انواع روش های فروش خودرو در بازار

۲ دی ۱۴۰۰ انواع روش های فروش خودرو در بازار

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در بازار خودرو، چگونگی فروش ماشین کارکرده است. این گزارش قرار است به انواع روش‌های فروش خودرو در بازار و چالش‌های پیش روی این شیوه‌ها بپردازد.

خرید و فروش خودرو با بالا و پایین شدن نرخ تورم و مسائلی از این دست، ساختار پیچیده‌ای پیدا کرده است. هر روشی مزایا و معایب مربوط به خود را دارد؛ بعضی شیوه‌‌ها هم کاملا منسوخ شده‌اند.

برای مثال فروش شخصی خودرو، سپردن خودروتان به فردی مورد اعتماد؛ امانت سپردن خودرو در نمایشگاه (کاملا سنتی) و فروش خودرو از طریق شرکت‌های واسط خرید و فروش یا استفاده از سایت فروش خودرو از مرسوم‌ترین روش‌های فروش خودرو در بازار بوده است.

این روزها که قیمت روز خودرو صفر، با روند صعودی همراه شده، روش‌های فروش ماشین هم دستخوش تغییراتی شده است. مردم به دنبال فروشنده ماشین کارکرده هستند، از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته‌اند و به روش‌های نوین فروش خودرو در بازار علاقه نشان می‌دهند. شیوه‌هایی که بیش از هر چیز، موجب صرفه‌جویی در زمان افراد می‌شود. اگرچه در کاهش هزینه‌ها نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. خرید خورو دست دوم بیش از خرید خودرو صفر اهمیت دارد.

شیوه‌ های سنتی فروش خودرو

فروش خودرو در نمایشگاه

در سال‌هایی نه چندان دور، مثلا در دهه ۸۰، فروشنده ماشین مجبور بود روزها و شاید هفته‌ها به محل‌هایی برود که خریداران فروشندگان دور هم جمع شده بودند. از معایب فروش خودرو به این صورت عدم امکان برای کارشناسی اصولی خودرو بود. ممکن بود ماشین‌ زدگی یا رنگ خوردگی داشته باشد، تصادفی باشد و …  در حالت منطقی همه این موارد باید بر قیمت خودرو تاثیرگذار بگذارد. اما به نظر می‌رسد در آن شرایط فرصتی برای چانه زنی بر سر کیفیت و مبلغ خودرو، فراهم نمی‌شد.

به همین دلیل در مقاطعی از زمان فروش خودرو، کاری سخت و نفس‌گیر تلقی می‌شد. از نظر بعضی افراد شاید روند خرید و فروش خودرو غیرممکن به نظر می‌رسید.

سپردن خودرو به معتمد بازار

شیوه دیگر برپایه اعتماد است. اینکه فروشنده خودرو کارکرده، ماشین خود را به دست یکی از آشنایان خود می‌سپارد تا خودرو او را بفروشد. این شیوه شاید هنوز هم مرسوم باشد. فارغ از اشاره به مزایا و معایب این روش، باید به یک نکته بسیار مهم توجه کرد. در این روزهای پر مشغله سپردن فروش ماشین دست دوم به دیگران کار آسانی نیست. ممکن است فروش ماشین هرگز محقق نشود یا در بهترین حالت بسیار وقت‌گیر باشد.

فروش شخصی خودرو

فرد روی یک تکه کاغذ، جمله‌ای با این مضمون می‌نوشت: این خودرو فروشی است! شاید زیر این متن شماره تماس فروشنده نیز نوشته می‌شد. مزایای این شیوه کم اما معایبش زیاد است. مزاحمت‌های تلفنی و تماس‌های گاه و بی‌گاه کمترین نقص شیوه خودرو به شیوه شخصی است.

شیوه های نوین فروش خودرو

فروش با واسطه ها

طی سال‌های گذشته تاکنون، شیوه‌های نوین خرید و فروش خودرو مسیر خود را در بازار خودرو ایران پیدا کرد. شرکت‌ها این روزها از طریق سایت، اپلیکیشن و دیگر فضاهای مجازی با خریداران خودرو ارتباط می‌گیرند.

شرکت‌هایی که در زمینه فروش آنی خودرو فعالیت می‌کنند این روزها کار را برای خریداران خودرو آسان کرده‌اند. همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد، فروش فوری خودرو نیازمند فراهم‌ آوردن بستری هموار متشکل از همه نیازهای مشتری است. پکیجی متشکل از امنیت معامله، سرعت معامله و سهولت در معامله است.

فروش آنلاین خودرو

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو۴۵