردهای قبلی که بررسی کردیم، بیشتر تخصصی و مخصوص شرکت‌های خودروسازی و برای تست خودروها یا آزمایش رانندگان حرفه‌ای بود اما ورزش‌های الکترونیک جایی است که همه افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و با استفاده از رانندگی مجازی تفریح کنند.

امروزه، دیگر بازی‌های رایانه‌ای یک تفریح بچگانه نیست، بلکه تبدیل به یک صنعت و همین طور ورزش شده است و حتی در بازی‌های آسیایی هم در کنار ورزش‌هایی مثل فوتبال و والیبال و کشتی، به نفر اول مدال طلا تعلق می‌گیرد.

از این رو، سازمان‌های برگزارکننده مسابقات اتومبیلرانی فرمول ۱ و ناسکار نیز وارد این عرصه شده‌اند و اقدام به راه‌اندازی و برگزاری مسابقات آنلاین کرده‌اند و همین طور شبکه‌های تلویزیونی اسکای اسپورت و بی‌بی‌سی هم این مسابقات را به صورت مستقیم پخش می‌کنند.

شیوه برگزاری این مسابقات آنلاین به این شکل است که رانندگان مجازی در یک مکان مثل ورزشگاه، روی صندلی شبیه‌ساز رانندگی می‌نشینند و یا اینکه در خانه این کار را انجام می‌دهند و مثل یک مسابقه اتومبیلرانی واقعی با هم به رقابت می‌پردازند.

البته علاوه بر مهارت رانندگی، نوع سیستم و کیفیت دستگاه و از همه مهم‌تر، سرعت اینترنت می‌تواند نتیجه را تعیین کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو