رنو تلیسمان در برابر هیوندای آزرا

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ رنو تلیسمان در برابر هیوندای آزرا

واردات خودرو به کشور در سال‌های پیش از ممنوعیت به اوج درخشش و تنوع خود رسیده بود. تنوع برخی خودروهای روز اروپایی و آسیایی نظیر محصولات رنو و گروه خودروسازی هیوندای/کیا در ایران، رقابت بسیار جذابی را به راه انداخته بود چرا که تنها محصولات خودرویی وارداتی از بازه قیمتی منطقی بازار ایران را تنها این دو گروه خودروساز در ایران تشکیل می‌دادند.

از یک سو رنو با سدان تلیسمان نوین و زیبای خود و از طرف دیگر هیوندای با آخرین نسل آزرا (با نام جهانی هیوندای گرنجور) به خیابان‌های کشور راه یافتند تا بازار رقابت سدان‌های سایز متوسط در کشور به داغ‌ترین حالت ممکن پیش از بر هم خوردن معاهده برجام و بازگشت تحریم‌های صنعتی برسد.

آخرین نسل آزرا و تلیسمان

رنو تلیسمان برای اولین بار بر اساس زبان طراحی جدید رنو در سال ۲۰۱۵ و بر پلتفرم مشترک CMF-CD گروه خودروسازی رنو/نیسان روانه بازار جهانی شد. اهمیت حضور این سدان سایز متوسط در بازار ایران در اختلاف زمانی بسیار کم بین عرضه آن در بازار جهانی و عرضه آن در بازار کشور در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، به موازات معرفی نسل دوم رنو کولیوس بود.

دو خودرو کاملا جدید اروپایی تقریبا بلافاصله پس از معرفی در بازار جهانی از سوی نماینده رسمی رنو در ایران، یعنی شرکت نگین خودرو به بازار ایران وارد شدند. این موضوع از هر نظر برای ایرانیان با ذوق و شوق همراه بود. حتی شرکت نگین خودرو نیز از اینکه توانسته بود دو محصول جدید رنو را بلافاصله پس از معرفی روانه بازار کم تنوع کشور کند بسیار خوشحال بود.

اما موضوع برای کره‌ای‌ها اندکی تفاوت داشت. واردات آزرا از سوی نماینده رسمی واردات هیوندای در ایران، یعنی شرکت آسان موتور، پس از منع واردات خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر در سال ۲۰۱۴ متوقف شد و آسان موتور علاقه‌ای به واردات نسخه‌های چهار سیلندر کم‌ حجم‌تر این خودرو از خود نشان نداد. ورود نسخه چهار سیلندر آزرا به معنای برهم زدن نظم بازار هیوندای سوناتا و تراشیدن رقیب خودی برای سوناتا بود. در نتیجه سال ۲۰۱۴ آخرین سری آزراهای وارداتی آسان موتور به کشور راه یافتند.

اما با عرضه نسل ششم آزرا در سال ۲۰۱۶، این بار کرمان موتور به سراغ هیوندای رفت و سکان واردات نسل ششم آزرا با کد شناسایی IG را در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در دست گرفت اما با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، واردات این خودرو دوست داشتنی و محبوب به بازار ایران نیز بسیار محدود باقی ماند.

تقابل آزرا و تلیسمان در زیبایی

طراحی ظاهری رنو تلیسمان

 

زمانی که در سال ۲۰۱۵ رنو تلیسمان به بازار جهانی معرفی شد، رنو با زبان طراحی محصولات جدید خود که بر کلیو و کولیوس نیز به کار گرفته بود، در جهان انقلاب کرد. گرد و خاکی که زبان طراحی جدید رنو به راه انداخت در حقیقت زیر سر طراح هلندی، لارنس وَن‌دِن‌اَکر بود که پیش‌تر سابقه کار طراحی بر خودروهایی مشهور چون بوگاتی EB110 و بوگاتی شیرون را داشت.

