بررسی مشخصات فنی رولزرویس فانتوم سری ۲ مدل۲۰۲۳

۱ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی رولزرویس فانتوم سری ۲ مدل۲۰۲۳

اولین سری از خانواده نسخه‌های لوکس فانتوم از برند رولزرویس بریتانیا، در سال ۱۹۲۵ روانه بازار جهانی شد. اما این مدل امروز تولید نسل هشتم خود را بر خط تولید تجربه می‌کند که به مناسبت بزرگداشت سری ۲ فانتوم، فانتوم سری II (Series II) نام گذاری شده است که برخی المان‌ها را به صورت مدرن از نسخه وینتج سری ۲ فانتوم الهام گرفته است.

مزایا و معایب

+ طراحی متمایز با سایر مدل‌ها در مدل سری ۲

+ الهام‌گیری جزئی به سبک مدرن از یک محصول وینتج

+ سوپر لوکس و دارای اعتبار جهانی نام برند

+ تریم چند رنگ داخلی با بهترین متریال

+ امکان شخصی‌سازی در سطح بالا

– قیمت نهایی خیره کننده تا نیم میلیون دلار

– تکراری بودن بیش از حد طراحی و چارچوب پایه

مشخصات فنی

با توجه به ریشه و تاریخچه محصولات رولزرویس مخصوصا بعد از تملک آن از سوی گروه خودروسازی بی ام و، این برند به ندرت دچار تغییرات عمده و خیره کننده در زمینه طراحی ظاهری و البته فنی شد. همانند بیشتر مدل‌های فانتوم، این نسخه نیز در دو مدل استاندارد و محور کشیده (LWB) به تولید می‌رسد که نسخه محور بلند به دلیل داشتن ویژگی‌های لوکس‌گرایی بیشتر و البته فضای داخلی جادارتر، نسخه گران قیمت‌تری است.

با این حال پیشرانه به کار رفته در این نسخه بخصوص از فانتوم مورد بررسی، همچنان همان نمونه V12 ۶.۷۵ لیتری است که به دلیل طراحی و تولید از سوی برند بی ام و، با کد N74B68 از خانواده پیشرانه‌های V12 تویین توربو N74 این برند باواریایی شناخته می‌شود که از قضا اولین پیشرانه تویین توربو V12 تاریخ بی ام و به حساب می‌آید و در مدل‌های دیگری چون کولینان (شاسی بلند رولزرویس) و مدل گوست نیز به صورت مشترک به کار گرفته شده است.

اختلاف میان طول کلی و فاصله محورهای نسخه استاندارد و محور بلند به اندازه ۲۲۰ میلی‌متر است اما خوشبختانه اختلاف وزنی میان این دو نسخه تنها در حد ۵۰ کیلوگرم است. در نتیجه اختلاف توان دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون میان این دو نسخه، تنها برابر با ۰.۱ ثانیه است که به واقع قابل چشم‌پوشی است. جدول زیر شامل مشخصات نسخه محور استاندارد می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی –V12

حجم موتور

۶.۷۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۱۲ / ۴۸

تنفس موتور

تویین توربو
قدرت

۵۶۳ اسب بخار

گشتاور

۹۰۰ نیوتون.متر
گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

متحرک عقب
شتاب

۵.۳ ثانیه

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت

۲۱ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

هیدرولیک

نوع بدنه

سدان سایز بزرگ سوپرلوکس
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۷۶۲ میلی‌متر

عرض

۲۰۱۸ میلی‌متر
ارتفاع

۱۶۴۶ میلی‌متر

فاصله محورها

۳۵۵۲ میلی‌متر
وزن خالص

۲۵۶۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۴ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

۱۰۸ لیتر
قطر رینگ

۲۱ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

سانروف

ندارد

طراحی خارجی

نمای جلویی رولزرویس فانتوم سری ۲ مدل۲۰۲۳

این خودرو در نسل هفتم از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ روی خط تولید قرار داشت و در این دوران دستخوش کم‌ترین و مینیمال‌ترین تغییرات ظاهری شد. زمانی که نسل هشتم این رولزرویس فانتوم در سال ۲۰۱۸ روانه بازار جهانی شد، تغییرات اعمال شده بسیار جزئی و بیشتر در حد یک فیس لیفت بود. از این رو منتقدان بسیاری از عملکرد رولزرویس در بخش طراحی فانتوم تا حد بسیار زیادی ناامید شدند، چرا که انتظارها پس از بازه تولید قابل توجه ۱۵ ساله نسل هفتم، به مراتب بیشتر از این‌ها بود.

در این میان بسیاری از طرفداران این برند با بیان این که رولزرویس سعی در حفظ اصالت طراحی خودروهای خود دارد، در صدد توجیح این موضوع برآمدند، اما دیگر هم‌وطن رولزرویس یعنی بنتلی، در دهه گذشته ضمن حفظ اصالت اقدام به ارائه طراحی‌های مدرن و نوینی کرده است که در عین نوگرایی، هویت قدیمی این برند بریتانیایی را فریاد می‌زند.

در نتیجه رولزرویس در طراحی فانتوم نسل هشتم مسیری مشابه به محصولات پورشه را طی کرده است. حفظ المان‌های طراحی که چون به خوبی جواب داده است، دستکاری آن می‌تواند با آسیب‌های فراوان همراه باشد. پس تکراری و خسته کننده بودن بهتر از افت حجم فروش است. با این حال مهم‌ترین تغییرات اعمال شده در ظاهر نسل هشتم فانتوم، بهبود خطوط و نرم‌سازی زوایای تیز و البته حذف چراغ‌های دایره‌ای نامتناقض جلو و ادغام سیستم روشنایی در چراغ‌های اصلی جلو است که ظاهر شیک‌تر و موجه‌تری برای این خودرو به همراه داشته است.

نسخه فانتوم سری ۲ رولزرویس برخی المان‌های جزئی را از نسخه فانتوم ۲ اصلی دهه ۱۹۲۰ میلادی الهام گرفته است. این تغییرات شامل استفاده از جلوپنجره دارای سیستم روشنایی، جلوپنجره آلومینیومی به رنگ مشکی مات که در تناسب با رنگ مشکی کاپوت، سقف و صندوق عقب به خوبی هماهنگ شده است و موجب بهتر دیده شدن نشان RR تجاری رولزرویس و روح اکستاسی (بانوی پرنده) روی کاپوت می‌شود و در نهایت ریم‌های آلیاژی دیسک مانند شبیه به ریم‌های به کار رفته در نسخه اصلی فانتوم ۲ دهه ۱۹۲۰ میلادی است. البته مشتری می‌تواند چند مدل ریم دیگر از نوع استیل ضد زنگ، سه بعدی و ماشین‌کاری شده را بر اساس سلیقه شخصی خود برگزیند.

طراحی داخلی

نمای داخلی رولزرویس فانتوم سری ۲ مدل۲۰۲۳

نمای داخلی همانند گذشته تا درصد بسیار زیادی بدون تغییر باقی مانده است اما همچنان به صورت کاملا سفارشی با قابلیت شخصی‌سازی ارائه می‌شود. فضای سرنشینان به صورت عایق صوتی طراحی و ساخته شده است، صندلی عقب با روکش پارچه‌ای قابل سفارش است، آسمان پر ستاره برای سقف این فانتوم همچنان عرضه می‌شود و روکش نمای داخلی دو یا سه رنگ با مرغوب‌ترین متریال در کنار تریم تزئیناتی کرومی در این فضا غالب است.

نتیجه‌ گیری

نمای پشتی رولزرویس فانتوم سری ۲ مدل۲۰۲۳

رولزرویس فانتوم سری ۲ در برابر خودروهایی چون بنتلی مولسان و مرسدس بنز مایباخ قرار می‌گیرد و از دیدگاه لوکس‌گرایی از محصولات رایج برندهای لوکس چون لکسوس، کادیلاک، لینکلن، آئودی، مرسدس بنز، بی ام و و برندهایی از این دست بالاتر می‌ایستد. برای خرید خودرو در نسخه استاندارد، باید حدود ۴۵۰ هزار دلار و برای تهیه نسخه محور بلند آن ۵۳۵ هزار دلار پرداخت کنید. این رقم باعث می‌شود نسخه محور بلند فانتوم گران قیمت‌ترین سدان تولیدی تاریخ رولزرویس به حساب آید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی