رنو سفران سدان با کیفیت اما سردرگم رنو در بازار خودرو ایران!

۱۲ مهر ۱۳۹۹ رنو سفران سدان با کیفیت اما سردرگم رنو در بازار خودرو ایران!

بی شک نام لتیتود به گوش‌تان خورده است. تمام کسانی که با خودروهای فرانسوی آشنا هستند نام این دست خودروها را هم شنیده‌اند. اما در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که رنو سفران جای رنو لتیتود را در ذهن مخاطبان در بازار خودرو جهانی به ویژه بازار ایران گرفته است و این جا گیری در ذهن بی‌جا نبوده است. رنو سفران که در سال 2014 و 2016 راه خود را به بازار ایران باز کرد با دو موتور متفاوت در این دو سال مورد استفاده مصرف کنندگان ایران و جهان قرار گرفت. بدنه کشیده و در عین حال طرح منسجم آن با امکانات و آپشن‌های متنوع از نقاط قوتی بود که سفران با خود به همراه داشته و تا به امروز نیز توانسته یکی از پرفروش‌ترین‌های رنو در بازار خودرو ایران به حساب بیاید. در ادامه به بررسی بیش‌تر این خودرو می‌پردازیم و با آن بیش‌تر آشنا می‌شویم.

چهره متین و آماده رنو سفران

یکی از ویژگی‌های اصلی رنو سفران لوکس بودن چهره و شمای کلی آن در نگاه اول است. کمی آدم را یاد روزهای اول ورود نیسان ماکسیما به ایران می‌اندازد که با چهره خودرویی آماده حرکت و سرپا و البته مواجه شدیم. رنو سفران نیز با ویژگی‌های ظاهری زیبا و طراحی به جایی که دارد تمام شاخصه‌های لازم را برای خودنمایی در میان هزاران اتومبیل شناخته شده در جهان دارد. چراغ‌های جلو این خودرو با لامپ‌های LED در قالبی زیبا مانند یک چشم کشیده یکی از اولین‌های شاخصه‌های چشمگیر این خودرو به حساب می‌آید. ناگفته نماند که چراغ‌های دیلایت آن نیز در همین قالب چراغ‌های جلو قرار گرفته است و به همراه چراغ‌های راهنما که در گوشه چراغ در هر دو طرف قرار گرفته، یک بسته کامل نور رسانی را در مناسب‌ترین حالت به این خودرو اضافه کرده است. جلو پنجره این خودرو به دور از زیاده‌روی‌ها و بزک و دوزک‌های اضافی، با طرحی شبیه به چراغ‌ها از سه پره تشکیل شده است و در میان این سه پره نقره‌ای رنگ زیبا، آرم سیتروئن نیز خودنمایی می‌کند. خطوط جدا کننده اجزای این خودرو با دقت بسیار بالا و خوش سلیقگی انجام شده است؛ به طوری که در نگاه اول متوجه کاپوت خودرو نمی‌شوید. با طراحی و برش‌های بدنه بسیار دقیقی در این خودرو مواجه هستید. آینه‌های جانبی رنو سفران هم به صورت تاشو و برقی عمل می‌کنند و هم دارای چراغ راهنما هستند. ناگفته نماند که سال‌های 2014 و 2016 سال‌هایی بوده‌اند که جدیدترین و بروزترین مدل‌های این خودرو تولید و وارد بازار شده‌اند. ای در حالی است که سفران از سال 2004 وارد بازار خودرو شده است و تمام قسمت‌های مورد بحث در طراحی ظاهری این خودرو در امتداد این سال‌ها تغییر کرده است و البته بهتر شده است.

در ادامه باید گفت، دو چراغ مه شکن نیز در یک ردیف با سپر خودرو تعبیه شده است که به نور رسانی بیش‌تر این خودرو کمک می‌کند. از دیگر جذابیت‌ها این خودرو، سقف چرمی آن است که هم طراحی ظاهری متفاوتی را به آن هدیه کرده است و هم مقاوت بدنه را در این اتومبیل نشان می‌دهد. رینگ‌های سفران نیز در نوع خود خاص هستند و با 9 پره‌ای که دارند زیبایی این اتومبیل را بیش‌تر کرده‌اند. درب‌ها نیز طراحی ساده و در عین حال شکیلی دارند. طرح دستگیره‌ها به اصطلاح توکار انجام شده است و به یکدستی طرح ماشین کمک کرده است. طراحی عقب این خودرو نیز به همان میزان جلو زیبا و شکیل است. هر چیز که در قسمت جلو ماشین رعایت شده شامل حال طراحی عقب خودرو نیز شده است. چراغ‌های عقب هم در تقابل با صندوق عقب طراحی شده‌اند و همان کشیدگی را با در بر داشتن چراغ راهنما عقب، ترمز و دنده عقب تعبیه شده‌اند. دو چراغ دیگر نیز در ردیف سپر عقب قرار گرفته‌اند. اگزوزها نیز در قالبی که برای آن‌ها طراحی شده است قرار گرفته‌اند و با این قرار گیری به طراحی کلی در ظاهر خودرو لطمه نزده‌اند.

طراحی ظاهری رنو سفران 2016

سوار بر سفران

طراحی داخلی رنو سفران هم به همان میزان طراحی ظاهری زیبا و شکیل است. همه چیز به خوبی سر جای خود قرار گرفته است. فرمان خوش دستی دارد که البته امکاناتی هم در طرف چپ و راست در قسمت میانی آن قرار گرفته شده است. فرمان رنو سفران از دو پوشش تریم و در قسمت بالایی از چرم تشکیل شده است. دکمه‌های کنترل سیستم تهویه هوا و سیستم صوتی خودرو هر دو بر روی فرمان و زیر دست راننده قرار گرفته‌اند. دسته دنده این خودرو بسیار نرم و البته خوش دست است و بدون سختی می‌توان دنده را عوض کرد. روکش‌های به کار رفته در درب‌ها از جنس خاصی از پلاستیک فشرده ساخته شده است که از ارتعاش و ورود صداهای بیرون به خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم کروز کنترل و تهویه دورانی مطبوع هوا در تمام فضای داخل کابین نیز با دکمه‌ای تعبیه شده در کنسول میانی خودرو قابل کنترل است. نوع کابین این سدان فرانسوی متوسط است و نوع شاسی که در زیربنای طراحی داخلی آن از شاسی یکپارچه استفاده شده است.

طراحی داخلی رنو سفران

نگاهی به مشخصات فنی رنو سفران

طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4897، 1832 و 2762 میلی متر است. فاصله بین دو محور 2762 میلی متر است و وزن خالص سفران به 1600 کیلوگرم می‌رسد. اندازه باک در این خودرو 70 لیتر است. مصرف ترکیبی سوخت آن نیز با رعایت استانداردهای لازم به 9.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت است و شتاب 0 تا 100 آن نیز در 10.7 ثانیه انجام می‌گیرد. قدرت گشتار رنو سفران به 180 اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن 237 نیوتون متر است. این اتومبیل جز دسته اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو است و جعبه دنده آن 6 دنده اتومات است. پیشرانه خودرو 6 سیلندره است و حجم موتور آن 2.5 لیتر است. معمولا مدل‌هایی که از این خودرو در بازار ایران می‌توان یافت متعلق به سال‌های 2014 و 2016 است. تیپ‌های موجود از این خودرو به نام‌های LE و PE است.

نمای عقب رنو سفران

نام نویسنده: احسان والیان