این زبان طراحی جدید با المان‌های مشترکی همراه بود که در تمامی مدل‌های رنو از سال ۲۰۱۵ به بعد پیاده‌سازی شد. لوگو بزرگ جلو، جلوپنجره فول کروم عریض، چراغ‌های روشنایی در روز به شکل حرف C انگلیسی و چراغ‌های مستطیل شکل دُم‌دار تمام LED عقب از بارزترین نکات این سبک طراحی جدید بود. این المان‌ها در تمامی محصولات رنو با اندکی تغییرات مشاهده می‌شود. اما تلیسمان تنها از یک طراحی زیبا بهره نمی‌برد. این خودرو ترکیب بسیار متناسبی از خطوط و زوایای نرم است که طراحی جعبه‌ای مانند نهایی آن را شکل می‌دهد. طراحی که نگاه به آن تقریبا از هر زاویه‌ای زیبایی‌اش را بروز می‌دهد.

طراحی ظاهری هیوندای آزرا

هیوندای نیز از زمانی که نسل نسل چهارم آزرا با کد شناسایی TG را در سال ۲۰۰۵ روانه بازار جهانی کرد، جدیت و بلوغ خود در صنعت خودروسازی جهانی را به خوبی به دیگران ثابت کرده بود. دیگر کسی به هیوندای به چشم کوچک بینی خودروسازی کره جنوبی نگاه نمی‌کرد چرا که نسل چهارم و پنجم آزرا درخاورمیانه و آمریکای شمالی به خوبی غوغا برپا کرده و توان مهندسی خود را در قالب رقیبی جدی برای ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها اثبات بود.
نسل ششم آزرا اما با بازگشت به طراحی محافظه‌کار کمی از اغراق نسل پنجم (HG) کاست تا در دیدگان مشتریان پختگی و جلوه بیشتری پیدا کند. گویی افسار طراحی که بین‌ سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ از دست خودروسازان کره‌ای در رفته بود بار دیگر در دست گرفته شد تا بلند پروازی و تخیل کارتون گونه طراحان اندکی به واقعیت نزدیک‌تر شود.

در نتیجه نسل ششم آزرا در نمای جلو چهره‌ای منطقی‌تر و پخته‌تر یافت که بی‌شباهت به طراحی نسل دوم هیوندای جنسیس (DH) نبود. این طراحی در نمای عقب با چراغ‌های تمام LED پیوسته و شباهت بی‌مانندی که به نسخه فیس لیفت ۲۰۱۵ داج شارژر نسل هفتم داشت به خوبی در دل مردم ایران جا باز کرد. تناسب میان میزان اغراق و میانه‌روی در طراحی خارجی نسل ششم آزرا به واقع قابل تحسین است.

اما گویا این سبک طراحی با سلیقه جهانی چندان جور در نیامد و با میل شدیدی که خودروسازان آسیای شرقی به طراحی‌های عجیب و غریب و به شدت اغراق شده داشتند، آزرا IG در سال ۲۰۱۹ با فیس لیفت قابل توجهی مواجه شد که می‌توان آن را به طور کلی به عنوان تغییر زبان طراحی هیوندای ترجمه کرد. نسخه فیس لیفت ۲۰۱۹ آزرا به ایران راه نیافت.

قیاس ابعاد خارجی دو خودرو نشان می‌دهد که آزرا در طول برابر با ۷۸ میلی‌متر کشیده‌تر، در عرض تنها پنج میلی‌متر باریک‌تر و در ارتفاع تنها هفت میلی‌متر بلندتر از تلیسمان است. البته از یاد نبریم که فاصله محورهای آزرا برابر با ۳۷ میلی‌متر از تلیسمان کشیده‌تر است. در نتیجه تنها برتری هیوندای آزرا بر تلیسمان کشیدگی بیشتر اتاق است که البته همین موضوع کمی به حالت ایستا و زیبایی بیشتر آزرا در مقایسه با تلیسمان در حالت سکون کمک می‌کند. البته نباید نقش ریم‌های ۱۹ اینچی هیوندای آزرا (در برابر ۱۸ اینچی رنو تلیسمان) را نیز از یاد برد.

توجه هیوندای به جزئیات و ظرافت

داخل کابین رنو تلیسمان

تلیسمان از همان بدو تولید از دیدگاه طراحی داخلی و خارجی اندکی دچار تمایز بود. به عبارت بهتر، نمای داخلی تلیسمان در مقایسه با نمای خارجی آن کمی ساده‌تر و بی‌آلایش‌تر است. البته این موضوع به تنهایی نکته منفی تلقی نمی‌شود اما انتظار مخاطب از دیدار با نمای خارجی آن به هنگام ورود به کابین کمی بالاتر می‌رود اما این انتظار آنطور که باید تامین نمی‌شود.

با این وجود نمای داخلی تلیسمان به هیچ عنوان عقب مانده نیست. رنو شاید یکی از اولین خودروسازان جهان بود که از طراحی نمایشگر لمسی سیستم مولتی‌ مدیا شرکت تسلا آمریکا الهام گرفت و نمایشگر لمسی داخل کابین را به صورت عمودی و در ابعادی بزرگ‌تر از استاندارد طراحی کرد. این سبک طراحی ابعاد نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا امروز در بین بسیاری از خودروسازان چینی نیز رایج شده است اما زمانی که تلیسمان در سال ۲۰۱۷ به بازار ایران راه یافت در نوع خود بسیار نوین و چشمگیر بود مخصوصا آن که تنظیم بیشتر ویژگی‌ها و آپشن‌های خودرو را در دل خود جای داده بود.

داخل کابین هیوندای آزرا

استفاده این خودرو از سیستم روشنای محیطی با قابلیت انتخاب رنگ دلخواه از سوی سرنشینان جلو، سیستم نشانگر نیمه دیجیتال و نیمه آنالوگ مجموعه نشانگرهای پشت فرمان، غربیلک فرمان سه شاخه با برش D شکل بسیار خفیف زیر فرمان و کلید چرخشی کنترل وضعیت حالت‌های رانندگی در تلیسمان، ترکیبی از احساس سواری اسپرت و سنگین و مردانه را به سرنشینان القا می‌کند.

تلیسمان در تریم داخلی دو رنگ نیز به بازار جهانی عرضه شد اما نسخه‌ای که به بازار ایران راه یافت تنها تریم تک رنگ مشکی را تشکیل می‌داد که به میزان قابل توجهی از زیبایی نمای داخلی خودرو کاست. با این حال طراحی شسته رفته نمای داخلی تلیسمان تناسب خوبی با نمای خارجی آن به همراه دارد اما انتظار نمی‌رود از این زاویه بتواند با هیوندای آزرا نسل ششم رقابت کند.

به عنوان یک خودروساز آسیایی با تجربه خودروسازی به مراتب کمتر از اروپایی‌های مغرور، هیوندای چند سالی است که توان طراحی خارجی و داخلی خود را همچون خار در چشمان خودروسازان اروپایی می‌کند. نمای داخلی آزرا GI به شکل قابل توجهی از نمای خارجی آن پیروی کرده و به دور از بلند پروازی‌های بی‌حد و مرز، با ملایمت و لطافت بسیار، طراحی درخور یک خودرو سدان لوکس و میان‌سال پسند را به نمایش می‌گذارد.

غربیلک فرمان چهار شاخه، مجموعه نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان، داشبرد غیر قرینه با طراحی راننده محور، و چیدمان عمودی و طبقه‌ای سیستم‌های کنترلی بر میانه داشبرد در اتصال به کنسول میانی، همگی جلوه‌ای آشنا از طراحی داخلی برخی خودروهای اروپایی مخصوصا محصولات بی ام و، در حدود پنج سال پیش را به نمایش می‌گذارد. البته این شباهت به محصولات اروپایی در تریم داخلی به هیچ عنوان بد نیست چرا که تناسب طراحی نمای داخلی این خودرو با نمای خارجی آن به مراتب بیشتر از تلیسمان و از دیدگاه زیبایی یک سر و گردن بالاتر است.

با مد نظر قرار دادن ابعاد نه چندان بزرگ رنو تلیسمان، این خودرو فضای صندوقی برابر با ۶۰۸ لیتر دارد که رقم بسیار خیره کننده و حدود ۱۰۰ لیتر حجیم تر از سدان‌های جادار ایرانی نظیر سمند و تندر ۹۰ است. این حجم در هیوندای آزرا تنها برابر با ۴۶۰ لیتر است. اگرچه ۴۶۰ لیتر بسیار جادار و برای پنج سرنشین کافی است اما فضای صندوق تلیسمان به واقع برای سفرهای بین شهری بیشتر از حد نیاز و بسیار قابل احترام است. هیوندای در عوض فضای صندوق را برابر با رقمی منطقی در نظر گرفته و طول بیشتر آزرا را در اختیار فضای داخلی بزرگ‌تر و آسایش بیشتر سرنشینان عقب قرار داده است.

دو خودرو چهار سیلندر متفاوت

نمای عقب هیوندای آزرا

زمانی که تلیسمان با پیشرانه چهار سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژر روانه بازار ایران شد، کسی تصور نمی‌کرد که این خودرو ۱۴۴۵ کیلوگرمی بتواند در حدود.۷.۷ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد در حالی که مصرف سوخت متوسط آن برابر با ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. توان تولیدی پیشرانه تلیسمان برابر با ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور آن معادل ۲۶۰ نیوتون.متر است که در هر دو مورد رقم قابل احترامی است.

عملکرد پیشرانه TCe200 رنو به اندازه‌ای قابل توجه بود که پیشرانه مشابه ۱.۶ لیتری خانواده PSA (پژو/سیتروئن) با توان۱۶۵ اسب بخاری به کار رفته در خودروهای مونتاژی چون پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 و پژو ۵۰۸، به هیچ عنوان توان رقابت با آن را نداشت.

البته در راستای دستیابی به عملکرد فنی بسیار خوب و اسپرت در تلیسمان، نباید نقش بسیار پررنگ گیربکس اتوماتیک هفت سرعت دو کلاچ (7DCT) و ستاپ بسیار عالی انواع حالت‌های سواری کامپیوتر این خودرو را از یاد ببریم.

نمای عقب رنو تلیسمان

در مقابل هیوندای از پیشرانه چهار سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی اما مجهز به سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) بهره می‌گیرد تا ضمن بهینه بودن مصرف سوخت، تا حد زیادی جای خالی نبود سیستم پرخوران توربوشارژر را پر کند. این پیشرانه توانی برابر با ۱۸۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۴۰ نیوتون.متر تولید می‌کند. گیربکس به کار رفته در این مدل آزرا یک نمونه شش سرعت اتوماتیک سنتی است که این سدان ۱۵۵۵ کیلوگرمی را قادر می‌سازد درحدود ۹.۷ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و مصرف سوخت حدد ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از خود بر جای بگذارد.

نتیجه گیری

رنو تلیسمان و هیوندای آزرا GI از آخرین محصولات وارداتی بازار ایران هستند که امروزه در بازه قیمتی قابل توجه فرارتر از یک میلیارد تومان در دسترس خریداران بازارخودروهای کارکرده قرار دارد. انتخاب میان این دو خودرو در نهایت به بودجه مشتری و سلیقه شخصی او بستگی دارد چرا که هر دو خودرو از توان فنی خوب با اختلاف قابل چشم پوشی و کیفیت ساخت بسیار خوب بهره می‌گیرند. اما ایرادی که به آزرا وارد است، سطح آپشن‌های رفاهی پایین آن در مقایسه با رقبا است که به دلیل واردات آن از سوی کرمان موتور (بجای آسان موتور) است. همچنین واردات بسیار محدود آزرا و قیمت نهایی آن که نزدیک به رقبای آلمانی است (و توان فنی کم‌تر آن در برابر تلیسمان) باعث می‌شود از محبوبیت آن در بازار دست دوم کاسته شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی