ورود آئودی به دنیای خودروهای برقی

۵ بهمن ۱۴۰۲ ورود آئودی به دنیای خودروهای برقی

آئودی همیشه یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت خودروسازی جهان بوده و نوآوری‌هایی را به علاقه‌مندان خودرو معرفی کرده است. با شروع عصر خودروهای برقی از دهه ۲۰۲۰ میلادی، آئودی نیز دست به تغییرات و تحولاتی در فهرست و ساختار محصولاتش زد. البته این به معنای حذف یکباره همه ماشین‌های بنزینی این شرکت نیست. از آنجایی که خودروساز آلمانی یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فولکس واگن است، خودروهای برقی آئودی شباهت‌هایی با محصولات جدید فولکس، پورشه، سئات و کوپرا دارد.

استراتژی خودروهای برقی آئودی

در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی، آئودی اعلام کرده بود هنوز آینده‌ روشنی برای ماشین‌های بنزینی و دیزلی وجود دارد؛ با این حال به نظر می‌رسد که با دیدن حرکت بازار به سوی آینده‌ای الکتریکی و روند پیشرفت دیگر رقبا، این شرکت نیز تغییر موضع داده است. مدیرعامل Audi، مارکوس دوزمان (Markus Duesmann)، گفته است که تا دو دهه دیگر، تمامی محصولات شرکتش الکتریکی خواهند بود و با تمرکز بر روی برنامه‌های طولانی‌مدت، دیگر هیچ خودرویی با موتور درون‌سوز تولید نخواهد شد.

بر اساس گزارش مجله آلمانی WirtschaftsWoche، این کمپانی مهم و رقیب برندهای غول خودروسازی دیگر بازار، تاریخ‌ها و برنامه‌های دقیقی را برای پوشاندن جامه عمل به این اهداف بلندمدت در نظر گرفته است.

از قرار معلوم، به هر کارخانه شرکت در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی، تاریخ مشخصی برای از رده خارج کردن محصولات غیرپاک اعلام شده است. البته این اتفاق مهم و تاریخی به این زودی رخ نخواهد و دست کم ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد تا رد بنزین ماشین‌های ناپاک برای همیشه از کف این کارخانه‌ها پاک شود. به همین دلیل Audi تصمیم گرفته تا دو دهه آینده را صرف عملی کردن این تصمیم بزرگ کند. بر اساس منابع معتبر، در آینده نه‌چندان دور شاهد ورود گروه بزرگی از خودروهای الکتریکی آئودی به بازار خواهیم بود، محصولات جدیدی که دیر یا زود، جایگزین رقبای درون‌سوز خود می‌شوند.

آغاز دوران جدید آئودی از ۲۰۲۰

این برند آلمانی، کم و بیش عملکرد خوب و قابل توجهی در گسترش بازار ماشین‌های الکتریکی خود در ۲۰۲۰ داشت. در این سال شاهد ورود ۱۷ مدل الکتریکی و هیبریدی جدید و مدرن به بازار بودیم که همگی به این نماد چهار حلقه مزین بودند.

پنج عدد از این مدل‌ها الکتریکی و ۱۲ محصول دیگر پلاگین هیبرید هستند. تا اواسط دهه جاری، بازار خودروهای برقی آئودی داغ‌تر از همیشه خواهد شد، چرا که قصد دارد ۳۰ مدل جدید دیگر به خانواده رو به رشد این ماشین‌ها اضافه ‌شود. از بین این ۳۰ محصول، ۲۰ خودرو تمام الکتریکی هستند. از آنجایی که آئودی بسیار خوش قول و قابل اعتماد است، پای حرف خود می‌ایستد و احتمالا مو به مو به تمام برنامه‌های خود عمل خواهد کرد، حتی اگر رسیدن به هدف سخت و دشوار باشد.

البته تا زمان فرا رسیدن روز موعود، این برند همانند بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی دیگر دنیا به ساخت ماشین‌های درون‌سوز ادامه می‌دهد، اما سعی می‌کند محصولاتش تا حد ممکن بهینه باشند و کمترین آلایندگی را تولید کنند.

در حال حاضر، مهندسان و کارمندان آئودی مشغول کار بر روی یک خودرو برقی جدید به نام Audi E-Tron GT هستند. پیش بینی می‌شود که این e-ترون جدید تا پایان بهار امسال وارد بازار شود.

آئودی ای ترون GT، پرچمدار خودروهای برقی

Audi E-Tron GT آئودی

آئودی ای ترون GT اولین مدل در فهرست خودروهای برقی آئودی نیست، اما نخستین محصول این شرکت است که روی پلتفرم جدید ساختته شده است. این پلتفرم جدید J1 نام دارد و پیش از این برای ساخت پورشه تایکان به کار رفته است. به همین دلیل آئودی ای ترون GT از نظر ظاهری شباهت‌هایی به محصول پورشه دارد. لازم به ذکر است که مدل مفهومی e-tron در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

آئودی e-tron GT روی هر کدام از محورهای جلو و عقب یک موتور الکتریکی دارد که روی هم ۵۲۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند تا این خودرو الکتریکی در ۴.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نسخه قوی‌تر این ماشین با نام آئودی ای-ترون GT RS حداکثر قدرت ۶۳۷ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

پک باتری ۸۵ کیلووات ساعتی انرژی لازم برای موتورهای الکتریکی را تامین می‌کند و راننده با یک بار شارژ می‌تواند حدود ۴۰۰ کیلومتر با جدیدترین محصول در فهرست خودروهای برقی آئودی رانندگی کند.

فهرست خودروهای برقی آئودی

آئودی e-tron در سال ۲۰۰۹ برای تحقیق و توسعه در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی راه‌اندازی شد. اولین خودرو این سری، آئودی A3 اسپرت بک e-tron بود که از یک پیشرانه پلاگین هیبرید بهره می‌برد. اولین خودرو برقی آئودی سال ۲۰۱۸ با نام Q8 ای ترون به بازار آمد.

آئودی RS Q ای ترون، اولین قهرمان برقی داکار

آئودی rs q ای ترون داکار

آئودی RS Q ای ترون، اولین خودرو برقی است که توانست قهرمان رالی داکار شود. کارلوس ساینز و لوکاس کروز رانندگان این خودرو برقی هستند. آئودی برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ خودرو برقی خود را به رالی داکار آورد، اما در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نتوانست به موفقیت دست پیدا کند.

آئودی RS Q ای ترون از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو به‌عنوان ژنراتور و شارژر پک باتری استفاده می‌کند. اما نیروی محرکه از ۴ موتور الکتریکی گرفته می‌شود که پشت هر یک از چرخ‌ها کار گذاشته شده است. این موتورهای برقی روی هم ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو