تاثیر رنگ شدگی خودرو بر قیمت آن

۳۰ آبان ۱۴۰۱ تاثیر رنگ شدگی خودرو بر قیمت آن

وقتی صحبت از خرید و فروش خودرو کارکرده به میان می‌آید، سلامت و تصادفی نبودن خودرو چه از نظر فنی و چه از نظر بدنه، اهمیت زیادی در قیمت آن پیدا می‌کند. وقتی خودرویی تصادف می‌کند، بدنه آن بیش از هر قسمت دیگر آسیب می‌بیند. بنابراین اگر هنگام خرید خودرویی متوجه رنگ‌شدگی بخشی از آن شدید، بهتر است توجه بیشتری به سلامت فنی آن داشته باشید، چون حتما تصادف کرده است.

اهمیت تشخیص رنگ خودرو

کارشناسی خودرو هنگام خرید و فروش آن، امری رایج است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در کارشناسی خودرو مورد توجه و ارزیابی قرار می‌گیرد، رنگ بدنه خودرو است. کارشناس با استفاده از تجربه و کمک گرفتن از ابزارهای مختلف، می‌تواند بفهمد که خودروی مورد بررسی رنگ فابریک کارخانه‌ای دارد یا بخش‌هایی از آن دوباره رنگ شده است. گرچه وجود خط و خش روی خودرو طبیعی است اما رنگ‌شدگی بخشی از بدنه قطعا باعث افت و کاهش قیمت آن می‌شود.

روش تشخیص رنگ شدگی خودرو

تا همین چند سال پیش هم تشخیص قسمت‌های صافکاری و رنگ‌شده خودرو به سادگی میسر نبود اما امروزه با پیشرفت ابزارها، کارشناسان ساده‌تر از گذشته می‌توانند به رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف بدنه خودرو پی ببرند. البته همچنان هم روش‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص چشمی رنگ شدگی خودرو

تشخیص رنگ‌شدگی خودرو به صورت چشمی چندان کار ساده‌ای نیست، اما با این وجود یکی از در دسترس‌ترین راه‌ها برای این کار است. با توجه به چند نکته، می‌توان با چشم غیرمسلح قسمت‌های رنگ شده بدنه را تشخیص داد.

  • تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف بدنه خودرو
  • توجه به موم و لبه‌های کاپوت، صندوق و درب‌ها
  • بررسی گلگیر خودرو
  • پاشیدگی رنگ به قسمت‌های مشکوک بدنه خودرو
  • رد کیلر روی بدنه
  • پوست پرتقالی شدن رنگ بدنه (چسبیدن گرد و غبار به آن)
  • پریدگی یا پوسته پوسته شدن رنگ خودرو
  • انعکاس تصاویر در بدنه به صورت موج‌دار
  • دیده شدن اثر سنباده روی بدنه خودرو

تشخیص رنگ شدگی خودرو با لمس بدنه

لمس بدنه به صورت کلی راه دقیقی برای تشخیص رنگ‌شدگی بدنه خودرو نیست، اما می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای این منظور باید با نوک انگشتان خود سطح بدنه را لمس کنید. خودرویی که رنگ‌شدگی نداشته باشد، سطحی صاف و صیقلی دارد. اما قسمت‌های رنگ‌شده خودرو معمولا حالتی ناهموار و غیریکنواخت دارند.

 تشخیص رنگ شدگی خودرو با آهنربا

در این روش باید از آهنربای ضعیف استفاده کنید. به این صورت که آهنربا را روی قسمت‌های مختلف بدنه ماشین حرکت دهید. اگر تفاوتی در میزان جاذبه آهنربا احساس کردید، قطعا آن بخش از بدنه خودرو رنگ‌شدگی دارد.

بدنه خوروهایی که از آهن و فولاد ساخته شده‌اند، آهنربا را جذب می‌کنند. بنابراین هرچه میزان جاذبه آهنربا هنگام اتصال به بدنه خودرو کمتر باشد، نشان‌دهنده رنگ‌شدگی است.

یکی از آهنرباهای دیگری که برای این منظور می‌توانید از آن استفاده کنید، آهنربای مخصوص تشخیص رنگ‌شدگی خودرو است. تغییر عدد نشان‌دهنده جاذبه روی این آهنربا، به معنای رنگ‌شدگی بدنه ماشین است.

تشخیص رنگ شدگی خودرو با دستگاه دیجیتال

مطمئن‌ترین راه تشخیص این موضوع، کمک گرفتن از ابزارهای پیشرفته و دیجیتال است. این دستگاه‌ها با اندازه‌گیری و نشان دادن موارد مهمی مانند رنگ خودرو، تراکم و ضخامت آن، به صورت دقیق مکان رنگ‌شدگی بدنه خودرو را مشخص می‌کنند.

با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال تشخیص رنگ خودرو، حتی اگر تمامی بدنه ماشین به صورت یکنواخت رنگ شده باشد، باز هم امکان تشخیص غیرفابریک بودن رنگ ماشین میسر است.

رنگ کردن بدنه خودرو

مهمترین عاملی که می‌تواند سبب پریدن رنگ خودرو شود، تصادف است. رنگ پریدگی خودرو نیز باید با صافکاری و نقاشی به حالت قبل بازگردد. آسیب به بدنه خودرو مهمترین عامل در کاهش قیمت آن است و قیمت خودروهای تصادفی از مجموع تعمیر بخش‌های مختلف آن محاسبه می‌شود. تصادفی بودن خودرو و رنگ‌شدگی قسمت‌های مختلف باید هنگام خرید خودرو‌ کارکرده مورد توجه قرار گیرد که تشخیص برخی از آسیب‌ها با کارشناسی خودرو ممکن می‌شود.

ستون

آسیب دیدن ستون خودرو از تصادف و ضربه‌ شدید حکایت دارد. هنگامی که ستون خودرو آسیب می‌بیند، نباید قبل از تعمیر آن با خودرو رانندگی کرد، زیرا ستون در پایداری آن نقش مهمی دارد و در فرمان‌پذیری تاثیرگذار است. ترمیم ستون معمولا با شاسی‌کشی انجام می‌شود و زنجیرها به جای اتصال به قطعات شاسی به ستون متصل‌اند. هنگامی که ستون خودرو با صافکاری به حالت اولیه برگشت، با توجه به رنگ خودرو، قسمت آسیب‌دیده پولیش شده و واکس می‌خورد تا لکه‌های به وجود آمده ترمیم شود.

سقف

سقف خودرو یکی از قسمت‌هایی است که معمولا بر اثر واژگون شدن یا به اصطلاح چپ کردن آسیب می‌بیند و به همین دلیل آن را از آلومینیوم و فلزهای سبک می‌سازند تا وزن خودرو به حداقل برسد. مواد استفاده شده در سقف خودرو سبک است و به همین دلیل در برابر ضربه‌های شدید مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهد و به راحتی دچار فرورفتگی و تغییر شکل می‌شود. بسیاری از صافکارها برای ترمیم و صافکاری سقف از روش غیر اصولی مکش استفاده می‌کنند که مناسب نیست و می‌تواند فرم خودرو را دچار تغییر کند. آسیب دیدن سقف خودرو، چپی بودن آن را نشان می‌دهد، بنابراین هنگام خرید خودرو کارکرده باید به سالم بودن سقف آن توجه شود.

سپر

سپر خودرو یکی از قسمت‌هایی است که به طور مکرر در معرض ضربه‌ قرار دارد. این قسمت از خودرو وظیفه محافظت از بدنه و کابین در برابر ضربات را به عهده دارد. سپر، جزئی از جلوبندی خودرو است و علاوه بر محافظت، نقش مهمی در هدایت آن دارد. ترمیم سپر آسیب‌دیده باید توسط صافکار حرفه‌ای انجام شود، زیرا ترمیم غیرحرفه‌ای آن سبب از بین رفتن پایداری خودرو می‌شود. ضربه‌های وارد شده به سپر، معمولا به دو صورت فرورفتگی و شکستگی خود را نشان می‌دهد. زمانی که سپر دچار فرورفتگی شود، با کمک میله‌های PDR ترمیم می‌شود اما در صورت شکستگی، باید تعویض شود یا جوش بخورد. اگر سپر شکسته باشد، بهتر است تعویض شود؛ زیرا ترمیم سپر شکسته منطقی به نظر نمی‌رسد و علاوه بر مسائل ایمنی، از لحاظ ظاهری نیز چشم‌نواز نیست.

