رنو Le 5 جدید ترین مدل مفهومی کمپانی رنو

۱۵ آبان ۱۳۹۹ رنو Le 5 جدید ترین مدل مفهومی کمپانی رنو

کمپانی فرانسوی رنو (Renault)، یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین غول‌های خودروسازی صنعت امروز است. این شرکت مشهور در طول حیات نسبتا طولانی خودش، مدل‌ها و محصولات زیادی ارائه کرده که بعدها تبدیل ماشین‌های به یادماندنی و خاطره انگیز برای طرفداران و صاحبانشان در سراسر دنیا شده‌اند. حالا پس از مدت‌ها خیالبافی، با طراحی مدل مفهومی نسخه جدید یکی از مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین محصولات این کمپانی، یعنی رنو 5 (Renault 5)، طرفداران بیش از همیشه هیجان زده هستند. آیا این به معنای یک بازگشت باشکوه است؟ احتمالا خیر!

در این مطلب، ما این مدل مفهومی جدید را که Renault Le 5 نام دارد را معرفی کرده و هرچه از آن می‌دانیم را با شما به اشتراک می‌گذاریم. اما اجازه دهید که پیش از رفتن سر اصل مطلب، نگاهی به تاریخچه کوتاه مدل اصلی یعنی رنو 5 بیاندازیم.

تاریخچه کوتاهی از رنو 5 معروف

رنو 5 یکی از دوست داشتنی‌ترین ماشین‌های کمپانی رنو است که از سال 1972 تا سال 1996 با نسل‌های مختلف خود، در خط تولید این شرکت حضور داشت. این محصول، یک سوپرمینی بسیار معروف (خودرویی که از ماشین‌های عادی بزرگ‌تر ولی از خودروهای خانوادگی کوچک‌تر باشد. این اصطلاح بیشتر در بریتانیا استفاده می‌شود.) است. این ماشین رنو در زمان حیاتش، چهار سرنشین را در خود جای داده معمولا در مدل‎های سه در یا پنج در ارائه می‌شد. این هاچ‌بک دوست داشتنی در دو نسل تولید شد و به مدت 24 سال دیگر محصولات بازار را در رقابت تنگاتنگ محبوبیت و کیفیت همراهی می‌کرد. رنو 5 به قدری محبوب بود که از سال 1972 تا سال 1986، تبدیل به پرفروش‌ترین خودروی بازار فرانسه و یکی از محبوب‌ترین محصولات تاریخ صنعت خودروسازی این کشور شد. نسل اول از سال 1972 تا 1985 و نسل دوم از سال 1984 تا 1996 تولید می‌شد.

نگاهی به رنو 5 قدیمی

ایده رنو Le 5 از کجا ظهور کرد و توسط چه کسی مطرح شد؟

اگر شما هم یک طراح گرافیک ایتالیایی خوش ذوق و دیوانه دنیای ماشین‌ها بودید، آن هم از دوران کودکی، حاضر می‌شدید که با طراحی دوباره یکی از مهم‌ترین ماشین‌ها جوش و خروشی به پا کنید؟ این درست همان کاری است که مارکو مالتیس ایتالیایی انجام داده است. این گرافیست می‌گوید که از بچگی عاشق انواع و اقسام ماشین‌ها بوده است. همین ذوق و علاقه باعث شده است تصمیم بگیرد که این مدل فراموش شده را به شکل بسیار زیبا و جذابی مجددا طراحی کند. همانطور که همه می‌دانند، مدل اورجینال این طرح، یک ماشین ساده و صاف است، بدون هیچ برآمدگی یا فرورفتگی در طراحی بدنه. شاید همین سادگی در عین کارآمد بودن، در دوران اوج به موفقیت و محبوبیت آن کمک کرد. اما بیایید کمی صادق باشیم. چه اشکالی دارد که این خطوط صاف و بی زاویه به منحنی‌های زیبا تبدیل شود؟ در طراحی جدید که Le 5 نام دارد، دقیقا همین اتفاق افتاده است. در نتیجه این مدل مفهومی هم زیبا و جذاب است و هم کلاسیک و آشنا و البته کمی فیوچرستیک!

در بخش جلویی، چراغ‌های LED طراحی شده اند که با یک زاویه خاص و درست، در فاصله‌ای مناسب از یکدیگر قرار گرفته اند. زاویه این چراغ‌ها با چراغ‌های روشنایی روز به حالت عمودی بوده و از نشان براق و درخشان رنو عبور می‌کند. دقیقا در بخش پایینی این چراغ‌ها، یک جلوپنجره با طراحی خاص قرار دارد. از شکل آن به آسانی می‎‌توان تشخیص داد که Le 5 یک محصول الکتریکی است. هواکش‌های طلایی در دو سوی بخش پایینی این جلوپنجره بزرگ خودنمایی می‌کنند.

جذاب‌ترین طراحی و زاویه دید متعلق به بخش‌های کناری این مدل زیباست، چرا که کاپوت نسبتا کوتاه بوده و گل‌ گیرها و دامنه‌های ایرودینامیک کناری به وضوح دیده می‌شوند. سقف و پنجره‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که ظاهری اسپرت به Le 5 ببخشند.

از دیگر نکات جذاب این طراحی، می‌توان به تضاد رنگ سقف با بدنه، در نظر گرفتن دوربین به جای آینه بغل و چرخ‌های ایرودینامیک با ظاهر و طراحی خاص اشاره کرد. درست مانند پرجم کشور فرانسه، در طراحی این ماشین هم از سه رنگ استفاده شده است. شاید این هم نوعی ادای احترام باشد.

طراحی ظاهری رنو 5 کانسپت

حالا به بخش پشتی این طراحی جسورانه می‌رسیم. پشت این هاچ‌بک خیالی را یک شیشه بزرگ فرا می‌گیرد. همین نکته باعث می‌شود طراحی بخش عقب بسیار خاص و متمایز باشد. سپرها که نیز هاله‌هایی لطیف از رنگ طلایی دارند، بسیار مینیمال به نظر می‌رسند. به جرئت می‌توان گفت که اگر روزی این ماشین به مرحله تولید برسد، می‌تواند به یک رقیب بی بدیل برای مینی کوپر SE (MNI Cooper SE) از کمپانی مینی تبدیل شود.

در انتها لازم به ذکر است که متاسفانه، این طراحی کاملا مستقل بوده و هیچ ارتباط رسمی با برند رنو ندارد.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان