رفع بخار شیشه خودرو در زمستان

۱۱ دی ۱۴۰۲ رفع بخار شیشه خودرو در زمستان

یکی از مشکلات رایج برای رانندگان، بخارگرفتگی شیشه خودرو است که باعث می‌شود دید جلو کاهش پیدا کند. این امر بسیار خطرناک است، چرا که احتمال وقوع تصادف و حوادث تلخ را هنگام رانندگی افزایش می‌دهد. خوشبختانه رفع این مشکل اصلاً دشوار نیست و با چند راهکار ساده می‌توان آن را برطرف کرد.

در این مقاله قصد داریم علل بخارگرفتگی شیشه ماشین را بررسی کنیم و راه حل‌هایی را برای جلوگیری و رفع آن پیشنهاد دهیم.

علت بخار گرفتن شیشه خودرو

علت بخار گرفتن شیشه خودرو

بخار گرفتن شیشه ماشین به دلیل تفاوت دمای هوای کابین و بیرون خودرو ایجاد می‌شود. وقتی هوای داخل خودرو گرم‌تر از هوای بیرون باشد، رطوبت موجود در هوا به سمت شیشه‌ها که خنک‌تر هستند، حرکت می‌کند و روی آنها می‌چسبد. این رطوبت به شکل بخار روی شیشه‌ها تجمع پیدا کرده و در دید راننده اختلال ایجاد می‌کند.

رفع بخار روی شیشه خودرو چه زمانی مهم است؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ایجاد بخار روی شیشه خودرو می‌تواند باعث کاهش دید و افزایش خطر تصادف شود. بنابراین، رفع بخار روی شیشه خودرو یکی از مسائل ایمنی مهم در رانندگی است. بخار شیشه خودرو بیشتر در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. اما به طور کلی هر موقع اختلاف دمای بیرون و داخل کابین خودرو از حد معینی بیشتر شود، با پدیده بخارگرفتگی شیشه ماشین مواجه خواهید شد.

بدیهی است که اختلاف دمای زیاد داخل کابین با بیرون خودرو در پاییز و زمستان بیشتر رخ می‌دهد. از این رو، مشکل بخارگرفتگی شیشه خودرو بیشتر در نیمه دوم سال به وجود می‌آید. البته رانندگان در بهار و حتی روزهای گرم تابستان نیز ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

دکمه رفع بخار شیشه در خودرو

دکمه رفع بخار شیشه در خودرو

در خودروهای مدرن، برای رفع بخارگرفتگی شیشه یک دکمه مخصوص وجود دارد. با فشردن یا قرار دادن این دکمه در حالت فعال، شیشه به طور خودکار بخارزدایی می‌شود. دکمه رفع بخار شیشه خودرو با دو مکانیسم متفاوت وظیفه خود را انجام می‌دهد.

بخارزدایی شیشه عقب از طریق گرمکن و یا به‌عبارت دقیق‌تر المنت‌هایی که روی آن وجود دارد، انجام می‌شود. وقتی گرمکن شیشه عقب را فعال می‌کنید، المنت‌ها گرم‌ شده و بخار موجود روی شیشه را از بین می‌برند.

اما بخارزدایی شیشه جلو مکانیسم متفاوتی دارد. در شیشه جلو خبری از گرمکن یا المنت نیست و بخارگرفتگی توسط سیستم تهویه مطبوع برطرف می‌شود. در خودروهای مجهز به سیستم تهویه خودکار، این قابلیت یک دکمه اختصاصی دارد. وقتی با استفاده از دکمه مذکور بخارزدای شیشه جلو را فعال می‌کنید، سیستم تهویه روشن شده و به طور اتوماتیک جهت دمیدن جریان هوا را به سمت شیشه جلو تنظیم می‌کند. همزمان با این کار کولر نیز وارد مدار می‌شود تا ضمن جذب رطوبت از طریق خشک‌کن، اختلاف دمایی را از بین ببرد. با کاهش رطوبت و اختلاف دمایی، بخار شیشه جلو در عرض چند ثانیه برطرف خواهد شد.

گفتنی است در خودروهایی که فاقد سیستم تهویه مطبوع خودکار هستند، دکمه بخارزدایی شیشه جلو وجود ندارد و شما باید دستی نسبت به انجام این کار اقدام کنید. کافی است جهت وزیدن جریان هوا را به سمت شیشه جلو تنظیم کرده و دکمه AC را فعال کنید.

روش های رفع بخار شیشه

برای جلوگیری یا رفع بخار شیشه روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه در چند دسته آنها را بررسی می‌کنیم.

راه حل سریع بخار شیشه

چنانچه به رفع سریع بخار شیشه جلو نیاز داشته باشید و یا بخواهید از وقوع این امر جلوگیری کنید، می‌توانید بسته به شرایط از یکی از روش‌های زیر کمک بگیرید.

رفع بخار شیشه جلو با کف صابون یا فوم اصلاح

یک روش ساده برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه جلو استفاده از کف صابون یا فوم اصلاح صورت است. برای این کار کافی است دستمال مرطوبی را به کف صابون یا فوم اصلاح آغشته نموده و روی شیشه جلو بکشید. پس از چند دقیقه باید شیشه را با یک دستمال خشک دیگر تمیز کنید.

 استفاده از قرص‌های ضد رطوبت

احتمالاً شما هم قرص‌های کوچکی را که در بسته‌بندی لوازم الکترونیکی و پوشاک مورد استفاده قرار می‌گیرند، دیده‌اید. این قرص‌ها یا گلوله‌‌های ریز دارای خاصیت رطوبت‌گیری هستند. می‌توان این قرص‌ها را درون قوطی یا ظرفی مناسب ریخته و روی داشبورد خودرو نگهداری کرد تا از ایجاد رطوبت و بخار جلوگیری شود.

استفاده از خاک گربه

خاک گربه حاوی سیلسیم است و خاصیت جذب رطوبت دارد. بنابراین، مثل روش قبلی می‌توان با نگهداری خاک گربه در قسمت‌های مختلف کابین از جمله نزدیکی‌های شیشه جلو، رطوبت موجود را جذب کرد.

ساخت محلول دست‌ساز برای جلوگیری از بخارگرفتگی

در صورت دسترسی به سرکه، آب لیمو و مایع ظرفشویی، می‌توان محلولی ضد بخار برای شیشه جلو درست کرد. پس از ساخت چنین محلولی، باید آن را روی شیشه جلو اسپری کنید و یا با استفاده از یک پارچه یا دستمال آغشته به آن شیشه را مرطوب نمایید. در گام بعدی با کمک یک دستمال دیگر، باید شیشه را از محلول تمیز کرد.

استفاده از سیب زمینی خام

روش آسان برای جلوگیری از بخارگرفتگی شیشه جلو، استفاده از سیب زمینی خام است. در این روش باید برش‌هایی از سیب زمینی را روی شیشه جلو بکشید. اما روش بهتر این است که آب سیب زمینی رنده شده را در یک آب پاش بریزید و آن را روی شیشه جلو اسپری کنید. پس از اسپری کردن باید بگذارید شیشه به طور خودکار خشک شود.

روشن کردن سیستم تهویه خودرو

روشن کردن سیستم تهویه خودرو

سیستم تهویه مطبوع در کنار بهبود کیفیت هوای داخل کابین، می‌تواند در جذب رطوبت و از بین بردن بخارگرفتگی شیشه جلو نیز موثر باشد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، در خودروهای دارای سیستم تهویه دستی باید جهت وزش جریان هوا را به سمت شیشه جلو قرار داد و کولر خودرو را روشن کرد تا بخار از بین برود. در مدل‌های پیشرفته‌تر یک دکمه مخصوص برای بخارگرفتگی شیشه جلو وجود دارد که با فشردن آن همه چیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

استفاده از شیشه پاک‌کن و محلول‌های ضد بخار نانو

برای بخار نکردن شیشه خودرو شیشه پاک‌کن‌ها و محلول‌های مخصوصی وجود دارد. این محلول‌ها در کنار خاصیت پاک‌کنندگی قوی، دارای خاصیت ضد بخار نیز هستند و استفاده از آنها باعث می‌شود شیشه در برابر بخارگرفتگی مقاومت کند. نکته جالب اینکه محلول بخار نکردن شیشه خودرو ماندگاری نسبتاً بالایی دارد و در صورت استفاده از آن شیشه تا چند روز ضد بخار می‌شود.

رفع بخار شیشه در سرما

رفع بخار شیشه در سرما

علت اصلی بخارگرفتگی شیشه‌ها، اختلاف دمایی زیاد داخل و بیرون کابین است. بنابراین، هر روشی که باعث کاهش اختلاف دما شود، در بخار نکردن شیشه خودرو موثر خواهد بود. به عنوان یکی از راهکارهای ساده می‌توان دریچه ورود هوای بیرون به داخل کابین را باز کرد. با این کار جریان هوای تازه ورودی اختلاف دما را از بین می‌برد که نتیجه آن رفع بخارگرفتگی شیشه ماشین خواهد بود. گفتنی است هنگام استفاده از بخاری نیز پیشنهاد می‌شود دریچه ورود جریان هوای بیرون به داخل کابین را باز بگذارید.

راهکار بعدی که در بالا نیز اشاره شد، روشن کردن کولر خودرو برای مدتی کوتاه است. این کار نیز در زمانی کوتاه اختلاف دما را از بین می‌برد. برای جلوگیری از بخارگرفتگی مجدد شیشه خودرو، بهتر است دمای بخاری را به یک باره خیلی بالا نبرید.

رفع بخار شیشه در گرما

بخارگرفتگی شیشه خودرو در روزها و فصول گرم سال نیز اتفاق می‌افتد، هر چند با شدت و دفعات کمتر. در فصول گرم تابش نور خورشید و بخار مایعات یا مواد مرطوب و خیس داخل ماشین می‌تواند عامل اصلی بخارگرفتگی شیشه باشد. در این شرایط کافی است شیشه‌ها را پایین بیاورید تا رطوبت خارج شود. البته در برخی مناطق که دارای آب و هوای شرجی هستند، ممکن است بخار روی سطح بیرونی شیشه جلو تجمع پیدا کند. طبیعتاً در این حالت استفاده از برف پاک‌کن راه‌گشا خواهد بود.

نتیجه گیری

بخار گرفتن شیشه خودرو یک اتفاق بسیار رایج است و حتماً همه رانندگان آن را تجربه می‌کنند. این مشکل با روش‌هایی به آسانی قابل رفع است و می‌توان با چند راهکار ساده از بخارگرفتگی شیشه جلو پیشگیری کرد. باز هم تأکید می‌کنیم رانندگی با شیشه‌ای که بخار دارد، به دلیل کاهش دید راننده بسیار خطرناک بوده و ممکن است به حوادث تلخ منجر شود. از این رو در صورت مواجهه با این مشکل بلافاصله آن را برطرف کنید.

سوالات متداول

آیا بخاری به رفع بخار کمک می‌کند؟

استفاده از بخاری یکی از روش‌های رفع بخارگرفتگی شیشه جلو است. اما باید به این نکته توجه داشت که جهت دمیدن جریان هوا باید به سمت شیشه جلو باشد. ضمن اینکه برای اثربخشی بیشتر، بهتر است دریچه ورود هوای بیرون به داخل کابین را باز کرده و دمای بخاری را روی درجه پایین بگذارید. چنانچه جهت دمیدن بخاری به سمت سرنشینان و با دمای بالا تنظیم شود، نه تنها کمکی به بخارگرفتگی شیشه نخواهد کرد، بلکه باعث تشدید و تجمع بیشتر بخار روی شیشه‌ها خواهد شد.

آیا کولر به رفع بخار شیشه کمک می کند؟

برای رفع بخار استفاده از کولر نیز توصیه می‌شود. در خودروهای مجهز به سیستم تهویه مطبوع خودکار، دکمه رفع بخار شیشه خودرو از طریق روشن کردن کولر و تنظیم جهت وزیدن باد به سمت شیشه اقدام به بخارزدایی می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: سعید علیپور