درب کاپوت

درب کاپوت در معرض ضربه و همچنین تابش مکرر نور خورشید قرار دارد. تابش مستقیم نور خورشید، رنگ خودرو را تغییر می‌دهد. ترمیم رنگ درب کاپوت معمولا با پولیش و واکس انجام می‌شود. هرچه هم صافکاری و نقاشی این بخش به صورت اصولی انجام شود، اما باز هم به دلیل فرم آن، ناهمواری‌ها به چشم می‌آید.

گلگیر

گلگیر مانند سپر خودرو بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض ضربه قرار دارد. گلگیر برآمدگی خاصی دارد و نقش مهمی در ضربه‌گیری ایفا می‌کند و به همین دلیل فرم آن نباید با ترمیم تغییر کند. اگر ضربه وارد شده به گلگیر شدید باشد، این قطعه باید تعویض شود اما در ضربه‌های سبک، گلگیر بدون رنگ ترمیم خواهد شد.

عوامل آسیب زا برای رنگ خودرو

رنگ خودرو بر اثر عوامل مختلفی در معرض آسیب قرار می‌گیرد. گاهی این آسیب جزئی است و با یک پولیش ساده برطرف می‌شود، اما گاهی چنان تاثیری روی رنگ بدنه می‌گذارد که باید بار دیگر قسمت آسیب‌دیده صافکاری و رنگ شود. شرایط آب‌ و هوایی، مواد طبیعی، مواد شیمیایی و عوامل انسانی، از جمله این موارد هستند.

باران اسیدی

باران اسیدی سبب کدر و مات شدن رنگ خودرو می‌شود. آلودگی هوا یکی از عوامل مهمی است که سبب اسیدی شدن باران می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن خودرو، توصیه می‌شود که پس از بارش باران، آن را بشویید تا به رنگ آسیبی وارد نشود.

کشیدن دستمال خشک

تمیز کردن سطح خودرو با دستمال زبر و خشک باعث خط افتادن آن می‌شود. هنگامی که ذرات گرد و غبار با دستمال خشک روی سطح اتومبیل کشیده شود، خط و خش‌های ریزی روی آن ایجاد می‌کند.

روغن ترمز و مواد شیمیایی

روغن ترمز خودرو به دلیل داشتن مواد شیمیایی و خاصیت اسیدی، در تماس اولیه به رنگ خودرو آسیب می‌زند. بنابراین اگر فورا اقدام به پاک کردن آن کنید خسارت وارد شده کمتر خواهد بود.

فضله حیوانات

فضله پرندگان ترکیبات اسیدی دارد و به رنگ خودرو آسیب جدی وارد می‌کند. توصیه می‌شود که فضله پرندگان سریع و با پارچه مرطوب یا آب از روی سطح خودرو تمیز کنید.

حشرات

در سرعت‌ بالا حشرات به بدنه خودرو برخورد می‌کنند و به دلیل خاصیت اسیدی که دارند، به رنگ ماشین آسیب می‌رسانند.

شیره درختان

شیره درختان نیز ترکیب اسیدی دارند و باعث خوردگی رنگ خودرو می‌شوند. ماندن طولانی مدت شیره درخت روی خودرو به رنگ آن آسیب می‌رساند.

تابش نور خورشید

قرار گرفتن خودرو در معرض نور مستقیم خورشید به رنگ آن آسیب وارد می‌کند و سبب کدر شدن و سایه انداختن روی بدنه می‌شود.

قهوه

اگر قهوه روی بدنه خودرو بریزد باید فورا آن را تمیز کرد چرا که قهوه نیز خاصیت اسیدی دارد و رنگ اتومبیل را به مرور زمان کدر می‌کند.

عوامل انسانی

تصادف، برخورد با اجسام خارجی، کشیدن وسیله تیز روی بدنه و خاموش کردن سیگار روی آن رنگ خودرو را دچار خوردگی می‌کند.

سخن پایانی

هنگام خرید خودرو دست دوم حتما از کارشناس کمک بگیرید، زیرا تشخیص رنگ‌شدگی توسط افراد تازه‌کار کمی سخت است. رنگ‌شدگی قسمت‌های مهم خودرو در قیمت آن تاثیر زیادی دارد به همین دلیل کم توجهی به آن می‌تواند خسارت زیادی هنگام خرید خودرو به شما تحمیل کند. به خاطر داشته باشید که رنگ شدن قسمت‌هایی مانند گلگیر، سقف، ستون، کاپوت و… از ضربه و تصادف حکایت دارد و نباید بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا