بازگشت رنو ۵ توربو به بازار

۴ مرداد ۱۴۰۰ بازگشت رنو ۵ توربو به بازار

اکنون که اکثر خودروسازان در پی از رده خارج کردن محصولات قدیمی و پیشرانه‌های درون سوز هستند، شرکت‌های تیونینگ بزرگ و کوچکی پیدا می‌شوند که قصد دارند با ایجاد تغییراتی در خودروهای قدیمی‌تر، کلاسیک و نوستالژیک، یاد و خاطره آن‌ها را زنده نگه دارند.

این روزها اکثر خودروسازان بزرگ این صنعت، با محدودیت‌ها و نگرانی‌های جدیدی مواجه هستند. آن‌ها باید محصولات پاک و بهینه‌ای ارائه دهند که با استانداردهای جهانی آلایندگی منطبق باشد. اکثر این کمپانی‌ها پیشرانه‌های درون سوز و ناپاک را از رده خارج و اعلام کردند که این موتورها تا کمتر از یک دهه دیگر خط تولید کارخانه‌های آن‌ها را ترک خواهند کرد.

در این میان کمپانی‌های تیونینگی پیدا می‌شوند که سعی دارند با کشیدن دستی به سر و روی خودروهایی که آخرین روزهای حیات خود را سر می‌کنند و ایجاد تغییرانی در آن‌ها، یا و خاطره این محصولات نوستالژیک را زنده نگه دارند. درست مانند لطفی که تیونینگ لجند اتومبیلز (Legend Automobiles) در حق رنو 5 توربو، یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ برند پژو کرد.

رنو ۵ توربو یکی از خودروهایی معروف و محبوبی است که حیات و دوران اوجش به دهه ۸۰ میلادی باز می‌گردد. از طرفی لجند اتومبیلز، تیونری که مسئولیت تغییر این خودرو پیشکسوت را به عهده گرفته است، به عنوان نامی تازه نفس و نوپا در صنعت تیونینگ شناخته می‌شود.

نمایی از بخش جلویی رنو 5 توربو 3

این کمپانی سعی کرده تا با حفظ اصالت یا به اصطلاح همان DNA رنو توربو ۵ اصلی، یک خودرو جدیدتر و البته قدرتمندتر به نام رنو 5 توربو 3 ارائه دهد و طرفداران این محصول فقید را به وجد آورد. شاید یکی از دلایلی که رنو ۵ توربو 3 یکی از شاهکارهای صنعت تیونینگ به حساب می‌آید، این باشد که با حفظ ظاهر و وجنات مدل اصلی، به یک هات‌هچ مدرن سه در تبدیل شده است. بدنه دست ساز رنو ۵ توربو ۳ تمام از جنس فیبر کربن و وزن آن به شکل قابل توجهی پایین است. طراحی خارجی این شاهکار با یک جفت چرخ ۱۶ اینچی برای جلو یک جفت چرخ ۱۷ اینچی برای بخش پشتی، تکمیل می‌شود.

یکی دیگر از شاخصه‌های بارزی که در همان نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، چراغ‌های LED جدیدی است که جایگزین چراغ‌های قدیمی شده و در بخش جلویی خودنمایی می‌کند. با اینکه چراغ‌های تازه از تکنولوژی جدیدی برخوردار است، اما از لحاظ ظاهری با مدل پیشین مو نمی‌زند.

طراحی این خودرو تازه وارد، تا حدی ظاهر محصولاتی همچون توربو ۱ و توربو ۲ را تداعی می‌کند. در بخش پشت جایگاهی مخصوص برای تعبیه باله قرار دارد که قرمز رنگ است و کنتراست جالبی با رنگ بدنه ایجاد می‌کند. این قرمز خوش رنگ و لعاب قابی تشکیل داده و دور آینه‌ها و بخشی از وسط رینگ را نیز در بر می‌گیرد. دو لوله اگزوز رنو ۵ توربو ۳ که در فاصله‌ای مشخص از یک دیگر تعبیه شده و مربع شکل است، هارمونی و هم‌خوانی جالبی با طراحی کلی بدنه دارد.

نمایی از کابین رنو 5 توربو 3

در داخل کابین تمامی اجزا و دستگاه‌های قدیمی با دستگاه‌های دیجیتال جایگزین شده است. همان رنگ قرمز روشنی که در طراحی بیرونی به چشم می‌خورد، در بخش‌هایی از کابین، مانند اطراف دریچه‌ها، در نقاطی از فرمان و… نیز دیده می‌شود. به طور کلی و بر خلاف اکثر خودروهایی که در بازار داغ تیونرها دیده می‌شوند، طراحی داخلی بیشتر ساده و مینیمال است تا مدرن و شلوغ.

رنو ۵ توربو ۳ جدید مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر است که می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند. این در حالیست که موتور مدل اصلی یا همان رنو ۵ توربو تنها ۱۵۰ اسب بخار نیرو داشت.

فروش فوری خودرو

منبع: motor1

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان