بررسی مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی

۱۶ آذر ۱۴۰۰  بررسی مشخصات فنی رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی مدل قدبلند و کراس ساندرو است که خود این ماشین نیز نسخه هاچبک تندر۹۰ یا رنو لوگان محسوب می‌شود. تولید نسل اول استپ وی با گیربکس دستی و اتومات در ایران حدود یک سال بعد از آغاز مونتاژ ساندرو، در زمستان ۹۵ توسط پارس خودرو آغاز شد و تا سال ۹۹ ادامه داشت. نسل اول ساندرو استپ وی توسط رنو دو برزیل در پاییز ۲۰۰۸ معرفی شد و نسخه اروپایی‌اش در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد.

رنو ساندرو استپ وی ۲۰۲۱ نسل سوم این هاچبک کراس در بازارهای جهانی است، در صورتی که تحریم‌ها باعث توقف تولید نسل اول در ایران شده است.

مزایا و معایب

+ کابین جادار

+ استهلاک پایین

– آپشن‌های کمتر از رقبا

مشخصات فنی

رنو ساندرو استپ وی از نظر مشخصات فنی هیچ تفاوتی با برادر هاچبک و قدکوتاه‌تر خود ندارد و هر دو خودرو از پیشرانه و جعبه دنده‌های یکسانی استفاده می‌کنند.

یکی از معایب استپ وی نسبت به رقبا، کمبود آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن است. از سال ۹۶ دوربین عقب، کروز کنترل، روکش چرم و دزدگیر تصویری به فهرست آپشن‌هایی اضافه شد که مشتریان می‌توانند با پرداخت مبلغی بیشتر، سفارش دهند.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۰۵ اسب بخار

گشتاور

۱۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

۵ سرعته دستی

۴ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۵ ثانیه

۱۱.۵ ثانیه

سرعت

۱۷۵ کیلومتر در ساعت

۱۷۰ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

۶.۷ لیتر در صد کیلومتر

۸ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

فرمان

هیدرولیک

بدنه

هاچبک کراس

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۰۲۴ میلیمتر

عرض

۱۷۵۳ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۸۴ میلیمتر

فاصله محورها

۲۵۸۸ میلیمتر

وزن خالص

۱۱۹۳ کیلوگرم

۱۱۴۶ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۳۲۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

نمای ظاهری ساندرو استپ وی

مدل هاچبک و کراس ساندرو با این که تفاوت خیلی زیادی ندارد، اما در زمان سوار شدن، می‌توان فرق آنها را کاملا حس کرد.

فاصله بین دو محور هر دو ساندرو یکسان است اما طول، عرض و ارتفاع استپ وی بیشتر از نسخه معمولی است و زمانی که سوار این خودرو می‌شوید، تفاوت آن را با مدل هاچبک احساس می‌کنید.

با این که تقریبا ظاهری یکسان دارند، اما در جزئیات تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها می‌توان یافت. از رنگ سپرها و دور گلگیرها با جنسی متفاوت در استپ وی تا باربند و فلاپ‌های نقره‌ای و کاسه‌چراغ‌هایی که با رنگ مشکی و نوعی پلاستیک سیاه خاص طراحی شده‌اند، چهره‌ای متفاوت از ساندرو استپ وی ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال، ساندرو استپ وی در تفاوت با ساندرو معمولی مانند دو انسان هستند که یکی جسمی معمولی دارد و دیگر عضلانی و آماده دویدن و حرکت است. این تفاوت‌های جزیی حتی شامل دستگیره‌ها و آینه نیز می‌شود؛ دستگیره‌های استپ وی کرومی هستند و حتی قاب آینه این اتومبیل نیز کروم‌کاری شده است.

البته نام STEPWAY نیز روی درب این ماشین نیز حک شده است. تغییرات این مدل نسبت به ساندرو معمولی باعث شده تا مشتریان رنو با دیدن نسخه ساندرو استپ وی راضی باشند.

معمولا اتومبیل های ساندرو معمولی تنها با رنگ‌های سفید، نقره‌ای و مشکی تولید می‌شوند اما برای خرید نوع استپ وی این خودرو می‌توان رنگی متمایز از این سه رنگ برای ساندرو جدید خود انتخاب کرد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی ساندرو استپ وی

کابین این خودرو به مراتب از نسخه معمولی آن جادارتر و بزرگ‌تر است. موردی که در کنار فرمان ساندور استپ وی به چشمتان می‌خورد شاسی بوق این خودرو است که در نسخه‌های قبلی وجود نداشت. کابین استپ وی با فضایی که دارد باعث شده تا ضریب ایمنی آن تا حدی بالا رود که از طرف موسسه ایمنی یوروانکپ (Euroncap) امتیاز سه ستاره و چهار ستاره را به ترتیب برای بزرگ‌سالان و خردسالان از آن خود کند.

اگرچه طراحی ظاهری استپ وی تفاوت‌هایی با ساندرو معمولی دارد، اما طراحی کابین و داشبرد عینا همانی است که در مدل هاچبک قدکوتاه انجام شده است.

تفاوت ساندرو دستی و اتوماتیک

رنو ساندرو استپ وی با جعبه‌دنده‌های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. استپ وی اتوماتیک از مدل دستی یک ثانیه کُندتر است و ۱.۳ لیتر بنزین بیشتری مصرف می‌کند. مدل اتوماتیک هاچبک کراس را می‌توان با امکانات سفارشی مثل کروز کنترل، دوربین عقب، کفپوش، روکش چرم و دزدگیر تصویری در بازار خودرو دست دوم‌ پیدا کرد.

ساندرو استپ وی؛ برادر قدبلند ساندرو

نمای ساندرو استپ وی

استپ وی خودرو کراسی است که با تغییراتی روی رنو ساندرو هاچبک توسط برزیلی‌ها طراحی و تولید شد و بعدها به کشورهای اروپایی و ایران رسید. اگرچه مشخصات فنی این دو خودرو یکی است، اما ظاهر کراس‌اوور استپ وی جذابیت بیشتری به آن داده است.

رنو ساندرو استپ وی با گیربکس اتوماتیک ۵۰-۶۰ میلیون تومان گران‌تر از مدل هاچبک است. هر چند نسل سوم این خودرو با قیمت‌هایی بین ۷ هزار تا ۱۱ هزار دلار در کشورهایی مثل انگلیس و اسپانیا فروخته می‌شود، اما برای خرید ماشین نسل اول در ایران باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو