رنو مگان RS تروفی 2021، مهمان سال نوی جاده ‌ها

۷ بهمن ۱۳۹۹ رنو مگان RS تروفی 2021، مهمان سال نوی جاده ‌ها

رنو مگان RS تروفی، جدیدترین مدل این خودرو فرانسوی است که برای عرضه در سال جدید میلادی راهی بازار جهانی خودرو شده است.

رنو مگان نام آشنایی برای علاقمندان ایرانی خودرو است. مونتاژ نسل دوم مگان در سال ۱۳۸۸ در کارخانه پارس خودرو آغاز شد و در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. با این حال عمر این خودرو در بازار ایران چندان طولانی نشد و به دلایل و علل مختلفی که ناشی از تحریم‌های آمریکا بود، تولیدش متوقف و از بازار خودرو کشور خارج شد.

با این حال، رنو مگان همچنان در فرانسه و در مدل‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شود. حتی یک مدل برقی از این خودرو نیز با نام رنو مگان eVision تولید شده است. به دنبال تولید مدل‌های متنوع، شرکت خودروسازی رنو جدیدترین مدل مگان را با نام RS Trophy و در ابتدای سال جدید میلادی ارائه کرده است.

رنو مگان RS تروفی، مهمان سال نوی جاده ‌ها

طراحی رنو مگان تروفی 2021

رنو مگان RS تروفی، جدیدترین مدل این خودرو است که در ابتدای سال نوی میلادی راهی جاده‌ها شده و به همین دلیل می‌توان ورودش را به فال نیک گرفت.

با افزایش سالانه دمای زمین و برای جلوگیری از گسترش گازهای گلخانه‌ای، بسیاری از کشورها، به‌خصوص کشورهای اروپایی قوانین سختگیرانه‌ای را برای تولید خودروهای بنزینی وضع کرده‌اند. به همین دلیل، خرید خودروهای هاچبک اسپرت هزینه بیشتری روی دست علاقمندان به این خودروها می‌گذارد، مثلا برای خرید هیوندای i30 و یا آئودی آراس۳ باید بیش از ۳۱ هزار دلار مالیات بپردازید.

این مورد درباره رنو مگان RS نیز صدق می‌کند. به طوری که، مالیات سال اول این خودرو حدودا ۱۰ هزار دلار خواهد بود. به همین دلیل، این خودروساز فرانسوی تصمیم گرفته تا جعبه دنده دستی را به کل از خط تولید خارج کند و برای رنو مگان RS تروفی از جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه استفاده کند. هر چند این تغییر تنها چند گرم کمتر دی اکسید کربن وارد جو زمین می‌کند اما هزینه مالیاتی خودرو را به شدت کاهش می‌دهد.

چراغ‌های جلو و عقب و سیستم جدید سرگرمی و نمایشگر جدید پشت فرمان به‌روزرسانی‌هایی است که رنو مگان RS تروفی به خود دیده اما به جز حذف جعبه دنده دستی، از نظر فنی تغییر دیگری روی این خودرو اعمال نشده است. هر دو مدل رنو مگان RS تروفی و رنو مگان RS استاندارد از موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ با ۲۹۶ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند.

البته امکانات رنو مگان RS تروفی به مواردی که گفتیم، محدود نمی‌شود. این خودرو دارای  سیستم تعلیق جدید، اگزوز اسپرت، رینگ‌های ۱۹ اینچی، دیفرانسیل تورسن و ترمز جلوی مدرن است که در مدل آراس ۳۰۰ وجود ندارد.

رنو مگان RS تروفی، خودروی اسپرت

طراحی داخلی رنو مگان RS 2021

خودروهای رنو همیشه برای علاقمندان جالب توجه بوده است و همین طور تغییراتی که روی این خودروها اعمال می‌شود. رنو مگان RS تروفی نیز از این امر مستثنا نیست. سیستم جدید سرگرمی با نمایشگر لمسی ۹.۳ اینچی و دکمه‌های جدید برای بخاری از امکاناتی است که به این هاچبک اضافه شده. این تغییرات و به‌روزرسانی‌ها نمای کابین ارزان مگان را تا حدودی زیادی جذاب‌تر می‌کنند، با این حال بعضی نکات هم اصلا جالب توجه نیست. برای مثال یک محفظه کوچک و کم‌عمق در داشبورد و یا جا لیوانی‌های کوچک که در طراحی کابین خودرو استفاده می‌شود.

محل نشستن راننده هم ایراد دارد و از حد معمول کمی بلندتر است که باعث می‌شود فاصله با پدال‌های گاز، ترمز و کلاچ خیلی نزدیک و از دکمه‌ها و کلیدها خیلی دور باشد. این ایرادات قبلا در مگان وجود داشته اما رنو تلاشی برای رفع این اشکالات نکرده است.

یکی دیگر از اشکالات این خودرو، دسته‌های تعویض دنده است که بیشتر مناسب جعبه دنده شش سرعته دستی است و با توجه به اینکه مگان آراس تروفی از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کند، طراحی آنها باید اصلاح شود.

البته نکات مثبتی هم در مورد این مدل اسپرت مگان وجود دارد. صندلی‌های مگان به شدت راحتند و چهار نفر به راحتی در این خودرو جا می‌گیرند. البته افراد قدبلند باید با فضای کم‌عمق جلو کنار بیایند. رانندگی با مگان RS تروفی فرق چندانی با مدل‌های دیگر مگان ندارد. ترکیب موتور قدرتمند، سواری نرم، فرمان‌پذیری سیستم چهار چرخ و دیفرانسیل تورسن، رانندگی با این خودرو را لذت‌بخش می‌کند.

رنو مگان RS تروفی، خوب و در مواردی لذت‌بخش

نمای عقب رنو مگان 2021

حذف جعبه دنده دستی جذابیت رانندگی با رنو مگان RS تروفی را تحت تاثیر قرار داده است و با وجود امکانات و تجهیزات جدید، باز هم اشکالات خودرو به چشم می‌آید.

همان طور که شرکت پژو فناوری پلاگین هیبریدی را در مدل‌ های اسپرت خود استفاده کرده، ممکن است رنو هم در آینده خودروهای اسپرت خود را به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز کند، که البته خبر خوبی برای علاقمندان به هاچبک اسپرت نخواهد بود.

در نهایت اینکه، رنو مگان RS تروفی خودروی خوبی است اما هاچبک اسپرت کامل و همه‌کاره نیست. هر چند اگر روی جاده مناسب با این خودرو رانندگی کنید، خواهید دید که رانندگی با مگان آراس چقدر لذت‌بخش است.

نویسنده: میلاد قزللو