رنو اِیر۴، کانسپت کلاسیک پرنده

۱۱ آذر ۱۴۰۰ رنو اِیر۴، کانسپت کلاسیک پرنده

رنو ایر۴ در تاریخ خودروسازی جهان ماندگار خواهد شد. این کواد کوپتر، یکی از موفق‌ترین محصولات ساخته شده توسط برند رنو به شمار می‌آید که حتی یک نسخه از آن به پاپ هدیه داده شده است.

فرانسوی‌ها برای گرامی‌داشت شصتمین سالگرد تولید 4L با یکی از شرکت‌های طراحی به نام آرسنال همکاری کرده‌اند تا بتوانند آینده این خودروی کلاسیک را تجسم کرده و به تصویر بکشند. آمار فروش 4L، طی سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۲، هشت میلیون دستگاه گزارش شده است.

بیانیه‌ای که رنو درباره این خودرو مفهومی منتشر کرده موجب شده است که دنیای مدرن خودرو چندان هم جالب به نظر نرسد. اما باید پذیرفت در آینده شرایطی به وجود می‌آید که خودروهای پرنده می‌توانند یک راه‌حل برای  فرار از ترافیک خیابان‌ها و شلوغی جاده‌ها باشند.

رنو بر فراز آسمان

ایر۴، قرار است نمادی از استقلال و آزادی باشد تا با درک ترافیک سنگین شهرها و بی‌رمق شدن افراد بگوید: «تا آسمان بالای سر ما هست، مانعی وجود ندارد.» در طراحی ایر۴ از ایده پایه ۴ال استفاده شده که البته دارای برخی عناصر برای ایجاد طراحی مدرن است.

مشخصات ایر۴

کانسپت رنو ایر4

بدنه این خودرو مفهومی به صورت کامل از فیبر کربن تولید شده است و در بخش جلو چراغ‌های LED دیلایت‌های عمودی در اطراف جلوپنجره دیده می‌شوند. خطوط کلی بدنه نرم‌تر از نسخه کلاسیک ۴ال است. بسیاری از ماشین‌بازها بر این باور هستند که معرفی Air4 توسط رنو باعث شده است که دنیای مدرن مانند یک آرمان‌شهر به نظر برسد.

نیروی محرکه این خودرو مفهومی از یک جفت روتور (Rotor) به وجود می‌آید که در هر گوشه وسیله نقلیه به یک قسمت اضافی نصب می‌شود. بدنه بازسازی شده در جلو این خودرو  لولا شده است تا مسیری برای ورود خلبان به کابین ایجاد شود.

این شرکت قصد دارد از باتری‌های ۹۰ هزار میلی آمپر ساعتی استفاده کند تا بتواند حداکثر سرعت افقی ۵۸ مایل در ساعت، معادل ۹۳.۶ کیلومتر بر ساعت را ایجاد کند. سقف پرواز ایر۴،  ۲۲۹۷ فوت معادل ۷۰۰ متر خواهد بود.

معرفی Air4 توسط رنو باعث می‌شود که دنیای مدرن مانند یک دیستوپیا به نظر برسد که ماشین پرنده راه حل فرار از آن است. این شرکت می‌گوید: “Air4 نماد استقلال و آزادی است. این مدل مفهومی با درک اینکه ترافیک در حال پیچیده شدن و زندگی‌ها در حال توقف است شکل گرفت، نکه دنیای بالای سر ما هیچ مانعی ندارد.”

ایر۴ رویای سوار شدن بر ماشین پرنده را تحقق می‌بخشد و به مردم اجازه می‌دهد خود را از ترافیک‌های سخت و طولانی نجات دهند.

اِیر۴ گواهی خلبانی می خواهد

اگرچه، گواهینامه خلبانی یک سرمایه گذاری نسبتاً گران است و احتمالاً  هر فردی نمی‌تواند این گواهی را داشته باشد، اما اگر یک دستگاه ایر۴ پرنده می‌خواهید باید خلبانی بلد باشید! البته باید گفت که این تنها یک ماشین نمایشی و مدل مفهومی است و فعلا هیچ قصدی برای ساخت یک دستگاه رنو پرنده وجود ندارد.

ایر۴ از ۲۹ نوامبر تا پایان سال میلادی در آتلیه رنو در شانزلیزه پاریس، فرانسه به نمایش گذاشته خواهد شد. نسخه‌های مهم ۴ال نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. ظاهرا بعدها این کانسپت عجیب در فلوریدا، نیویورک و… نیز به نمایش در می‌آید.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1

نویسنده: فرشته بهروزی نیک